مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام:
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام مستعد پرورش گوزن زرد ایرانی است ، گفت: ایلام موفق‌ترین سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در کشور است.
کد خبر: ۸۴۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 12 May 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛غلامرضا ابدالی اظهار کرد: سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی سال ۸۶ در استان ایلام با انتقال شش راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرده و هم اکنون موفق‌ترین سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در کشور شناخته شده است.

وی افزود: آب و هوا و شرایط طبیعی استان ایلام و به خصوص مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ در شهر ایلام شرایط مناسب‌تری را به نسبت دیگر مناطق کشور برای پرورش گوزن زرد ایرانی دارد.

ابدالی با اشاره به اینکه هم اکنون بالغ بر ۴۰ راس گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی ایلام وجود دارد، افزود: هر ساله بر تعداد گوزن‌های زرد ایرانی در این سایت اضافه می‌شود که البته تعدادی از آنها به سایر مناطق کشور نیز منتقل شده است.

وی گفت: به طور مثال سال گذشته ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی به پارک ملی دز در استان خوزستان انتقال داده شده است.

وی تصریح کرد: هر ساله در این موقع از سال گوزن‌های زرد ایرانی مشغول زاد و ولد هستند و تاکنون در سال جاری نیز چندین گوساله گوزن زرد متولد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با اشاره به اینکه سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در ایلام دارای ۶۰ هکتار است، افزود: در این سایت تمامی شرایط لازم از جمله آب و علوفه مورد نیاز برای گوزن‌های زرد ایرانی تدارک دیده شده است.

وی افزود: نیروهای محیط زیست استان نیز به صورت ۲۴ ساعته از این سایت محافظت می‌کنند و تاکنون مشکل خاصی در این سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی مشاهده نشده است.

تنوع زیستی در استان ایلام

ابدالی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی مهمترین مناطق کشور به لحاظ محیط زیستی است، افزود: این استان دارای گونه‌های مختلف جانوری مثل پلنگ، کاراکال، گربه شنی، خرس قهوه‌ای، گرگ، سیاه گوش، انواع پرندگان و پستانداران دیگر است.

وی تصریح کرد: محیط زیست استان به طور مستمر در حال محافظت گونه‌های جانوری استان است و هر ساله این گونه‌ها مورد پایش و سرشماری قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با اشاره به ظرفیت‌های غنی منطقه حفاظت شده کولگ در شهرستان مهران، افزود: محیط زیست استان برنامه‌های مختلفی را برای افزایش نیروهای محیط زیست برای این منطقه در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در این منطقه ایجاد پاسگاه‌های محیط زیست بوده که در سال جاری یک پاسگاه دیگر در این منطقه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی سال‌های گذشته فرهنگ مردم استان در ارتباط با مسائل محیط زیستی از جمله حفاظت از گونه‌های جانوری بالا رفته است، افزود: حفظ گونه‌های جانوری نیازمند همکاری مردم با نیروی‌های محیط زیست است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار