کم‌تر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ باقی مانده و برخی چهره‌های سرشناس از عدم حضور خود در انتخابات خبر دادند.
کد خبر: ۸۶۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳ 28 June 2020

به گزارش تابناک سمنان:  انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کمتر از یک سال دیگر انجام می شود و حدس و گمان‌های زیادی درباره نامزد‌های احتمالی این دوره از انتخابات زده می‌شود.

از همه قشر و صنف و جایگاه و رده سیاسی هم اسم برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ پیش بینی شده و از سیاستمداران کهنه کار مانند محمود احمدی نژاد، علی لاریجانی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و سد ابراهیم رئیسی گرفته تا افرادی مثل محمدباقر نوبخت و محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری که اخیرا در میدان سیاست خودی نشان دادند و جوانان تازه کاری که در سال‌های اخیر در سیاست حضور داشتند، مانند سورنا ستاری، مهرداد بذرپاش و محمدجواد آذری جهرمی، در این پیش بینی‌ها اسم وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قبلا در گزارشی به بررسی نامزد‌های احتمالی این انتخابات پرداخته است.

 

کدام سیاست‌مداران در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ حضور ندارند؟

هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، شرکت یا عدم شرکت برخی افراد و نفرات در انتخابات بیشتر می‌شود و افراد بیشتری تمایل یا عدم تمایل خود را برای شرکت در انتخابات را نشان می دهند؛ با اینکه هنوز حدود یک سال به انتخابات ریاست جمهوری مانده، جریان سازی برخی رسانه‌ها و افراد باعث شده نفراتی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند از حالا تکلیف خود را روشن کنند.

در ادامه این گزارش به معرفی شخصیت های غایب در انتخابات ۱۴۰۰ می پردازیم:

محمدباقر نوبخت

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سخنگوی سابق دولت که نامش در بین نامزد‌های احتمالی و مورد حمایت دولت فعلی قرار داشت و سفر‌های استانی او مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته بود، در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که این سفر‌ها مانند ۷ سال گذشته کاری هستند و قصد حضور در انتخابات را ندارد؛ او نوشت: «عده‌ای سفر‌های استانی‌ام را مبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در انتخابات ۱۴۰۰ قرار داده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در هفت سال گذشته مستمراً سفر استانی داشته‌ام، پس انگیزه انتخاباتی بی‌اساس است؛ انس و الفت با مردم که همواره مورد تاکید امام خمینی ( ره) و رهبری بوده که با این گمانه‌های بی‌مبنا کم اثر نمی‌شود.»

چه کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور ندارند؟

محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف یکی دیگر از گزینه‌های نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود که شنبه بیست‌وچهارم خرداماه در گفت و گوی اینترنتی خود اعلام کرد که تصمیمی برای حضور در انتخابات سال آینده ندارد و بعد از پایان کار دولت به دانشگاه باز خواهد گشت.

چه کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور ندارند؟

سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی هم یکی دیگر از گزینه‌هایی بود که برخی رسانه‌ها نامش را در بین نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داده بودند و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس هم از حضور او در انتخابات استقبال کرده بود. اما سید امیرحسین قاضی زاده، نائب رئیس اول مجلس و نماینده مردم مشهد در مجلس در این باره در توئیتر خود نوشت که رئیسی هیچ تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارد و بر اجرای برنامه ۵ ساله خود در قوه قضائیه تاکید دارد.

چه کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور ندارند؟

محمدباقر قالیباف

شاید تا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی و قبل از راه یافتن محمدباقر قالیباف به بهارستان برخی‌ها بر این باور بودند که شهردار اسبق تهران دوباره برای رسیدن به ساختمان پاستور تلاش خواهد کرد، ولی راهیابی او به پارلمان تقریبا همه پیش بینی‌ها برای حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری را به یک نتیجه نسبتا قطعی رساند و آن هم ماندن او در مجلس است.

هرچند رفتار محمدباقر قالیباف در روز‌های اخیر و حاضر نشدن او در برخی جلسات و گروه‌ها که شرط آن عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود، جای ابهام بسیاری باقی گذاشت، اما این روز‌ها برخی منابع آگاه خبر می‌دهند که رئیس مجلس شورای اسلامی هیچ تصمیمی برای حضور در انتخابات سال آینده ندارد.

چه کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور ندارند؟

محمدجواد آذری جهرمی در هاله‌ای از ابهام

حضور تنها وزیر جوان این روز‌های دولت دوازدهم در انتخابات ریاست جمهوری هم، این روز‌ها اذهان و رسانه‌های زیادی را به خود مشغول کرده است. او که تنها وزیر جوان حال حاضر دولت محسوب می‌شود، حضورش در انتخابات می‌تواند به جذابیت رقابت‌ها برای رسیدن به ساختمان پاستور اضافه کند.

اما فرزاد نجات نیا، دستیار ویژه وزیر ارتباطات قبلا اعلام کرده بود که وزیر ارتباطات کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را به طور کلی رد می‌کند و به صورت شفاف تاکنون موضوعی را مبنی بر این که بخواهد در انتخابات حضور داشته باشد مطرح نکرده است.

هر چند خود آذری جهرمی هنوز موضع مشخصی در این خصوص نگرفته است، اما با توجه به صحبت‌های نجات نیا، فعلا او را در لیست غایبین انتخابات ۱۴۰۰ قرار می‌دهیم.

چه کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور ندارند؟

محسن هاشمی

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از دیگر نفراتی بود که پیش بینی می‌شد از مهره‌های اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشد هم به تازگی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده است که قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

او نوشت: با توجه به شایعات مطروحه در رابطه با کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰، به اطلاع می‌رساند برنامه یا بنایی برای کاندیداتوری ندارم. طرح اینگونه احتمالات اثر مثبتی بر شرایط امروز جامعه که سخت درگیر مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، مسائل اقتصادی، اجتماعی و تحریم‌های ظالمانه است، ندارد.

چه کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور ندارند؟

به این ترتیب با وجود این صحبت ها، پیش بینی می‌شود انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری با حضور چهره‌های جدید همراه باشد و نوع متفاوتی از انتخابات را در سال آینده شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار