باور کنید اگر امروز مردم با استناد به محاسبه غلط مسئولین تصور می کنند که همه چیز عادی شده و خیابان ومعابر مملو از شهروندان بدون ماسک ودستکش شده است ،بخشی از چرایی این موضوع متوجه رفتارها ،تناقضات و بی برنامگی مسئولین ارشدکشوری و بخشی نیز نشات گرفته از بی مسئولیتی مردم است ،چرا که این بخش از مردم هرگز نمی توانند خود را با نظامات و پروتکل های ایمنی وبهداشتی هماهنگ کنند و برای سلامت خود ودیگر شهروندان ارزش قایل شوند.
کد خبر: ۸۴۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 26 April 2020

تابناک ایلام ::از روزی که سروکله کرونا در استان ایلام پیدا شد ، ایام نوروز وخصوصا سیزده بدر را می توان طلایی ترین دوره مقابله با کرونا در استان نامید ،همه دستگاهها از نظامی گرفته تا انتظامی پای کار بودند ،تمامی ورودی های تفرجگاهها بسته شدند ،بازار تعطیل شد ،کرکره پاساژها پایین کشیده شد ،ورود خودروهای غیربومی ممنوع اعلام شد ،بخش اعظمی از مردم هم بحران کرونا را تاحدودی جدی گرفتند ،چرا که این موضوع در رفتارشان نمود داشت .

نتیجه هم این شد که روند ابتلای به این ویروس تا حدودی در استان نزولی شد ،اما نمی دانم این سیاست بر اساس کدامین محاسبه ،عقل ومنطق اجرایی شد که یکمرتبه همه چیز تغییر کرد ؛تمامی صنوف بازگشایی شدند ،ترددها آزاد شد ،کارمندان به سرکار بازگشتند،فعالیت خطوط حمل ونقل  از سر گرفته شد ،حتی ایستگاههای تب سنجی شهرستانها هم جمع آوری شدند ،همین موضوع باعث شد تا مردم احساس کنند همه چیز عادی شده وفکر کنند کرونا به تاریخ پبوسته است  !

تازه اینکه مسئولین ستاد مقابله با کرونا از یک طرف پروتکل هایی صادر می کنند که تنها بر روی کاغذ ارزش گذاری شده اند ،اما از طرف دیگر با اجرای سیاستهای غلطی همچون پرداخت وام یک میلیون تومانی مشروط به اخذ خط تلفن به نام سرپرست خانواده ،عرضه سهام بورس و توزیع کالای ارزان قیمت مردم را به شکل گیری تجمعات فرا می خوانند تا اینگونه شاهد بازگشت کرونا به وضعیت قبل از سال جدید باشیم .

باور کنید اگر امروز مردم با استناد به محاسبه غلط مسئولین تصور می کنند که همه چیز عادی شده و خیابان ومعابر مملو از شهروندان بدون ماسک ودستکش شده است ،بخشی از چرایی این موضوع متوجه رفتارها ،تناقضات و بی برنامگی مسئولین ارشدکشوری و بخشی نیز نشات گرفته از بی مسئولیتی مردم است ،چرا که این بخش از مردم هرگز نمی توانند خود را با نظامات و پروتکل های ایمنی وبهداشتی هماهنگ کنند و برای سلامت خود ودیگر شهروندان ارزش قایل شوند.

امروز شهروندی با آب وتاب تعریف می کرد که این سوسول بازی ها را دیگه تمام کنید ،من دیگه حتی دستهایم را نمی شویم !درست است که این اظهار نظر تنها از سوی یک شهروند بی مسئولیت بیان شده است ،اما می تواند مشتی نمونه از خروارها آدم بی مسئولیت باشد که بی توجه به سرنوشت دیگر همنوعان در بستر بی تفاوتی که دولت فراهم کرده ،آزادنه می چرخند  وویروس انتقال می دهند !

بر اساس آماری که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اعلام کردند ،تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان ایلام پس از چند روز کاهش ،امروز به تعداد 17نفر رسید . این موضوع نمی تواند غیر از بازگشت به سر خط و هدر رفت تلاش های شبانه روزی کادر بهداشت ودرمان استان پیام دیگری به همراه داشته باشد .

درست است بخش عظیمی از مردم استان براثر این بحران درآمد خود را از دست داده اند ،بخشی از مردم حتی توانایی سیر کردن شکم فرزندانشان را ندارند و قوانین محدود کننده به شدت به آنها آسیب می رساند ،این بخش از مردم ناگزیرند برای سیر کردن شکم اعضای خانواده اشان به آب واتش بزنند ،اما این را هم نباید فراموش کرد که سلامت افراد باید اولویت مسئولین و شهروندان قرار بگیرد.

به قولی گفتنی "شتر سواری دولا دولا نمیشه " یا باید مردم را همینجوری به وضعیت خودشان واگذاشت تا به اصطلاح همان طرح ایمنی گله ای اجرایی شود ، هرچند نفری هم که به این ویروس میتلا شد وهرتعداد هم که جان خود را از دست دادند ،خوب بشود ،سر مدیران کشور سلامت !

یا اینکه اگر دنبال این هستند که این ویروس واقعا ریشه کن شود؛ اول باید دور سیاسی بازی ورقابت جناحی را خط بکشندو همه باهم پای کار بیایند ،اینجور هم نباشد که بخاطر کم کردن روی آمریکا واروپا ،آمارهای نزولی غیر واقعی اعلام شود و با عجله شکست عیر واقعی کرونا جشن گرفته شود .دوم اینکه با پروتکل های عقیم وناقص نمی شود به جنگ کرونا رفت ،بخشی از مردم ما حتی در روز سیزده بدر حاضر شدند طعم جریمه 500هزارتومانی پلیس را بچشند اما به دامن طبیعت بروند !

تنها راهش هم این است که مردم را وادار کرد برای مدتی در خانه اشان بنشینند ،آنوقت نه تنها دولت بلکه کل حاکمیت باید برای بیکارشدگان و آسیب دیدگان از اجرای طرح های محدود کننده چاره اندیشی جدی کنند .

اینکه تصور شود با پویش وطرح های همدلانه همه مشکلات مردم رفع ورجوع  ورضایت نسبی ایجادمی شود ، ناشی از یک محاسبه غلط است .چرا وقتی منابع مورد نیاز در کشور موجود است، بایستی دستها به سوی مردم دراز شود ؟!شیوه منطقی واثرگذارش این است که مسئولین برای این کار حسابی دست به جیب شوند ،از حساب ذخیره ارزی دوسه میلیارد دلار به این زحم زده شود ،منابع بنیاد مستضعفان ،برکت وآستان قدس رضوی و دیگر بنیادها وقرارگاهها به کار گرفته شود ،شاید دراینصورت  بتوان در کوتاه مدت بر این بحران فایق آمد ،در غیر اینصورت همان طرح ایمنی گله ای را اجرا کنید ،هرچه باداباد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
عالی ....
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
هرانسان عاقلی میدونه آمارها باوضعیت همخوانی نداره یکی نیست بگه مگه انتخاباته میخواین چیو ثابت کنین روی اروپا وآمریکاروکم کنین!!مردم ماخیلی بدبختن به خدا برای کسی مهم نیست چی به سرشون میاد.من یه معلمم بارهاشده به خاطر حفظ سلامت بچه ها بهشون شدیداتذکردادم چون مثل بچه های خودم برام عزیزومهم بودن من میگم جون مردم برای کسی مهم نیست همون ایمنی گله ای چیزیه که آزادسازی همه چی نشون میده داره اجرامیشه والبته باتظاهربه برنامه داشتن وپایین بودن آمارها /مردم باید مراقب خودشون وخونواده هاشون باشن شرایط خیلی بدی دریکی دوهفته آینده خواهیم داشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار