در این مقال به دنبال بررسی کارنامه سیاسی و کارکردی "دکتر جلال میرزایی " نماینده اصلاح طلب استان  که بیش از دو نماینده دیگر در معرض نقادی عریان منتقدین همسو ومخالفین غیر همسو قرار داشت و عملکرد ورفتار سیاسی درمعرض قضاوت و بحث وبررسی های کنشگران سیاسی واجتماعی قرار داشت -می پردازیم.
کد خبر: ۸۵۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵ 22 May 2020

تابناک ایلام::دو روز پیش عمر چهار ساله مجلس دهم شورای اسلامی با تمامی فراز ونشیب هایش به پایان رسید .مجلسی با اکثریت کرسی های نزدیک به دولت اعتدالی که در طول فعالیت چهار ساله اش بدلیل مواجهه شدن با طرح های چالش برانگیزی همچون؛ برجام و اف ای تی اف وهمچنین انفعال در مسایل سیاسی مورد انتظار اصلاح طلبان از سوی هر دو طیف سیاسی مطرح لقب ضعیف ترین دوره را به خود اختصاص داد.

 در استان ایلام نیز بدلیل نگاه متفاوت انتخاب کنندگان به وظایف و چارچوب های نمایندگی و انتظارات خارج از وظیفه وحدود واختیارات قانونی که از نماینده می رود،در پایان هر دوره، نمایندگان مردم استان زیر سایه سنگین نگاه منفی موکلان به کارنامه عملکردشان ،از بهارستان خدا حافظی می کنند و نمایندگان این دوره هم از تیزی این نگاه بی نصیب نماندند .

البته این نکته را نباید فراموش کرد که تا نگاه منتخبین ایلامی به مقوله نمایندگی و انتظار مردم از آنان در خصوص مداخله مستقیم در حدود وظایف قوه مجریه نظیر استخدام ،پرداخت تسهیلات ،واگذاری مصادر مدیریتی و تاثیرگذاری بر فرآیند پیروزی در مناقصات ومزایده ها به نفع نزدیکان وضرورت حضور نماینده در مراسمات ختم وعروسی موکلین تغییر نکند ،آش همین آش وکاسه همین کاسه خواهد بود و این موضوع بعنوان مبنایی غیر اصولی برای ارزیابی عملکرد نمایندگان قرار خواهد گرفت و هیچ نماینده ای از استان مجال راهیابی دوباره به بهارستان را نخواهد یافت .

با این حال چراغ عمر مجلس دهم در حالی به خاموشی گرایید که هر سه نماینده استان در مجلس شورای اسلامی به رغم تمامی تلاش ها وکارکرد مثبتی که در حوزه وظایفشان داشتند به زعم موکلینشان نتوانستند کارنامه قابل قبولی از خود بر جای بگذارند .

برخلاف دیدگاه موکلین وبرخی از نخبگان سیاسی طالب اما ناکام در کسب جایگاه و مسئولیت که این مقوله را به ناکارآمدی نمایندگان تعمیم داده اند ،بررسی کارنامه رفتار سیاسی و کارکرد هر سه نماینده استان در مجلس شورای اسلامی نشان می دهد ،تلاش های آنان  در تمامی حوزه ها اگر بیشتر از نمایندگان ادوار نباشد ،یقینا کمتر نبوده است .

در این مقال به بررسی کارنامه سیاسی و کارکردی "دکتر جلال میرزایی " نماینده اصلاح طلب استان  که بیش از دو نماینده دیگر در معرض نقادی عریان منتقدین همسو ومخالفین غیر همسو  و عملکرد ورفتار سیاسی وی بیش از سایرین  درمعرض قضاوت و بحث وبررسی کنشگران سیاسی واجتماعی قرار داشت -می پردازیم.

به طور قطع کسی نمی تواند بر این حقیقت چشم ببندد که جلال میرزایی در انتخابات 95 با پذیرش وامضای مرامنامه اصلاح طلبی ،بعنوان نامزد این جریان فکری توانست درگود رقابت سنیگن انتخاباتی، با تلفیق آرای سیاسی و قبیله ای با فاصله  چشمگیری از رقبای خود، بر کرسی سبز بهارستان تکیه بزند .

نماینده اصلاح طلب استان از بدو ورود به مجلس شورای اسلامی سعی نمود با تکیه بر معلومات سیاسی ودانش کلاسیک خود تصویری واقعی از نمایندگی مجلس را ترسیم نموده وبا فاصله گرفتن از انتظارات غیر مرسوم از یک نماینده و خط کشیدن بر مشی غیر اصولی ترسیم شده از سوی اسلاف خویش ،پرستیژی در تراز نمایندگی استانهای برخوردار وغیر سنتی به نمایش بگذارد .

نکته قابل تامل تر اینکه به موازات انتظارات خارج از حدود واختیارات نمایندگی رسوب کرده در مختصات فکری بخش سنتی جامعه ،نخبگان استان متشکل از طیفی از سیاسیون همسو و مدیران، با کوبیدن بر طبل تعلقات قبیله ای وقومی وپیش کشیدن سهم خواهی های مدیریتی منبعث از نگاههای مسموم و زنگار زده قومی اما مغایر با تز رفتاری نماینده، به چالشی جدی در مسیر تلاش های این نماینده برای تغییر ذایقه ها  ونگاهها از وکلیشان در مجلس تبدیل شدند .

در کنار نقدهای مترتب بر رفتار نماینده استان که از عدم برنامه ریزی دقیق وی برای تغییر نگاهی ریشه دار تبدیل شده به یک قانون نانوشته، نشات گرفته بود  ،این نقد بزرگ را هم نبایستی از قلم انداخت که میرزایی به واسطه واگذاری عنان هم اندیشی ومشورت خود به دایره ای بسته وغیر مقبول، در همان سالهای ابتدایی سیلی از انتقادات وگلایه ها از سوی همفکران طالب جاه ومقام را متوجه خویش نمود.

بی شک در بررسی ویژگی ها ورفتارهای مدیریتی هر فردی از سوی هر صاحبنظر یا مجموعه تخصصی ،اجماع بر این نکته وجود دارد که هیچ کسی " مطلق " نیست ! مطلق بودن از هر منظر ،به معنای دقیق تر هیچ فردی نه مطلقا منفی است ونه مطلقا مثبت ! یعنی در کارکرد وویژگی هایش در کنار نکات منفی می توان نکات مثبت هم دید وبالعکس !یقینا نماینده مردم استان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود .

با این وجود در کنار نقدهایی که به رفتار ومشی کاری "جلال میرزایی " از سوی طیفی از نخبگان و مردم عادی وجود دارد ،حتی مخالفین وی بر این حقیقت اذعان دارند که نماینده اصلاح طلب استان در طول چهار سال اخیر در سطح ملی به خوبی ظاهر شد وتوانست در بین صاحبنظران وسیاسیون مطرح کشور حرفی برای گفتن داشته باشد .

جلال میرزایی با تکیه بر دانش سیاسی و تحصیلات آکادمیک مرتبط،آرام آرام مورد توجه رسانه های مطرح کشور قرار گرفت و ایده ها ودیدگاههای سیاسی واجتماعی وی در خصوص موضوعات کلان ملی وبین المللی در رسانه های داخلی با بازتاب بین المللی مورد توجه قاطبه نخبگان و بعنوان زیر بنایی در مباحث کلان سیاسی کشور قرار گرفت . وی آرام وبی صدا البته در زیر سایه سنگین مخالفین ومنتقدین سفت وسخت خود در استان به موزات پیگیری بدون بزرگنمایی مسایل استان وجذب اعتبارات  ،به ترسیم اهداف وچشم انداز سیاسی خود نیز همت گماشت.

در حالیکه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بعنوان بزرگترین فراکسیون همسو با جریان فکری اصلاح طلبی و دولت مستقر ،از چندین کمیته داخلی نظیر سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی متشکل شده بود ،اما کمیته سیاسی این فراکسیون به ریاست جلال میرزایی برجسته تر از دیگر کمیته ها در سطح کشور شناخته شده و مطرح گردید و این نشان داد که این نماینده بخوبی توانست تئوری های سیاسی را در میدان عمل بکار ببندد.

در کنار رفتار سیاسی میرزایی که مورد پذیرش بزرگان اصلاح طلب نیز قرار گرفت ،اما وی در درون استان همزمان با دو جبهه درگیر بود ؛ جبهه اول مخالفین فکری سیاسی اش بود که مواضع سیاسی وی در خصوص مسایل چالش برانگیزی همچون" برجام" و "اف ای تی اف "برای آنان قابل هضم نبود که این موضوع در مناظره معروف وی با "حمید رسایی " در دانشگاه ایلام وپرخاش های طرف مناظره وطیف مخالف حاضر در سالن همایش نمود یافت .

اما در جبهه دوم ،همفکرانی قرار داشتند که بخشی از آنان در بدنه دولت قرار داشت وبخشی نیز سیاسیونی بودند که فعالیت های انتخاباتی را بستری برای برتری جویی قومی ،سهم خواهی مدیریتی و سکوی پرتاب خود به موقعیت های بهتر قرار داده بودند ،ناکامی در رسیدن به این جایگاه را به پای استیصال و رفتار منفعلانه نماینده گذاشته و در این مدت از هیچ کوششی برای تخریب وتضعیف وی فروگذار نماندند.

با این وجود نماینده اصلاح طلب استان در کنار موضعگیری ها و ابراز ایده های سیاسی مهم در حوزه های مختلف در سطح ملی که مطرح شدن وی بعنوان یک چهره شناخته شده سیاسی را به دنبال داشت ،از موضوعات مهم منطقه ای واستانی نیز غافل نشد .

جلال میرزایی در کنار این موضوع که هرگز اهل وعده و وعید های بی حاصل و بزرگنمایی کارها ورفتارهای پوپولیستی نبود اما  با انگشت گذاشتن بر چند موضوع و مطالبه مهم مناطق محتلف استان بخوبی توانست با استفاده از نفوذ خود در بین لایه های بالای مدیریتی این طرح ها را به مرحله اجرا نزدیک نمایند .

به سرانجام رسانیدن طرح ارتقای بخش هلیلان به شهرستان ،تلشا برای ارتقای بخش های آسمان آباد وچوار که در حال سپری شدن فرآیند قانونی است ،تصویب پتروشیمی هلیلان که در مرجله جانمایی است، تصویب طرح سد چناره در چرداول ،پیگیری و عملیاتی شدن طرح لرزه نگاری مناطق نفت خیر بانکول وایوان از پروژ های مهمی بود که بدون پیگیری های این نماینده امکان تحقق آن هرگز فراهم نمی شد .

به موازات وداع جلال میرزایی با امانت وکالت مردم استان ایلام در مجلس ،این روزها فضای رسانه ای ومجازی مشغول بحث وبررسی احتمال تغییر استاندار ایلام وگمانه زنی هایی غیر واقع در خصوص جایگزین وی است .درجایی نیز برخی مخالفین  با نام بردن از جلال میرزایی بعنوان یک گزینه مطرح ،فضا را برای تخریب وتضعیف وی مهیا دیده اند .

 این درحالیست که نه تنها رسیدن به جایگاه استانداری ایلام در مختصات فکری این نماینده جایی ندارد ،بدلایل چشم اندازی که جلال میرزایی در آینده سیاسی واجرایی خویش ترسیم نموده است ،اندیشیدن به جایگاه استانداری ومصادر اجرایی بسته ومحدود  در این چشم انداز محلی از اعراب ندارد .

درست است که میرزایی کرسی نمایندگی را واگذاشته است ،اما برخلاف دیدگاه منتقدین وی در استان ایلام ،حرکت ماهرانه سیاسی  در چهار سال اخیر از وی چهره ای مطرح ،محوری و با مقبولیت بالا ساخته و نمی خواهد با قرار دادن خویش در دایره بسته استانداری ،فرصت استمرار طرح دیدگاهها و نقش آفرینی در بازی های سیاسی در سطح ملی را از خود گرفته و آرام وبی صدا به خاموشی گراییده شود .

برهمین اساس به ضرس قاطع بر این موضوع صحه می گذاریم که جلال میرزایی هرگز به دنبال صندلی مدیریت اجرایی وسیاسی محصور کننده ای به نام استانداری نبوده و نخواهد بود. شاید این جمله به مذاق مخالفین شمشیراز نیام کشیده خوش نیاید که " امروز میرزایی بزرگ شده و  باید برای دستیابی به بهترین هایی که حق اوست خود رابه اقیانوس بسپارد "

بنابراین در افق پیش رو که برای این چهره سیاسی هم استانی امان ترسیم شده است ،آینده ای درخشان تر ازگذشته متصوریم و قطعا در ماهها وسالهای پیش رو بیشتر از " جلال میرزایی " خواهید شنید !ومخالفین چه بخواهند وچه نخواهند ،باید با این افق کنارآیند!!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
آرمین
|
Japan
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
درود بر جلال میرزایی که کلاس نمایندگی ایلام را بالا برد
برای این مرد مححوب و آرام موفقیت آرزومندیم
بدون شک بعدها در قضاوت مردم
به شایستگی او اذعان خواهد شد
جلال گرفتار حلقه ای محدود از منفعت طلبان اصلاح نما و دولتی دروغگو شد که استاندارش و مشاور بی جنبه و سطحی نگرش به همراه تعدادی متزور متملق نان به نرخ پست خور بجای همراهی مانعش بودند.

جلال خان تو در قلب مایی و همواره دوستت داریم
بدرودتان برادر
جمال از دهلران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
جلال میرزایی یکی از بزرگترین نخبه های استان ایلام وغرب کشور .پس لطفا به دنبال تخریب یکی از چهرهای علمی استان نباشیم .تاکی حسادت ورزیدن ؟؟؟
سیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
جلال میرزایی تراز نمابندگی را درایلام بالا برد.مردی که در چارچوب های نمایندگی رفتار کرد اما به مذاق منفعت طلبان خوش نیامد.این موضوع چیزی از شایستگی های ایشان کم نخواهد کرد.جلال ظرفیتی ماندگار برای استان وغرب کشور باقی خواهد ماند.بعدها هم مردم وهم سیاسیون فرصت طلب قدر این داشته ارزشمند را خواهند دانست
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
تعداد آرائی که کسب کرد نشان از مقبولیت ایشان می باشد
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
الحق والانصاف میرزایی نماینده ای با سواد ،بی حاشیه وپاک دستی بود . حیف که مردم قدرظرفیت های خوب خود را نمی دانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
دوست عزیز ناشناس
دوست عزیز ! خوب مطلب را بخوانی می فهمی که چی نوشته است ،انتخابات در ایلام از معیار اصولی تبعیت نمی کند . اگر کاندیدایی بیشتر دروغ گفت و قول داد مورد اقبال است ،میرزایی نه اهل شعار بود ونه قول وقرار ،چون می دانست وظیفه نماینده چیست ! میرزایی در مراسم ختم وعروسی کسی حاضر نمی شد چون وظیفه نماینده این نبود ...در انتخابات هم نه تبلیغ داشت ،نه قول داد و نه دست کسی را بوسید و نه اینکه چهره اش را عوض کرد !! میرزایی چوب صداقتش را خورد اما بازهم بزرگ است وبعدا مردم درک خواهند کرد که اشتباه کرده اند.
ایوانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
چه خوش گفته شاعر
قدر زر زرگر داند قدر گوهر گوهری
قدر میرزایی را باید کسانی بدانند که از عالم سیاست ذره ای بهره برده اند .....
درود بر دکتر فهیم مااااااا
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
اتفاقا ایقد که میرزایی برای دولت کار و تقلا کرد برای استان ایلام نکرد .کاری که جلال خان با اصلاحات ایلام کرد چنگیزخان با ایران نکرد.اصلاحات ایلام را واقعا این آقا یتیم کرد.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
میشه چند نمونه از خدمات ایشان درطول چهارسال نمایندگی اش در استان بیان بفرمائید. بجز دفاع از دولت تا ما هم از ایشان دفاع کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
علیمرد محترم
اصلاحات در ایلام توسط منفعت طلبان مقام پرستی نابود شد که به نام اصلاح طلبی مدیر شدند اماتو ستاد اصولگرایان فعالیت کردند .جلال که از ابتدا تا کنون برمشی اصلاح طلبی اش استوار بود
سهراب نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
جناب ناشناس
جلال میرزایی به اسم اصلاح طلبی نماینده شد چون به اصول سیاسی آشنایی داشت مسیر سیاسی را پیمود. درتمامی نظامهای سیاسی رایج درجهان نماینده اکثریت سیاسی پارلمان از دولت دفاع می کنند .همانگونه که همتی در مجلس هفتم از احمدی نژاد و حیدری زادی در مجلس ششم از دولت خاتمی دفاع کرد ..چرا دفاع حیدری زادی از دولت اصلاحات مشروع است اما دفاع میرزایی از دولت تدبیر وامید مذموم؟؟ ایشان که رییس کمیته سیاسی این جریان بودند وباید هم دفاع می کردند ...بعدش در کنار این رفتارمنطقی سیاسی حداقل چندکار بزرگ به جای گذاشت : سد چناره ،پتروشیمی هلیلان،ارتقا هلیلان ،لرزه نگاری بانکول و افزایش جندبرابری اعتبار اربعین واعتبار سیل ...میشه بگین بقیه نماینده ها چکار کرده اند؟؟
ناشناس
|
Greece
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
درآینده هم اصلاح طلب می ماند یادوباره به اصول گرای رو می آورد.
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
درابنکه آقای میرزایی انسان شایسته ای است شکی نیست اماخدالعنت کند اطرافیانشان ونان به نرخ روزخورهایی که بابی لیاقتی ومنفعت طلبی وناتواانی خود هم به وجهه ایشان وهم به منافع مردم استان لطمه زدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
کسانی که از این آقای میرزایی دفاع می کنند، بگویند چه کاری کرده است که عموم نمایندگاه دیگر ایلام انجام نداده اند بجز ژست و شعارهای پوج و توخالی و پشت کردن به موکلانش؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار