کد خبر: ۸۴۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵ 12 May 2020

آمار جهانی کرونا؛ شمار مبتلایان از چهارمیلیون‌ و صدوپنجاه‌ هزارنفر گذشت

شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان از مرز 4 میلیون و 200هزار نفر عبور کرده و آمار قربانیان همچنان رو به افزایش است.

به گزارش خبرآنلاین، در 24 ساعت گذشته روسیه با 11,656، آمریکا با 8,743، انگلیس با 3,877، هند با 3,604، اسپانیا با 3,480 و عربستان سعودی با 1,966 پرمبتلاترین کشورها به ویروس کرونا بوده اند.

 

آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در تصاویر زیر تا لحظه نگارش این گزارش مشاهد می کنید، این آمار دقیقه ای به روز می شود.

تصاویر و منابع از سایت ورد اُ میترز که آمار لحظه ای مبتلایان و کشته شدگان را به تفکیک به روز رسانی می کند.

 

آمریکا

با سرعت شیوع ویروس کرونا در آمریکا انتقادها و حملات نسبت به عملکرد دولت ترامپ نیز روز به روز در حال افزایش است. در تازه ترین آن نوام چامسکی، زبان شناس و فیلسوف آمریکایی در گفتگو با روزنامه گاردین اظهار کرد، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با تظاهر به اینکه منجی آمریکا در دوران شیوع کرونا است، از پشت به مردم کشورش خنجر زده است. 

وی افزود: کاهش بودجه این بخش کاری است که ترامپ هر سال انجام داده است. بنابراین برنامه او این است که این کاهش را ادامه دهد تا جایی که مطمئن شود مردم تا جایی که ممکن است آسیب پذیر شده‌اند و می‌توانند تا آخرین حد ممکن آسیب ببینند اما این کار مسلما منافع مالی و قدرت حامیان اصلی او را افزایش می‌دهد.

چامسکی همچنین اظهار کرد، دونالد ترامپ با وادار کردن فرمانداران ایالت‌ها به پذیرفتن مسئولیت مقابله با کرونا وظایف خود را ترک کرده است.

از سویی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به بررسی ناکامی مقررات فاصله گذاری اجتماعی پرداخت و استدلال جمهوری‌خواهان و مقامات دولت آمریکا که برای توجیه بازگشایی زودهنگام اقتصادی و اجتماعی این کشور از آنها استفاده می‌کنند زیر سوال برد. این روزنامه نوشت: بیش از یک ماه از قرنطینه و اعمال مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی گذشته اما موارد ابتلا همچنان روندی افزایشی دارد بنابراین این مقررات کارایی ندارند. در جواب باید گفت در جاهایی که این مقررات زودهنگام و به طور مرتب اجرا شدند، موثر بوده‌اند. دو ایالت کالیفرنیا و واشنگتن که زود متوجه شیوع شدند، از خیزش جلوگیری کردند. نیویورک هم توانسته منحنی ابتلا را صاف کند و تعداد موارد ابتلا در این کانون بیماری در حال کاهش است.

همچنین باید گفت موارد ابتلا در آمریکا مانند سایر کشورها کاهشی نبوده زیرا در آمریکا مانند برخی کشورهای آسیایی و اروپایی مقررات سفت و سخت اجرا نشد. در ایده‌آل‌ترین حالت، ایالات متحده رویکردی جزئی در این خصوص داشته است. در برخی از ایالتها هرگز دستور ماندن در خانه صادر نشد.

مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی با این هدف اجرایی شد که برای آماده شدن بیمارستانها زمان بخرد و توانایی آزمایش، ردیابی و قرنطینه افراد بیشتر شود. اکنون بیمارستانها از دو ماه پیش آمادگی بهتری دارند اما کشور همچنان از کمبود منابع لازم برای آزمایش به صورت انبوه و ردیابی و قرنطینه افراد به میزانی که بتوان بیماری را مهار کرد، رنج می‌برد. موفقیت نیوزیلند و کشورهای دیگر به این دلیل بوده که توانستند محدودیتهای اجتماعی را با تدابیر بهداشت عمومی هم‌زمان به کار بگیرند.

گفتنی است که شمار مبتلایان این کشور تا این لحظه از مرز 1,375,621 عبور کرده است و با فوت354 تن دیگر تعداد جان باختگان در کل به عدد 81,141 رسیده است.

انگلیس

در پی اعلام کلیات برنامه دولت جانسون برای بازگشایی بریتانیا، بسیاری آن را «گیج‌کننده و فاجعه‌آمیز» خوانده‌اند و می‌گویند این برنامه باعث ایجاد تفرقه در بریتانیا می‌شود.

با گذشت ۶ هفته از اعمال محدودیت در بریتانیا در پی شیوع کرونا، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور نخستین دور کاهش مقررات محدودکننده را اعلام کرد. بنابر گزارش روزنامه انگلیسی «میرور»، قرار است از روز چهارشنبه کاهش محدودیت‌ها اجرایی شود اما این تغییرات فقط در انگلیس اجرایی خواهد شد و گفته می‌شود همین مسئله جامعه بریتانیا که بجز انگلیس شامل (ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند) نیز هست را دچار چند دستگی خواهد کرد.

همچنین تصمیم جانسون در کم ارزش کردن شعار «در خانه بمان، جانها را نجات بده» و جایگزین کردن شعار «هوشیار باش» و بر سر کار برگرد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. برنامه جانسون به طور کلی «گیج‌کننده و فاجعه‌آمیز» توصیف شده است.

«کی‌یر استارمر»، رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: این بیانیه بیشتر از این که جوابگو باشد، سوال‌برانگیز است و بر اساس آن چشم‌انداز انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی به سمتهای مختلفی هدایت می‌شوند. به نظر می‌رسد نخست‌وزیر به میلیونها نفر از مردم می‌گوید به سر کار برگردید بدون آنکه برنامه روشن ایمنی و راهنمایی در خصوص این که چطور باید سر کار بروند بدون آن که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، ارائه دهد.

شمار مبتلایان این کشور تا این لحظه از مرز 223,060 عبور کرده است و با فوت210 تن دیگر تعداد جان باختگان در کل به عدد32,065  رسیده است.

 

روسیه

در تازه ترین تحولات روسیه رییس جمهوری این کشور در نطق تلویزیونی خود خطاب به مردم روسیه اعلام کرد: تعطیلاتی که به دلیل مقابله با شیوع کرونا از شش هفته پیش آغاز شده بود از فردا سه‌شنبه به پایان می‌رسد اما کماکان افراد بالای ۶۵ سال اجازه خروج از خانه را ندارند. ولادیمیر پوتین افزود: اما اصول پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در روسیه به پایان نمی‌رسد و باید همه اصول بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس جمهوری روسیه در مورد تعطیل شدن روسیه در شش هفته اخیر نیز گفت: این تعطیلی باعث شد به میزان قابل توجه ای از انتشار گسترده کرونا جلوگیری کنیم اکنون سیستم بهداشت و درمان روسیه برای مقابله با این ویروس تقویت شده است.

به گفته پوتین، مراکز تولیدی روسیه توانستند دستگاه‌های تنفس مصنوعی به تعداد لازم ساخته و در زمان حاضر تعدادی از این دستگاه‌ها ذخیره شده و هنوز بطور کامل تمامی داشته های ما مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی همچنین افزود که تا اواسط ماه می جاری تست‌های کرونا دو برابر می شود و روزانه ۳۰۰ هزار نفر تست خواهند شد.

شمار مبتلایان این کشور تا این لحظه از مرز 221,344 عبور کرده است و با فوت94 تن دیگر تعداد جان باختگان در کل به عدد 2,009 رسیده است.


اسپانیا

به گزارش رویترز، بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت اسپانیا، شمار قربانیان کرونا در این کشور با فوت 123 تَن دیگر طی شبانه روز گذشته به 26,744 نفر رسید.

بیانیه صادره از سوی وزارت بهداشت اسپانیا در این باره نشان می دهد که شمار فوتی های کرونا در اسپانیا دیروز 143 مورد رقم خورده بود و این کشور امروز شاهد کاهش 20 نفری در آمار قربانیان کرونا بوده است. این میزان کمترین شمار فوتی ها از 18 مارس تاکنون است.

همچنین وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در اسپانیا نیز با افزایش 30.44 نفری طی24 ساعت گذشته به 227.426 بیمار رسید.

مقامات اسپانیا پس از کاهش نسبی آمار مبتلایان و مرگ و میر از چند روز پیش ورزش و گردش در خارج از خانه ها را در ساعات معینی آزاد اعلام کردند.

دولت این کشور نیز اعلام کرده که وضعیت فوق العاده را که از14 مارس اعلام شده تا 23 می جاری تمدید خواهد کرد؛ اما شرایط و محدودیت های آن تاحدودی تعدیل خواهد شد.

 

هند

در هند نیز نارندا مودی نخست وزیر این کشور در جلسه ویدیو کنفرانسی با مقام های مختلف و فرمانداران ایالتی راه های مبارزه با بیماری کووید19 را بررسی کرد. وی با تمجید از اقدامات صورت گرفته گفت که تلاش ها باید به توقف شیوع بیماری کووید19 در مناطق روستایی هند نیز کمک کند. وی همچنین از سیاست گذاران خواست تا مدل جدیدی از تدریس و یادگیری را بررسی کنند.

 

لازم به ذکر است که شمار مبتلایان این کشور تا این لحظه از مرز 70,765 عبور کرده است و با فوت82 تن دیگر تعداد جان باختگان در کل به عدد2,294  رسیده است.

 

عربستان

عربستان سعودی در پی انتشار ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت و افت شدید درآمدهای ارزی ناشی از آن ، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش و پرداخت هزینه معیشتی را متوقف خواهد کرد. خبرگزاری عربستان سعودی (واس) نوشت: بر این اساس از اول  ژوئیه (۱۲ خرداد) مالیات بر ارزش افزوده از ۵ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت و از اول جولای (۱۱ تیر) پرداخت هزینه معیشتی متوقف خواهد شد.  

وزیر دارایی عربستان با بیان اینکه  این تصمیمات در سایه مواجهه با بحرانی است که جهان در تاریخ اخیر (قرن‌های اخیر) شاهد آن نبوده است، افزود:  یکی از مهمترین خصوصیات این بحران (انتشار ویروس کرونا) عدم اطمینان و ناشناخته بودن و پیش بینی میزان و عواقب آن است بنابر این در سایه این تحولات روزمره می‌طلبد که دولت‌ها با آن‌ها تعامل داشته باشند و از قدرت برای اتخاذ تصمیم‌های خوب در مواقع مناسب برخوردار باشند. 

وی در پیامی به شهروندان عربستانی گفت: ممکن است این تصمیمات دردناک باشد اما ضروری است و به یاری خدا برای ثبات مالی و اقتصادی در میان مدت و بلند مدت مفید خواهد بود و به نفع کشور و شهروندان است.   

الجوادان ادامه داد:  این تصمیمات با هدف حمایت از اقتصاد کشور برای غلبه بر بحران بی‌سابقه بیماری کرونا و برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از پیامدهای مالی و اقتصادی آن  پس از کاهش شدید قیمت نفت اتحاذ شده است.  

شمار مبتلایان این کشور تا این لحظه از مرز41,014  عبور کرده است و با فوت9 تن دیگر تعداد جان باختگان در کل به عدد 255 رسیده است.

ایران

جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح آخرین آمار گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی با بیان این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۹۲۸۶ نفر رسیده است، گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادن و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶۸۵ نفر رسید.

وی با اشاره به این که خوشبختانه تا کنون ۸۷۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند، یاد آور شد: 2703 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۶۰۱ هزار و ۳۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار