این سیاستگذاری واین طرح ناقصی که به نام فاصله گذاری هوشمند اجرایی خواهد شد در واقع مجوزی برای انتقال خاموش ویروس کرونا از ناقلین به افراد سالم جامعه است .در این مملکت که بخش اعظمی از مردم آن احساس مسئولیت اجتماعی ندارند، مگر می شود مردم در اتوبوس وتاکسی به هم نچسبند ! ما مترو نداریم ،آن هم پیشکش !مقابل کدام نانوایی و درون کدامین فروشگاه مردم با یک متر از هم فاصله می گیرند ؟!مگر می شود مردم تا سرشان را داخل یقه هم نکنند با هم حرف بزنند ؟!
کد خبر: ۸۳۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳ 11 April 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::در هفته ای که گذشت آمار مبتلابان کرونا در استان ایلام به هردلیلی رو به کاهش نهاد ،مردم با این برداشت غلط که وضعیت رو به بهبودی گراییده وکرونا از ایلام رخت بر بسته است ،رفتارشان را به شیوه ماههای قبل از شیوع بحران کرونا تغییر دادند.

با وجود اجرای طرح فاصله گذاری وممنوعیت حضور در بازار وخیابان ، خیابان های شهر ایلام ودیگر شهرهای استان باردیگر رنگ ترافیک را به خود دید ،معابر سرشار از شهروندان شد ،برخی کسبه در شهرهای مختلف استان روزها قبلتر از اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و خیلی جلوتر از این طرح ! مغازه هایشان را بازگشایی کردند ،تفرجگاهها هم سرشار از گردشگران هم استانی شد وباردیگر ابری از دود کباب فراز جنگل ها وتفریح گاههای استان را فرا گرفت .

به هردلایلی که در این مطلب مجالی برای پرداختن به آنها نیست ،بخش قابل توجهی ازمردم ما به رغم تمامی هشدارها ،توصیه نامه های مراقبتی و بهداشتی وخواهش وتمنای مسئولین ورسانه ها که شب وروز در شبکه های اجتماعی ورسانه های مجازی وغیر مجازی منتشر می شود ،بجز روزهای دوازدهم وسیزدهم فروردین در خانه نماندند!

نتیجه این شد که از روز گذشته نمودار مبتلایان به کرونا تغییر جهت داده وبه سمت بالا متمایل شده است . آمار ابتلای به کرونا که از روزگذشته روند صعودی را طی می کند نشان دهنده تاثیر پذیری شرایط از بی توجهی شهروندان به پروتکل های مراقبتی است .امروز این آمار به 17نفر رسید !یعنی باید منتظر پیک دوم ابتلای به این ویروس باشیم ! یعنی اینکه زنگ خطر در استان دوباره به صدا درآمده است !

تمامی این شرایط در حالیست که انگار دولت هم از واقعیات میدانی کرونا در استان ما ودیگر استانهای کشور به دور است ،یا واقعا در دام آمار وگزارش های خلاف واقع مشاورین گرفتار شده که می خواهند با سیاست هایی که با سلامت مردم درتباین است به بحران دامن بزنند ،یا اینکه واقعیت را می بینند و سیاست ها از اتاق فکرهایی تدوین می شود که اهداف دیگری را جستجو می کنند !

طبیعت هر نوع سیاستگذاری در هر طرحی، چه در حوزه اقتصاد ،سلامت ویا امنیتی  این است که سیاست ها بر مبنای واقعیت های میدانی،ابزار ،امکانات ،معذورات ،مقدورات وبا پیوست های گوناگون همراه باشد .بررسی طرح های حوزه مقابله با کرونا در کشور نشان می دهد که سیاست گذاری ها مبنایی علمی ندارند و منطبق با وضعیت مردم از هر حیث ،خلق وخوی آنها و منابع فعلی کشور نیست .

زمانی که طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرایی شد ،به رغم اینکه در برخی  حوزه ها نظیر کنترل تردد بین استانی آن هم با بهره گیری از سیستم بازدارنده مثل؛ توقیف وجریمه ،آن هم در مقطع کوتاهی با موفقیتهای نسبی همراه بود ،اما در ادامه راه  این طرح نتوانست در بسیاری از حوزه ها اهداف سیاستگذاران را تامین نماید ،می دانید چرا !؟

چون این طرح بسیاری از حوزه ها را نادیده گرفته بود ؛ حوزه هایی که مستقیم به قوت وشکم مردم ارتباط داشت ،ما کُردها یک ضرب المثل معروف داریم به این مضمون " شکم گرسنه خون می کند "یعنی وقتی انسان در درون خانه با مشکل مواجهه شد ،وقتی دید زن وبچه اش گرسنه اند،حتی از سد حکومت نظامی هم عبور می کند، چه رسد به طرح های توصیه ای ومحدودیت های فاقد ضمانت اجرا!

وقتی برای طرحی به این مهمی الزامات دیده نشود ،نتیجه ای جز عدم همراهی مردم ولو به قیمت به خطر انداختن جانشان در پی نخواهد داشت ! وقتی انتظار می رود مردم در خانه بمانند اما سیستم منظم و منسجمی برای تامین مایجتاج مردم وجود نداشته باشد ،وقتی کارگرفصلی ،دست فروس ،راننده تاکسی ،مکانیک ،بقالی ،آرایشگر و هر صنف دیگری ملزم به ماندن در خانه می شود ،اما راهکاری برای تامین نیازهای روزانه خانواده اش اندیشیده نمی شود ،نتیجه اش این می شود که برای رفع نیازش راهی بازار وخیابان بشود !بساط فروشش را پهن کند ،هر کسی هم که می خواهد کرونا بگیرد،بگیرد!!

وقتی طرح محدودیت وممنوعیت تردد ابلاغ می شود اما مردم بیینند شعار های مجریان با عملشان یکی نباشد،نتیجه این می شود که احساس کنند موضوع چندان هم که می گویند جدی نیست ،خروجی اش این می شود که مردم دست زن وپچه اشان رابگیرند؛ به کوه وکمر بزنند وبساط کباب وقلیان راه بیاندازند !

اینک می خواهند فاز دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی با پسوندی به نام هوشمند !! را عملیاتی کنند ،بر اساس این طرح تا ساعاتی دیگر مشاغل کم خطر بازگشایی می شوند ،ادارات با دو سوم ظرفیت شروع به کار می کنند ،طرحی که از همین حالا سرشار از منافذ و خلا هایی است که قطعا مشکلات جدی برای مردم به ارمغان خواهد آورد .

از یک سو از صاحبان مشاغل می خواهند در یک سایت اختصاص یافته به این موضوع نام نویسی کنند اما این سایت با کلی مشکلات ونواقص فنی مواجهه است و ورود به آن به سختی مقدور ویا گاها مقدور نیست  ،تازه اینکه مبنایی هم برای اینکه تعیین کنند کدام شغل پرریسک است یا از ریسک کمتری برخوردار است وجود ندارد!

بررسی وضعیتی که این روزها در استان ایلام شاهدیم و بررسی شیوه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که در نیمه راه به حال خود رها شد، یک تصویر کاملا مبهم از آینده بحران کرونا در کشور واستان را پیش روی ما گذاشته است ،آینده ای تیر و تار که درآن اوقات پر خطری برای مردم ما رقم خواهد خورد.

این خط واین نشان !از روز 23 فروردین به تبعیت از بازگشایی مشاغل کم خطر ،سایر مشاغل هم بازگشایی خواهند شد ،با وضعیتی که در شیوه اجرای فاز اول فاصله گذاری شاهد بودیم ،هیچ ابزار بازدارنده ای هم برای برخورد با متخلفین وجود ندارد ،یعنی بازار به حال خود رها می شود . تاکسی ومسافربر شخصی روانه خیابان می شوند ،مردم احساس می کنند وضعیت عادی شده و کوچه وبازار مملو از آدمهای ناقل وغیر ناقل خواهد شد.

این سیاستگذاری واین طرح ناقصی که به نام فاصله گذاری هوشمند اجرایی خواهد شد در واقع مجوزی برای انتقال خاموش ویروس کرونا از ناقلین به افراد سالم جامعه است .در این مملکت که بخش اعظمی از مردم آن احساس مسئولیت اجتماعی ندارند، مگر می شود مردم در اتوبوس وتاکسی به هم نچسبند ! ما مترو نداریم ،آن هم پیشکش !مقابل کدام نانوایی و درون کدامین فروشگاه مردم یک متر از هم فاصله می گیرند ؟!مگر می شود مردم تا سرشان را داخل یقه هم نکنند با هم حرف بزنند ؟!

مردم به کنار !مسئولین عزیز !شما چرا برای سلامت مردم ارزش قایل نیستید؟! به هر ترفند وشیوه ای که متوسل می شویم مردم ما ویروس را جدی نمی گیرند ! لااقل شما مجوز درکنار هم قرار گرفتن برای مردم صادر نکنید ! هرجوری فکر می کنیم با اجرای این طرح جان بخش اعظمی از مردم ما به خطر می افتد .با قربان وصدقه رفتن نمی شود با کرونا مقابله کرد ، نمی شود مردم را به ترک عادتهای اجتماعی چندین ساله وادار کرد !نمی شود جوری سیاستگذاری کرد که از یک سو دنبال قطع زنجیره ابتلا بود اما از سویی برای بخشی از مردم مجوز حضور در بازار وخیابان را صادر کرد !

شما ببینید ،روز سیزده بدر که به خاطر در خانه ماندن مردم ، در تاریخ کشور ما ماندگار شد ،در همین استان ما طبق آمار مسئولین بیش از 2800خودرو اعمال قانون شدند،معنایش این است که حتی با وجود تمامی ابزارهای سخت گیرانه، بازهم بخشی از مردم موضوع را جدی نگرفته و بر رفتار های پرخطرشان اصرار داشتند ،حال تصور کنید بخشی از مردم مجاز به تردد در خیابان ومعابر ویا حضور در جامعه بشوند!آن بخش دیگر چطور خودشان را حبس می کنند؟ !اصلا اگر هم حبس کنند ،چه ضمانتی وجود دارد که بخش مجاز ناقل این ویروس نشود؟!

حال چگونه می شودبا وضعیت تسهیل کننده ای مثل همین گام دوم فاصله گذاری اجتماعی ،مردم به این پروتکل های فاقد پشتوانه وضمانت اجرایی تمکین کنند؟!گیرم که بخشی از مردم هم تمکین کردند ،دو سوم کارمند و مغازه داران به اصطلاح کم ریسک، به خودی خود یک جنب وجوش در بازار وخیابان ایجاد می کنند ،تراکم جمعیتی در بازار و معابر افزوده خواهد شد .سرعت انتقال وشیوع ویروس افزایش خواهد یافت ،مردم در معرض خطر قرار می گیرند.

آقای استاندار ،نمایندگان مردم ،دادستان !شما می دانید که اجرای این طرح قطعا سرنوشت خوبی برای مردم رقم نخواهد زد !!می دانید که سلامت مردم به خطر خواهد افتاد ! این را می دانید که استان کوچک ما از حیث جدی نگرفتن خطرات این ویروس تقریبا سرآمد مردم دیگر مناطق کشور است ،چون اگر بر خلاف این بود که وضعیت باید به گونه ای دیگر رقم می خورد !شما بیایید با بیان واقعیت های استان ،مسئولین ارشد کشور را از عواقب این طرح ها وحذف محدودیت ها آگاه کنید ،والله که اگر اتفاقی برای این مردم بیافتد ،مسئولید !قانون که دست خودتان است،اما هم در برابر مردم ،هم وجدانتان وهم خدا!مسئول هستید  !باید پاسخگو باشید ، شما وجان مردم!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
باسلام بااطمینان میگویم هنوز حتی بااین آماری که 90درصدمردم به آن اعتماد ندارن به پیک شیوع کرونانرسیدیم درایران وقطعاتاایران شرایطی مشابه اروپاوآمریکاراتجربه نکند هنوزبه قله نرسیدیم وهدف ازبرداشتن محدودیت هاهمین است که حرکت درخط باشیب کم متوقف شده وبارسیدن به قله روندنزول شروع شود .واین یعنی هرکس بایدمراقب خودوخانواده اش باشدودولت عملااوضاع رارهاکرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
به یقین تازمانی که مرگ ومیرکرونابه 2تا3درصد نرسدافرادبیمارشناسایی نشده وناقل بسیاری که حداقل دوسوم مواردراشامل میشود دراستان وجوددارند به نظرم روزهای خیلی سختی پیش روداریم وخانواده هاباید خیلی بیشترازقبل مسایل بهداشتی وعدم حضوردراجتماع وماندن درخانه رارعایت کنن وگرنه شاهدازدست رفتن افرادزیادی ازبین خودمون خواهیم بود
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
ایمنی گله ای در حال اجراست و در این طرح کشته شدن تعداد زیادی از مردم و همه گیری اکثر مردم و واکسینه شدن به نوعی پیش بینی شده ..عملا بازم مردم قربانی مصوبات بی خود و بی ضمانت اجرایی دولت هستن و در آخر مردم مقصر شناخته میشن .مثل همه اتفاقات گذشته ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار