آیشان تارور در روزنامه واشنگتن پست در خصوص پیمانامه مشترک بین ایران وچین گزارش مفصلی نوشته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است خبرگزاری تابناک ایلام متن کامل این گزارش را ترجمه کرده است و لزوما دیدگاه های بیان شده در این گزارش یا گزارش های دیگر دیدگاه رسمی خبرگزاری تابناک ایلام نمی باشد و این خبرگزاری تنها بر اساس اصل امانت داری رسانه ای ترجمه کامل آن را بدون کم و کاست جهت اطلاع مخاطبان فارسی زبان برگردان می کند و مسئولیتی در خصوص نظرات بیان شده در مقاله بر عهده ندارد.
کد خبر: ۸۷۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 16 July 2020

آیشان تارور در روزنامه واشنگتن پست در خصوص پیمانامه مشترک بین ایران وچین گزارش مفصلی نوشته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است خبرگزاری تابناک ایلام متن کامل این گزارش را ترجمه کرده است و لزوما دیدگاه های بیان شده در این گزارش یا گزارش های دیگر دیدگاه رسمی خبرگزاری تابناک ایلام نمی باشد و این خبرگزاری تنها بر اساس اصل امانت داری رسانه ای ترجمه کامل آن را بدون کم و کاست جهت اطلاع مخاطبان فارسی زبان برگردان می کند و مسئولیتی در خصوص نظرات بیان شده در مقاله بر عهده ندارد.

 به گزارش سرویس ترجمه تابناک ایلام، روزنامه واشنگتن پست در ادامه اظهار می کند: رژیم  های مستقر در پکن و تهران گرمای واشنگتن را  پشت سر خود احساس می کنند. اولی در یک جنگ تجاری تلخ و آسیب دیده محبوس شده است و به ایالات متحده آسیب می رساند. دومی پس از آنکه ترامپ از توافق هسته ای که سال 2015 بین ایران و قدرت های جهانی بسته شد،  خارج گردید، ایلات متحده اقتصاد این کشور را تحت تأثیر تحریم هایی قرار داده است که توسط دولت ترامپ اعمال شده است.

اما تعرفه ها  قتصادی و تحریم ها رئیس جمهور ترامپ بهانه ای را به  دو طرف مورد نظر  داده که به سمت همدیگر نزدیک شوند. و تحولات اخیر حاکی از آن است که این دو دشمن مقتدر آمریکا ممکن است علت مشترک بیشتری برای نزدیک شدن به همدیگر پیدا کنند. هفته گذشته ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در جلسه پارلمان اذعان كرد كه دولت وی "با اطمینان و اعتقاد" در مذاكرات با چین درباره یك مشاركت استراتژیك 25 ساله است كه می تواند حدود 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری چین از طریق بخش های مختلف  به اقتصاد ایران تزریق گردد. خلاصه ای از جزئیات این توافق نامه در یک اسناد 18 صفحه ای به صورت آنلاین منتشر شده است ، که منبع آن مشخص نیست اگرچه تقریباً مطابق با آنچه قبلا دولت ایران بیان کرده است می باشد.

به نقل از نیویورک تایمز ، نسخه ای از سند مربوط به ماه ژوئن که خبرنگاران آن بدست آورده اند ، پیش نویس توافق نامه در انتظار تایید در چین است. پیمان بین دو کشور دو از دسترس نیست: این باعث افزایش تقسیم اطلاعات و همکاری های امنیتی از جمله در ماموریت های احتمالی در سوریه و عراق می شود. همچنین ، شرکتهای چینی می توانند ردپاهای خود را در راه‌آهن ، بنادر و ارتباطات از راه دور در ایران گسترش دهند ، در حالی که از سوی دیگر تأمین نفت پایدار و تخفیف نفت ایران را برای پکن برای ربع قرن تأمین می کنند. چین می تواند مناطق تجاری آزاد را در مناطق استراتژیک در ایران توسعه دهد و این کشور را به ابتکار گسترده تجارت و توسعه جهانی و کمبرند جاده ای پهن پکن متصل کند. حتی اگر از سال 2016 آثاری از این توافقنامه در عمل موجود باشد ، زمان این توافق احتمالی حتی قبل از انتخاب ترامپ آشکار شده بود.

این یادآوری این است که چقدر بعید به نظر می رسید که ترامپ پس از قطع تعهدات ایالات متحده در توافق هسته ای ، با تهران به توافق برسد تا برای مذاکرت مجدد و توافق جدید به میز مذاکرات بازگردد، و توافق دیپلماتیک سختی همانند قبلی بدست آورد که در ساخت و ایجاد آن قدرت های بزرگ جهانی از حمله چین برای سالها درگیر بودند. در حال حاضر ، اقتصاد ایران بدلیل آنچه تاثیر فشار گسترده تحریم های آمریکا می توان نامبرد در حال متلاشی شدن است و به همین دلیل ایرانیان به دنبال نجات از طریق پکن هستند. و به نظر می رسد مقامات چینی با توجه به مشاجره خود با واشنگتن ، مایل هستند این خطر را انجام دهند.

 در زماني كه آمريكا از ركود و پیک ويروس برمي گيرد و به طور فزاينده اي در بين المللي منزوي مي شود ، پكن احساس ضعف آمريكا را حس مي كند. " "پیش نویس توافق نامه با ایران نشان می دهد که برخلاف اکثر کشورها ، چین احساس می کند که می تواند با آمریکا مخالفت کند ، به اندازه کافی برای تحمل مجازات های آمریکایی قدرتمند است ، همانطور که طی جنگ های تجاری سالهای اخیر با پرزیدنت ترامپ انجام داده و قدرت خود را نشان داده است."

مشخص نیست چه زمان معامله ای واقعی انجام خواهد شد. هفته گذشته هنگامی که خبرنگاران در مورد آن سؤال کردند ، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین پاسخ نامشخصی ارائه داد. وی گفت: "چین و ایران از دوستی سنتی برخوردار هستند و دو طرف در زمینه توسعه روابط دوجانبه در ارتباط هستند." "ما آماده همکاری با ایران برای پیشبرد مداوم همکاری های عملی هستیم." چین همچنین نقش مهمی در شورای امنیت ایالات متحده در مسدود کردن تلاش های دولت ترامپ برای گسترش تحریم تسلیحاتی بر روی ایران که قرار است اواخر امسال منقضی شود ، ایفا می کند. ماه گذشته ، سفیر چین در سازمان ملل ، ژانگ جون ، تلاش های ایالات متحده را برای استفاده دوباره از شرایط توافق هسته ای برای استفاده مجدد از ممنوعیت تسلیحات ، مخالفت کرد ، و دولت ترامپ را به دلیل عدم پایان پایان معامله در ابتدا مورد سرزنش قرار داد.

 برخی از تحلیلگران در خارج از کشور ، دادرسی پکن در خصوص تهران را ریاکارانه می دانند. کریم سجادپور ، یکی از همکاران ارشد واشنگتن پست در این باره گفت: "رژیم ایرانی که هویت انقلابی وی در مقابله با امپریالیسم و ​​اسلام هراسی ایالات متحده پیش بینی شده است ، قرار است وابستگی کامل اقتصادی و استراتژیک خود را به یک دولت چین که بیش از 1 میلیون مسلمان را در اردوگاه های بازآموزی حفظ می کند ، تصویب کند." در داخل ایران ، موضوع به سختی حل و فصل شده است.توافقنامه برای تصویب نیاز به رای گیری در پارلمان  دارد که اکنون تحت حاکمیت های تندروهایی می باشد که قبلاً از رئیس جمهور حسن روحانی عصبانی بودند ، عمده این عصبانیت ریشه در نحوه مقابله دولت با همه گیری ویروس کرونا  و عدم موفقیت توافق هسته ای دارد. پیروزی دیپلماتیک روحانی به طور واقعی به خاکستر تبدیل شده است ، زیرا اقتصاد این کشور با تحریم های ایالات متحده یک بار دیگر دچار مشکل شده و چشم انداز گشودن  دربی به سوی غرب ظاهراً از بین رفته است. اما رویکرد ایران به سمت کشورهایی مانند روسیه و چین نگرانی هایی در مورد هزینه های ناعادلانه ای که ممکن است بپردازد ، ایجاد کرده است. ماه گذشته ، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور پیشین در سخنرانی به رهبری فعلی کشور درباره پیمانامه چین و تصویب آن "دور از چشمان ملت ایران" هشدار داد.

 به گزارش گلناز اسفندیاری ، رادیو اروپای آزاد ،  پیمانامه توافق 25 ساله با چین را به "معاهده 1828 ترکمنچای بین ایران و روسیه تزاری ، که براساس آن پارلمان ها کنترل قلمرو در قفقاز جنوبی را واگذار می کردند ، تشبیه کردند." ظریف گفت: هیچ چیز پنهانی در مورد مذاکرات در حال انجام وجود ندارد و رسانه های مرتبط با سپاه پاسداران ایران – همواره با دولت روحانی و ظریف مخالفت می کند - به نظر می رسد که روند دیپلماتیک را پشت سر می گذارند. علی الفونه ، عضو ارشد مؤسسه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در واشنگتن ، نوشت: "با این وجود ، نه ظریف و نه سخنگویان سپاه آشکارا اعتراف نکردند که چرا جمهوری اسلامی مجبور  است خود را به سمت چین سوق دهد." "در مواجهه با کمپین" فشار حداکثر "دولت آمریكا ، جمهوری اسلامی به منظور دستیابی به بقای خود به چین روی آورده است."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار