رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آخرین وضعیت جسمی لاریجانی پس از ابتلا به کرونا / حمله افراد مسلح به هنگ مرزی مهران / راه‌حل دائمی مشاور لاریجانی برای بحران یمن و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 10 April 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

گاف بد اپلیکیشن پرسپولیس برای پرسپولیسی‌ها شر شد!

چند روز پیش بود که انتشار تصویری از حضور و تمرین چند بازیکن پرسپولیس در ورزشگاه شهید کاظمی، حواشی زیادی به همراه داشت. حالا امروز انتشار تصویری جدید از ورزشگاه شهید کاظمی باز هم حاشیه ساز شده. در این تصویر که اپلیکیشن رسمی باشگاه منتشر کرده، مشخص است که مهدی ترابی برای اهدای جایزه هواداری که برنده جایزه‌ای از سوی باشگاه شده در ورزشگاه شهید کاظمی حضور پیدا کرده.

زمان بازگشایی مدارس به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: زمان بازگشایی مدارس به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد. از پنجم اسفند مدارس تعطیل و از همان زمان پیگیری آموزش‌ها با صدا و سیما آغاز شد و از دهم اسفند اولین کلاس‌های آموزشی پخش شد و شبکه‌های دیگر نیز وارد شدند. ۹۰درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش‌های تلویزیونی و مجازی معلمان قرار داشتند، البته قبل از شیوع کرونا در کشور ۷۰ درصد محتوای آموزشی به دانش‌آموزان آموزش داده شده بود و اکنون بیش از۸۰درصد محتوا آموزش داده شده است و در برخی دروس این عدد به ۸۵ درصد می‌رسد؛ در پایه دوازدهم نیز ۹۰ درصد محتوا‌ها آموزش داده شده است. / ایرنا

واضح‌ترین تصاویر خورشید منتشر شد

محققان دانشگاه مرکزی "لانکاشایر" (Lancashire) با همکاری محققان مرکز پرواز‌های فضایی "مارشال" به مطالعه تصاویری از خورشید پرداختند که توسط تلسکوپ "Hi-C" ناسا ثبت شده‌اند. این تصاویر نشان می‌دهد، بخش‌هایی از اتمسفر خورشید که تصور می‌شد تاریک و یا عمدتا خالی هستند، با رشته‌هایی از گاز‌های الکتریکی گرم پر شده‌اند که وسعت آن به ۳۱۱ مایل می‌رسد. به گفته محققان، هر یک از این رشته‌ها تا ۱.۸ میلیون درجه فارنهایت حرارت دارند و بزرگ‌تر از مسافت میان «لندن» و «بلفاست» (پایتخت ایرلند شمالی) هستند. تلسکوپ "Hi-C" ناسا توانست رشته‌های مغناطیسی شگفت‌انگیز در نواحی تاریک را رصد کند و محققان می‌گویند که این رشته‌ها از پلاسمای بسیار گرم که میلیون‌ها درجه گرم هستند، ساخته شده‌اند. تیم تحقیقاتی دانشگاه «لانکاشایر» گفته‌اند، آنچه دقیقا این رشته‌ها را ساخته، هنوز نامشخص است و تمرکز اصلی ستاره‌شناسان برای بررسی این موضوع خواهد بود. / ایسنا

اینفانتینو: اولویت فیفا حفظ سلامت افراد است

رییس فدراسیون جهانی فوتبال گفت: به خطر انداختن زندگی انسان‌ها به خاطر فوتبال، رقابت و لیگ، هیچ ارزشی ندارد و همه فدراسیون‌ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند. شروع دوباره لیگ‌ها، با توجه به همه‌گیری کرونا و بحران‌هایی که برای انسان‌ها به وجود آمده است، اقدامی غیرمسئولانه خواهد بود. از فدراسیون‌های فوتبال می‌خواهم که از شروع زودهنگام لیگ‌ها خودداری کنند. / ایرنا

تصمیمات جدید هیات‌رئیسه مجلس برای برگزاری جلسات علنی

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: طبق تصمیم هیات‌رئیسه مجلس مقرر شده که جلسات علنی قوه‌مقننه با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شود، به این نحو که پیش برگزاری جلسات، نحوه چیدمان و قرارگیری نمایندگان می‌بایست به تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا برسد. طبق آخرین تصمیماتی که در هیات رئیسه مجلس و جلسات مشترک با وزیر بهداشت گرفته شده، فعلا جلسات علنی به حضوری برگزار می‌شود و از نمایندگان نیز پیش از ورود به صحن تست‌ها و آزمایش‌های لازم گرفته خواهد شد. /تسنیم

بخاطر کرونا به چین حمله می‌کنند تا مسئولیت خود را فرافکنی کنند

عباس عبدی درباره حواشی پیش آمده بر سر نقد‌های یک مقام دولتی به چین به خبرآنلاین گفت: م️واقعیت این است که وضعیت کنونی ایران و کشور‌های غربی در ماجرای کرونا عمدتاً ناشی از خطا‌های خودشان است. حملاتی که ترامپ به چین می‌کند، بیش از آنکه ناشی از تقصیر‌های چین باشد برای پوشاندن ضعف‌های خود اوست. چرا در ایران اعلام پذیرش کرونا بعد از مرگ و میر صورت گرفته است؟ به جای اینکه به این سوال پاسخ دهند به چین حمله می‌کنند؛ بنابراین، بخشی از قضیه فرافکنی مسئولیت از خود به دیگران است. نحوه مواجهه چین با کرونا آمریکا را متعجب نمود و فکر کردند یک بازی است. نقد حق طبیعی است، اما سخنگوی وزارت بهداشت نمی‌تواند به این راحتی این کار را انجام دهد، چون سیاست خارجی ایران سیاست نزدیکی با چین است. این انتقاد را دارم که ایران باید در سیاست خارجی خود تنوع داشته باشد و نباید کاری کند که یک وابستگی ایجاد شود. مجموعه دولت باید ذیل سیاست خارجی کار کند. خب اگر کسی قبول ندارد استعفا دهد و کنار برود. چینی‌ها بی تقصیر نیستند، اما عده‌ای نیز به دنبال گربه می‌گردند تا زنگوله مشکلات را به گردن او بیندازند.

خبر خوش برای کولبران

پرویز فتاح در تویتر خود نوشت: ان‌شاءالله هفته آینده با تأمین مالی بنیاد مستضعفان و با همکارى استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه، کارت هدیه‌اى حداکثر تا سقف یک میلیون تومان به همه کولبران عزیز و زحمتکش که به‌ دلیل بحران کرونا از نظر معیشتی دچار آسیب شده‌اند، تقدیم می‌شود.

نقض ماده ۴۱ قانون کار با مصوبه شورای عالی

«خدایی» نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل حقوق کارگران در سال جاری به امضای هیچ یک از نمایندگان کارگران نرسید. تکلیف ماده ۴۱ قانون کار این گونه است که باید حداقل دستمزد کارگران با توجه به هزینه زندگی آن‌ها و نرخ تورم تعیین شود که این دو مؤلفه در مصوبه فعلی شورای عالی کار رعایت نشده است. حداقل دستمزد کارگران به اندازه مصوبه کمیسیون تلفیق برای کارمندان و بازنشستگان دولت هم نشد./ فارس

کاتب: دولت به کسانی که بیکار شده‌اند یارانه بدهد

یک نماینده مجلس گفت: برای عبور از مشکلات و معضلات در دوران پساکرونا نیاز به عزم ملی داریم. غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه پس از این‌که موج بیماری کرونا از کشور خارج و به اصطلاح دوران پساکرونا آغاز شد، چه اقداماتی باید صورت گیرد تا ضرر‌های اقتصادی و اجتماعی که این بیماری رسانده جبران شود، گفت: در دوران پسا کرونا باید به یک عزم ملی درون کشور شکل برای رفع آن‌چه اتفاق افتاد، برسیم. دولت هم باید به کارگاه‌های تولیدی به هر شکلی که ممکن است کمک کند تا بتوانیم چرخه تولید را مجدداً راه‌اندازی کنیم. نماینده مردم گرمسار در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های تولیدی، بیان کرد: باید بتوانیم بخش‌های مختلفی که تعطیل شده‌اند را دوباره راه بیندازیم، تا به فعالیت‌های خودشان ادامه دهند. وی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا در کشور عملاً سرمایه‌گذاری را تعطیل و مشارکت در تولید کاهش پیدا کرده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بتوانیم در دوران پساکرونا ظرفیت‌های واحد‌های تولیدی‌مان را افزایش دهیم و واحد‌های نیمه تمام را به سرعت تکمیل کنیم، نه تنها می‌توانیم ضرر‌هایی که ایجاد شده را جبران کنیم بلکه ظرفت‌های جدیدی را هم به وجود خواهیم آورد. وی تاکید کرد: با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مخصوصاً در بخش فناوری‌های نوین می‌توانیم در دوران پساکرونا اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

کنایه سردار حاجی زاده به غربی‌ها درباره کرونا

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: یکی از سرمایه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران، مردم فهیم و جوانان پرشور و انرژی است. سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از ستاد مردمی مبارزه با کرونای گروه جهادی شهید اصغر پاشاپور در شهرک شهید محلاتی تهران بازدید کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این بازدید از نزدیک در جریان روند اقدامات این گروه جهادی شامل تولید و توزیع اقلام بهداشتی اعم از ماسک، مایع ضدعفونی کننده، شیلد، تهیه اقلام ضروری برای خانواده‌های نیازمند و ... قرار گرفت. سردار حاجی زاده در این بازدید به تمام دست‌اندرکاران و جهادگران عرصه سلامت خداقوت گفت و خاطرنشان کرد: یکی از سرمایه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران، مردم فهیم و جوانان پرشور و انرژی است. وی با اشاره به فراگیری بیماری کرونا در کشور‌های غربی، ادامه داد: در برخی کشور‌های غربی برای چند عدد دستمال کاغذی مردم در فروشگاه‌ها باهم درگیر می‌شوند یا محبور می‌شوند برای کامیون‌های حمل ماسک و مواد بهداشتی اسکورت بگذارند تا مورد هجوم واقع نشوند.

دعوای چهره اصلاح‌طلب با دهباشی

حسین دهباشی سازنده‌ی مستند تبلیغاتی حسن روحانی، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان، در انتخابات ۹۲ که در سال ۹۶ حامی میرسلیم، کاندیدای اصولگرایان شد، در توییتر نوشت: «‏امیرعباس هویدا در همه‌پرسی جمهوری اسلامی رای مثبت داد و یک‌هفته بعد (توسط یکی از اصلاح‌طلبان فعلی) کشته شد. او دو ماه قبل‌تر خود را تسلیم جبهه ملی کرد، ولی بلافاصله تحویل دادگاه انقلاب شد. پیش از آن شاه در نهایت نامردی او که سیزده سال نخست‌وزیرش بود را زندانی و حتی هنگام فرارش از کشور آزاد نکرد!» احمد پورنجاتی نماینده‌ی مجلس ششم که در آن مجلس رییس کمیسیون فرهنگی بوده، در پاسخ به حسین دهباشی در توییتر نوشت: «جناب حسین آقا! آن غلط کاری‌ها، کینه توزانه و گاه جنایتکارانه بوده. نه بخشودنی و نه فراموش شدنی. اما شما که در دامان پر مهر و دستان گشاده به حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌های گوناگون این نظام، بالیده‌اید در روایت تاریخ، انصاف نیست که خلخالی و غفاری را چماق انتقام از یک جریان سیاسی کنید».

صندلی ریاست مجلس از آن کیست؟

«محمدعلی نمازی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس یازدهم گفت: چهار نفر مدعی ریاست مجلس هستند. به ترتیب آقایان قالیباف، میرسلیم، زاکانی و حاجی‌بابایی. از لحاظ تجربه و زیرکی حاجی‌بابایی از مابقی زیرک‌تر و تواناتر است. او پنج دوره در مجلس نماینده بوده، با مجلس راست و چپ و میانه کار کرده است. اینکه چقدر از او استقبال کنند مشخص نیست او یک دوره هم در وزارت آموزش و پرورش نقش اجرایی داشته است، اما شاید نمایندگان تهران نخواهند، سمت او بروند. نمازی درباره ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم، توضیح داد: اگر بخواهند به سراغ قالیباف بروند، زاکانی قطعا مدعی خواهد شد و حاجی‌بابایی هم زیر بار ریاست زاکانی نخواهد رفت.

راه‌حل دائمی مشاور لاریجانی برای بحران یمن

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل برقراری آتش بس در یمن و لغو همه تحریم‌های انسانی را دو محور اصلی مطالبات مردم یمن دانست. حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏برقراری آتش بس در یمن و لغو همه تحریم‌های انسانی دو محور اصلی مطالبات مردم یمن است. توقف حملات علیه یمن اقدام خوبی است، اما برقراری آتش بس‌های ناپایدار چند روزه از سوی سعودی و بازسازی نیرو‌ها برای ادامه جنگ و کشتار، راه‌حل نیست.»

آشنا برای مهار کرونا راه پیشنهاد داد

مشاور رییس جمهوری با انتشار مطلبی توییتری، دو روش مهار ویروس کرونا در کشور را مورد اشاره قرار داد. «حسام الدین آشنا» در حساب توییتری خود نوشت: دو مسیر مکمل مهار بیماری را با جدیت دنبال می‌کنیم:۱. از غربال‌گری کل جمعیت آغاز می‌کنیم تا به افراد مبتلا برسیم و آن‌ها را قرنطینه کنیم.۲. از مبتلایان شروع و با بررسی دقیق افرادی که با آن‌ها تماس نزدیک داشته‌اند، افراد مشکوک و سپس مبتلایان را شناسایی و قرنطینه می‌کنیم.

حمله افراد مسلح به هنگ مرزی مهران

فرمانده مرزبانی استان ایلام از شهادت یک سرباز وظیفه در درگیری با افراد مسلح خبر داد. سرهنگ کیاست سپهری با اعلام خبر شهادت یک سرباز وظیفه، درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: بامداد امروز، دو فرد مسلح ناشناس، اقدام به تعرض و تیراندازی به یکی از مقر‌های تابعه هنگ مرزی مهران کرده که با هشیاری مرزداران و آتش پرحجم آنها، یکی از افراد مسلح زخمی شد و حین انتقال به بیمارستان فوت کرد. فرمانده مرزبانی استان ایلام افزود: متأسفانه در این درگیری سرباز وظیفه "محمد علی مرادی" بر اثر اصابت گلوله مجروح شد و هنگام انتقال به بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وی تصریح کرد: مرزداران در پاکسازی از محل درگیری، مقادیری سلاح و مهمات به همراه یک دستگاه خودرو و گوشی تلفن‌همراه را کشف کردند.

آخرین وضعیت جسمی لاریجانی پس از ابتلا به کرونا

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی آخرین اخبار از وضعیت جسمی علی لاریجانی پس از ابتدایش به بیماری کرونا را تشریح کرد. حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت جسمی علی لاریجانی که چندی پیش به بیماری کرونا مبتلا شده بود، گفت: در حال حاضر، حال عمومی آقای لاریجانی خوب است و مشکلی نیست. وی افزود: فعلا آقای لاریجانی بنا به توصیه پزشکان در در قرنطینه خانگی است و نیازی به بستری در بیمارستان نبوده است. مشاور رئیس مجلس همچنین درباره حال عمومی لاریجانی، گفت: حال آقای لاریجانی نسبت به روز‌های گذشته بهتر شده و روند بهبودی ادامه دارد. مشاور رئیس مجلس درباره زمان بهبودی کامل لاریجانی پس از اتمام دوره بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: آن طور که پزشکان وی گفته‌اند، دوره پانزده روزه قرنطیه وی باید به اتمام برسد و پس از آن ریاست جلسات علنی و امور را در اختیار می‌گیرند. زمانی در پایان خاطرنشان کرد: انشاء‌الله آقای لاریجانی از پایان هفته آینده در جلسات علنی مجلس حضور خواهد داشت.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :