مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: سال گذشته ۲۷ هزار نفر از موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و موزه تاریخ کشاورزی استان بازدید کردند.
کد خبر: ۸۷۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 12 July 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار داشت: سال گذشته همچنین بیش از پنج هزار بازدید و سرکشی از آثار تاریخی استان صورت گرفت و ۴۴ حفار غیرمجاز دستگیر و ۱۸ دستگاه فلزیاب نیز کشف شد.

وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی طبیعی، معنوی و منقول در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که از این تعداد ۱۶ اثر تاریخی و ۶ اثر نیز منقول بودند.

شنبه زاده یادآور شد: همچنین ۱۲ محوطه و بنای تاریخی از جمله قلعه کنجانچم، قلعه والی، عمارت والی کهره، قلعه پوراشرف، موزه فلاحتی، قلعه میرغلام هاشمی، قلعه جهانگیر آباد، شهر تاریخی سیروان، بنای تاریخی امامزاده علی صالح، سنگ نوشته تخت خان، قنات های امیر آباد و شهر تاریخی سیمره مرمت و ساماندهی شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ شی تاریخی نیز در سامانه جم ساماندهی شده است، گفت: ۹۳ شی تاریخی شامل سکه های مکشوفه از حفاران غیرمجاز . مرمت۲۰۳ آثار تاریخی نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناسایی شده است.

فراهم شدن مقدمات واگذاری سه بنای تاریخی ایلام به بخش خصوصی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار داشت: همچنین سال گذشته ۱۵ پرونده آثار تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه و مقدمات واگذاری سه بنای تاریخی قلعه والی کهره، قلعه پوراشرف و قلعه کنجانچم به بخش خصوصی فراهم شد.

شنبه زاده گفت: ایلام تنها استانی است که از داشتن موزه باستان‌شناسی محروم است اما با مساعدت اداره راه و شهرسازی استان و اهدای ۲ هزار و ۵۰۰ متر زمین و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کار طراحی و مطالعه این موزه پایان یافت.

وی افزود: برای اولین بار موزه سنگ و سنگواره در ایلام با حضور مدیرکل موزه‌ها در نیمه دوم اسفندماه آماده افتتاح بود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا افتتاح آن به سال ۹۹ موکول شد.

شنبه زاده یادآور شد: همچنین سال گذشته عرصه و حریم سه آثار تاریخی تپه علی کش، امامزاده سید صلاح الدین و قلعه هزار درب تصویب و تعیین شد.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار