به‌تازگی خبر از ساخت وحشتناک‌ترین چرخ و فلک جهان در چین داده شده است. این چرخ‌وفلک که در لبه یک صخره به طول ۷۰۰ متر قرار دارد از یک برج قوسی ۱۰۰ متری ساخته شده و قطری برابر با ۹۱.۵ متر دارد که قادر است با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، فردی را که سوارش شده حرکت دهد.
کد خبر: ۸۸۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 08 August 2020
 

اگر امروز شهربازی‌ها در شهر‌های بزرگ به پروژه‌های عظیم گردشگری تبدیل شده‌اند که باپسوند‌های «ترین» مانند بلندترین، طولانی‌ترین، ترسناک‌ترین، بزرگ‌ترین و ... اقدام به جذب مردم می‌کنند در گذشته این‌طور نبوده و شهربازی‌ها به وسایل و مکان‌های شبیه به هم محدود بودند. شاید بتوان گفت تاریخچه اولین شهربازی‌ها به قرون وسطی یعنی حدود ۱۰ قرن پیش بازمی‌گردد.

سپس در طول تاریخ با پیشرفت علم مهندسی و معماری و گسترش روزافزون تجهیزات الکترونیک به تدریج شهربازی‌های مدرن پدید آمدند و به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شدند. به‌تازگی خبر از ساخت وحشتناک‌ترین چرخ و فلک جهان در چین داده شده است. این چرخ‌وفلک که در لبه یک صخره به طول ۷۰۰ متر قرار دارد از یک برج قوسی ۱۰۰ متری ساخته شده و قطری برابر با ۹۱.۵ متر دارد که قادر است با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، فردی را که سوارش شده حرکت دهد.

حرکت این وسیله به‌قدری سریع است که می‌تواند مغز انسان را به بی‌حسی برساند. گفته می‌شود که این چرخ و فلک تجربه هیجان‌انگیزتری نسبت به چرخ و فلک نوویس در کوئینزتاون، نیوزیلند و گلن وود در کانیون کلرادو ارائه می‌دهد. به همین بهانه و در پرونده امروز با وسایل عجیب و غریب دنیای شهر بازی‌ها در سراسر جهان بیشتر آشنا می‌شویم.

تاب‌سواری در ارتفاع ۴۰۰ متری

کجا؟ پارک ماجراجویی گلنوود

پارک ماجراجویی گلنوود

تاب‌سواری تجربه‌ای است که احتمالا همه ما در بچگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این‌جا می‌خواهیم تابی را به شما معرفی کنیم که اگر سوارش شوید متوجه خواهید شد همه تاب‌سواری‌های قبلی‌تان سوء تفاهمی بیش نبوده است! برای استفاده از این تاب باید به پارک ماجراجویی واقع در شهر گلنوود اسپرینگز آمریکا سر بزنید. شهری که در سال ۲۰۱۱ به عنوان «سرگرم کننده‌ترین شهر آمریکا» لقب گرفت. تابی که ازآن صحبت کردیم نامش giant canyon swing است که روی یک دره واقع شده است.

شما هنگامی که روی یکی از چهار صندلی آن می‌نشینید بهتر است بدانید که نباید انتظار تکان ساده را داشته باشید، چون به محض روشن شدن دستگاه شما در حدود ۱۲۰ درجه در افق بالا خواهید رفت و چنان چرخشی را تجربه می‌کنید که آرزو می‌کنید کاش هیچ‌وقت سوار این دستگاه نمی‌شدید! سپس باید یک نفس عمیق بکشید و آماده شوید چرا که تا چند ثانیه دیگر به پرتگاه پرتاب خواهید شد. حین سوار شدن بر این دستگاه شما برای ۶۰ ثانیه با سرعت ۵۰ مایل در ساعت در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح رودخانه کلورادو قرار می‌گیرید.

بالای سرتان آسمان، زیر پایتان دره و روبه‌رویتان کوه قرار دارد پس تنها محافظ‌تان روی این صندلی، میله‌های محافظ تاب است. بهتر است تا می‌توانید از این ۶۰ ثانیه استفاده کنید، فریاد بکشید، به هیچ چیز فکر نکنید و آدرنالین جمع شده در خون‌تان را تخلیه کنید. طراح این تاب که مردی ۴۱ ساله است پس از این‌که خودش سوار شدن بر این تاب را تجربه کرده گفته خودش هم فکر نمی‌کرده چیزی که در ذهن داشته چنین وحشت و هیجانی را به وجود آورد. یکی از قوانین این تاب این است که فقط افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند برآن سوار شوند و افراد زیر ۱۸ سال یا همراه والدین یا فقط با داشتن رضایت‌نامه کتبی ازآن‌ها می‌توانند سوار تاب شوند.


سرعتی در حد فرمول یک

کجا؟ شهربازی فراری ابوظبی

شهربازی فراری ابوظبی

بالاترین سرعتی را که تاکنون تجربه کرده‌اید، چه سرعتی بوده است؟ آیا می‌توانید تصور کنید در ارتفاع ۵۰ متری از زمین سوار بر یک ترن با سرعت ۲۳۹ کیلومتر بر ساعت پیش بروید؟ امکان تجربه این وضعیت در دنیای فراری شهر ابوظبی وجود دارد. شهربازی فراری به عنوان بزرگ‌ترین شهر بازی سرپوشیده جهان شناخته می‌شود. این ترن هوایی سال ۲۰۱۰ با حضور فرناندو آلونسو و فلیپه ماسا دو قهرمان مسابقات فرمول یک افتتاح شد تا به دست اهالی سرعت راه افتاده باشد.

بیشینه سرعت فرمول روسی که ۲۳۹ کیلومتر بر ساعت است با استفاده از سیستم هیدرولیکی پیشرفته خود در ۵ ثانیه قابل دسترسی است. همچنین شتاب اولیه ترن سرعت آن را در ۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. طول مسیر حرکت این ترن ۲/۲ کیلومتر است که آن را از این نظر در رتبه ششم ترن‌های هوایی سازه فولادی جهان قرار می‌دهد. شکل آن از پیست ناتزیوناله مونتزا در ایتالیا الهام گرفته شده است و ارتفاع آن در مرتفع‌ترین بخش مسیر به ۵۲ متر می‌رسد. به علت سرعت زیاد تمام سرنشینان باید حتما از عینک‌های محافظ استفاده کنند تا از فشار هوا و برخورد حشرات آسیبی نبینند.

 

سقوط پرهیجان در یک کپسول

کجا؟ پارک آبی رپیدز فلوریدا

پارک آبی رپیدز فلوریدا

تفریحات آبی به خصوص اگر در فصل گرم سال قرار داشته باشیم، لطف و لذت خاص خودش را دارد. حالا اگر هیجان و وحشت را هم به این احساسات اضافه کنید به تجربه عجیبی تبدیل خواهد شد. این روز‌ها پارک‌های آبی زیادی در جهان و در کشور خودمان فعالیت دارند، اما هیجان سقوط از ارتفاع در یک تونل آبی که در پارک آبی رپیدز فلوریدا تجربه می‌کنید، اتفاق منحصربه‌فردی است که هیچ جای دیگر نظیرش را احتمالا نخواهید دید.

بیشتر بخوانید: 

10 شهربازی برتر آسیا (+عکس)

هیجان انگیزترین شهربازی های چین (+عکس)

نخستین شهربازی چین با فناوری 5G (+عکس)

تپش قلب، تخلیه هیجانی و مورمور ستون فقرات را همزمان می‌توانید وقتی از ارتفاع ۲۰ متری به صورت عمودی رها می‌شوید تجربه کنید. در این وسیله شما وارد یک کپسول در محوطه‌ای باز می‌شوید و ناگهان زیر پایتان خالی می‌شود، از ارتفاع ۲۰ متری سقوط می‌کنید و در تونلی آبی به سمت پایین سُر می‌خورید. سرعت این سقوط به ۵۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که می‌تواند آدرنالین زیادی را در بدن شما ایجاد کند و در انتها به یک محوطه آبی ختم می‌شود تا شاید کمی از تپش قلب شما کم شود.

 

ترکیب سقوط و چرخش همچون گردباد

کجا؟ گردباد شیطانی اوهایو

گردباد شیطانی اوهایو

به‌نظر می‌رسد نام هوشمندانه‌ای برای این وسیله بازی در اوهایو انتخاب شده است؛ گردباد شیطانی! البته اهالی آمریکا با گردباد‌های غول‌پیکر اصلا بیگانه نیستند، ولی واقعا این ترن ترکیبی به دلیل چرخش‌هایی که دارد تجربه معلق بودن در یک گردباد را به شما می‌دهد. این وسیله که در شهربازی ایالت اوهایو قرار دارد، ترکیبی از سقوط آزاد و ترن هوایی است و سوار شدن بر آن شجاعت ویژه‌ای می‌خواهد.

گردباد شیطانی اوهایو که در سال ۹۰ میلادی طراحی و سه سال بعد از آن رونمایی شده و بعد‌ها بازسازی هم شده است، در واقع ترکیبی کامل از دو وسیله بازی سقوط آزاد و ترن هوایی ترسناک است که ماجراجوترین افراد به آن علاقه دارند. این وسیله ضربان قلب شما را به شدت بالا می‌برد، به این دلیل که تا ارتفاع ۶۶ متر بالا می‌رود و ۴۵۰ درجه را با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌چرخد و پایین می‌آید.

 

سُر خوردن بر فراز اقیانوس اطلس

کجا؟ سرسره آبی اینسانو

سرسره آبی اینسانو

بزرگ‌ترین سرسره‌ای که می‌توانید تصورش را بکنید چقدر بزرگ و طولانی است؟ اجازه دهید برای این‌که تصور دقیق‌تری به شما بدهیم بپرسیم که آیا تا به حال به یک ساختمان ۱۴ طبقه نگاه کرده‌اید. یک ساختمان ۱۴ طبقه به هرحال بنایی غول‌پیکر و مرتفع به‌نظر می‌رسد درست است؟ حالا می‌خواهیم از سرسره‌ای بگوییم که دقیقا همین اندازه است با ارتفاع ۴۰ متر معادل یک ساختمان ۱۴ طبقه. نه خبری از محافظ است نه اتاقک و نه هیچ چیز دیگری. شما مثل یک سرسره واقعی از این سرسره آبی به پایین سر می‌خورید.

وقتی وارد این سرسره شدید و وحشت آن ارتفاع بر شما غلبه کرد باید یادتان باشد دیگر هیچ راه برگشتی وجود ندارد. شما باید ۵ ثانیه عجیب زندگی‌تان را تجربه کنید. بله سر خوردن از این سرسره آبی فقط ۵ ثانیه طول می‌کشد و شما در پایان مسیر به یک استخر آب می‌رسید. سرعت شما در این سقوط به حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که تصورش هم آدرنالین در بدن آدم ترشح می‌کند. یکی از افرادی که این سرسره را تجربه کرده آن را این‌گونه وصف می‌کند: «زمانی که سقوط آغاز می‌شود، آن‌قدر سرعت‌تان بالاست که احساس می‌کنید در حال پرواز هستید، در طول زمان سقوط منظره‌ای وصف‌نشدنی از اقیانوس اطلس از مقابل چشمان‌تان عبور می‌کند، صحنه‌ای که شاید به خاطر دیدن آن باز بخواهید این وحشت را تجربه کنید»!

 

وحشت در تونل نفس‌گیر

کجا؟ قطار ارواح خبیثه باکو

قطار ارواح خبیثه باکو

شاید وقتی نام قطار وحشت شهربازی را می‌شنوید در مقایسه با اسمش خیلی هم چیز وحشتناکی به نظر نیاید، اما باید بگوییم قطار شهربازی باکوی آذربایجان متفاوت از تصورات شماست. تجربه سوار شدن بر قطار این شهر بازی، قادر است هر فردی را در هر سن و سالی بترساند. در این قطار وحشت شما در یک کابین تنها نشسته و مسیر تاریک و وحشتناکی را پیش می‌روید و هر لحظه انتظار اتفاق ترسناکی را می‌کشید. در همین حین ناگهان پارچه سفید بزرگی روی سر شما می‌افتد و راه دهان و بینی شما را مسدود می‌کند به گونه‌ای که قدرت فریاد کشیدن را هم از شما می‌گیرد.

تاریکی محیط، پارچه روی سر و ترس مسیر پیش رو همه و همه زمانی همراه با وحشت را برای هر فردی به وجود می‌آورد و سبب می‌شود تا این شهربازی به‌عنوان یکی از وحشتناک‌ترین شهربازی‌های جهان شناخته شود. یکی از بازدیدکنندگان این شهربازی که سوار این قطار شده است، تجربه خودش را این‌گونه روایت می‌کند: «تصور کنید در جایی تاریک هستید و تنها در تاریکی پیش می‌روید که ناگهان یک پرده چسبناک از بالا روی سر شما می‌افتد و به صورت‌تان می‌چسبد و همزمان قطار به راه خود ادامه می‌دهد و کاری از دست‌تان برنمی‌آید». ناگفته نماند شهربازی باکو یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در آذربایجان است که بعضی افراد پس از تجربه‌اش، اقدام به شکایت از مسئولان شهر بازی می‌کنند!

 

پشیمانی از تاب خوردن

کجا؟ تاب پشیمانی وانشنگ چین

تاب پشیمانی وانشنگ چین

یک تاب فوق‌العاده هیجان‌انگیز در پارک Wansheng Ordovician چین ساخته شده که «تاب پشیمانی» نام گرفته، چون بیشتر کسانی که سوارش می‌شوند از کرده خود پشیمان خواهند شد. این تاب عظیم به وسیله یک اهرم کشیده می‌شود و پس از رها شدن تا حدود ۲۰ متر از لبه یک دره ۳۰۰ متری بالا می‌رود.

یکی از گردانندگان این سرویس می‌گوید این تاب بسیار محبوب است و هزینه آن از ۵ یوان تا ۱۰ یوان در نظر گرفته می‌شود. استقبال از این وسیله بازی به حدی است که در یک روز شلوغ گاهی داوطلبان بازی تا ۴ ساعت هم در صف سوار شدن بر این تاب منتظر می‌مانند. گفته می‌شود این تاب یکی از دو جاذبه محبوب این پارک است. در مجموع پنج تاب از این نوع در پارک وجود دارد. معمولا کسی وسط این تاب خوردن اجازه درخواست برای توقف آن را ندارد، اما این اتفاق برای بعضی افراد سالخورده و میان سال می‌افتد که در وسط بازی وسیله متوقف می‌شود.

 

سقوط آزاد در ۵ ثانیه

کجا؟ برج‌وحشت گلدکست استرالیا

برج‌وحشت گلدکست استرالیا

در حالت عادی که نام برج و ارتفاع بیاید، همین‌طوری ترس از ارتفاع وجود آدم را فرا می‌گیرد، اما برج گلدکست استرالیا که نام برج وحشت را با خود همراه دارد، تجربه به شدت عجیبی خواهد بود. کسانی که وارد این برج وحشت می‌شوند باید بدانند وارد یکی از عجایب کتاب رکورد‌های گینس شده‌اند، چون در سال ۱۹۹۹ این وسیله به‌عنوان «بلندترین دستگاه سقوط آزاد» ثبت شده است.

تاکنون میلیون‌ها نفر بر این دستگاه سوار شده و ۵ ثانیه هیجان‌انگیز را با آن تجربه کرده‌اند. این برج چیزی حدود ۱۲۹ متر ارتفاع دارد که معادل یک ساختمان ۳۸ طبقه می‌شود. وقتی سوار این وسیله می‌شوید، روی ریل آن به آرامی بالا می‌روید تا به انتهای آن برسید که ۱۲۹ متر ارتفاع دارد و سپس با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سقوط می‌کنید. برای ساخت برج وحشت ۱۶ میلیون دلار هزینه شده و چهارمین وسیله شهربازی بلند در دنیاست.

 

پرتاب شدن از ساختمان ۲۷ طبقه

کجا؟ دراپ‌زون جزیره پادشاهان اوهایو

دراپ‌زون جزیره پادشاهان اوهایو

دراپ زون در اوهایو یکی از هیجان‌انگیزترین وسایل شهربازی به خصوص برای دوستداران آدرنالین در سراسر جهان است. نام این وسیله مهیج از کاری که می‌کند گرفته شده به معنای «منطقه رها شدن». دراپ زون شما را ابتدا به‌آرامی تا بالاترین نقطه می‌برد. سپس چند لحظه متوقف می‌شوید و بعد ناگهان سقوط می‌کنید. این تجربه به قدری واقعی بازسازی شده که به شما القا می‌کند واقعا با زمین برخورد می‌کنید. اما خوشبختانه این اتفاق نمی‌افتد و دراپ زون بالای زمین متوقف می‌شود.

تصور کنید یک نفر شما را از یک ساختمان ۲۷ طبقه پایین می‌اندازد. این وسیله تا ارتفاع ۹۲ متری بالا می‌رود و سپس با سرعت ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت سقوط می‌کند. اگر دنبال هیجان و ماجراجویی هستید این بازی تجربه خوبی برای شما خواهد بود. همچنین این بازی سقوط آزاد برای کسانی که می‌خواهند گرانش را تجربه کنند مناسب است، ولی اگر از ارتفاع می‌ترسید هرگز سراغ این وسیله نروید چرا که ممکن است تبعات خوبی برای شما نداشته باشد.

منبع: روزنامه خراسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار