به موازات عملیاتی شدن این آزاد راه که نوید بخش روزهای خوبی برای استان ایلام است ،اين ذهنيت هم ايجاد می شود كه  با وجود اولويت اعلام شده قبلي برای  اجرای تونل ابدانان، برنامه ریزی برای اجرای این طرح " انتخابی غلط "بوده است!چونكه طراحان اوليه  قبلادر توجيه فوايد بیشمار احداث تونل ابدانان،آن را عامل خروج كل منطقه از بن بست  اعلام ميكردند!
کد خبر: ۸۶۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷ 18 June 2020

تابناک ایلام :: این روزها خبرهای فراوانی در فضای مجازی ورسانه ای استان دائر بر آغاز عملیات اجرایی آزاد راه پل زال چيلات در سطح استان منتشر می شود . خبر مسرت بخشی که با تحقق آن می توان توسعه وشکوفایی منطقه را شاهد بود .خصوصا اینکه با وجود مزیت های مهمی همچون مرز چیلات ،اربعین وشرکتهای فعال در حوزه نفت وگاز در این منطقه، ایجاد آزاد راه یکی از مهمترین بیس های توسعه  استان به شمار می آید .

  اما به موازات عملیاتی شدن این آزاد راه که نوید بخش روزهای خوبی برای استان ایلام است ،اين ذهنيت هم ايجاد می شود كه  با وجود اولويت اعلام شده قبلي برای  اجرای تونل ابدانان، برنامه ریزی برای اجرای این طرح " انتخابی غلط "بوده است!چونكه طراحان اوليه  قبلادر توجيه فوايد بیشمار احداث تونل ابدانان،آن را عامل خروج كل منطقه از بن بست  اعلام ميكردند!

با اذعان واستقبال از ايجاد وساخت راههاي ارتباطي جديد دراقصي نقاط جغرافياي استان ايلام و درادامه ساخت ازاد راه مذكور ،باید این سوال را مطرح کرد که فلسفه طراحان از ساخت تونل كبيركوه چه بوده است؟ در آینده وپس از بهره برداری از آزاد راه مورد بحث  ،مردم  ابدانان براي سفر  به تهران و شهرهای مركزی  كشور ،مسيرتونل ابدانان را انتخاب خواهند کرد يا مسير ازاد راه چیلات را ؟

از قرار معلوم  ؛براي عملیات اجرایی  تونل كبيركوه تابه امروز  رقمي بالغ بر پانصد ميليارد تومان  هزينه شده و براي اتمام آن  در خوشبينانه ترين حالت، معادل  رقم  هزينه شده فعلي طبق براورد سال ٩٩ بودجه مورد نياز است !آیا این تونل برابر با اعتبارات هزینه شده، می تواند مزیت مورد انتظار را برای مردم این منطقه به ارمغان آورد؟

راستی با توجه به مسایل ومصائب فنی حادث شده برای تونلی که قبل از بهره برداری به زودی از اولویت خارج ومزیت وانتفاع خود را از دست داده است ! چه كسي جوابگوی وضعیت فنی حادث شده و پاسخگوی ١٢ سال  عمر تلف شده و چشم انتظاری مردم برای اتمام این پروژه هزینه بر و  آرزوهای برآورده نشده مردم این سامان وخسارتهاي تاسف بار تلفات جاده اي این منطقه خواهد بود ؟  با توجه به اينده مبهم وچالش برانگيزوضعیت بودجه کشور،مسئولیت تامین  اعتبار هنگفت موردنياز براي اتمام به موقع تونل كبيركوه بر عهده كيست؟

بدیهی است كه خروج از بن بست جغرافيايي، مطالبه بحق مردم ابدانان  بوده وهست، اماباید پذیرفت که  استفاده ابزاري و پوپو ليستي كانديداهای نمایندگی مجلس این حوزه در سنوات قبل تاکنون با عمليات فرسايشي احداث تونل پرهزینه وزمانبر آبدانان در بازه زماني ده ساله  همحوانی ندارد.

بایداذعان کرد که همزماني فضا سازي شعار هاي انتخاباتي با مطالبه احداث تونل كبير كوه آن دوره ،زمينه تفوق شعارهاي احساسي انتخاباتي  بر مطالعه وكار كارشناسي را فراهم آورده ودر نهایت با شعار خروج شهرستان از بن بست، مطالعه و احداث این تونل در ارتفاع ٨٠٠ متري كبير كوه با وجود انتقادات جدی فنی در دستور کار قرار گرفت .

اين در حاليست که آنزمان در صورت پذیرش بسته پیشنهادی کارشناسانه منطقی از سوی متولیان امر ، با صرف زمان كم  وبودجه كمتر معادل يك سوم اعتبارات هزینه شده برای تونل کبیرکوه ،با  احداث جاده چهار بانده  ابدانان- سراب باغ - ماژين -پل زال می توانستیم هم خروح منطقه از بن بست را شاهد باشیم، هم اینکه بیش از این با اجرای یک طرح فرسایشی از اتلاف این حجم از اعتبار جلوگیری به عمل آوریم !طرحی فرسایشی که اتمام آن عمر نوح وصبر ایوب را می طلبد!

تونل هاي طويل بایداز چه مولفه هایی برخوردار باشند ؟!

 این دست تونل ها پس از اتمام کار فیزیکی باید از امكانات زير برخوردار  و در تعريف  فني داراي مشخصات خاص باشند ؛

 -اجراي لاينينگ - مرحله نصب مكانيكال -نصب موتورهاي توربو جت انتقال گازهاي سمي داخل تونل 

-نصب سيستم روشنايي هوشمند  -احداث ساختمانهاي اداري - نصب تجهيزات اتاق هاي كنترل فرمان و مونيتورينگ -تشكيلات اداري در جناحين تونل 

-ايجاد شبكه و احداث پست  برق اختصاصي ٦٣ كيلو ولت 

الیته درصورت بکاربست تمامی نکات وامکانات فنی فوق ایا واقعا حجم عمليات فوق الذكرواعتبارات هزینه شده  با میزان تردد وتعداد خودروهاي كل جمعيت شهرستان مذكور همخوانی دارد  ؟

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
کاش یک‌نفر متن را ویرایش می‌کرد! نوشته ای آشفته و نامفهوم بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
این مطلب و مطلب پیشین کاملا مغرضانه نگارش شده اند.قابل توجه نگارنده محترم اینکه هم آزاد راه پل زال چیلات و هم تونل کبیرکوه هر دو پروژه ی فرا منطقه ای هستند و ربطی به شهرستان آبدانان ندارند.پس توجیه پذیری این پروزه ها مرتبط با تعداد جمعیت و تردد آبدانان نیست.لذا نگارنده محترم قبل از نگارش متن ،اول مطالعه بفرمایند سپس اطهار نظر نمایند
محمد
|
United States
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
نگارش این متن غیر فنی است، چرا که با این مسیر پیشنهادی باید حدود ۱۲ کیلومتر تونل ممتد احداث شود .
در ضمن تونل کبیرکوه شهرستانی نیست و کوتاهترین حلقه ارتباط مرکز کشور با جنوب است..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار