استان ایلام باتوجه به شرایط آب و هوایی مناسب، جایگاه ارزشمندی در تولید انواع گیاهان طبی و دارویی دارد، به طوری که بیش از 300 گونه از گیاهان موجود در استان ایلام خواص دارویی دارند.
کد خبر: ۸۷۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 11 July 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ اهمیت گیاهان دارویی در جهت تحقق سلامت و همچنین توسعه و پیشرفت اقتصادی در هر منطقه‌ای بر کسی پوشیده نیست، گیاهان دارویی می‌توانند به عنوان  بزرگ‌ترین ثروت ملی در کشور و یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی مسوولان مربوط، بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان موجود در استان ایلام خواص دارویی دارند.

با توجه به استقبال زیاد مردم از گیاهان دارویی و فروش بالای آن‌ها طی سال‌های اخیر، شاهد کشت این گیاهان توسط برخی از کشاورزان در مناطق مختلف استان هستیم که بی‌شک افزایش سطح زیر کشت این گیاهان علاوه بر اینکه درآمدزایی بالایی را به دنبال دارد می‌تواند در توسعه اقتصادی و کاهش آمار بیکاری نقش موثری داشته باشد.

فعالیت ۱۱۰ کشاورز ایلامی در زمینه کشت گیاهان دارویی

فاطمه جهان‌پور معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: ۱۱۰ نفر از کشاورزان استان ایلام در مناطق مختلف به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند.

 وی افزود: از جمله مهم‌ترین گیاهان دارویی که به صورت آبی در استان کشت می‌شود می‌توان به نعنا فلفلی، بادرنجبویه، به‌لیمو، آویشن، کاسنی، مریم‌گلی، سیاه‌دانه، چای ترش، رزماری، گل محمدی اشاره کرد.

این مسوول در ادامه به ارقام دیم گیاهان دارویی کشت شده در استان اشاره کرد و گفت: زیره، گل محمدی، گل گاوزبان ازجمله گیاهان دارویی است که به‌ صورت دیم در استان کاشته می‌شود.

برداشت ۹۰ تن گیاهان دارویی طی سال گذشته

وی با بیان این‌که ۱۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است ادامه داد: سال گذشته ۹۰ تن محصول گیاهان دارویی از اراضی کشاورزی استان برداشت شد.

این مسوول به طرح‌های تشویقی جهاد کشاورزی جهت ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت :پرداخت تسهیلات تا سقف ۳۰ میلیون ریال به‌ازای هر هکتار با سود ۷ درصد از جمله طرح‌های تشویقی جهاد کشاورزی جهت افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان است.

پرداخت یارانه به کشت کنندگان گیاهان دارویی

 جهان‌پور خاطرنشان کرد: گیاهان تولیدی استان ایلام به استان‌های هم‌جوار ازجمله لرستان و کرمانشاه صادر می‌شود و درصد زیادی هم از این گیاهان برداشتی در داخل استان به عرقیات تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه گیاهان دارویی در قالب نهال بلاعوض جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت این گیاهان است، اظهار کرد: همچنین پرداخت یارانه برای تامین بذر و قلمه و نهاده‌های تولید به منظور ترغیب کشاورزان جهت کشت این گیاهان صورت می‌گیرد.

بهره مندی استان ایلام از طبیعت بکر، چهار فصل، آب و هوای مناسب زمینه کاشت گیاهان دارویی در این استان را فراهم کرده است و ضروری است مسوولان با عنایت به این پتانسیل با ارائه طرح‌های تشویقی زمینه افزایش سطح زیر کشت این گیاهان در استان ایلام را فراهم کنند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار