ایسنا/کرمانشاه نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تعلل در بازگشایی مرز "تیله‌کوه" را پذیرفتنی ندانست و گفت: با وجود آنکه طرف عراقی برای بازگشایی این مرز اعلام آمادگی کرده، ما هنوز در ایران کار را پیش نبرده‌ایم.
کد خبر: ۸۸۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 07 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شهریار حیدری در کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، با اشاره به رایزنی‌هایی که با طرف عراقی برای بازگشایی مرز تیله‌کوه انجام شده، افزود: این مرز اکنون آماده افتتاح می‌باشد و طرف عراقی نیز موافق خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: مشکل عدم بازگشایی این مرز از طرف ما است که گفته می‌شود باید پروسه بازگشایی آن مجددا طی شود، در حالیکه در جریان هستم این روند به هیچ عنوان ضروری نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه از فعالیت 23 ساله مرز پرویزخان یاد کرد و گفت: توسعه این مرز متناسب با سابقه فعالیتی که دارد صورت نگرفته و توقع داریم توجه بیشتری از نظر اعتبارات به این مرز که کارکرد ملی دارد، معطوف شود.

حیدری با بیان اینکه مرز پرویزخان به لحاظ موقعیتی که دارد بهترین مرز برای واردات کالا به ایران است، یادآور شد: متاسفانه برای استفاده از مزیت‌های وارداتی این مرز کوتاهی شده است.

وی همچنین بر لزوم رونق سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هم تاکید کرد و ادامه داد: این منطقه بهترین موقعیت را برای هدایت سرمایه‌گذاری به سمت استان کرمانشاه دارد.

عدم استفاده از ظرفیت کولبری از دیگر موضوعاتی بود که نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب از آن انتقاد و خاطرنشان کرد: جریان کولبری سال‌ها در این منطقه انجام شده است، پس از مدتی قرار بود کولبری در قالب ساماندهی فعالیت مرزنشینان انجام شود اما موانع مختلفی از جمله ممنوعیت واردات برخی کالاها، لزوم ثبت سفارش، تعهدات ارزی و ... که البته برخی از آنها نیز مرتفع شده باعث شد آنطور که باید از این ظرفیت برای معیشت مردم استفاده نشود.

در ادامه آرش لهونی نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تعیین تکلیف هرچه زودتر منطقه ویژه اقتصادی اورامانات به عنوان یک مطالبه جدی مردم شد.

وی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت بازارهای صادراتی کشورهای همسایه خصوصا عراق تاکید کرد و ادامه داد: شایسته نیست بازار عراق دست کشورهای دیگر باشد.

لهونی معتقد است، استفاده از ظرفیت صادراتی عراق می‌تواند به مثبت شدن تراز تجاری کشور ایران کمک کند.

بهبود زیرساخت‌های مرزی شوشمی و شیخ صله از دیگر مباحثی بود که لهونی به آن اشاره کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار