مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از ساماندهی آثار مولفان و ناشران ایلامی در "کتابسرا"ی این اداره کل خبر داد.
کد خبر: ۸۳۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 24 March 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛عمران خودآموز اظهار کرد: بانک آثار مولفان و پدیدآورندگان ایلامی در کتابسرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به منظور ساماندهی و ایجاد آرشیو علمی و میراث معنوی و دسترسی سریع و به روز و کمک به پژوهشگران و بهره گیری از پتانسیل مکانی"کتابسرا" تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: واحد چاپ و نشر اداره کل با همکاری موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام در راستای ایجاد آرشیو علمی و مناسب از آثار مولفان و ناشران بومی و هم چنین در جهت بهره مندی محققان و پژوهشگران حوزه ی کتاب شناسی استان،تمام کتاب های منتشر شده در استان را در "کتابسرا"ی این اداره کل ساماندهی و آرشیو کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، تصریح کرد: با عنایت به پتانسیل های موجود در حوزه ی چاپ و نشر کتاب در استان و به منظور تدوین و نگهداری کتاب های منتشر شده در محلی مناسب و قابل دسترسی،به پیشنهاد مدیرکل و همکاری و تلاش معاونت فرهنگی و امور رسانه ای، واحد چاپ و نشر و موسسه ی فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام، اقدامات مناسبی در این خصوص انجام و از کتاب های خریداری شده از ناشران و مولفان در این خصوص بهره گیری شده است.

خودآموز ادامه داد: در این اقدام فرهنگی و پژوهش محور، تمام کتاب های چاپ شده در استان در تمام قالب های معمول و موضوعات ادبی،علمی، مذهبی،کودک و نوجوان، سیاسی،دفاع مقدس،ادبیات آیینی، ایلام شناسی،آداب و رسوم و سنن استان، زبان و آواشناسی، مجموعه داستان بزرگ سال و نوجوان، رمان نوجوان و بزرگسال، بازآفرینی و بازنویسی از ادبیات کلاسیک،داستان زندگی، مجموعه مقالات پژوهشی و دانشگاهی،پایان نامه های به کتاب تبدیل شده،شعر کودک،کتاب های گرافیکی و تصویری،آثار ترجمه شده،کتاب های نفیس هنری و ادبی و... در بخش بانک مولفان بومی کتابسرا بر اساس ضوابط کتاب آرایی، تجمیع و گردآوری شده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده علاوه بر کتاب های منتشر شده توسط ناشران بومی، اثار مولفان ایلامی منتشر شده از سوی نشرهای خارج از استان ،نیز در این مجموعه نگهداری شود، تصریح کرد: بخش مهمی از کتاب های ارزشمند منتشر شده به زبان کردی نیز به عنوان گنجینه غنی و میراث زبان مادری در این بانک،نگهداری می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تاکید کرد: کتاب،میراث معنوی و گنجی بی پایان است و ضروری است که در نگهداری اصولی و علمی آن همت و تلاش مناسب صورت گیرد،زیرا به فرمایش امام صادق (ع): "کتاب های خود را نگهداری کنید، زیرا در آینده به آنها نیازمند می شوید."

وی گفت: در استان ایلام بیش از سی و سه ناشر فعالیت دارند و صدها مولف و مترجم نیز به آفرینش آثار ادبی و ... مشغول اند و این اداره کل به منظور حمایت و بسترسازی توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، هر سال هزاران جلد کتاب از ناشران و مولفان بومی را با پرداخت اعتبارات ریالی خریداری و به مراکز و محل های مناسب،توزیع و تزریق می کند.

وی ضمن دعوت از ناشران بومی و مولفان و پدیدآورندگان کتاب در داخل و خارج از استان مبنی بر اهدای کتاب های خود به این مجموعه، گفت: بخش بانک مولفان بومی"کتابسرا"ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آماده ی دریافت کتاب های منتشر شده در داخل و خارج استان است و مولفان و ناشران می توانند با اهدای ۳ جلد از کتاب های چاپ شده ی خود(دارای شابک و عنوان ثبت شده در کتاب خانه ی ملی) بر تقویت و غنای محتوایی و کمّی آن بیفزایند.

خودآموز گفت: بانک مولفان و ناشران ایلامی،یکی از دغدغه های مهم این اداره کل بوده که خوش بختانه مقدمات کار به همت دوستان و همکاران و نیز ناشران و مولفان بومی انجام شد و امیدواریم که شاهد غنا و توسعه ی کمّی آن باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد در فاز بعدی، بانک آثار دیجیتالی و نرم افزاری مولفان ایلامی راه اندازی شود./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار