هم فشار خون سیستولیک و هم فشار خون دیاستولیک بالا هنگام ورزش با خطر بیشتر ابتلا به پرفشاری خون مرتبط هستند.
کد خبر: ۸۵۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 06 June 2020

همه ما می دانیم که فشارخون بالا و بیماری قلبی دست در دست یکدیگر دارند. در زمان مراجعه به مطب پزشک به طور معمول فشار خون ما بررسی می شود، اما اندازه گیری فشار خون توسط خود ما به ویژه حین و پس از ورزش نیز می تواند اهمیت داشته باشد.

آیا در آینده درگیر مشکلات قلب می‌شوید؟

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، مطالعه ای جدید نشان داده است که اگر فشار خون با فعالیت بدنی افزایش یابد یا طی زمان ریکاوری کاهش نیابد می تواند نشانه ای از بروز مشکلات قلبی باشد.

چگونه با افزایش سن خطر فشار خون بالا و بیماری قلبی بیشتر شود؟  

طی مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد، ارتباط بین تغییرات فشار خون که حین و پس از ورزش تجربه می شوند با شاخص های بیماری قلبی ارزیابی شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه به طور میانگین 58 سال سن داشتند. بررسی این که تغییرات فشار خون به پرفشاری خون، بیماری یا حتی مرگ منجر می شود یا خیر با نتایجی روشن و تا حدی ترسناک همراه بود.

پژوهشگران دریافتند که هم فشار خون سیستولیک و هم فشار خون دیاستولیک بالا هنگام ورزش با خطر بیشتر ابتلا به پرفشاری خون مرتبط هستند.

به بیان دیگر، اگر فشار خون شما حین ورزش بالا برود، احتمال بیشتری دارد به فشار خون بالای دائمی مبتلا شوید.

همچنین، پژوهشگران دریافتند اگر پس از ورزش نیز مدتی طول بکشد تا فشار خون کاهش یابد، فرد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی و مرگ قرار دارد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه بوستون، روشی که فشار خون حین و پس از ورزش تغییر می کند، می تواند اطلاعات مهمی را درباره این که در آینده به بیماری مبتلا خواهید شد یا خیر را ارائه کند.

کاهش خطر بیماری قلبی با افزایش سن

اگر قصد دارید خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده را ارزیابی کنید، دفعه بعد که ورزش می کنید - چه در باشگاه یا پیاده‌روی در پارک - فشار خون خود را اندازه گیری کنید تا دریابید آیا در مسیر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی قرار دارید یا خیر.

اگر امروز اقداماتی را برای حفظ سطوح سالم فشار خون خود انجام دهید، این می تواند به پیشگیری از بروز مشکلات قلبی یا حتی مرگ در آینده کمک کند. از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن اضافه را کاهش دهید

وزن زیاد و فشار خون بالا دست در دست یکدیگر دارند و کاهش حتی میزان کمی از وزن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. شما نه تنها باید به اعدادی که ترازو به شما نشان می دهد، توجه داشته باشید، بلکه اندازه دور کمر نیز اهمیت دارد زیرا به عنوان یک قانون کلی:

مردان و زنان زمانی که اندازه دور کمر آنها به ترتیب از 40 و 35 اینچ (101 و 89 سانتیمتر) بیشتر می شود، در معرض خطر مشکلات فشار خون قرار دارند.

فعال باشید

سی دقیقه فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته (یا 150 دقیقه در هفته) می تواند فشار خون را 5 تا 8 میلیمتر جیوه کاهش دهد. از جمله تمرینات ورزشی که می توانید مد نظر قرار دهید می توان به پیاده‌روی، دویدن، شنا، رقص، دوچرخه سواری، تمرینات اینتروال با شدت زیاد و تمرینات قدرتی اشاره کرد.

رژیم غذایی خود را کنترل کنید

رژیم غذایی دش (DASH) بر مصرف غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب متمرکز است، در شرایطی که مصرف چربی اشباع و کلسترول را محدود می کند و می تواند به کاهش فشار خون تقریبا به میزان 11 میلیمتر جیوه کمک کند.

مصرف کافئین و الکل را محدود کنید 

کافئین و الکل بیش از حد، به ویژه اگر به طور معمول محصولات کافئین‌دار مصرف نمی کنید، می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.

همچنین، چهار ترکیب قوی وجود دارند که می توانیدمصرف آنها را برای حفظ سطوح سالم فشار خون و سلامت قلب خود مد نظر قرار دهید که شامل موارد زیر می شوند:

عصاره هسته انگور - این ترکیب حاوی پلی فنول های دوستدار قلب است که اکسید نیتریک در دیواره داخلی رگ های خونی را فعال کرده که به گشاد شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون کمک می کند.

ویتامین K2 - مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف این ویتامین می تواند خطر تشکیل رسوبات کلسیم سفت کننده رگ های خونی را به میزان 52 درصد کاهش دهد.

پتروستیلبن - موجود در  مواد غذایی مانند بلوبری و انگور، پتروستیلبن (Pterostilbene) آنتی اکسیدانی است که از ایجاد آنژیوتانسین 2 - آنزیمی که دیواره رگ های خونی را سفت می کند و موجب تولید هورمونی می شود که مقادیر سدیم و آب محبوس شده در بدن را افزایش می دهد - جلوگیری می کند.

عصاره چای سبز - مواد شیمیایی گیاهی موجود در چای سبز به نام کاتچین ها نشان داده اند که علیه استرس اکسیداتیو وارد عمل شده و از سلامت قلبی‌عروقی پشتیبانی می کنند.

شما می توانید ترکیبی از این مواد مفید را با مصرف برخی مکمل های فشار خون مانند Peak BP Platinum دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید که فشار خون فعلی شما با سلامت قلب یا خطر بیماری در آینده مرتبط است. پس روزانه هر آنچه می توانید را برای پشتیبانی از فشار خون سالم انجام دهید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار