اما دروغ سیزده ای در کار نیست ! این یک واقعیت است ؛بیرون دفتن جریمه دارد ،پلیس در تمامی معابر حضور یافته وبا متخلفین برخورد می کند ! باور می کنید؟ نوشتیم متخلفین ! یعنی بیرون رفتن برای سیزده بدر تخلف است ،همچون سبقت غیرمجاز ،سرعت غیرمجاز و نبستن کمر بند ! می دانید چرا ؟! چون همه این تخلفات جان  وسلامت ما را به خطر می اندازند ! اگر جریمه نشویم ،امروز سزای تخلفمان را ندهیم ،فردا باید جزای آن را با مرگ خود ویا عزیزانمان ببینینم.
کد خبر: ۸۳۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ 01 April 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::سیزده بدر سنت دیرینه وکهن ما ایرانی هاست ،سنتی قدیمی در تراز نوروز ،چهار شنبه سوری و شب یلدا و سایر رسوم وسنن دیرینه ای که هزاران سال است با زندگی ما ایرانیان گره خورده و به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است .

سنت هایی فاخری که همگی ریشه در تاریخ وفرهنگ کهن و پر افتخار این سرزمین دارند ،در طول دهه های اخیر با وجود تلاقی تقویمی برخی مناسک مذهبی همچون شهادت بزرگان دینی و ماههای رمضان ومحرم ،بازهم ایرانیان در کنار به جای آوردن آداب دینی ورعایت حرمتهای مذهبی ،از سنت هزاران ساله آبا  اجدادی خود غافل نشده اند.

اما سیزده بدر حس مشترک ما ایرانیان در فصل رویش ،تغییر وتحول وبیدار باش طبیعت است ،حسی زیبای برگرفته از تاریخ کهن این سرزمین که در تقویم امروز نیز به نام روز طبیعت ثبت وضبط شده است .ایرانیان باستان در مورد سیزده بدر معتقد بودند كه جمشید شاه پیشدادی (بنیانگذار نوروز) روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم، خیمه و خرگاه برپا می‌كرد و بار عام می‌داد.

پیشینیان ما قرنهاست که با تبعیت از این سنت تاریخی ، در چنین روزی خود را به دل طبیعت می سپارند ،خانواده دست همدیگر را گرفته وراهی دشت ودمن می شوند ،آرزوهای خود رابه سبزه ها گره می زنند ،با رقص وپایکوبی در طبیعت،زیبایی های سنتی خود را با طراوت طبیعت به اشتراک می گذارند ،اما امسال همه این سنت ها به یک باره تغییر کرد ،چرا که به حکم جبر ناشی از ورود میهمانی ناخوانده به نام  "کرونا ویروس" به اندرونی ما ایرانیان ،نحسی را در بیرون رفتن از خانه هایشان وبا هم بودن می دانند ،به این درک رسیده اند که نباید ترس ناشی از گرفتار شدن به یک بیماری ناشناخته را به سبزه های طبیعت  گره زد !باید از پشت پنجره ها و جدا از هم سیزده را به در کنند!باید امسال سیزده را در خانه بمانیم تا کرونا ونحسی را برای همیشه به در کنیم!

اگر یکسال پیش،چرا دور برویم ،همین یکماه پیش اعلام می شد که بیرون رفتن در روز سیزده بدر  نحسی می آورد ،یا اینکه اگر کسی بخواهد روز سیزده بدر از خانه بیرون برود ،جریمه یا خودرو ایشان توقیف می شود ،باورش ممکن نبود ،یا برخی آن را در ردیف دروغ های سیزده قلمداد می کردند!

اما دروغ سیزده ای در کار نیست ! این یک واقعیت است ؛متفاوت تر از هرسال ،بیرون رفتن جریمه دارد ،پلیس در تمامی معابر حضور یافته وبا متخلفین برخورد می کند ! باور می کنید؟ نوشتیم متخلفین ! یعنی بیرون رفتن برای سیزده بدر تخلف است ،همچون سبقت غیرمجاز ،سرعت غیرمجاز و نبستن کمر بند ! می دانید چرا ؟! چون همه این تخلفات جان  وسلامت ما را به خطر می اندازند ! اگر جریمه نشویم ،امروز سزای تخلفمان را ندهیم ،فردا باید جزای آن را با مرگ خود ویا عزیزانمان ببینینم.

آری ! امسال برای سلامت خودمان ،عزیزانمان و همنوعانمان مرتکب خلاف از قانون نمی شویم !به خاطر یک مصلحت بزرگ در خانه می نشینیم و سیزده را در خانه هایمان با شکل و تجربه ای جدید به  در می کنیم .در خانه می مانیم وبا شیوه وطعم جدید با گره زدن سبزه های موجود در خانه ،سلامت خود وهم وطنانمان را آرزو می کنیم ،هم اینکه سبزه های طبیعت از دست مان نفس راحتی می کشند !

آری ! امسال ویروس کرونا در تمامی ابعاد زندگی ما تغییر ایجاد کرد ،سنن وفرهنگ ما را دچار دگرگونی کرد ،شیوه رفتار ما را تغییر داد ،خرید عید ما ،دید ویازدیدها ،عیدی های پر خاطره از دست پدربزرگها ومادربزرگها ،دورهمی های کنار سفره عید ،بغل کردن ها برای تبریک عید ،همه وهمه طعم ورنگ متفاوتی پیدا کرد ،تفاوتی که در چند دهه از عمرمان هرگز آن رابه چشم ندیده یا  نشنیده ایم ،سیزده بدر ما هم مشمول این دگرگونی شد ! همه این تفاوت ها برای یک موضوع مهم است " سلامت بمانیم و سلامتی دیگران را به خطر نندازیم"

واما !سالی که گذشت ،با تلخی سیل وغم از دست دادن وبی خانمان شدن جمعی از هموطنانمان آغاز شد وبا دلهره های ویروس کرونا و مرگ هموطنانمان بدرقه کردیم ،سال 99 هم آغازش تلخ و دلهره آور بود ،دیگر صدای نقاره ها وطبل خاطره انگیز تحویل سال برای ما ایرانیان جذاب نبود ،در این روز سیزده بدر ،فرصت در خانه ماندن را بهانه ای قرار دهیم برای دعا ونیایش به درگاه حضرت حق ،دعا کنیم که این بلا ومصیبت را از سر ما ایرانیان وجهان دور کند ،دعا کنیم که حداقل سال جدید را متفاوت تر از سالی که گذشت وبا خوشی بدرقه کنیم.

می دانیم ومی دانید که این مصیبت و بحران های پی در پی سزای رفتار ما با انسانیت و ظلم ما به طبیعت است ،پاداشی ست که دست طبیعت از همان دستی که داده ایم به دست ما می دهد !سزای تمامی ظلم ها ،کژی ها ،ناراستی ها وبدی هاییست که در حق همدیگر روا داشته ایم ،سزای مرگ هایی ست که برای هم طلب کرده ایم!بیاید به همدیگر ظلم نکنیم شاید دل طبیعت به رحم آمد وما انسانها را بخشید و امسال را بدون مصیبت سپری کردیم !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار