جریان از این قرار است که بدنبال وقوع چندین فقره جعل مدرک و نامه های رسمی در یکی از شهرستان های استان ،موضوع در دستور کار مامورین پلیس آگاهی قرار می گیرد .پیگیری سرنخ ها ماموران را به سمت یکی از روستاها هدایت  و در نهایت به شناسایی محل زندگی و منشاء جعل مدارک و دستگیریی جاعل منجر می شود .
کد خبر: ۸۴۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 08 May 2020

تابناک ایلام علی اصغراسدی::تا به حال به محض شنیدن خبر دستگیری یا تحت تعقیب بودن یک خلاف کار یا مجرم  ،تصویری که در ذهن ما نقش می بست ،آدمی با هیکلی درشت واستخوانی  ،ابروهای به هم پبوسته ،موهای فر و احتمالا با خالی در قسمتی از گونه است .

اما باید اذعان کرد که به موازات پیشرفت علم وتکنولوژی هم خلاف ها تغییر شکل داده و به سمت مدرنیته حرکت کرده اند و هم اینکه خلافکارها از نظر شکل ،قیافه ،سن وتحصیلات با دگرگونی و تغییر کلی مواجهه شده اند. یعنی چیزی کاملا متمایز از آنچه که تاکنون درباره خلاف وخلافکاری در ذهن ما نقش می بست.

روز گذشته دستگیری جاعل حرفه ای در یکی از شهرستان های استان باعث شد تا تمامی تصویرسازی های ذهنی نگارنده در خصوص ظاهر و شکل وشمایل خلاف کارها ومجرمین  ،ریشه شکل گیری خلاف و جرم و مقصر اصلی سوق دادن افراد به این سمت وسو دچار یک دگرگونی عمیق شود.

جریان از این قرار است که بدنبال وقوع چندین فقره جعل مدرک و نامه های رسمی در یکی از شهرستان های استان ،موضوع در دستور کار مامورین پلیس آگاهی قرار می گیرد .پیگیری سرنخ ها ماموران را به سمت یکی از روستاها هدایت  و در نهایت به شناسایی محل زندگی و منشاء جعل مدارک و دستگیریی جاعل منجر می شود .

جاعل جوانیست تقریبا 25ساله که تنها چیزی که به قیافه اش نمی خورد جرم وخلاف کاری است ،اما به هرحال آنچه که در محل کشف وضبط می شود ابزار و تجهیزات فنی وانواع واقسام مهرهای ساده وبرجسته جعل مدارک مهم هویتی وتحصیلی است ،ابزاری که بعنوان آلات جرم جمع اوری وبه همراه متهم به پلیس آگاهی منتقل می شود .

اما نکته جالب این ماجرا ،موضوعیست که در اعترافات این متهم متوجه آن می شویم ،جوان تحصیل کرده با مدرک کارشناسی آی تی از یکی از دانشگاههای معتبر کشور ! نخبه و حائز رتبه علمی در یکی از همایش های بزرگ کشوری ، دارای دو یا سه اختراع ثبت شده و دارای عنوان و رتبه بخاطر مقاله علمی !

حال سوال اینجاست که  چرا با این سطح  تبحر ،خلاقیت ،رشته تحصیلی معتبر فنی،نبوغ ،مهارت و عناوین علمی ،جوان مملکت به جای تلاش برای توسعه فنی کشور و خدمت در محلی که متعلق به آن است باید علم ومهارتش را در خلاف وجرم به خدمت بگیرد موضوعی است که تحت عنوان ریشه یابی جرم در جامعه بایستی مسئولین کشور برای ان پاسخ درستی ارایه دهند .

اینجا قصد نداریم از مصادیق ورفتار مجرمانه این جوان بگذریم ،به هرحال جرم جرم است ،چه توسط یک جوان تحصیلکرده بیکار صورت پذیرد ،چه توسط یک خلافکار با سابقه ای که ذاتا زمینه خلاف وجرم در او وجود داشته است ! مجرم باید تاوان رفتار مجرمانه اش را بدهد ،اما واقعا این جوان مقصر اصلی این رفتار مجرمانه است ؟!

وقتی که جوان نخبه تحصیلکرده دارای مهارت فنی در گوشه ای رها شده وجای او را یک غیرمتخصص بی دانش دارای ژن برتر پر کرده است ،برای اینکه پول تو جیبی اش را از پدرومادرش نگیرد ،گردنش را پیش کسی کج نکند ،چاره ای ندارد که هنر ومهارتش را در مسیر نادرستی قرار دهد ،در خدمت جعل و خلاف بگیرد !

وقتی در دستگاه مرتبط با تحصیلات ،مهارت ودانش این جوان ،افرادی با تحصیلات غیر مرتبط ،بدون دانش ومهارت فنی قرار می گیرد ،دیپلم جای کارشناس ،کارشناس جای دکتر می نشیند ،وقتی پزشک ساختمان ساز و مهندس فلافل فروش می شود !و  و و و باید هم جوان تحصیلکرده خلاق ونخبه جامعه در جای خلافکار و مجرم تکیه بزند !

نمی خواهم انگشت تقصیر را به سمت شخص خاصی نشانه بگیرم ،اما واقعا در این ماجرا ،تنها این جوان وخانواده اش مقصر نیستند ،مقصر اصلی ان فردیست که تحت عنوان مدیر فلان دستگاه عریض وطویل به جای شناسایی وبکارگیری نخبه ها در مسیر توسعه علمی وفنی کشور ،تنها هنرش تهیه وانتشار آمارهای کذایی از عملکرد نداشته اش است ،آن مدیریست که از هنر مدیریت فقط پز دادنش را آموخته است ،آن مدیر بی دردیست که به جای خلاقیت ،ژن را مهمترین مولفه برای بکارگیری نیروهای مستعد در سیستم قلمداد می کند .

یقینا سزای رفتار مجرمانه این نحبه جاعل ،چیزی کمتر از زندان نیست ،چرا که در قانون مجازات کشور ما از ماده 524تا541مجازات جعل مدرک مشخص است ،اما اگر نگارنده جای قاضی بود زندان را جای مناسبی برای این مجرم تحصیلکرده نمی دانست ،رای را به سمتی می برد  تا از مهارت وخلاقیت این جوان جمعی بهره مند شوند ! تا این نخبه بتواند ظرفیت نخبگی اش را به شیوه دیگری در خدمت توسعه کشور قرار دهد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
سلام خودتون لب مطلب را فرمودید ، این جوان مقصر است اما محصول مدیریت بیمار است . در واقع قبل از آنکه مقصر باشد ، آسیب دیده است . آسیب دیده از حق کشی و پارتی بازی و خلاف کاری ژنهای برتر
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
این جوان با این مدرک بیکاره ولی کاش یه آمار تحصیلی از کارمندان حوزه ای تی در استان بگیریم.
فامیل خودم با مدرک فوق دیپلم که حاصل چندین سال تحصیل دانشگاهیش آنهم در دانشکاه آزاد جایگاه یه کارشناس ارشد نشسته.
علی محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
با سلام
این جوان از دید بنده مانند نظر شما نیز اصلا زندان نیست میتوان با کمی تفکر قاضی و مسئولين اين جوان رو از اين مسير بد که به دام اون افتاده را درست کنند مثلا به جای زندان مثلا ۵ سال همان ۵ سال را در خدمت سیستم دولتی از ان استفاده کنند هم جوان تلف نمیشود هم خدمتی به کشور کرده و به راه صحیح هدایت میشود. باید تاوان دهد اما متفاوت و غیر از زندان تا کشور عزیزمان نیز در این مرحله از تحریم و فشار ها شکوفا شود
من میتوانم خودم را جای این جوان بزارم چون در خانواده بنده نیز همچین موردی بود اما برادرم در زندان تحمل نیاورد. اگر واقعا شخصی از مسئولين در اینجا هستند و میبینند واقعا باید برای این جوان دست بکار شوند و در راه خدمت به کشورمان به صورت درست از ان استفاده کنند. و در اخر تاسف داره که خانواده اون شخص چه جوری هستن که اصلا حواسشون به جوانشون نبوده و در راه غلط پا گذاشته
و با این که سن کمی داره واقعا میگم اگر من قاضی میبودم از راه درست و صحیح از این شخص استفاده میکردم تا این که بندازم زندان که خراب تر و بدتر از قبل شه
با این حال مجرمه و قانونی هم هست اینو هم باید بفهمه
با تشکر از سایت خوبتون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار