البته گزارش اپیدمیولوژی این وزارتخانه از وضعیت کرونا در ایران در هفته منتهی به ششم تیرماه، حکایت از آمار صعودی در ۱۱ استان کشور دارد. در این گزارش تصریح شده که در بازه زمانی یادشده، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۱ استان زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، قزوین، فارس، خراسان رضوی، قم، گلستان، گیلان و مازندران مشاهده شد.

افزایش قابل توجه ابتلا در تهران

فارغ از استان‌هایی که نام آنها به عنوان استان‌های در وضعیت «قرمز» و «هشدار» آمده، وضعیت استان تهران نیز به سمت هشدار پیش می‌رود. بنابر اعلام روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، از روز یکشنبه، «آمار ابتلا و بستری در استان تهران خیز قابل توجهی داشته است»؛ موضوعی که به اذعان سمیه سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، «نگران‌کننده» است. هرچند این مقام وزارت بهداشت از نگران‌کننده بودن آمار ابتلا و بستری در استان تهران خبر داده اما استاندار تهران شامگاه یکشنبه، ضمن تایید این موضوع که «شیب ملایم در افزایش مراجعات، تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها را در روزهای اخیر شاهد هستیم»، گفت: «وضعیت این استان از نظر کرونا بین سفید و زرد قرار دارد.» انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه هر ۳ ثانیه یک فرد به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۲ تا ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد تاکید کرد: خطر شیوع کرونا جدی است.

افزایش بستری نسبت به ترخیص

از سوی دیگر، فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران از پیشی گرفتن تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها از بهبود یافتگان این بیماری خبر داده است؛ موضوعی که خود بر صعودی بودن شیب ابتلا در استان تهران صحه می‌گذارد. علیرضا زالی با اشاره به اینکه برای اولین بار تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها از بهبود‌یافتگان پیشی گرفته است، ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی تعداد ۶/ ۸ درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی نیازمند بستری در بیمارستان‌های استان تهران هستند و بر اساس الگوی امروز (دیروز) بیشتر بیماران با علائم تنفسی در بیمارستان بستری شده‌اند که این امر منجر به اقامت طولانی‌تر در مراکز درمانی می‌شود.

ادعای فوت ٥ هزار تهرانی

البته فارغ از آمار روزانه درباره ابتلا به کرونا در تهران، اخباری نیز درباره تعداد فوتی‌های کرونایی این استان وجود دارد؛ مواردی که ناهید خداکرمی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده و به سایت خبری امتداد گفت که «حدود ٥ هزار شهروند تهرانى از اسفند ۹۸ تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.»  این ادعا در حالی مطرح شده که تاکنون وزارت بهداشت آمار تجمیعی فوتی‌های ناشی از کرونا را به تفکیک هر استان اعلام نکرده است. آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت تاکید دارد که از ابتدای شناسایی موارد ابتلا به کرونا در ایران تا روز گذشته، ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر در کشور بر اثر کرونا جان باخته‌اند. بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در بازه زمانی ۲۴ ساعته روز یکشنبه تا دوشنبه، ۱۶۲ نفر در ایران جان خود را از دست دادند؛ این رقم بالاترین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران از ابتدای شیوع این بیماری در کشور است. همچنین در بازه زمانی یادشده، دو هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان، هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسید.

وضعیت قرمز مشهد

با این همه، نام استان خراسان رضوی نیز در جمع استان‌های قرمز کرونایی قرار دارد؛ استانی که خبرها درباره آن از افزایش ابتلا حکایت دارد. در این میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد وضعیت شهر مشهد از لحاظ ابتلای به کرونا را اینگونه توصیف کرده که «از مرحله قرمز هم عبور کرده» و «هشدار بسیار بالا برای این کلان‌شهر به لحاظ بیماری کرونا اعلام شده است.» گواه این مدعا اظهارات علی اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید- ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که روز گذشته به «ایرنا» گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد روز دوشنبه به بالاترین حد خود از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون رسید.

هفته‌های قرمز برای خوزستان

از سوی دیگر، استان خوزستان نیز از ۶ هفته گذشته کماکان در وضعیت قرمز قرار دارد؛ موضوعی که استاندار آن ضمن ابراز نگرانی از طولانی شدن زمان قرار گرفتن خوزستان در وضعیت قرمز، از ضرورت بازگشت محدودیت‌ها سخن گفته است. براساس گزارش «ایسنا» غلامرضا شریعتی با تأکید بر لزوم مدیریت شرایط استان، گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته و بیماران سرپایی کاهش پیدا کرده اما همچنان روند بستری ثابت و شیب آن بسیار کند است؛ این مساله فشار بیشتری بر روش درمانی وارد می‌کند. به گفته استاندار خوزستان، هنوز وضعیت ۹ شهر این استان قرمز است.

اوج‌گیری کرونا در مازندران

خبرها از مازندران نیز از اوج‌گیری ابتلا به کرونا حکایت دارد. بر اساس آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا مازندران، در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از مردم استان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به درستی اجرا می‌کنند و ۷۹ درصد بقیه با توهم نابودی کرونا به این مهم بی‌اعتنا هستند.

افزایش کم‌توجهی به پروتکل‌ها

وضعیت برخی استان‌های کشور نشان می‌دهد که بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی یکی از اصلی‌ترین عوامل اوج‌گیری دوباره کرونا در این استان‌ها بوده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، با اشاره به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی با تایید این مطلب گفت: شهرهایی در کشور وجود دارد که به علت رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و استفاده‌نکردن از ماسک، با یک افزایش شدید بیماری مواجه و وضعیت آنها قرمز شده است. همچنین علیرضا دلاوری، معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز کاهش همکاری مردم را ازجمله عوامل افزایش کرونا اعلام کرد. او بر جدی گرفتن خطر کرونا تاکید کرد و گفت: شهروندان باید سعی کنند از ترددهای غیرضرور در سطح شهر و مراکز عمومی پرهیز و تا جایی که امکان دارد بحث فاصله‌گذاری را رعایت کنند؛ در غیر این‌صورت محدودیت‌های جدی در سطح شهر اعمال خواهیم کرد و حتی ممکن است در بعضی از مراکز به سمت تعطیلی و پلمب پیش برویم.

کرونا در کمین کودکان

با این همه گرچه پیش از این خطر ابتلا به کرونا برای کودکان بسیارکم تلقی می‌شد اما روز گذشته مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی رسما اعلام کرد که خطر کرونا برای کودکان کمتر از بزرگسالان نیست و تصور مصونیت کودکان از این ویروس اشتباه است. محرز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: در ابتدای شیوع کرونا با توجه به گزارش‌هایی که از چین آمده بود، تصور می‌شد میزان ابتلا به کرونا در بین کودکان کم است، اما بعد مشخص شد که این تصور درست نیست و میزان ابتلای کودکان کم نیست و در مواردی کودکان با علائم شدید به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و حتی در مواردی فوت می‌کنند.