مدیرکل بیمه سلامت ایلام نسبت به مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها و مسکن ها در استان هشدار داد.
کد خبر: ۸۴۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 13 May 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر "نورالدین رحیمی" در نشست شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت استان، اظهار کرد:  وظیفه بیمه سلامت پوشش همگانی آحاد مردم ، خرید خدمات تشخیصی درمانی از مراکز بهداشتی و دفاع از حقوق بیمه شدگان و تلاش در جهت ارتقاء سطح سلامت و افزایش شاخص های بهداشتی درمانی  با استفاده از ظرفیت منابع در اختیار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بیمه سلامت استان حرکت خوبی را به سمت الکترونیکی کردن خدمات شروع کرده است، تصریح کرد:این اداره کل  با ۷۴ پرسنل، به بهترین وجه  توانسته است با استفاده از زیرساخت های الکترونیکی در خدمت ۳۸۹ هزار بیمه شده در سطح استان باشد و ایلام  جزء اولین استان هایی است  که بیشترین خدمات الکترونیکی را انجام داده است.

مدیرکل بیمه سلامت  در رابطه با میزان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بیمه شده ها،  تصریح کرد:رسانه ها درباره مراجعات غیرضروری به پزشک، انجام خدمات غیرضرور پاراکلینیک خیلی کمک کردند و باعث شد مردم هم بر  مسیر درمان آگاهی پیدا کنند و هم مشارکت لازم را داشته باشند و از مراجعه غیر ضرور پرهیز کنند، به طوری که بار مراجعات در سال ۹۸ به یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد  و البته بیماری کرونا در این کاهش بی تاثیر نبود.

رحیمی هزینه درمان بیمه شدگان در طول سال را   حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: هر بیمه شده بدون نیاز به دفترچه و تنها با ارائه کد ملی می تواند بستری شود و از خدمات بیمه ای بهره مند شود.

وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته مردم به دلیل کرونا، کمتر به مطب ها مراجعه کردند و همین بهترین فرصت را برای راه اندازی نسخه نویسی الکترونیکی فراهم کرد و خوشبختانه در سال گذشته در  ۷ شهرستان این خدمت ارائه شد و حدود۷ هزار نسخه الکترونیکی تجویز شد.

 وی تصریح کرد: تاکنون شهر ایلام جزء نسخه نویسی الکترونیکی نبود که  امسال شروع شده و تا پایان خرداد به صورت آزمایشی انجام می شود و تیرماه این موضوع اجباری می شود.

مدیرکل بیمه سلامت، شفافیت در نحوه تجویز و شفافیت مالی را از مزایای این طرح اعلام کرد و گفت: در این صورت با یک کلیک می توانیم بگوییم در استان چه دارویی پرمصرف است، چه گروه سنی چه دارویی را بیشتر استفاده می کنند و فراوانی کدام دارو در استان بیشتر است و یا اینکه به کدام دارو در استان احتیاج چندانی نیست و یا اینکه دلیل بیشترین بار مراجعه مردم به پزشکان چیست و در کنار این مزایا از مصرف کاغذ صرف جویی می شود و سوابق مصرف دارویی افراد به راحتی قابل دسترسی خواهد بود و با استفاده از امکانات طراحی شده  تناسب سن و مصرف نوع دارو و استحقاق سنجی تجویز خدمت یا دارو نیز محقق خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه یکی از وظایف بیمه سلامت تحقق عدالت در دسترسی به خدمات سلامت است، تصریح کرد: فردی که در روستا زندگی می کند به خدمات پایه بیمه ای دسترسی پیدا کند و خوشبختانه بیشترین رشد خدمات بیمه سلامت استان در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

وی گفت: در استان با مشکل خوددرمانی مواجه هستیم و متاسفانه برخی داروخانه ها به راحتی دارو را در اختیار مراجعه کنندگان می گذارند که از انجمن داروسازان استان خواست داروی بدون نسخه را در اختیار مراجعه کنندگان نگذارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان ادامه داد: بیشترین اقلام دارویی که در استان تجویز می شود آنتی بیوتیکها هستند و اولین دارو با بیشترین بار مصرف آموکسی سیلین ۵۰۰ و قرص مترونیدازول است.

رحیمی گفت: متاسفانه آمپول  پیروکسیکام سومین و آمپول بتامتازون که از خانواده کورتون ها چهارمین داروی پرمصرف در استان است.

وی تصریح کرد: کورتون ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و عوارض خطرناکی دارند و مردم باید توجه و حساسیت بیشتری به این موضوع داشته باشند.

مدیرکل بیمه سلامت استان ادامه داد: از نظ قیمت، داروی انسولین بیشترین بار مالی را برای این بیمه به میزان حدود ۶ومیلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان داشته است.

رحیمی با تقدیر از کادر درمان از خانه بهداشت ها تا بیمارستان ها و کسانی که در مبارزه با کرونا در حوزه های مختلف سیاستگذاری و اجرا، گفت: اسفند و فروردین ۳۹۸ نفر از بیمه شده گان  بیمه سلامت مشکوک به کرونا بودند و بستری شدند و یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان هم برای این افراد هزینه شد./ع

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار