کد خبر: ۸۷۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ 05 July 2020

روحانی و پایبندی به رویکرد تعاملی

تابناک/ دکتر روحانی پس از نشست هفته گذشته شورای امنیت، آن را نمایشی از شکست مجدد سیاسی آمریکا برابر جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان داشت تهران هر روز و ساعتی که طرف‌های مقابل حاضر شوند به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کنند، بلافاصله به طور کامل به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی، تبیین برنامه‌های دولت در مواجهه با بیماری کووید ۱۹، تشریح برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی دولت در بخش آب و فاضلاب، رایزنی با روسای جمهوری روسیه و ترکیه در مورد بحران سوریه و روند صلح آستانه ... از مهم‌ترین محورهای اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته منتهی به یکشنبه پانزدهم تیرماه بوده است.

این گزارش اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته گذشته منتهی به یکشنبه ۱۵ تیرماه را طبقه‌بندی کرده است.

توسعه فضای مجازی نقش موثری در مقابله با کرونا داشته است

رئیس‌جمهوری روز دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال جدید و پس از شیوع کرونا، با قدردانی از تلاش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی و دیگر دستگاهها مانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش برای ارائه خدمات بسیار ارزنده به مردم و جامعه در ایام مواجهه کشور با شیوع کرونا، اظهار داشت: استفاده از فضای مجازی در بخش‌های مختلف از جمله طرح غربالگری و امور آموزشی مدارس و دانشگاهها کمک بزرگی به اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و مقابله مؤثر با کرونا کرده است.

دکتر حسن روحانی در این جلسه خاطرنشان کرد: با الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات، مانند پرداخت قبوض آب، برق و گاز و بیمه درمانی در وقت وهزینه زندگی مردم بهره‌وری خوبی انجام شده است.  با توجه به ادامه شیوع کرونا، لازم است وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بهره‌گیری از تجربیات و دستاورد تدریس دروس در صدا و سیما و فضای مجازی برنامه خود را برای سال تحصیلی جدید تدوین کنند تا در صورت لزوم مورد بهره‌برداری قرار گیرد و اگر مصوبه‌ای برای اصلاح و ارتقاء شبکه‌های آموزشی کشور نیاز است مرکز ملی فضای مجازی آن را بررسی و به شورای عالی ارائه خواهد داد. رئیس جمهور با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه همگان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بخش‌های مختلف و مهمی مانند اقتصاد و خدمات باید حتی‌الامکان از طریق دولت الکترونیک دنبال شود؛ برای توسعه شبکه‌ها به منظور دسترسی و استفاده همگان، مسوولیت سنگینی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که باید با همکاری دستگاه‌های خدماتی سریع‌تر انجام شود. دکتر روحانی افزود: ایجاد و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات امن و ارزان همواره مورد تاکید دولت بوده و باید در این راستا تلاش کنیم.

راه مقابله با کرونا از نگاه روحانی

دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه ۹۹ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال برخی اظهارات مطرح شده از سوی اعضای شورا در مورد وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و اقدامات انجام شده از سوی دولت برای مقابله با این بیماری گزارش کاملی از اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با ویروس کرونا طی ۵ ماه گذشته ارائه کرد و گفت: در طول مدت شیوع ویروس کرونا، اقدامات بسیار خوبی از سوی وزارت بهداشت و کادر پزشکی و بیمارستانی کشور انجام و تصمیمات مهمی در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ و اجرا شده است.رئیس جمهور اظهار داشت: برغم همه تلاش‌ها و اقدامات بسیار خوب انجام شده در مبارزه با این بیماری و درمان مبتلایان به دلیل ناشناخته بودن ویروس کرونا همچنان شاهد افزایش تعداد مبتلایان در برخی شهرهای کشور هستیم که براساس گزارش‌های رسیده اجتماعات و مراسم‌ها بزرگترین عامل شیوع مجدد ویروس در برخی مناطق بوده است.

دکتر روحانی استفاده از ماسک را یکی از راه‌های مهم به عنوان عامل بازدارنده در انتقال ویروس کرونا برشمرد و با اشاره به برنامه دولت برای تولید ماسک ارزان‌قیمت توسط وزارت صمت با بهره‌مندی از یارانه دولتی، تأکید کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده و تجمع‌ها اجباری خواهد بود و افراد بدون ماسک اجازه استفاده از مترو را نخواهند داشت. رئیس جمهور با بیان اینکه خدمات پرسنل بهداشتی و درمانی کشور در این روزها روی افراد مسن و بیماران زمینه‌ای متمرکز شده است، گفت: باید مراقبت‌ها و رعایت اصول بهداشتی را همچنان مد نظر قرار دهیم و کمک کنیم بار سنگینی که بر دوش پرسنل بهداشت و درمان است، سبک شود.دکتر روحانی تأکید کرد: راه خود در مبارزه با ویروس کرونا را ادامه می‌دهیم و همچنان مصمم هستیم محدودیت‌ها در برخی مراکز و اماکنی که بازگشایی آنها ضروری نیست، ادامه داشته باشد.

بررسی کلیات سند جهش تولید با رویکرد فرهنگ و علم و فناوری

نشست روز سه‌شنبه، هشتصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد. در ابن جلسه کلیات سند جهش تولید با رویکرد فرهنگ و علم و فناوری که از سوی دبیرخانه با ۱۲ هدف مشخص، ۲۴ سیاست و ۷۸ برنامه اقدام، تهیه شده است در شور اول مورد بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور تهیه این سند از سوی دبیرخانه شورا را اقدامی خوب و مهم برشمرد و گفت: مخاطبان این سند به طور مشخص باید دستگاه‌های فرهنگی جامعه باشد و بتواند موانع و کمبودهایی که در بخش فرهنگ در مسیر جهش تولید داریم را شناسایی و برای رفع آن تلاش کند. دکتر روحانی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در دولت درخصوص تحقق شعار جهش تولید، همفکری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان برنامه و بودجه درخصوص تهیه و تدوین سند جهش تولید با رویکرد فرهنگ و علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: این سند باید به ایجاد یک حرکت جدید در راه جهش تولید در حوزه فرهنگ و علم و فناوری منجر شود.

تهران به تعهدات بین‌المللی پایبند است

دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۱ تیر ماه ۹۹ در جلسه هیات دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات سیاسی، حقوقی و اخلاقی خود پایبند بوده و خواهد بود، اظهارداشت: تاکنون ضربه آمریکا به برجام، اقتصادی بوده اما اگر بخواهد به این توافق ضربه سیاسی بزند، ایران تحمل نخواهد کرد و اقدام قاطع انجام می‌دهد. دکتر روحانی همچنین باتاکید بر اینکه گفتمان دولت تدبیر و امید در داخل، اعتدال و میانه روی و در جهان، تعامل سازنده بوده و هست، جلسه ویدئو کنفرانسی عصر امروز با روسای جمهوری روسیه و ترکیه را در راستای گفتمان تعامل سازنده دولت در عرصه جهانی برشمرد. رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تقویت گفتمان اعتدال و میانه روی در عرصه داخلی گفت: در داخل افراط و تندروی را نمی‌پسندیم و می دانیم به ضرر کشور تمام خواهد شد و در همین راستا از همه دوستان درخواست می‌کنیم در این شرایط پیچیده و سخت، راه وحدت، تعامل و مهربانی را برگزینند.

دکتر روحانی اظهارداشت: امروز روز وحدت و انسجام است و باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن اخلاقی نیست. کشور با توجه به تحریم‌ها و کرونا مشکلات سختی دارد که همه باید در کنار هم در صدد رفع این مشکلات بر آییم. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز روز کار و تلاش در عین حال تحمل است، گفت: بدون تردید شنیدن حرف‌های غیرمنصفانه و ناروا برای کسانی که در صحنه کار و تلاش هستند، سخت و دشوار است و در این رابطه باید به توصیه قرآن مجید به پیامبر اسلام (ص) عمل کرد مبنی بر اینکه در برابر سخنان ناروا باید به خدا پناه ببریم.دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در زمینه پیگیری گفتمان تعامل سازنده با جهان دستاوردهای فراوانی داشتیم و روابط دوجانبه و سه جانبه‌ای با کشورهای منطقه و جهان برقرار کردیم که یکی از دستاوردهای مهم در این زمینه توافق برجام بود که ادامه آن می‌توانست به نفع منطقه و جهان باشد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا از توافق برجام عصبانی بودند و این ۳ باهم پیوند خوردند و با روی کار آمدن فردی در آمریکا که از لحاظ سیاسی ضعیف بود، به این توافق لطمه زدند. دکتر روحانی تصریح کرد: تعامل سازنده مسیری بود که توانست زمینه‌های گسترده همکاری ایران با کشورهای منطقه و جهان را فراهم سازد که در این راستا رابطه نزدیک کشورمان با روسیه و چین با گذشته متفاوت است و امروز در تمام مسائل منطقه‌ای و جهانی در کنار هم قرار داریم.

دولت در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز مردم نیز گام‌های مهمی برداشته است

دکتر روحانی  در جلسه روز چهارشنبه خاطر نشان کرد: دولت در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز مردم نیز گام‌های مهمی برداشته است که از آن جمله می‌توان به تأمین ریال و ارز برای ساخت کالا اشاره کرد که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در این راستا اقدامات بسیار مهمی را انجام دادند، به گونه‌ای که در همین ایام سازمان برنامه و بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و کالاهای ضروری پرداخت کرده است. رئیس جمهور اضافه کرد: در بخش صنعت و معدن نیز تحرکات بسیار خوبی را شاهد هستیم، به گونه‌ای که طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی در همین ایام افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مردم بدانند دولت همه توان خود را برای رفع مشکلات به کار خواهد گرفت، گفت: دولت در موضوع کرونا موفقیت بسیار بزرگی در زمینه مهار، درمان در اختیار گذاشتن امکانات و تولید محصولات مورد نیاز داشته است، اما در عین حال همواره در این مسأله تأکید داریم که وجود اجتماعات خطر بزرگی برای شیوع این بیماری است و راه مقابله با این ویروس آن است که سبک زندگی خود را تا زمانی که این ویروس وجود دارد، عوض کنیم و راهی جز رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و استفاده از ماسک وجود ندارد. رئیس جمهور همچنین با اظهار تأسف از وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز درمانی در تهران، جان‌باختن شماری از مردم و کادر درمانی را تسلیت گفته و برای مصدومین آرزوی شفا کرد. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود سرنگونی ایرباس مسافربری کشورمان در ۱۲ تیرماه ۶۷ توسط ناو هواپیمابری آمریکا را اقدامی جنایتکارانه توصیف کرد و گفت: اینگونه اقدامات جزء اخلاق آمریکا است و این مسیر را در مقابل ملت ایران تا امروز دنبال کرده است.

سیره ائمه راهنمای خوبی برای ما می‌تواند باشد

رئیس جمهور در ادامه جلسه روز چهارشنبه  با گرامیداشت ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اظهار داشت: امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع)، امام تدبیر بودند؛ این امام همام علیرغم میل باطنی خود از مدینه هجرت کردند و ولایتعهدی را قبول کردند چرا که مصالح دنیای اسلام را مدنظر داشتند و مهم این است که همواره پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌ها، مصالح اصلی امت اسلام، ملت و جامعه مد نظر باشد و پیروی از سیره آن حضرت می‌تواند راهنمای خوبی برای همه ما باشد.متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است: در ایام با سعادت میلاد امام هشتم علی‌بن موسی‌الرضا (ع) هستیم؛ مردم کشور ما به همه خاندان رسالت و ائمه هدی و راه و مسیر آنها عشق می‌ورزند، اما مولای ما علی‌بن موسی‌الرضا (ع) یک ویژگی خاصی دارد و آن اینکه او میهمان مردم بسیار خوب و ولایتمدار ایران است. از آن روزی که علیرغم خواست و میل خودش و علیرغم برنامه‌ای که خودِ ایشان داشت، مجبور شد که از مدینه هجرت کند و وارد ایران شد، در مسیر راه از اهواز گرفته تا نیشابور، همه جا مردم از بیانات آن حضرت بهره و استفاده بردند و در دورانی که آن حضرت در مرو و خراسان بود؛ بیانات و مباحثات آن حضرت، شرکت او در جلسات رسمی و مهم آن زمان، در مباحث اعتقادی، دینی، تاریخی و قرآنی بسیار تاثیرگذار بود؛ تا جایی که امام هشتم را به عنوان عالِم آل محمد (ص) لقب دادند و فرصتی که امام هشتم پیدا کرد برای تبیین احکام دین، در جلسات رسمی بی نظیر بود.

و این نکته را اینجا تاکید کنم؛ امام صادق (ع) را به عنوان مؤسس مکتب و مذهب خود می‌شناسیم؛ درست است که در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) احکام دین، فقه و تشیع بیشتر تبیین شد؛ اما رسمیت مذهب شیعه مربوط به دوران امام هشتم می‌شود. یعنی آن دورانی که در مرکز خلافت و در مرکز حکومت آن زمان با وضوح و علنی از مذهب شیعه تجلیل می‌شد و حتی خلیفه وقت هم به ظاهر در جلسات لحنش به گونه‌ای بود که از مذهب شیعه تجلیل و تعریف می‌کرد؛ این اولین بار است که در تاریخ اسلام بعد از وفات پیامبر اسلام (ص) و دوران امیرالمؤمنین (ع) که به خلفای خاص رسید در این دوران مشاهده می‌کنیم. امام هشتم (ع) امام تدبیر بود؛ یعنی علیرغم اینکه مایل نبود از مدینه سفر کند، اما این را پذیرفت و قبول کرد؛ به دلیل آثار و مصالحی که برای دنیای اسلام داشت و علیرغم اینکه ولایتعهدی را قبول نداشت و رد کرد و به ظاهر آن را پذیرفت به خاطر مصالحی بود که برای دنیای اسلام ایشان مدنظر قرار داده بود.

این خیلی مهم است که ما پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌های خود مصالح اصلی امت اسلام و ملت و جامعه همواره مدنظر باشد و سیره مبارک آن حضرت می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای همه ما در این جهت باشد.

شکست بزرگ سیاسی آمریکا در جلسه شورای امنیت

به گفته رئیس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه، فردا ۱۲ تیرماه هست؛ روزی که ایرباس ما توسط موشک‌های آمریکایی در تیر ماه سال ۶۷ سرنگون شد و این جنایت بسیار بزرگی بود که در تاریخ کشور تحقق پیدا کرد؛ اینکه یک نیروی نظامی به تعمد آن هم در میدان جنگی که به ظاهر جنگ ما و عراق بود و آمریکا در این ماههای آخر وارد مداخله این جنگ در خلیج فارس شده بود و به جای اینکه بگوید من اشتباه کردم اما در عین حال عذرخواهی نکند و بگوید من فکر کردم این هواپیما، هواپیمای اف ۱۴ است و ایرباس نیست و علیرغم این مدال بدهد به آن کسی که هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده و ۲۹۰ نفر بیگناه را به شهادت رسانده، این شیوه و اخلاق آمریکایی‌هاست؛ این مسیری است که آمریکایی‌ها از آن روز تا امروز همواره مدنظر داشتند؛ وگرنه اگر یک دولت معمولی بود و فرض می‌گیریم که اشتباه کرده، که اشتباه نکرده و ما می‌دانیم ولی حالا برفرض؛ لااقل عذرخواهی می‌کرد؛ لااقل می‌آمد آن کسی که این کار را کرده بود تنبیه و محاکمه می‌کرد، نه اینکه به او مدال بدهد. امروز هم همین مسیر و راه را متاسفانه شاهد هستیم و دیروز در سازمان ملل یک محل نمایشی بود برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران؛ در این ۳ سال و نیم از زمانی که دولت جدید آمریکا در کاخ سفید مستقر شده، با بی قانونی، اعمال ضد قانونی، ضد بشر، ضد حقوق بشر در طول این مدت علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بودیم؛ حالا ممکن است آمریکایی‌ها در محاسبات خود بگویند که در بخش اقتصادی یک موفقیتی بدست آوردیم و توانستیم ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم اما قطعاً از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در طول مدت ۳ سال و نیم بارها و بارها مواجه با شکست شدند و دیروز هم باز یک نوع شکست جدیدی برای آمریکایی‌ها بود.

آمریکایی‌ها در این هفته‌های اخیر دو شکست بزرگ سیاسی را متحمل شدند؛ یکی راجع به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که علیه ایران تهیه کردند و تا امروز در واقع همه آنهایی که در شورای امنیت فعال هستند به نحوی مخالفت کردند و آمریکایی‌ها موفقیتی برای اینکه زمینه را در شورای امنیت آماده کنند، بدست نیاوردند؛ در افکار عمومی دنیا هم بدست نیاورند و شکست دوم آنها دیروز در صحن شورای امنیت بود که غیر خودِ آمریکا ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف و تأیید و پشتیبانی کردند؛ یعنی آمریکایی‌ها ۳ سال و نیم است که در دنیا تلاش می‌کنند برای اینکه برجام را بشکنند، اما بعد از ۳ سال و نیم باز هم وقتی شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود، غیر خودشان ۱۴ عضو دیگر از برجام و از قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند. از لحاظ اخلاقی و حقوقی هم معلوم است همیشه آمریکایی‌ها با شکست مواجه بودند و امروز هم مواجه با شکست هستند.البته می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام کرده، باز هم اعلام می‌کنیم، هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل، یعنی همین الان ۱+۴ حاضر شوند به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کنند، ایران نیز بلافاصله به طور کامل به تعهدات خود برمی‌گردد. یکسال تمام صبر کردیم، به تمامی تعهدات خود عمل کردیم و آنها نتوانستند کاری را پیش ببرند. در سال دوم هم مرحله‌ای قدم به قدم در ۵ مرحله پیش رفتیم و آنها باز نتوانستند کاری انجام بدهند.

در اینجا تاکید می‌کنم اگر فردا ۱+۴ آماده شود به همه تعهدات خود عمل کند، بداند همان فردا ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. ایران به تعهد سیاسی خود، به تعهد حقوقی خود، به تعهد اخلاقی خود در طول تاریخ مخصوصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه پایبند بوده و امروز هم پایبند هستیم. تاکنون ضربه آمریکا به برجام ضربه اقتصادی بوده و ایران در مقابل بخشی از تعهدات خود کنار گذاشت و تحمل کرد، اما اگر آمریکایی‌ها باز هم بخواهند به برجام ضربه بزنند، بخواهند ضربه سیاسی بزنند، بدانند جمهوری اسلامی ایران تحمل نخواهد کرد و همانطور که بارها به ۱+۴ گفتیم، اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهد. البته دوستان ایران در روسیه و چین در طول این ۳ سال و نیم، همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کردند، دیروز هم مواضع سیاسی خوبی اتخاذ کردند. نکته دیگری که می‌خواهم بیان کنم، جلسه ویدئوکنفرانسی است که امروز بعداز ظهر با رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور ترکیه خواهیم داشت. میزبان این اجلاس سه جانبه ایران است. بنا بود این اجلاس در تهران یا یکی از شهرستان‌های ایران برگزار شود، اما به خاطر مسائل بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانس برقرار می‌شود.

دولت به گفتمان اعتدال پایبند است

به گفته رئیس جمهوری در جلسه روز یازدهم تیرماه، این نکته بسیار مهمی است که یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم همواره این بود که به گفتمان خود در برابر مردم پایبند باشد. گفتمان دولت از اول در داخل اعتدال و در جهان تعامل سازنده بوده است. این گفتمان دو بعدی همواره مدنظر دولت بوده و امروز هم مدنظر ماست. در داخل افراط را نمی‌پسندیم، در داخل تندروی را نمی‌پسندیم و می‌دانیم به ضرر کشور خواهد بود. از همه دوستان درخواست می‌کنیم در این شرایط بسیار پیچیده و سختی که برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است، بین قوای سه‌گانه، بین ارکان کشور، نیروهای مسلح، مردم، جناح‌های سیاسی و تفکرات مختلف، راه وحدت، اتحاد، تعاون، برادری و مهربانی را برگزینیم. امروز روز وحدت و انسجام است، باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را در مشکلات کشور کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست. کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد، همه می‌دانیم در یک شرایط تحریم سخت هستیم، همه می‌دانیم در شرایط کرونا هستیم، همه می‌دانیم کرونا در صادرات اثر گذاشته، در واردات، در تجارت، در مشاغل، در حمل و نقل و در گردشگری اثر گذاشته است. همه می‌دانیم به هر حال دنیا هم با این مساله مواجه است. کدام کشور دنیا را می‌بینید که از لحاظ اقتصادی تحت تأثیر شیوع کرونا قرار نگرفته باشد. همه کشورها بدون استثنا تحت تأثیر این موضوع قرار گرفتند. کرونا تنها یک بیماری نیست که سلامتی را تهدید می‌کند؛ جامعه، اقتصاد، سبک زندگی را تهدید می‌کند. یک بیماری ویژه و خاصی است و همه دنیا با آن درگیر است. جمهوری اسلامی ایران هم تا امروز به خوبی با این ویروس مواجه شده است. به ویژه کادر بهداشت و درمان با همه توان و فداکاری شبانه‌روزی در این زمینه تلاش کردند و در این شرایط سخت باید مراقبت کنیم و اعتدال و میانه‌روی میان همه جناح‌ها و همه گروهها را همواره مدنظر قرار دهیم.

خودِ قرآن مجید راجع به پیغمبر می‌گوید: وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ. می‌گوید پیغمبر، می‌دانیم که به خاطر حرف‌های ناصواب و ناعادلانه و غیرمنصفانه‌ای که در برابر تو می‌زنند تو دلگیر می‌شوی، دلت می‌گیرد. یضیق صدرک، حالا او که پیغمبر بوده با آن عظمت، وقتی حرف‌های نابجا را می‌شنید دلش می‌گرفته و خداوند می‌گوید که می‌دانیم دل تو گرفته، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ، به عبادت خدا بپرداز، به تسبیح بپرداز، سجده کن تا ما گره دلت را باز کنیم. می‌دانیم به هر حال یک گروهی که در صحنه کار و تلاش می‌کنند، وقتی حرف ناروا می‌شنوند در آن‌ها تأثیر می‌گذارد، اما در برابر حرف ناروا باید به خدا پناه ببریم. برویم کنار حق و از او استمداد بطلبیم و بدانیم امروز روز تحمل است و روز کار است. هم باید تلاش کنیم، هم باید فعالیت کنیم، هم باید تحمل کنیم. این در بخش اعتدال. در بخش تعامل سازنده از آغاز تاکنون از این گفتمان سود فراوانی بردیم که یکی از آنها همکاری و وحدتی است که با کشورهای مختلف برقرار کردیم البته یکی از مهم‌ترین آن‌ها برجام بود که می‌توانست به نفع همه جامعه ما و منطقه و جهان باشد و برای مدتی هم برجام منافع خود را در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نشان داد و آثار آن را دیدیم و یک عده‌ای نتوانستند تحمل کنند که صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه هم از آن اول نمی‌توانستند تحمل کنند، از این توافق عصبانی بودند، از این توافق شب خوابشان نمی‌برد و تندروهای آمریکا هم همینطور که اینها همیشه اینجور بودند و اینها به هم گره خوردند و یک آدم ناتوانی از لحاظ مهارت‌های سیاسی هم در کاخ سفید روی کار آمد که توانستند روی او تأثیر بگذارند و او از برجام جدا شد و به برجام لطمه زد.

ایران و تلاش برای تعامل سازنده منطقه‌ای

دکتر روحانی در جلسه روز چهارشنبه اظهار داشت: همانطور که گفتم ۳ سال و نیم است که ادامه می‌دهد اما در عین حال ما در کنار برجام توافقات و همکاری‌های بسیار خوبی با کشورهای منطقه داشتیم که یکی توافقات کاری بود که بین ایران، روسیه و ترکیه راجع به سوریه انجام شده است و آمریکایی‌ها راجع به سوریه همواره دنبال اخلال در روابط دولت و ملت در سوریه، فشار اقتصادی به سوریه، فشار امنیتی به سوریه و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از داعش بودند اما ما در کنار دو کشور دیگر همواره دنبال صلح و امنیت و مبارزه با تروریزم و احیای آزادی بیشتر در منطقه سوریه بودیم و سه کشور همواره با هم تحت عنوان روند آستانه همکاری کردیم و همچنان هم همکاری را ادامه می‌دهیم و امروز بعدازظهر هم یکی از اجلاس‌های ما خواهد بود که البته ویدئوکنفرانسی انجام خواهد شد و البته ما کارهای دیگر هم در منطقه در این ایام انجام دادیم. روابط بین ایران، روسیه و آذربایجان سه جانبه بوده که باز هم بنا بود این اجلاس را آخر پارسال می‌داشتیم که به خاطر مسائل بهداشتی تأخیر افتاد، روابطی که با اوراسیا برقرار کردیم که از لحاظ اقتصادی برای ما بسیار حائز اهمیت بود، روابطی که بین ایران، افغانستان و هند برقرار شد با مساله چابهار و مساله ترانزیت و اقداماتی که انجام شد، روابطی که با کشورهای اطراف دریای خزر انجام دادیم و توافقاتی که انجام دادیم و اجلاس‌هایی که با اینها داشتیم و همچنین با کشورهای دیگر، کشورهای جنوبی، روابط نزدیک‌تر با عراق و با دیگران این تعامل سازنده مسیری بود که توانست راه را برای همکاری ما با کشورهای منطقه و کشورهای جهان هموار کند. یکی از آثار تعامل سازنده همین روابط نزدیک و خوبی است که امروز با روسیه و چین داریم که این جزو آن تعامل سازنده است و می‌بینید امروز روابط ما با این دو کشور با گذشته متفاوت است و نزدیک‌تر با هم هستیم و در کنار هم در برابر مسائل منطقه‌ای و در مسائل جهانی قرار می‌گیریم پس ما همواره به گفتمان اعتدال و تعامل سازنده که از روز اول از سال ۹۲ روی این گفتمان ایستاده‌ایم، امروز هم می‌ایستیم و تاپایان هم خواهیم ایستاد. اما طبیعی است که این ایام در کشور با مشکلاتی مواجه باشیم که مشکل مسکن و اجاره بها یکی از مشکلاتی بود که این روزها با آن مواجه بودیم و روی مردم فشار زیادی وارد آمد که در ستاد ملی کرونا اولین قدم را برداشتیم و چارچوبی را در تهران و در کلانشهرها برای اجاره بها گذاشتیم و این قدم اول و قدمی بود که برای مساله اجاره برداشته شد.

تلاش‌های دولت در بخش مسکن

به گفته رئیس‌جمهوری در جلسه یازدهم تیرماه، قدم اصلی و مهمی شروع کردیم که وزارت مسکن در این زمینه بسیار فعال است و اینکه بتوانیم زمین کافی به قیمت ارزان برای شهرک‌سازی و همچنین برای آنهایی که می‌خواهند مسکن در اختیار داشته باشند یا قیمت بسیار کم یا مجانی در اختیار آنها قرار دهیم چون بخش بزرگ هزینه مسکن به زمین مربوط می‌شود و در این یکی دو سال اخیر در مجموع ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلاتی که در صندوق پس انداز ایجاد شد، مسکن در اختیار خانه اولی‌ها قرار گرفت و زمینه‌های ۳۳۰ هزار واحد مسکونی آماده می‌شود تا اینها صاحب مسکن شوند.تلاش ما این است که وزارت مسکن بتواند تا پایان دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را آماده کند و تحویل دهد و تلاش این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امسال و سال آینده تا پایان دولت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را برای روستاها آماده کند و تحویل دهد. مردم ما می‌دانند که در این دو سه سال اخیر به خاطر سیل و زلزله حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را کامل ساختیم یا مرمت کامل کردیم و در اختیار گذاشتیم. یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیمه کاره‌ای که سفت‌کاری شده در بیابان ریخته بود، همه را برداشتیم تکمیل کردیم و تحویل دادیم. آن‌هایی که کنار و گوشه می‌گویند که دولت یازدهم و دوازدهم چه کار کرده، این آمار و ارقام پیش روست که چقدر واحد مسکونی در اختیار مردم گذاشتیم و امروز برای واحدهای مسکونی تلاش می‌کنیم و انشاءالله این قدم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده برای مشکل مسکن و اجاره‌بها گفت: در این رابطه اولین گام را در ستاد ملی مقابله با کرونا برداشته و چارچوبی را برای اجاره‌بها در تهران، کلان‌شهرها و شهرستان‌ها تعیین کردیم. در کنار این قدم اصلی و مهمی که آغاز شده است، واگذاری زمین با قیمت ارزان،‌ برای شهرک‌سازی و ساخت مسکن ارزان‌قیمت است.

تشریح روند حرکت دولت در بخش صنعت و بانکداری

در صنعت هم حرکت، حرکتِ خوبی است امروز در برخی از صنایع همین آماری که امروز سرپرست وزارت صمت در اختیار ما گذاشت ملاحظه کردید در برخی از کالاها ۳۰ درصد، برخی از کالاها ۴۰ درصد، کالاهایی هست حتی ۱۰۰ درصد افزایش محصول داشته در این سه ماه نسبت به سه ماه پارسال. پس حرکت حرکتی است که برای تولید انجام می‌گیرد. در ارز آن، در ریال آن، در تحرک کشاورزی آن، در تحرک مربوط به بخش صنعت و معدن آن.اینکه یکدفعه در وسط تحریم اعلام می‌شود در تولید آهن اسفنجی رتبه اول می‌شویم. یک مساله بسیار مهمی است اینکه ما در یک هفته اعلام می‌کنیم یک طرح مهم مربوط به انرژی حدود یک و نیم میلیارد دلار، طرح گوره به جاسک را اجرا می‌کنیم. این بحث یک میلیون دلار، ۱۰ میلیون دلار نیست حدود یک و نیم میلیارد دلار است این کار عظیم و بزرگی است که این دولت انجام می‌دهد آن وقت یک عده‌ای گویی این واقعیت‌های آشکار و روشن را که هر هفته طرح‌های عظیم و بزرگ را در این کشور افتتاح می‌کنیم و این هفته هم باز فردا نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد و هفته‌های آینده هم این‌چنین، تلاش خود را انجام می‌دهیم، نمی‌بینند. البته می‌دانیم علیرغم همه تلاش‌ها و همه کوشش‌ها، شرایط شرایطِ سهل نیست، شرایط شرایط تحریم و کروناست بنابراین این مشکلات را متوجه هستیم اما در عین حال مردم عزیز ما بدانند که همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا آنجایی که در توان ماست.

همین امروز در دولت از بعضی از وزرا و بانکها برای اینکه وامی که بنا بوده در اختیار مشاغلی که در کرونا آسیب دیدند در اختیارشان گذاشته شود تأخیر شده، گله کردم. در جلسه بحث کردیم قرار شد جبران شود سریعاً این وام به کسب و کارهایی که صدمه دیده‌اند پرداخت شود، کار و تلاش انجام می‌گیرد اما در عین حال ممکن است مشکلاتی هم داشته باشیم که مردم عزیز ما باید کمک کنند در این مشکلات و همه دست به دست هم بدهیم. دو نکته آخر این است که اول در داستان کرونا موفقیت‌های بسیار بزرگ بدست آوردیم؛ هم در مهار، هم در درمان، هم در اختیار گذاشتن امکانات و هم برای تولید محصولاتی که مورد نیاز بوده؛ از ماسک و ونتیلاتور گرفته تا هر چه که مورد نیاز بوده است؛ تلاش‌هایی که انجام گرفته و مردم عزیزی که درمان شدند؛ اما همواره بر این مساله تاکید کردیم وجود اجتماعات خطر بزرگ برای ما هست.

احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است

 دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۹ در نشست مجازی سران کشورهای روند آستانه خطاب به آقایان "ولادیمیر پوتین" و " رجب طیب اردوغان" گفت که معتقدم روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه دستاوردهای بسیاری کسب نموده که حفظ و توسعه آن وظیفه سه کشور دوست و همسایه به عنوان ضامنان این روند می‌باشد.دکتر روحانی، اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی تازه موسوم به سزار از سوی آمریکا را تداوم تلاش‌های مذبوحانه این کشور با هدف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود در سوریه دانست و تاکید کرد که این اقدام رژیم آمریکا نوعی تروریزم اقتصادی و ناقض حقوق بشردوستانه و حاکمیت ملت‌هاست. رئیس جمهور اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هر گونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان خصوصاً سوریه، تاکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد و این اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد.

دکتر روحانی گفت که آمریکا مطمئن باشد آنچه را که نتوانسته از طریق فشار نظامی و کمک به گروههای تروریستی به دست آورد، نمی‌تواند از طریق ابزار فشار تحریم و مجازات مردم سوریه به دست بیاورد. متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است: از دیدار شما دوستان عزیز بسیار خرسندم. شیوع ویروس کرونا منجر به تأخیر برگزاری اجلاس سران سه کشور گردیده و در این مدت تحولات زیادی در صحنه سوریه رخ داده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اجلاس سران سه کشور را به صورت مجازی برگزار کنیم. انشاءالله در اولین فرصت جلسه حضوری را به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهیم کرد. معتقدم روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، دستاوردهای بسیاری کسب نموده که حفظ و توسعه آن وظیفه ما سه کشور دوست و همسایه به عنوان ضامنان آن می‌باشد. مایلم در ابتدا بر اصول اساسی و تغییرناپذیر مشترکمان در موضوع سوریه یعنی لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آن از طریق گفتگوهای سوری- سوری و بدون مداخله خارجی تاکید کنم.

امروز در حالی اجلاس مجازی سران روند آستانه را برگزار می‌کنیم که جهان با معضلی به نام پاندمی ویروس کرونا مواجه است و مردم سوریه نیز از این بیماری مستثنی نیستند. در شرایط شروع این ویروس که مشکلات بهداشتی و اقتصادی گسترده‌ای را در این کشور ایجاد نموده و در نتیجه نیاز به دسترسی‌های بشردوستانه از جمله اقلام پزشکی و دارویی به منظور مقابله با این پاندمی و تسکین آلام مردم سوریه را ضروری می‌نماید، رژیم آمریکا در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاشهای مذبوحانه خود برای فشار بر مردم سوریه تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی تازه‌ای موسوم به سزار را با هدف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود تحمیل نموده است. این اقدام رژیم آمریکا، تروریسم اقتصادی است که ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌الملل و حاکمیت ملت‌هاست. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان خصوصاً سوریه، تاکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. این اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد و آمریکا مطمئن باشد که آنچه از طریق فشار نظامی و توسل به گروههای تروریستی به دست نیاورده را نمی‌تواند از طریق ابزار فشار اقتصادی و مجازات مردم سوریه به دست آورد. مساله آوارگان داخلی و پناه‌جویان سوری نیز موضوع بسیار مهمی است، ما و جامعه جهانی می‌بایست به بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود کمک کنیم. این هم یک موضوع انسانی است و هم به بازگشت صلح و ثبات و اعتمادسازی میان مردم سوریه کمک خواهد کرد. هرگونه مشروط نمودن کمکهای انسانی به تحقق اهداف سیاسی، این روند را مختل خواهد کرد.

راه حل بحران سوریه سیاسی است

دکتر روحانی در ادامه جلسه عصر چهارشنبه اظهار داشت: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه حل بحران سوریه سیاسی بوده و راه حل نظامی ندارد. ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، همواره از گفتگوهای سوری- سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت نموده و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و تمامی مجموعه‌های ذیل آن در تمامی منطقه از جمله سوریه تاکید می‌نماییم. امروز در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این راه صورت گرفته است. لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم به ویژه در رأس آنها شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم کسی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارد قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و همراهانش را به شهادت می‌رساند و این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در مبارزه با تروریسم است. تاکید می‌کنم مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی منطقه ادامه خواهد داشت. در این راه در حالی که نباید امنیت و جان غیرنظامیان در خطر افتد نمی‌بایست اجازه داد تا تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. در حالی که سخن از مبارزه با تروریسم زده می‌شود، اما احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه نیز اصلی خدشه‌ناپذیر است. سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سالهای طولانی رنج مردم این کشور می‌گردد، بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن نیز کمک خواهد نمود. حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا در خاک سوریه به عاملی بی‌ثبات‌کننده برای سوریه و کل منطقه تبدیل شده و در کنار آن با افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در مناطق نفت‌خیز سوریه در شرق فرات، در حال غارت منابع طبیعی این کشور می‌باشد. تاکید می‌کنم، ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای تروریست آمریکایی از کل منطقه به ویژه سوریه خارج شوند و حاکمیت دولت سوریه در تمامی سرزمین آن گسترش یابد. همچنین لازم است به افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اشاره و این قبیل اقدامات تجاوزگرانه را شدیداً محکوم نمایم. اقدامات رژیم صهیونیستی در کنار اشغال منطقه جولان علاوه بر نقض حاکمیت سوریه، به عنوان عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه بوده و پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد شد.

روند آبادانی کشور در دولت تدبیر و امید

دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه ۹۹ در آیین بهره‌برداری رسمی از ۱۰ پروژه زیربنایی و توسعه‌ای حوزه آب و برق در استان‌های فارس و کرمانشاه با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، ضمن قدردانی از تلاش مدیران، مهندسان و کارگران وزارت نیرو و بخش خصوصی گفت: مردم پرنشاط باشند و بدانند باوجود فشارها و تحریمها، مسوولان و دولت همواره آماده خدمت رسانی و کاستن از مشکلات آنان هستند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. رئیس جمهور اظهارداشت: اینکه قادریم هر دو ماه یک سد مخزنی ملی، هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب و هر ۵۰ روز یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح کنیم، بسیار با اهمیت و افتخار آمیز است. دکتر روحانی با اشاره به اینکه کل تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور در ابتدای انقلاب تنها ۴ عدد بوده و این رقم اکنون به ۲۴۲ تصفیه خانه فاضلاب رسیده است، گفت: همچنین ما در ابتدای انقلاب اسلامی فقط ۲۷ تصفیه خانه آب در کل کشور داشتیم که این رقم اکنون به ۱۵۶ تصفیه خانه رسیده که ۳۷ تصفیه خانه آن در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است. رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نظم و ترتیب و زمانبندی دقیق در اجرای طرحها و دادن وعده دقیق افتتاح این طرح‌ها به مردم گفت: تحقق این مهم از آرزوهای من بود و خوشبختانه امروز در بخش آب و برق به این نقطه مهم دست یافته‌ایم و این باعث نشاط و امیدوار شدن بیش از پیش مردم است.

دکتر روحانی پیشبرد طرحهای آبادانی در منطقه غرب کشور بویژه در بخش‌های مرزی را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: خوشبختانه در این عرصه کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته و در این راستا ۵۳ سد در نقاط مرزی اجرا شده که از این رقم، ۲۴ سد در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است. رئیس جمهور به آثار ارزشمند این سدها در آبادانی منطقه غرب اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهرهایی که در غرب کشور از برکات این سدها بهره مند می‌شود، جزو شهرهایی هستند که در دوران دفاع مقدس زیر ضربات دشمن بودند و حتی برخی از آنها به اشغال دشمن در آمده بودند و این افتتاح‌ها و حرکت در مسیر آبادانی، پاسخی به جهاد و ایستادگی مردم این شهرها در دوران دفاع مقدس است. دکتر روحانی افتتاح سد شرف شاه در کرمانشاه و تأمین آب مورد نیاز بخشهای مختلف شهر سومار را مورد اشاره قرار داد و از وزیران خارجه و راه خواست در مسیر تبدیل سومار به یکی از مرزهای تجاری ایران با عراق در آینده، تلاش کنند. رئیس جمهور افزود: سومار می‌تواند یک شهر مرزی مهم ما برای تبادل کالا با عراق باشد و امروز گام مهمی در این زمینه برداشته شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه تا پایان امسال گام‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی و جنوبی همچون ایلام، کرمانشاه و خوزستان برداشته می‌شود، گفت: در حال تجهیز ۱۸ هزار هکتار از اراضی این منطقه کشور هستیم که تازه‌ترین گزارش نشان می‌دهد بیش از ۱۰ هزار هکتار از این میزان آماده شده و بقیه نیز در سال جاری آماده می‌شود. همچنین دکتر روحانی قبل از افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی استان فارس گفت: در انرژی‌های تجدید پذیر حرکت بسیار خوبی در این دولت صورت کرفته و نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند ظرفیت خوبی برای تولید برق پاک و بدون آلودگی باشد و این مهم است که در نیروگاه‌های خورشیدی از کیلو وات به مگا وات رسیده‌ایم، باید با توسعه تکنولوژی در این زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد نیاز خود را تأمین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد.توضیح اینکه فاز اول طرح آب‌رسانی به کلانشهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز، طرح آب‌رسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان، واحدهای اول و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز و همچنین ۶ نیروگاه خورشیدی در سطح استان از جمله طرح‌هایی بود که با دستور دکتر روحانی در استان فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفت. دکتر روحانی همچنین دستور افتتاح سد خاکی شرف‌شاه در شهر سومار استان کرمانشاه را صادر کرد که با بهره‌برداری از این سد آب شرب، کشاورزی و صنعتی مورد نیاز منطقه تأمین می‌شود.

دولت و توجه به توسعه غرب کشور

متن کامل سخنان رئیس جمهور در روز پنج شنبه به این شرح است: خدمت مردم بسیار عزیز و خوب سرزمین اسلامی ایران به مناسبت شب میلاد با سعادت ثامن الائمه (ع) تبریک عرض می‌کنم که افتخار ایرانیان بوده و همواره خودمان را در پناه رحمت‌ها و لطف‌های ملجأ شریف آن حضرت و روح بلند و بزرگوار او می‌دانستیم و می‌دانیم. امروز بحمدالله شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هایی در ۲ استان فارس و کرمانشاه بودیم. هر ۲ استان، استان‌هایی هستند که در شرایط آبی خوبی قرار ندارند، لذا از نظر اینکه بخشی از این افتتاح‌ها مربوط به آب، تصفیه‌خانه فاضلاب و سد می‌شد، بسیار حائز اهمیت است. باید از همه کارگران، مهندسین و مدیران در وزارت نیرو و بخش خصوصی، تشکر و سپاسگزاری کنم. کار عظیم و بزرگی امروز انجام گرفته است. در زمینه آب رسانی شهری امروز ۹۹.۹ درصد شهرنشینان کشورمان - همانطور که وزیر محترم گفتند- از آب شرب بهداشتی پایدار استفاده می‌کنند و بیش از ۸۲ درصد جمعیت روستایی کشور هم از آب بهداشتی پایدار بهره‌مند شده‌اند. اینکه به طور متوسط در دولت یازدهم و دوازدهم قادر هستیم، هر ۲ ماه یک سد مخزنی ملی را افتتاح کنیم و هر ماه بتوانیم یک تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کنیم و هر ۵۰ روز بتوانیم یک تصفیه‌خانه آب شهری را افتتاح کنیم، این برای جمهوری اسلامی ایران یک افتخار است.

خیلی اهمیت دارد، مخصوصاً از آنجا که مردم کاملاً می‌دانند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور فقط ۴ عدد بوده است و امروز از ۴ عدد رسیدیم به ۲۴۲ تصفیه‌خانه فاضلاب که امروز دویست و چهل و دومین تصفیه‌خانه‌ای بود که افتتاح شد. ان‌شاء الله باز هم تا پایان دولت افتتاح‌های دیگری در زمینه تصفیه فاضلاب خواهیم داشت. همچنین مردم مطلع هستند در آغاز پیروزی انقلاب فقط ۲۷ تصفیه‌خانه آب داشتیم و امروز ۱۵۶ تصفیه‌خانه آب جدید را افتتاح کردیم که ۳۷ تصفیه‌خانه در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح شده و این به معنای آن است که از آغاز دولت یازدهم یک حرکت بسیار خوب و جهش‌وار و جهادی در این زمینه تحقق پیدا کرده و امروز شاهد ثمرات بسیار خوب افتتاح این طرح‌ها هستیم. مخصوصاً در این شرایطی که مردم می‌دانند که در شرایط فشار، تحریم، کرونا و در شرایطی هستیم که هر روز ستمگر و ابرقدرتی مثل آمریکا ما را در فشار، تهدید و تحریم بیشتر قرار می‌دهد، اما با این وجود توانستیم الحمدالله افتخارآمیز حرف بزنیم یعنی مثلاً با افتخار بگوییم بعد از انقلاب اسلامی از ۴ تصفیه‌خانه فاضلاب به ۲۴۲ تصفیه‌خانه رسیدیم. در تصفیه‌خانه آب از ۲۷ به ۱۵۶ تصفیه‌خانه آب رسیدیم. یعنی حرکت کشور یک حرکت پرشتاب بوده و همه مردم هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی، برای آبادانی سرزمین‌شان تلاش کردند. در اینجا ۲ نکته می‌خواهم بگویم؛ نکته اول مسأله نظم، ترتیب و زمان‌بندی وعده دقیق دادن به مردم است. یک وقتی به مردم وعده می‌دهیم می‌گوییم در این دولت تعدادی سد را ان‌شاء الله به افتتاح خواهیم رساند، اما یک وقتی خیلی دقیق‌تر در این زمینه حرف می‌زنیم و می‌گوییم تا امروز ۴۳ سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت ۵۸ سد را به افتتاح خواهیم رساند.

اینکه بتوانیم با آمار و ارقام و زمان‌بندی حرف بزنیم یکی از آرزوهای بنده بود. در کشورهای غربی اینجوری است. در کشورهای اروپایی مثلاً اعلام می‌کنند تا پایان ۲، ۳ سال دیگر این ۱۰ پروژه به افتتاح می‌رسد و حتی تاریخ و روز آن را اعلام می‌کنند. امروز بحمدالله در کشورمان در قسمت الف و ب، یعنی آب و برق به این نقطه رسیدیم. حالا تا «ی» باید برویم. این الف و ب‌اش است تا آخر ان‌شاء الله باید برویم. اینکه امروز و اینجا وزیر می‌گوید در این ۶ ماه چه طرح‌هایی افتتاح خواهد شد (سال گذشته در ۶ ماهه دوم) امسال از اول سال به می‌گوید در ۱۲ ماه چه طرح‌هایی افتتاح خواهد شد، برای سال آینده هم تا پایان دولت که حدود ۵ الی ۶ ماه می‌شود آن را هم دارد اعلام می‌کند. این خیلی مهم است. منظم بودن، برنامه‌ریزی دقیق داشتن، با محاسبه حرکت کردن، مردم را بانشاط و امیدوار می‌کند. فقط دبستان نیست که بگوییم اول سال تحصیلی مثلاً ۳۱ شهریور است و پایانش چندم خرداد است. البته امسال زودتر مدرسه شروع می‌شود. در همه طرح‌ها باید بتوانیم با زمان‌بندی با مردم حرف بزنیم و این بسیار مهم است.

نکته دومی که می‌خواستم تأکید کنم مسأله غرب کشور است. در مسأله غرب کشور یک کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. اینکه اشاره شد در نقاط مرزی کشور که عمدتاً همان نقاط غربی کشور است، ۵۳ سد را به ثمر رساندیم. از این ۵۳ سد، ۲۴ سد در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده و به ثمر رسیده که ۴۵ درصد این سدها بوده است. این سدها آثار بسیار زیادی دارد. یک بخشی از آن را نمی‌خواهم اشاره کنم ولی آن بخشی که گفتنی است، آبادانی سرزمین‌مان در منطقه غرب است، مخصوصاً شهرهایی که در دوران دفاع مقدس در اوج حملات دشمن بودند و بخشی از اینها در اشغال دشمن بود. یعنی الان داریم از سدی حرف می‌زنیم؛ سد شرف‌شاه که این سد در کرمانشاه است و آب این سد در گیلان غرب به منطقه سومار می‌آید. شهر سوماری که در زمان جنگ اشغال و ویران شده بود، آب این سد باعث آبادانی این شهر می‌شود. در واقع امروز داریم به جهاد و ایستادگی مردم گیلان غرب، کرمانشاه و سومار که در آن شرایط سخت مقاومت و ایستادگی کردند، پاسخ می‌دهیم.این شهر به وسیله این سد ان‌شاء الله آباد خواهد شد. تأمین آب کشاورزی، صنعت و شرب مردم بسیار مهم است. در اینجا عرض می‌کنم به وزیر خارجه و به وزیر راه که تلاش کنیم با آبادانی سومار، سومار یکی از نقاط مرزی تجاری با عراق در آینده باشد.

چون روبروی سومار شهر مندلی عراق است. نزدیک‌ترین راه به بعقوبه است. نزدیک‌ترین راه از این مسیر به شمال بغداد، سامرا و کردستان عراق است. در یک منطقه میانی این خط قرار گرفته است و سومار می‌تواند در آینده یک شهر مرزی مهم برای تبادل کالا با کشور عراق باشد و امروز یک قدم بسیار مهم و خوبی برای تحقق این هدف برداشته شد. خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم تا پایان امسال قدم‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی، یعنی استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان برداشته خواهد شد که این طرح سدها و اجرای طرح گرمسیری به منطقه کرمانشاه و ایلام مربوط می‌شود و ان‌شاء الله تا پایان سال افتتاح‌های خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت. در حال حاضر در ۱۸ هزار هکتار در حال طراحی برای لوله‌کشی، کانال‌کشی، زهکشی و تجهیز هستیم و بر اساس آخرین گزارشی که دیروز به دستم رسیده بیش از ۱۰ هزار هکتار تا حالا آماده شده است و بقیه آن نیز در سال جاری آماده می‌شود. بنابراین طرح‌های مهمی را برای افتتاح و آبادانی غرب کشور خواهیم داشت. ان‌شاء الله خداوند توفیق بدهد و بتوانیم همه این طرح‌هایی که مدنظر است و در جدول برنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است اجرایی و عملیاتی کنیم. مردم ایران هم همیشه پرنشاط باشند و بدانند علیرغم فشارها و تحریم‌ها، دولت و مسئولین در حد توانشان همواره برای خدمت رسانی و رفع مشکلات مردم آماده‌اند. ان‌شاء الله.

تقدیر از نقش آفرینی‌های مؤثر رسانه‌ها در کنترل و مدیریت بیماری کووید ۱۹

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همچنین روز پنج شنبه ۱۲ تیرماه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با انتقاد از رعایت نشدن فاصله گذاری نسبی در حمل و نقل‌های عمومی، این موضوع را عامل دیگر افزایش تعداد مبتلایان عنوان کرد و از مسئولان کمیته اجتماعی – امنیتی خواست نظارت و مراقبت خود را در این خصوص تشدید کنند.دکتر روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه مراکز کسب و کار و محیط‌های مرتبط با آن با رعایت اصول بهداشتی نقش کمتری در افزایش شیوع و ابتلاهای جدید داشته‌اند، اظهارداشت: کمیته تبلیغاتی باید با ارائه یک بسته سیاستی و تعریف شرح وظایف مشخص برای فرهنگ سازی در تغییر سبک زندگی و عادات جدید رفتاری برای شهروندان، اقدامات اقناعی و تبلیغاتی لازم را انجام دهند. رئیس جمهور با قدردانی از نقش آفرینی‌های مؤثر رسانه‌ها در مدیریت و کنترل بیماری افزود: از این پس در کنار هشدارها و توصیه‌هایی که برای مقابله با ویروس داده می‌شود باید فعالیت‌های مؤثر و اقناعی برای تغییر سبک زندگی انجام گیرد و کمیته تبلیغات موظف است از طریق رسانه‌ها اقدامات مؤثر از جمله ارائه آموزش‌های لازم را انجام دهد. دکتر روحانی تاکید کرد: با توجه به گزارش ارائه شده از سوی کمیته اجتماعی – امنیتی و بررسی‌های دقیق، مقرر شد در مناطق با وضعیت هشدار یا قرمز محدودیت‌های جدید به شکل کاملاً هوشمند اعمال شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم شریف مطلع باشند که با توجه به تجارب بدست آمده طی ماه‌های اخیر، قرار نیست محدودیت‌ها به شکل کلی و وسیع برقرار باشد و اعمال محدودیت‌های جدید منطبق بر محیط‌های شناسایی شده و مبتنی بر روش‌های مؤثر در افزایش ابتلا و شیوع بیماری است که براساس این مصوبه به استانداران اختیارات لازم برای شهرستان‌های قرمز آن استان واگذار خواهد شد. دکتر روحانی در پی گزارش کمیته بهداشتی درخصوص وضعیت کادر پزشکی کشور و نیروی انسانی فعال در حوزه بهداشت و درمان، گفت: مردم بزرگوار ایران متوجه باشند بار سنگینی برای درمان بیماری و مراقبت و نگهداری بیماران بد حال بر دوش کادر درمانی کشور است. رئیس جمهور هشدار داد: رعایت نشدن دستور العمل های بهداشتی و افزایش شمار مبتلایان، کادر درمانی کشور را دچار فشار کاری و فرسایش جسمی و روحی می‌کند و به انگیزه آنان که تاکنون با ایثار و فداکاری فعالیت کرده‌اند لطمه جدی وارد خواهد کرد و ما نباید بگذاریم چنین اتفاقی رخ دهد.دکتر روحانی افزود: آنچه ستاد ملی در جلسه آتی خود مورد بررسی و تصویب قرار خواهد داد با توجه به مجموعه مباحث و بررسی‌های به عمل آمده از سوی کمیته‌های مختلف، روش‌های اجرایی و مؤثر نظارت بر دستور العمل ها و فاصله گذاری اجتماعی هوشمند با تعیین شرح وظایف معین برای بخش‌های مختلف نظارتی خواهد بود. رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های دولتی و محیط‌هایی که کارمندان دولت در آن فعالیت می‌کنند می‌بایست پیشتاز رعایت دستورالعمل‌ها باشند، گفت: تمامی وزارت خانه‌ها موظف به ارائه برنامه جامع سازگاری با کرونا به کمیته اجتماعی – امنیتی هستند تا در ستاد ملی بررسی و تصویب شود.

ارائه خدمات در همه بخش‌ها بویژه بخش‌های دولتی، منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه ۱۴ تیرماه ۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، اظهارداشت: ارائه خدمات در همه بخش‌ها بویژه بخش‌های دولتی، منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک شود. دکتر روحانی با بیان اینکه کرونا رشد اقتصادی جهان را از ۲.۹ به منهای ۳ کاهش داده و ۸۱ درصد از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر نیروی کار در دنیا تحت تأثیر اثرات این بیماری قرار گرفته‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز مثل همه کشورهای دیگر دنیا از ابتدای شیوع کووید ۱۹ شیوه‌های متعدد و متنوعی برای مقابله با آن در پیش گرفت که انصافاً در طراحی و اجرای این شیوه‌ها عملکرد بسیار مطلوب و قابل قبولی داشته‌ایم و همه بخش‌های کشور بویژه کادر درمانی تلاش ارزشمندی داشتند که از آنان با تواضع قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زندگی مردم باید توام با سلامت، در چرخش باشد و تمام مراکز تولیدی به تولید ادامه دهند، اظهارداشت: لازمه این امر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی همگان است. پس از یک دوره تعطیلی عمومی فعالیت‌های غیرضروری و آغاز گشایش فعالیت‌ها و مشاغل تأکید شد که هر چه گشایش‌های مربوط به مشاغل بیشتر باشد، مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی نیز با حساسیت و دقت بالاتری پیگیری شود. وی با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم برخی ابتلا به این بیماری را ناپسند شمرده و آن را مخفی می‌کنند، تصریح کرد: اگر کسی بداند که به کرونا مبتلا شده است وظیفه شرعی و انسانی دارد که به دیگران اطلاع دهد و لازم است با فرهنگ‌سازی بر این معضل فرهنگی غلبه کنیم. مردم باید تا زمان تولید دارو و یا واکسن برای مقابله با این بیماری، ملاک را بر این قرار دهند که همه ممکن است آلوده باشند و لذا باید در ارتباط‌گیری اجتماعی با افراد، نهایت دقت و احتیاط لازم را به عمل آورند. دکتر روحانی تأکید کرد: از فردا استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ باید اجباری باشد و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و حتی باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اجازه داد حساسیت مردم و احساس خطر آنان نسبت به بیماری کاهش یابد، گفت: ستادهای استانی مقابله با کرونا موظف شدند با بررسی شرایط نسبت به تعطیلی یا افزایش محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کرده و با هماهنگی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات خود را اجرا کنند و چنانچه در این مسیر نیاز باشد از نیروی انتظامی و بسیج برای حسن اجرای تصمیمات کمک بگیرند و البته دولت نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته تا با گسترش حداکثری خدمات دولت الکترونیک از مراجعات غیرضروری مردم به ادارات و دستگاه‌ها برای دریافت خدمات بکاهد.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:میلاد با سعادت امام هشتم (ع) را تبریک عرض کرده و به خانواده‌هایی که در مرکز درمانی سینا اطهر جان عزیز خودشان را از دست دادند، تسلیت می گویم. چند نکته‌ای راجع به مساله کرونا لازم می‌دانم خدمت مردم عزیز و بزرگوارمان عرض کنم. نکته اول اینکه کرونا پدیده‌ای چند وجهی است؛ تنها موضوعِ بهداشتی یا درمانی نیست، موضوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی موضوع روابط بین‌الملل است و بسیاری از مسائل در هم تنیده است. در موضوع پدیده کرونا، نظیر این موضوع را طی قرن گذشته نداشتیم که این همه پیچیدگی داشته باشد. امروز جوامع مختلف در سایه این ویروس خطرناک با مسائل بسیار متعددی روبرو شده‌اند؛ مثلاً رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ که این ویروس مربوط به پایان ۲۰۱۹ می‌شود، ۲.۹ بوده ولی در سال ۲۰۲۰ که با این ویروس روبرو شدیم، رشد اقتصادی جهانی منهای ۳ شده است؛ یعنی نشان می‌دهد که این ویروس چه تحول بزرگی را متاسفانه به صورت منفی در اقتصاد دنیا گذاشته است؛ از ۲.۹ مثبت به ۳ دهم منفی رسیده است. حال این شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است؛ در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۱.۷ بوده و در سال ۲۰۲۰ که الان در آن هستیم پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ باشد؛ بنابر این می‌بینید چه شرایطی را از لحاظ اقتصادی بوجود آورده است.

صادرات در دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹، ۱.۲ در حال افزایش بوده، اما در سال ۲۰۲۰ منهای ۱۲.۸ است، یعنی نزدیک ۱۳ درصد صادرات کاهش پیدا کرده است؛ از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر نیروی کار در دنیا، ۸۱ درصد تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفتند و ببینید این ویروس چه شرایطی را در سطح جهانی به وجود آورده است. برای اینکه با این ویروس مبارزه کنیم، شیوه‌های متعددی هم در دنیا شروع شد و هم خودمان دنبال کردیم؛ اول این بود که سیستم سلامت خود را تقویت کنیم تا این سیستم توان داشته باشد افرادی که بیمار می‌شوند را مورد آزمایش قرار دهد و اگر لازم است در بیمارستان و خدای ناکرده در بخش آی سی یو بستری شوند.

این کار در کشور به خوبی انجام گرفت یعنی کاری که بخش بهداشت و درمان ما انجام داد، کاملاً قابل مقایسه با دنیا است و به خوبی نشان داده می‌شود. اولاً همه نیروهای مسلح مراکز بیمارستانی خود را آماده کرده بودند و الحمدالله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آنچنان فعال عمل کرد که خیلی به آن امکاناتی که نیروهای مسلح آماده کرده بودند، نیازی نشد. طی این مدت نیز به طور مداوم بخش بهداشت و درمان در حال کار بوده و همزمان تخت و بیمارستان را اضافه می‌کند به گونه که طی امسال ۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهد شد و همانطور که در این جلسه توضیح داده شد در همین دوره ۵ تا ۶ ماهه‌ای که با این ویروس مواجه بودیم، ۱۵۰۰ تخت ویژه اضافه شد یعنی به همین نسبت که جلو می‌رویم، تخت، ونتیلاتور، تخت‌های آی.سی.یو، امکانات دیگر و خطوط تولید دارو اضافه می‌شود که در هر ماه به طور متوسط دو خط دارو به توانمندی کشور اضافه می‌شود. همزمان شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت بهداشت و دانشگاهها، کار بزرگی در تولید دارو، گسترش امکانات پزشکی و بهداشتی، تولید ماسک‌های "ان ۹۵ " و آماده سازی کیت‌های مورد نیاز انجام دادند. پس در سیستم درمانی کارِ ما ارزشمند بود و از سوی دیگر همه ما در برابر فداکاری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور تواضع می‌کنیم و شکرگزار هستیم.

موضوع مهم و مورد تاکید ما از روز اول این بود که باید خودمان را با این شرایط آماده کنیم یعنی از روز اول خدمت مردم عزیز گفتیم که این ویروس میهمان ناخوانده کوتاه مدت نیست و به این گونه نیست که یک ماه باشد و بعد برود و یا به محض اینکه از ایام بهار عبور کردیم و به هوای گرم رسیدیم، تمام شود. از همان روزهای اول متخصصین ما اعلام کردند و این را به مردم گفتند که این ویروس ادامه‌دار است و ممکن است تا آخر سال و حتی ممکن است تا ماههایی از سال آینده نیز ادامه داشته باشد و پایان این ویروس خیلی برای ما روشن نیست. این ویروس یک ویروس ناشناخته است و علائم آن نیز مرتب تغییر می‌کند، یک روز علامت آن تب، یک روز سرفه، یک روز چشایی، یک روز بینایی، یک روز درد عضلانی و بیحالی است. دوره‌ای فقط افراد مسن را درگیر می‌کرد و حالا جوانترها را هم مبتلا می‌کند. از روز اول با مردم عزیز قراری داشتیم و گفتیم که زندگی مردم باید توام با سلامت و پروتکل بهداشتی در چرخش باشد و از همان روزهای اولیه گفتیم تمام مراکز تولیدی باید تولید خود را انجام دهد و تعطیل نشود و در همین چارچوب، حتی در ایام تعطیلات عید نیز همه بخش‌های تولیدی فعالیت می‌کردند.

در دوره‌ای به جز تمام فروشگاه‌ها و تولیدی‌هایی که در رابطه با مسائل بهداشتی و درمانی فعال بودند، بقیه را تعطیل کردیم و گفتیم غیر از اینها مغازها، بازار و پاساژها تعطیل شوند و مردم حتی اگر می‌خواهند سفر بروند باید کنترل و قرنطینه شوند و بعد حتی سفر را هم مدتی تعطیل کردیم. مرحله بعد آمدیم با مردم یک قرار گذاشتیم و گفتیم گشایش‌ها آغاز می‌شود به شرط اینکه همه در زمینه مراعات پروتکل‌های بهداشتی کمک و یاری کنند و گفتیم هر چه گشایش اضافه شود باید دقت در اجرای پروتکل هم به همان نسبت بیشتر شود والا اگر این گشایش‌ها ایجاد و در بخش‌هایی رعایت پروتکل‌ها کاهش یابد، این ناهمخوانی مجدداً ما را دچار مشکل می‌کند و این مشکل هم در قدم اول برای خودِ مردم ایجاد می‌شود.

مردم عزیز ما و صدا و سیما بیشتر باید در این زمینه تلاش کنند. کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند. طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر مثبت شد از شما خواهش می‌کنم این نتیجه آزمایش را به من بده و به کسی نگو! من خودم می‌گویم. کرونا نیز یک بیماری مثل همه بیماری‌ها است و فرد ممکن است به یک دلایلی مبتلا شود وقتی مبتلا شد باید برای حفظ جان مردم و به عنوان وظیفه‌ای شرعی به اطرافیان، خانواده و به محل کار بگوید که مبتلا هستم و خودش را ۱۴ یا ۱۵ روز و هر مقدار که لازم است، قرنطینه کند. این کار در جامعه ما از لحاظ فرهنگی به یک معضل تبدیل شده است و طرف نمی‌گوید من مبتلا هستم. مورد بوده که طرف درست روز قبل از امتحان، متوجه مثبت بودن تست خود شده و گفته نگویم و بروم امتحان بدهم. طرف می‌خواسته امتحان آموزش رانندگی بدهد، شب قبل دید مثبت شده گفته فردا بروم امتحان بدهم بعد بگویم. این‌ها مواردی است که به طور مشخص به ما گزارش شده است. باید این فرهنگ را بالا ببریم و هر کس مبتلا شده وظیفه‌اش این است که بگوید و خودش را قرنطینه کند. آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های ما همه موظف هستند که اعلام کنند، والا نمی‌شود همکاری کرد، یکی آلوده است و همه را آلوده می‌کند. همچنین ممکن است مبتلایی علامتی نداشته باشد و نداند، لذا اگر می‌خواهیم به یک نفری نزدیک شویم، مبنا را باید بر این بگذاریم که این فرد مبتلا به ویروس کروناست و همه باید مبنا را بر این بگذاریم.

یا باید فاصله داشته باشیم، یا باید ماسک داشته باشیم یا فاصله را مراعات کنیم یا با ماسک با طرف مواجه شویم. بعد هم در اجتماعات بزرگ نرویم. رفتن به اجتماعات بزرگ گرفتاری ایجاد می‌شود. در اجتماع بزرگی که همه با هم می‌خواهند در سالن غذا بخورند، همه کنار هم نشسته‌اند و غذا صرف می‌کنند در عروسی‌ها همینطور است، در بعضی از مراسم اینطور است. شنیدیم در خوزستان علت اینکه یک مرتبه این بیماری اوج گرفت این بوده که در ایام عید فطر مراسم‌هایی آنجا وجود دارد که طوایف همه دور هم جمع می‌شوند؛ عید امسال هم یک مقدار طولانی شد و مردم آخر هفته را متصل کردند؛ هفته بعد آن هم ارتحال بود و آن را هم متصل کردند و یک مدت طولانی شد و به هر حال دچار مشکل شدند؛ بعد هم هوا گرم است، ناچار هستند داخل خانه بروند و درها را ببندند، وقتی پنجره باز و هوای آزاد است متفاوت است با جایی که در بسته و فضا کاملاً مسدود می‌شود؛ بنابراین اگر آمادگی مردم کاهش پیدا کند، گرفتار این بیماری می‌شویم و همه کشور متضرر می‌شود.

مسوولین مربوطه هر کدام مسوولیتی دارند؛ خواهش می‌کنم از کمیته امنیتی- اجتماعی و کمیته بهداشتی ابلاغ کنند ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمت بدهند و اگر کسی می‌خواهد وارد اداره شود، آن هم جایی که جمعیت شلوغ و رفت و آمد است؛ بانک یا اداره دولتی یا شهرداری، باید از ماسک استفاده کند، اگر نکرد به او خدمت ندهند؛ یعنی باید ابلاغ شود خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است. اگر کارمند در اداره‌ای شلوغ بدون ماسک می‌آید، باید غیبت بزنند و او را برگردانند، لااقل نسبت به ادارات دولتی و جاهایی که به هر حال متعلق به خودِ دولت یا شبه دولت است مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها، این‌ها را باید الزام کنیم و قدم به قدم جلو بیاییم تا خدمات الزام شود؛ در مترو که شلوغ است بدون ماسک اجازه ندهید سوار مترو شوند. ارائه خدمت مترو منوط به این است که طرف ماسک بزند، خدمت اتوبوس منوط به این است که طرف ماسک بزند؛ خدمات منوط می‌شود و در این راه خواهش می‌کنم هم ضابطین قوه قضاییه هم خودِ قوه قضاییه در جاهایی که لازم است دادستان‌های محترم یاری و کمک کنند تا بتوانیم از این مقطع با کمک هم عبور کنیم؛ جاهایی هم هست که به هر حال اتحادیه‌ها و اصناف آنها مسوول هستند؛ آن‌ها باید بیایند در بازار و پاساژها و نگذارند.

آن دستورالعمل اصلی که الان تاکید می‌کنند و در همین جلسه هم تاکید شد، مساله فاصله‌گذاری و ماسک و نرفتن به اجتماعاتی مثل مراسم عزا و عروسی در مکان‌های سرپوشیده است. این‌ها جزو مواردی است که همه مسوولین محترم اصرار و تاکید می‌کنند. روند ما اینطور بود چیزی که می‌خواستیم ممنوع کنیم می‌گفتیم مثلاً این کار در کشور ممنوع است؛ کم کم به این نتیجه رسیدیم که بعضی چیزها را لازم نیست در سطح کشور ممنوع کنیم، برای اینکه این مشکل در یک استان است و ربطی به کشور ندارد.

ممنوعیت‌ها بر اساس قرمز و یا سفید بودن استان‌ها اجرا شد و همانطور که در جلسه هم گفته شد هیچ‌کدام اینها ثابت نیست استانی سفید ممکن است قرمز شود و استانی قرمز ممکن است در دوره‌ای سفید شود. مثل رنگ فرش‌های تقلبی است و با یک بار شستن رنگ آن می‌رود و این ثابت نیست که برای همیشه قرمز بماند و ممکن است سفید شود و سفید ممکن است، قرمز شود و همه در حال تغییر و تبدیل است. بعد معلوم شد که ما حتی استان‌ها را نباید ملاک قرار دهیم برای اینکه در یک استان ۵ شهرستان آن درگیر است و بقیه مشکل ندارد که باید در همان ۵ شهرستانی که درگیر است، متمرکز شویم و الان قاعده ما این است، مواردی که قبلاً جزو لیست ۳ و ۴ بود که معمولاً مثل رستوران‌ها، همایش، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی، مساجد و مصلی‌ها و جاهایی که الان ستاد استانی اعلام می‌کند و می‌گوید شرایط این ۵ شهرستان قرمز است و کمیته‌های ما موافقت می‌کنند که در جلسه ستادهای کرونا در پنجشنبه تصویب کردیم که هر کجا این چنین بود حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعمال کنند و اگر لازم شد باز آخر هفته بررسی کنند و ممنوعیت را هفته دیگر ادامه دهند تا وقتی که شرایط عادی شود. خیلی مهم است که مشاغل را بیشتر مدنظر قرار دهیم. اگر یک رستورانی همه پروتکل‌های بهداشتی را مراعات می‌کند، بگذاریم به کار خود برسد و کاری نداریم و اگر رستورانی مراعات نمی‌کند، تذکر می‌دهیم، یکبار، دوبار، سه بار و اینجا باید کاری کنیم که یک هفته یا ۱۰ روز ببندیم تا موظف شود.

باید درباره کرونا احساس خطر کرد

باید همه سه گروه خدمت دهنده، خدمت گیرنده و مکان خدمت، بهداشتی باشد و پروتکل را مراعات کند. در خدمت دهنده، کاسب یا مسوول رستوران است که باید مراقبت کند و در خدمت گیرنده هم عمدتاً مردم هستند که هر سه باید مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سختی که داریم عبور کنیم.البته دولت یک سری وظایفی دارد و به شدت دنبال می‌کند، دولت بسیاری از کارها را الکترونیک می‌کند و دولت الکترونیک را با سرعت پیش می‌بریم. جاهایی که لازم بوده و مراجعه کننده داریم، مراجعه‌ها را کم می‌کنیم و از طریق دولت الکترونیک یک الگوی جدیدی در خدمت رسانی به مردم ایجاد می‌کنیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و به این بخش‌ها باید کمک کنیم و همزمان باید مسافرت‌ها به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند. جاهایی که احساس خطر می‌کنیم یا در شرایط هشدار هستیم برخی از محدودیت‌ها را برای مدت زمان کوتاه می‌توانیم برگردانیم. حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، یک مدتی این ویروس مقداری آرام‌تر و یا فعالیت آن کم شده بود و متاسفانه مردم فکر کردند دوره آن تمام شده و خبری نیست و این احساس خطر از بین رفت؛ احساس خطر باید دوباره برگردد و پروتکل‌ها همه باید رعایت شود.

در اینجا به کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی- امنیتی می‌گویم راجع به آنهایی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری کنند و طرحی بیاورند که در جلسه تصویب کنیم. مخفی کردن بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است یعنی من که بیماری خود مخفی کرده و نمی‌گویم و به خانواده، دوست، همکار و همه افراد حاضر در خیابان نزدیک می‌شوم و با آنان بدون زدن ماسک حرف می‌زنم، به حقوقشان تجاوز می‌کنم. وقتی مبتلا هستم اولاً نباید بیرون بیایم و اگر هم ضرورت بود باید ماسک بزنم، فاصله را مراعات کنم و به طرف بگویم به من نزدیک نشود و این اشکال ندارد. این فرهنگ را باید جا بیندازیم که افراد مبتلا در اداره، اجتماعات و جاهای مختلف بیماری خود را بگویند و اگر کسی هم فهمیده باید این را اعلام کند تا اینکه بتوانیم از این مشکل عبور کنیم. و نکته آخر که امروز هم روی آن تاکید شد، این است که اجرای این دستورالعمل‌ها نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد در ادارات شاید آسانتر است و با یک مصوبه می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم و برای ارائه خدمت در مترو و اتوبوس‌ها نیز آقای وزیر و همه شهرداری‌ها در سراسر کشور تلاش خود را به کار می‌گیرند و هر جا نیز که لازم و الزامی بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده می‌کنند. از فردا وقتی که می‌خواهیم وارد یک مکان سرپوشیده جمعی شویم زدن ماسک الزامی است. بنابراین نباید در همه آن جاهایی که گفته شد به کسی که دارای ماسک نیست، خدمت بدهیم. همه اینها را باید مراعات و به همدیگر کمک کنیم. امروز هم در جلسه گفته شد که یکی از موثرترین اقدامات ماسک است بنابراین، این اقدام مؤثر مورد تاکید را باید مورد توجه قرار دهیم. می‌خواهم از همه محققین که برای یافتن دارو و یا واکسن این بیماری تلاش و کار می‌کنند، تشکر کنم و امیدوارم این تلاش‌ها ادامه یافته و به نتیجه مثبتی برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار