مدیرکل کتابخانه‌های استان ایلام:
مدیرکل کتابخانه‌های استان ایلام گفت: قوانینی که کتابخانه‌ها بر اساس آن اداره می‌شوند دارای مشکلاتی است و امیدواریم مجلس یازدهم به موضوع کتابخانه‌ها، به عنوان یکی از بخش‌های اولویت فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 18 August 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ سمیه حیدری اظهار کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی با تلاش خبرنگاران به طور کامل محقق خواهد شد و همراهی خبرنگاران با دستگاههای فرهنگی به فرهنگسازی کمک قابل توجهی خواهد کرد و نقش اصحاب رسانه در این زمینه همپای مجموعه کتابخانه‌ها و کتابداران و کارشناسان این حوزه و حتی بیشتر است.

وی تعداد اعضای کتابخانه های استان که می‌توانند کتاب امانت بگیرند را  ۲۴ هزار و ۶۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۴ هزار و ۵۲نفر از این اعضا زن و ۱۰ هزار و ۵۹۵ نفر مرد هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان ایلام بیشترین رده سنی اعضا را بین ۲۰ تا ۴۰ سال به تعداد  ۹۶۷۵ نفر اعلام و تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا که  ۹۰ درصد اوقات کتابخانه‌ها تعطیل بوده و امکان حضور اعضا در کتابخانه ها وجود نداشته شاهد ریزش تعداد اعضا بوده‌ایم که  امیدواریم بعد از این که به همت مردم از شر ویروس کرونا راحت شدیم با بازگشایی جدید کتابخانه‌ها شاهد حضور شیرین علاقه مندان به کتاب در کتابخانه ها باشیم.

حیدری با بیان اینکه  ۵۶۱ هزار و ۸۱۸ نسخه و ۱۵۰ هزار و ۵۶۶ عنوان کتاب در کتابخانه‌ها داریم، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا هم تعداد نسخه ها را افزایش دهیم و هم کتاب هایی با محتوای غنی تر برای کتابخانه‌ها تهیه کنیم و برای این کار از اعضای کتابخانه‌ها نیز نظرخواهی می‌شود که  نیازمند و علاقه‌مند به چه کتاب هایی هستند.

وی گفت: در مجموع  ۵۱ کتابخانه در استان وجود دارد که ۴۴ کتابخانه عمومی و ۷ کتابخانه مشارکتی هستند که با همکاری دستگاه‌های هلال احمر،  آب و فاضلاب،  اداره زندانها و   نیروی هوایی در شهرستان آبدانان اداره می‌شوند.

حیدری تصریح کرد: با همکاری استانداری و راه و شهرسازی استان کتابخانه عمومی شهید مطهری بدره و کتابخانه برکت شهدای دشت عباس موسیان در دهلران افتتاح خواهد شد و  ۳ کتابخانه دیگر هم روستای «وارگه» چرداول و بخش مرکزی ملکشاهی و در دره‌شهر در صورت تامین اعتبار تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

 وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد فرهنگی یکی از وظایف خود را ارتقاء فرهنگی جامعه می‌داند چون ارتقاء فرهنگ عمومی در گرو ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و برای اینکه بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه افزایش دهیم باید زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان ایلام تصریح کرد: برای اینکه  بتوانیم فرهنگ‌سازی لازم را در جامعه به نتیجه برسانیم و  مردم را دوباره با خواندن آشتی بدهیم تفاهم نامه های متعددی را دستگاههای فرهنگی و آموزشی منعقد کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری این ارگان ها به نتایج مطلوب تری در این زمینه دست پیدا کنیم.

حیدری گفت: در نظر داریم در ماه محرم محرم و صفر از  ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم و  محافل ادبی ، شعرخوانی نقد کتاب و رونمایی از کتاب داشته باشیم به همین منظور تفاهم نامه‌هایی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ، اداره کل تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌ها منعقد شده تا در ایام محرم بتوانیم رسالت فرهنگی خود را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: امسال با تلاش استاندار، در بحث اعتبارات تملک دارایی نسبت به سال گذشته با افزایش ۴۵ درصدی اعتبارات شاهد بودیم و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همکاری فرمانداران کارهای بسیار خوبی انجام شد  و منابع کتابخانه‌ها نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان ایلام با بیان اینکه امسال برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها ۹۸۰ میلیون تومان اعتبار و برای پروژه‌های در حال ساخت نیز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که  دستگاه مجری در این زمینه راه و شهرسازی و اداره کتابخانه ها بهره بردار است.

حیدری ادامه داد: در تیرماه امسال در شهرستان ملکشاهی با همکاری بنیاد علوی یک کتابخانه کلنگ‌زنی شد که ۱۰۰ درصد پروژه و اعتبار به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به این بنیاد است و امیدواریم تا پایان سال در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گیرد.

وی گفت: یک کتابخانه هم در محله‌ی بانبرز شهرستان ایلام از اعتبارات ستاد بازآفرینی تامین می‌شود و ۶۰۰ میلیون برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام ادامه داد:  با وجود اینکه ساخت کتابخانه مرکزی استان از سال ۱۳۸۰ شروع شد اما هنوز سالن آمفی‌تئاتر آن تجهیز نشده و اما امسال  یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تکمیل این سالن در نظر گرفته شده و امیدواریم تا دهه فجر شاهد افتتاح آن باشیم تا به عنوان یک زیرساخت فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

حیدری با تاکید بر اینکه کتابخانه ها صرفاً فضایی برای امانت دادن کتاب و فقط پاتوق داوطلبان کنکور و آزمون‌هان نیست، تصریح کرد:  در این نهاد فرهنگی برنامه‌های متعددی هم برای گذراندن اوقات فراغت اعضا و هم برای آموزش آنان در نظر گرفته شده است.

وی برگزاری سلسله جلسات نشست کتابخوانی، نقد کتاب و  محافل ادبی را از جمله این برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: در بخش کودک کتابخانه‌ها اجرای برنامه های کودکانه مانند نقاشی شعر خوانی از بخش کودک کتابخانه ها یک بخش پویا و فعال و مورد علاقه خانواده ها ساخته است و چه بسیا کودکانی که از همین فضا به کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها علاقه مند می‌شوند.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، زیرساخت‌های لازم را برای اجرای برنامه ها در فضای مجازی فراهم شده و در هفته گذشته یک محفل ادبی را با حضور بیش از ۷۰ نفر از هنرمندان و شاعران اجرا کردیم.

وی از کتابداران به عنوان سربازان خط مقدم این عرصه نام برد و گفت: حدود ۹۰ نفر از همکاران ما به عنوان کتابدار فعالیت می‌کنند و  و با دانش و علاقه‌ای که پیش پای مخاطب می‌گذارند بیشترین نقش را در ترویج کتابخوانی و آشتی جامعه با کتاب دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان ایلام تصریح کرد: قوانینی که کتابخانه ها بر اساس آن اداره می‌شوند دارای مشکلاتی است و امیدواریم نمایندگان محترم مجلس مجلس یازدهم که یکی از اولویت‌های آنان به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ است، به  موضوع کتابخانه ها و توجه ویژه ای داشته باشند تا به وضعیت مطلوبی در این زمینه برسیم و رسالت فرهنگی خود را در این زمینه به انجام برسانیم.

حیدری تاکید کرد: حضور همه مسئولان و فعالان فرهنگی و اجتماعی در کتابخانه‌ها هم به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند و هم برطرف شدن مشکلات و چالش‌های این حوزه را تسریع می‌کند که امیدواریم شاهد تحقق این موضوع باشیم./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار