سامد دریچه‌ای برای تداوم ارتباط و پیگیری امورات اداری و بستری مناسب برای ارتباط مردم با دولت بشمار می‌رود که در این روزهای کرونازده و منع ترددهای غیرضروری و حضور در تجمعات، بستری است که هم می‌تواند صدای مردم را به مسئولان برساند و هم ابزار خوبی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها محسوب شود.
کد خبر: ۸۷۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 22 July 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ سامد، مخفف، سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت است که زیر نظر مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و استانداری ها اداره می شود و هدفش ایجاد یک بستر مناسب برای ارائه درخواست‌های مردمی از دولتمردان و شکایات و انتقادات مردم از عملکرد دستگاه‌های دولتی است و این روزها بیش از هر زمان دیگری می تواند جایگاه واقعی و اثرگذار خود را به عنوان یکی از امکانات ویژه برای دسترسی آسان مردم به مسئولان دولتی ایفا کند.

سامانه سامد به عنوان پل ارتباطی و راه ایمن و آسانی برای دسترسی به مسئولان و پاسخگویی به شکایات بشمار می رود که بسیاری از شهروندان با اطلاع از این سامانه می توانند پیگیر مسایل و مشکلات خود باشند و علاوه بر حذف حضور فیزیکی و کاهش تردد با گرفتن کد رهگیری از حضور غیرضروری در دستگاه ها برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

یکی از شهروندان ایلامی گفت: چندی پیش برای پیگیری سامانه عدالت چندین بار به استانداری و دستگاه های دیگر مراجعه کردم اما جواب مناسبی دریافت نکردم که با اطلاع از سامانه سامد و تماس با اپراتور این سامانه ضمن راهنمایی دقیق توانستم در کمترین زمان و بدون مراجعه پیگیر مشکل خودم باشم.

اکبر اسدنژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سامانه راه دسترسی به مسئولان را آسان کرده است و در این شرایط کرونا با توسعه وسایل ارتباطی می توان از طریق غیر مستقیم و بدون تلف شدن وقت و هزینه رفت و آمد پیگیر امورات اداری خود باشیم.

وی ضمن قدردانی از مسئولان دولت و استانداری ایلام برای فراهم شدن این زمینه و دسترسی و سهولت بیشتر مردم به امورات اداری و دسترسی آسان به مسئولان دستگاه ها گفت: قبلا برای پیگیری یک نامه و درخواست و دیدار با یک مدیر باید چند روز به یک دستگاه مراجعه می کردیم و حتی مجبور بودیم به دلیل حضور رییس در جلسه چند ساعت پشت در منتظر بمانیم اما اکنون با راه اندازی این سامانه دیگر از وقت کشی و منتظر ماندن خبری نیست و از همان منزل با یک تماس تلفنی کارت را انجام و پیگیری می کنی.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: سامانه سامد چندین سال است که راه اندازی شده اما جایگاه واقعی آن در بین مردم نهادینه نشده است.

زهرا ملک پور اظهار داشت: باید مردم به جایگاه واقعی این سامانه پی ببرند و ضمن دسترسی آسان برای پیگیری امورات خود با توجه به حجم کارهای روزمره و در این شرایط کرونا از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: بدون شک این سامانه نقش بسیار مهم و حساسی در ایجاد ارتباط مردم و مسئولان دارد و با معرفی بیشتر آن علاوه بر کاهش تردد ارباب رجوع به ادارات می توان به کاهش بسیاری هزینه ها کمک کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال یک نفر از شهرستان دهلران که تا مرکز ایلام ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد اگر بخواهد به یک دستگاه مراجعه کند باید یک روز وقت بگذارد و از ساعت شش صبح برای رسیدن به موقع به دستگاه اداری از آن شهرستان راه بیفتد که اگر شانس بیاورد کارش انجام گیرد.

ملک پور گفت: در حالی که اکنون با کمک این سامانه بدون هیچ هزینه و وقت اضافی کار خود را انجام دهد و با در دست داشتن کد رهگیری پیگیر کار خود شود.

وی گفت: باید اطلاع رسانی مناسبی در خصوص این سامانه صورت گیرد تا مردم بیشتر با مزایای استفاده از این سامانه آگاه شوند و از آن در راستای رفع مشکلات خود استفاده کنند.

سامد بهترین فرصت برای تداوم ارتباط مردم و مسئولان

استاندار ایلام گفت: در این شرایط که بحث بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، ارتباط مردم با مسئولان از طریق سامانه سامد یک فرصت مغتنم است که با حضور مستمر مسئولان در این سامانه مردم می توانند برای مشکل خود به مسئولان دسترسی داشته باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: در گذشته هر هفته یک مدیر در سامانه سامد حضور می یافت و پاسخگوی سئوالات مردم می شد اما امروز به خاطر بحث کرونا هر روز ۲ نفر از مدیران استانی در این سامانه حضور می یابند و با مردم ارتباط برقرار می کنند.

وی تاکید کرد: این سامانه علاوه بر اینکه از مراجعه حضوری افراد جلوگیری کرده و کار مردم را آسان می‌کند، منبع اطلاعاتی خوبی برای استاندار و مدیران بالادستی است تا بدانند در استان کدام دستگاه‌ها بیشتر مورد شکایت مردم واقع شده‌اند و نحوه برخورد با این شکایات چگونه بوده است.

سلیمانی دشتکی گفت: در حال حاضر بیشتر تقاضاهای مردمی شامل مشکلات با شهرداری، تقاضای وام، امهال اقساط وام ها، کارهای عمرانی، درخواست های مالی و کمک ها بوده که در این راستا و در لحظه با مدیران مربوطه ارتباط برقرار شده و مسائل پیگیری می شود.

وی به پاسخگو بودن مسئولان در شرایط امروز کشور و استان تاکید کرد و گفت: مدیران نباید ارتباط خود را با مردم قطع کنند و باید همواره در هر شرایطی به مردم پاسخگو باشند.

استاندار ایلام گفت: مدیران با اطلاع قبلی و با هماهنگی دفتر بازرسی در سامانه سامد حضور یابند و پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم باید باشند.

مردم چطور می‌توانند با سامد ارتباط برقرار کنند

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری ایلام نیز گفت: مهم‌ترین و ساده‌ترین راه ارتباطی مردم با این سامانه، تلفن ۱۱۱ است.

حجت اله رشنوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روزهای عادی و حتی قبل از شیوع کرونا افراد در ساعت اداری با برقراری تماس تلفنی می‌توانستند به طور مستقیم با کارشناس صحبت کنند و در غیر این صورت برای سیستم پیام می‌گذارد که در اولین فرصت پیام دانلود و پیگیری می‌شود.

وی افزود: در استان ایلام همه دستگاههای اداری به این پورتال متصل هستند و کارتابل‌ها به نام مدیرکل دستگاه ثبت شده و هر ارگان رابطی هم دارد که مسائل مرتبط با سامد در آن را پیگیری می‌کند.

وی افزود: کارشناسان ما شکایات مردمی را به دستگاه های اداری مرتبط ارجاع می‌دهند و مسئول سامد دستگاه موظف است که روزانه کارتابل را چک کند و پاسخگوی مردم بر اساس کد رهگیری که دارند، باشد.

رشنوادی گفت: برای هر درخواست یا شکایت ۱۰ روز زمان تعیین می شود که در موارد خاص که زمان بیشتری نیاز باشد، می‌توان آن را افزایش داد. به متقاضی هم یک شماره پیگیری داده می‌شود تا پس از آن مهلت زمانی بتواند پاسخ خود را دریافت کند.

سامد راه مطمئنی برای عدم مراجعه حضوری مردم

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری ایلام گفت: نحوه دیگر ارتباط مردم با سامانه سامد، پایگاه اینترنتی www.saamad.ir است که به وسیله آن می‌توانند درخواست‌ها و شکایات خود را مطرح کنند.

رشنوادی اظهار داشت: در نهایت اگر نه تلفن در دسترس بود و نه اینترنت، مراجعه حضوری یا مکاتبه هم امکان‌پذیر است اما سعی سامانه سامد بر این است که این موضوع به حداقل رسیده و تمام درخواست‌ها و شکایات از طریق تلفن یا اینترنت مطرح شود و در این شرایط کرونا بسیاری از ترددها حذف شود.

وی افزود: این سامانه ارتباط مستقیم دولت و مردم است و برای هر مدیری بر اساس دستور استاندار و طبق مصوبه ستاد کرونا زمانی تعیین شده تا پاسخگوی مردم باشد.

وی اضافه کرد: اکنون هر روز دو مدیر از ساعت هشت تا ۱۰ صبح و ۱۰ تا ۱۲ ظهر در سامانه سامد حضور می یابند و پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم هستند.

وی اظهار داشت: در روزهایی مدیر یک دستگاه پر مخاطب همانند شهرداری در طول این دو ساعت به طور متوسط بیش از ۹۰ تلفن را پاسخگو هست و همه درخواست های آنها ثبت و ضبط می شود.

رشنوادی گفت: علاوه بر این در طول روز چهار نفر کارشناس نیز پاسخگوی مردم هستند و به صورت تناوب بیش از ۱۰۰ تماس تلفنی و درخواست مردم را شنیده و ثبت و به دستگاه های مربوطه ارجاع می دهند.

وی تاکید کرد: سامانه سامد یکی از روشهایی است که مردم درخواست و مشکل خود را بدون مراجعه ، بدون صرف وقت و هزینه ثبت می کنند و با در دست داشتن کد رهگیری پیگیر مسائل خود می شوند.

رشنوادی گفت: موضوع مهمی که متقاضیان برای ارتباط با سامد باید به آن توجه کنند، ضرورت استفاده از کد ملی برای ثبت شکایت است زیرا اگر کد ملی نباشد، درخواستهای مردمی قابل ثبت نخواهد بود.

وی اظهار داشت: طبق نظام نامه موجود برابر رهنمودهای مقام معظم رهبری، تأکیدهای مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و تأکید استاندار ایلام در راستای نزدیک تر شدن ارتباط بین مردم و مسئولان، به دلیل عدم امکان دسترسی تمامی مردم به مدیران و مسئولان، مرکز سامد برای برقراری ارتباط الکترونیکی مسئولان با مردم ایجاد شده و همه روزه افراد می توانند درخواست ها و شکایات خود را از طریق این سامانه مطرح و ثبت کنند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار