تضمین امنیت شغلی برای مولدین کار و تولید یعنی کارگران است و از گذشته تاکنون در کانون توجه سازمان ها و نهادهای جهانی و از جمله سازمان بین المللی کار قرارگرفته است.
کد خبر: ۸۴۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰ 29 April 2020

تابناک ایلام ، دکتر کریم لاله ماژین *:: "کار می تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوشش های فکری و جسمی بوده و هدف آن تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده می کند ،کار در همه فرهنگ ها اساس اقتصاد است،که شامل نهادهایی است که با تولید و توزیع کالاها و خدمات سر و کار دارند همه ما انسان ها به نظام تولید وابسته هستیم  اگر خوراک،آب و سرپناه به طور منظم فراهم نمی شد ما نمی توانستیم زنده بمانیم."

در همه جوامع ،فعالیت تولیدی یا کار،بیش از هر نوع فعالیت دیگری بخش عمده ای از زندگی مردم را اشغال می کند در جوامع امروزی برای ما عادی است که افراد در انواع مشاغل گوناگون و فراوانی کار کنند که این امر با توسعه صنعتی پدید آمده است.

در گذشته نه چندان دور و فرهنگ های سنتی اکثریت مردم به یک فعالیت اصلی اشتغال داشتند،یاگردآوری موادغذایی(ازطریق صیدآبزیان یا شکارپرندگان وحیوانات ) یا تولید خوراک(ازطریق کشت وزراعت).

اما امروزه پیشه کشتی سازی ،مشاغل الکترونیکی و دیجیتالی ،مشاغل خدماتی ، های گوناگونی ،مانند نجاری،سنگتراشی،آهنگری و...در جوامع معمول گردیده است که افراد بخش قابل توجهی از فعالیت های روزانه خود را صرف انجام این امور به عنوان کسب درآمد می کنند یا از طریق آموزش های مختلف، خود را برای اجرای فعالیت های شغلی آماده می نمایند.

اتفاقا هر دو این محورها خروجی یک ، سازند درهمه این تلاش ها دو محور کسب درآمد و تولید مشهود است موضوع است تحت عنوان کار، لذا به درستی می توان مدعی شد جامعه ای از نظر تولید وتامین معیشت احادش موفق تر است که بتواند زمینه های ایجاد اشتغال را برای افراد جامعه فراهم کند ونتیجه این بستر سازی و ایجاد اشتغال تولید است .

اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد تضمین امنیت شغلی برای مولدین کار و تولید یعنی کارگران است و از گذشته تاکنون در کانون توجه سازمان ها و نهادهای جهانی و از جمله سازمان بین المللی کار قرارگرفته است.

نتیجه این دغدغه ها ایجاد سازمان های حمایتی با رویکرد بیمه ای بود که این سازمان  را به عنوان مفهومی جدید در دنیای امروز مطرح نمود . تامین اجتماعی در هر کشوری در جهت حمایت از قشرهای مختلف، مردم را تحت پوشش های بیمه های، مالی و رفاهی قرار می دهد. در ایران نیز سیاست اصلی این رکن اساسی، برقراری عدالت اجتماعی و توسعه پایدار ملی از طریق ارائه خدمات و حمایت از کارمندان و کارگران است.

این سازمان  از طریق ارائه خدمات طب کار و بهداشت ، متعددی صورت می پذیرد و مهم تر از همه حمایت های درمان و خدمات بهداشتی و درمانی حرفه ای است و به عنوان یکی از مولفه های برقراری عدالت اجتماعی نقش بسزایی در تامین امنیت اجتماعی احاد جامعه بویژه قشر مولد یعنی کارگران را به عهده دارد.

به نحوی که امروزه می توان مدعی شد تحقق عدالت اجتماعی سال جهش « بدون تامین اجتماعی شعاری دست نیافتنی است لذا درسالی که توسط مقام معظم رهبری بعنوان نامگذاری شده است همگان و به ویژه دولتمردان ،مجلسیان وبنگاه های اقتصادی و تولیدی می بایست در »تولید راستای تحقق این شعار بنیادی گام بردارند و راز موفقیت آن نیز در پذیرفتن نقش بی بدیل تامین اجتماعی است که مستلزم آن است تا با رعایت استقلال مالی و اقتصادی سازمان تامین اجتماعی درکشور زمینه فعالیت های حمایتی آن را از تولید ملی بیشتر از پیش فراهم نمایند. /م


مدیر درمان تامین اجتماعی استان ایلام*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار