اما اگر به کسی بر نخورد باید راست وپوست کنده عرض کنیم که حداقل در استان ما این سازمان مهم وسرنوشت ساز که می تواند در سلامت وجان انسانها نقش وِیژه ای ایفا کند ،یک سازمان کاملا پرت شده وحاشیه ای به حساب می آید که تنها بر روی کاغذ مطرح است ،با توجه به نمود کم رنگ آن در برخی حوادث دست ساز انسان در سطح کشور ،این سازمان در سایر استانها از وضعیتی مشابه استان ما برخوردار است .
کد خبر: ۸۳۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰ 21 March 2020

تابناک ایلام::قطعا تاکنون در مقطعی از سال نام "سازمان پدافند غیر عامل " به گوشتان خورده است ،آن مقطع هم نه به خاطر  حضور میدانی در راستای انجام وظایف سازمانی ،بلکه صرفا به منظور بزرگداشت روزی است که در سالروز تشکیل این سازمان در سال 82 به تقویم کشور افزوده شد .

سازمان پدافند غیر عامل همانگونه که از اسمش بر می آید ،سازمانی دفاعی بدون سلاح است ،به این معنا که با تمهید اندیشی وبرنامه ریزی در مقابل اقدامات مخرب دشمن از حمله مسلحانه گرفته تا سایبری وزیستی ،میزان آسیب های انسانی وغیر انسانی را به حداقل برسانند.

این سازمان که در استانها بعنوان یکی از ادارات کل زیر محموعه استانداری شناخته می شود باید با تبعیت از برنامه ها وتدابیر سازمان مرکزی مجموعه اقدامات فنی وعلمی را در حوزه زیرساختی از طراحی تا اجرا وهمچنین تمهید اندیشی در مواجهه احتمالی با بحران های ناشی از تهاجم دشمن در راستای کاهش آسیبها در دستور داشته باشند .

اما اگر به کسی بر نخورد باید راست وپوست کنده عرض کنیم که حداقل در استان ما این سازمان مهم وسرنوشت ساز که می تواند در سلامت وجان انسانها نقش وِیژه ای ایفا کند ،یک سازمان کاملا پرت شده وحاشیه ای به حساب می آید که تنها بر روی کاغذ مطرح است ،با توجه به نمود کم رنگ آن در برخی حوادث دست ساز انسان در سطح کشور ،این سازمان در سایر استانها از وضعیتی مشابه استان ما برخوردار است .

تاجایی که اطلاع داریم،کم اهمیت جلوه دادن این سازمان از عدم درک درجه اهمیت این سازمان ونگاه صرفا اداری به آن نشات می گیرد ،چرا که اگر مسئولین امر درک درستی از اهمیت ونقش این سازمان در سلامت انسانها وحفظ جان آنها می داشت ،این سازمان وضعیتی به مراتب بهتراز حیث نیروی انسانی متبحر ومرتبط ،منابع وتجهیزات و نقش اجرایی پررنگ در امور مرتبط به وظایفش در استانها برخوردار بود .

همانگونه که در اساسنامه و شرح وظایف سازمان پدافند آمده است ،یکی از برنامه های دفاعی این سازمان ،برنامه ریزی برای کاهش آسیب های ناشی از حملات دشمن در حوزه های شیمیایی ،زیستی و سایبری و...است.بنابراین به موازات تغییر در ابزار تهاجمی دشمن ،ابزار دفاعی ما هم باید بروز رسانی شود .یکی از این ابزار در عصر کنونی ،استفاده از ابزار زیستی وبیوتروریسم بر علیه انسانهاست .

امروز کشور درگیری یک بحران بزرگ به نام "سیوع ویروس کروناست"ویروسی ناشناخته که سطح وسیعی از کشور را در برگرفته ،هزاران نفر را آلوده و تعداد زیادی را هم به کام مرگ کشانیده است .طبق تعاریف ،حمله بیوتروریستی عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماری زا و سمی، که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏ ها، حیوانات و گیاهان می‏ شود.

این در حالیست که برخی از مسئولین کشور در اظهار نظرهای رسمی در خصوص شیوع ویروس کرونا ،حمله بیوتروریستی را دور از انتظار ندانسته اند ،از اینرو اولین سازمانی که باید امکانات و تجهیزات خود را درمواجهه با این حمله احتمالی بکار گرفته وقبل از این هم کشور را در مقابل حملات احتمالی مصون می کرد،همین سازمان پدافند غیر عامل است .

این روزها کشور و به تبع آن استان ما درگیر این ویروس همه گیر است ،بسیاری از دستگاههای مرتبط وغیر مرتبط را به خود در گیر کرده است ،بخش های مختلف سیاسی ،فرهنگی ،اقتصادی واجتماعی کشور را تحت شعاع قرار داده است،اما از سازمان پدافند غیر عامل خبری نیست!

اگر احتمال حمله بیوتروریستی بودن این ویروس شایعه شده در کشور تنها یک فرضیه هم باشد ،باید سازمان پدافند غیرعامل نقش واقعی خود در حوزه پیشگیری تا دفاع را برای مردم تبیین نماید ،این را تشریح کنند ؛چنانچه این فرضیه حتی با درصد پایین تری به واقعیت نزدیک باشد ،اقدامات پیشگیرانه آنان در حوزه مقابله و دفاع چیست؟در ادامه راه چه برنامه ای برای مصون سازی مردم در مقابل این حمله احتمالی در اختیار دارند ؟!چرا برنامه های پیشگیرانه این سازمان در مقابل حمله شیمایی و یا زیستی کارساز نبوده است؟

انتظار می رود سازمان پدافند غیر عامل پاسخ درخوری به سوالات مطرح شده ارایه دهند،واضح ومبرهن است در بحران اخیر پای سازمان پدافند غیر عامل لنگ است و مسئولین آن باید پاسخ منطقی ومستدلی به پرسشهای مطرح شده در چنته داشته باشند ،چرا که فلسفه وجودی آنان دفاع ازجان مردم کشور در مقابل حملات تروریستی ،نظامی وبیوتروریستی دشمن است . یقیقنا اگر در عمل به این وظیفه پایشان بلنگد،باید در ادامه راه در شیوه عمل وبرنامه هایشان تجدید نظر جدی به عمل آورند چون که ضرورت حفظ جان انسانها فرصتی برای آزمون وخطا باقی نمی گذارد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
قبل از شیوع کرونا ایشان زیاد در رسانه ها ظاهر میشد. حال مدتی است که ناپیدا است. شاید بستری باشد. البته نه از بیماری بلکه از ترس از کووید19 که یک دشمن ناپیدا و بی صداست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار