در آموزش وپرورش چه می گذرد؟!
از قرار معلوم ،با تصمیم مدیرکل آموزش وپرورش استان ،موضوع  تغییر مدیر اداره آموزش وپرورش شهرستان ملکشاهی در دستور کار قرار گرفته وبر اساس برنامه قرار بود امروز برنامه تودیع ومعارفه با حضور معاون فرهنگی مدیرکل دنبال شود .
کد خبر: ۸۶۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 29 June 2020

تابناک ایلام ::بارها وبارها بر ان موضوع تاکید ورزیده ایم که گردش مدیران در دستگاههای اجرایی یک ضرورت اجتناب ناپذیراست ،تغییر مدیریت در راستای گردش خون تازه در رگ های مدیریت یک اصل مهم وپذیرفته شده در تمامی جوامع ،ساختارها ونظامهای مدیریتی وسیاسی است .اصرار وپافشاری غیر از این، چیزی جز واپس گرایی وتلاش برای باقی ماندن در گذشته تعبیر نخواهد شد.

باوجود پیشرفت علم وتکنولوژی ،تغییر ذائقه ها وفرهنگ ها، انتظار می رود که همپای این تغییرات نگاهها به مقوله مدیریت ،خصوصا در دستگاههای بزرگ وتاثیرگذاری که خود کارگاه ساخت علم وفرهنگ محسوب می شونددچار دگرگونی شده و خود را با شرایط جدید وفق دهد ،دستگاهی همچون آموزش وپرورش که خود یک پای مهم ایجاد تغییر در نگرش ها به تمام وجوه زندگی انسان ها وساحت های مختلف فرهنگی ،سیاسی واجتماعی است .

اما متاسفانه به موازات پیشرفت همه جانبه علم وفرهنگ ،نگاه بسیاری از نخبگان ،سیاسیون ومردم در مناطقی با بافت قومی وقبیله ای همچنان در گذشته باقی مانده است ،حتی اگر این نگاه معطوف وناظر به دستگاهی به نام " آموزش وپرورش "باشد .

با تغییر در راس هرم مدیریت آموزش وپرورش استان ،بدیهی است همسو با نگاه وتزمدیریتی سکاندار جدید ،تغییراتی در ارکان مختلف این دستگاه دور از انتظار نخواهد بود . از اینرو به رغم کندی آهنگ تغییرات در حوزه های مختلف مدیریتی ،اما سیگنالهایی مبنی بر آغاز خانه تکانی مدیریتی در این دستگاه مهم واثر گذار استان ساتع می شود و این حرکت مدیرکل آموزش وپرورش استان بعنوان  نقطه آغاز یک حرکت اصلاحی امیدآفرین مورد حمایت فرهنگیان و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

با این وجود بدلیل تثبیت برخی نگاهها ،انتظارات ناصحیح وبرداشت های شخصی و نادرست از مفهوم مدیریت در آموزش وپرورش ایلام آن هم نشات گرفته از مداخلات بی حد وحصر برون سازمانی ودرون سازمانی بعنوان دست پخت ومیراث نامیمون ارکان قدرت در این دستگاه ،بروز برخی رفتارهای عجیب وغریب در مواجهه با تغییرات مدیریتی را شاهدیم .

از کنار این موضوع نمی توانیم براحتی عبور کنیم که تغییر مدیران بخش ها ،ادارات ودوایر داخلی دستگاه حق و اختیار مدیر ارشد سازمان است ،اما میراث زشت برجای مانده از دخالت ها وپشتیبانی های بی حدو اندازه عوامل برون سازمانی در مهره گماری در این سازمان باعث شده تا شکل گیری بدعت های ناروا  وغریب با ساحت ها واصول مدیریت را شاهد باشیم .

بدعتی از جنس آسمان وریسمان بافی معاونی که با حکفرما نمودن مدیریت فرسایشی محفلی در این دستگاه ،پایه های صندلی مدیریتی را بغل نموده و با تکیه بر هر اصل وغیر اصلی حاضر به رها نمودن آن نیست ! افرادی که مدیریت را ملک طلق خود فرض نموده واتاق مدیریت را "ملک ما یشاه" خود تلقی و مانع از گردش نفس تازه در ریه های مدیریت حساس این سازمان می شود !

اما در کنار موضوع پیش گفته شده ، امروز نظام مدیریتی استان ،بدعتی از جنس الیگارشی ومدیریت خودمختاری در آموزش وپرورش یکی از شهرستان های استان را به تجربه های پیشین خود  افزود .بدعتی از جنس دخالت دادن قوم وقبیله ،سازمانها ونهادهای غیر مسئول در دستگاهی که مسئولیت انسان سازی در جامعه را عهده دار است !

از قرار معلوم ،با تصمیم مدیرکل آموزش وپرورش استان ،موضوع  تغییر مدیر اداره آموزش وپرورش شهرستان ملکشاهی در دستور کار قرار گرفته وبر اساس برنامه قرار بود امروز برنامه تودیع ومعارفه با حضور معاون فرهنگی مدیرکل دنبال شود .

اما در اتفاقی عجیب و باور نکردنی، مدعوین با درب های قفل شده آموزش وپرورش شهرستان مواجهه می شوند ،اتفاقی غیر قانونی بر گرفته از باورها ونگاههای نادرست مدیریت قبیله سالارانه که در هیچ نظام مدیریتی وسیاسی مسبوق به سابقه نیست .

گویا یکی از اعضای شورای شهر که از قضا با حکم همین سیستم مدیریت یکی از مدارس را در اختیار دارد با این توجیه که مدیریت آموزش وپرورش باید از بین فرهنگیان همین شهرستان انتخاب شود با قفل زدن به درب اداره مانع از برگزاری مراسم تودیع ومعارفه می شودکه البته با دخالت عوامل قضایی وامنیتی درب های اداره بازگشایی می شود .

اتفاق جالبتر اینکه در اقدامی هماهنگ شده بین این عضو شورای شهر ،برخی معاونین اداره و حمایت برخی مسئولین شهرستان با شکل گیری یک تجمع اعتراضی در مقابل اداره ،برنامه تودیع ومعارفه لغو و معاون فرهنگی مدیرکل بعنوان سرپرست این اداره منصوب می شود !

از آنجاییکه دخالت غیر قانونی و بی حد وحصر اصحاب قدرت و دستان برون سازمانی بعنوان یک سنت غیر حسنه در آموزش وپرورش ساری وجاری شده واین موضوع در طول سالیان اخیر آسیب های فراوانی را متوجه این دستگاه نموده ووظایف ومسئولیت های آن را با فرسایش جدی مواجهه کرده است ،اتفاق امروز را می توان دنباله روی از آن رویه نادرست وغیر اصولی به حساب آورد که با مقاومت در مقابل اقدامات اصلاحی مدیریت جدید استان، بر استمرار یک خط ومشی نادرست در آموزش وپرورش  اصرار غیر منطقی دارند .

مدیرکل آموزش وپروش باید به این نکته اهتمام ورزند که اتفاق جاری ونحوه کنار آمدن با آن بعنوان یک آزمون مهم مدیریتی برای وی قلمداد خواهد شد . چنانچه زینی وند مقدم بتواند با شکستن سد مقاومت مدیریت محفلی وقومی، زمینه تغییر واصلاح در رویه های مدیریتی و قطع دست مداخله گران برون سازمانی  در این دستگاه مهم را فراهم آورد، این اقدام می تواند بعنوان نقطه عطفی در کارنامه مدیریتی ایشان ثبت وضبط شود .

ازسویی نیز  کنار آمدن با این موضوع و دخالت دادن  مدیریت محفلی وقبیله گرایانه ،پذیرش دخالت های افراد غیر مسئول در مقوله مدیرگزینی و جابجایی ها از سوی هر فرد یا مسئولی که این سالها از آن بعنوان پاشنه آشیل مدیران آموزش وپرورش یاد می شود برای وی  یک شکست جدی تلقی که خروجی آن به تسری این اقدام غیر اصولی ومتباین با اصول وچارچوب های مدیریت حرفه ای ، به دیگر ساحت های مدیریتی استان خواهد انجامید  وقطعا مسئول شکل گیری این نوآوری غیر مسئولانه مدیریت آموزش وپرورش استان خواهد بود !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
این مدیریت چیه که یه عده اینقدر براش سر و دست می شکنند؟! انگار مدیریت ناسا جابجا شده!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
بنظرت درمیان ۶۰۰ نفرفرهنگی ملکشاهی یک نفر پیدا نمی شود که مدیرشود تا از شهرستان ایلام برایش مدیر بفرستند آیا توهین به فرهنگیان آن شهرستان نیست ؟ جرم مردم ملکشاهی چیست که علاوه بر عدم سهم از مدیرت استان مدیران شهرستانشان هم وارداتی باشند.آیا بهتر نبود مدیرکل محترم به توصیه های مسئولین سیاسی امنیتی گوش می داد و عجله نمی کرد؟حال مسبب اصلی این وضعیت کیست؟
فرهنگی
|
Japan
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
با سلام و تشکر از جناب اسدی
رسانه های دیگر اهمیتی برای جامعه بزرگ فرهنگی ندارند و حتی فرهنگیان نگاهی سطحی هم نمی اندازند چون بیشتر دنبال کف و به به و چهچه هستند. اما بزارین شفاف سازی کنیم. فرهنگیان ملکشاهی حق دارند چرا از بین خودشان انتخاب نشود.
اما استاندار و مشاورش هم مقصرند چرا همش میخوان زن مدیر بشه. تو آموزش و پرورش نمیشه چرا نمی فهمید. تو همین ایلام ۵۰ نفر قوی تر از مدیرکل هست چرا سراغ اینا نمی روید. زشت است بس کنید شدید ادامه دهنده راه مدیر قبلی هی دنبال مدیر کردن زنان هستید گندی گه او زد با انتصاباتش شما بدترش کرذید. از استاندار تا مدیرکل فقط دنبال مانور دادن هستید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
اطلاعاتتون از موضوع کافی نیست . کمتر هم از قبیله گرایی بنویسید مردم غیور ملکشاهی شایسته سالارند .
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
به خاطر انتخابات همه رفتنی هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار