در حاشیه اقدامات ضدو نقیض ستادمقابله با کرونا؛
اما نکته مهمتری که باید مورد بررسی قرار گیرد ،چند صدایی در جبهه دفاع از سلامت مردم در مرکز کنترل وفرماندهی است ،چرا که در کشور ما به رغم آثار روانی این ویروس در بخش های مختلف جامعه وتلاش عمومی برای همراهی نمودن مردم برای مقابله جدی با این بحران ،اما رفتار ومواضع متناقض مسئولین امر از حیرانی ونبود برنامه واحد ومنسجم ملی برای مقابله با این ویروس همه گیر حکایت دارد .
کد خبر: ۸۳۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵ 18 March 2020

تابناک ایلام::کرونا ویروسی وارداتی ،اما ناشناخته که در کمتر از یکماه بخش اعظمی از کشورهای جهان را درگیر نموده است ،درایران نیز تمامی استانهای کشور را در نوردیده و تا لحظه نگارش این مطلب بیش از 17هزار نفر از هموطنانمان را آلوده و تعداد 1135نفر را نیز به کام مرگ کشانیده است.

اگرچه پس از شناسایی کانون بحران کرونا در کشور،مسئولین مربوطه در اندیشیدن تمهیدات قانونی در قرنطینه کردن نقطه ابتلا و انتشار این ویروس به دیگر نقاط کشور تعلل کرده واین ویروس در کوتاهترین زمان ممکن به تمامی نقاط کشور سرایت کرد،اما با این وجود همانگونه که سازمان بهداشت جهانی هم تایید کرده اند ،این روزها با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها ،باز هم نسبت به برخی کشورهای مدعی ،ایران در جدی گرفتن ومقابله با این ویروس پیشرو تر است .

اما نکته مهمتری که باید مورد بررسی قرار گیرد ،چند صدایی در جبهه دفاع از سلامت مردم در مرکز کنترل وفرماندهی است ،چرا که در کشور ما به رغم آثار روانی این ویروس در بخش های مختلف جامعه وتلاش گسترده برای همراه نمودن مردم درراستای مقابله جدی با این بحران وقطع زنجیره ابتلای به آن  ،اما رفتار ومواضع متناقض مسئولین امر از حیرانی ونبود برنامه واحد ومنسجم ملی برای مقابله با این ویروس همه گیر حکایت دارد .

درست زمانیکه زنگ خطر حضور ویروس کرونا به صدا در می آید ومسئولین  کشور برای آغاز یک دفاع ملی با بحران ویروس کرونا آماده می شوند ،خبرنگار رسانه ملی دوربین را بر دوش گرفته وبا گشت وگذار در بازار ومحله های پر تجمع شهر قم بعنوان نقطه آلودگی این ویروس ،از گل وبلبلل بودن وضعیت گزارش تهیه می کند ،به گونه ایکه این تصور در شهر قم وسطح کشور شکل گرفت که چیزی به نام ویروس کرونا از اساس وجود خارجی ندارد .

در حالیکه مسئولین از ضرورت قرنطینه شهر قم وضرورت تعطیلی اماکن مقدس بعنوان مکانهای پر جمعیت می گویند ،عده ای بعنوان متولی این مکانهای مقدس از آنتی ویروس بودن ضریح سخن گفته و برخی دیگر نیز برای تکمیل نمودن این ادعا ،حرکت زشت لیس زدن ضریح را به نمایش گذاشتند.

در جایی همچون استان ایلام ،دادستان مرکز استان با تکیه بر وظیفه ذاتی خود بمنظور حفظ سلامت شهروندان  ،ورود مسافرین ومیهمانان غیر ایلامی را ممنوع می کند ،اما وزارت کشور ابن اقدام را بر خلاف امنیت ملی قلمداد کرده وبه واسطه استاندار ،این طرح را کان لم یکن اعلام می کند !

از سویی استاندار ایلام از تعطیلی پاساژها ،مراکز خرید وبازارهای استان خبر می دهد ،اما همان روز رییس جمهور در گفتگو با خبر نیمروزی صدا وسیما ،هر گونه اقدام برای تعطیلی بازارها ومراکز خرید را غیر قانونی اعلام کرده ومی گوید در کشور چیزی به نام قرنطینه نداریم چه امروز وچه در ایام تعطیلات نوروز!

شهرداری مرکز استان از تعطیلی بازار روز میوه خبرمی دهد ،اما این روزها بازار فعالتر از روزهای عادی شده وعلاوه بر فروش میوه ،بساط سفره نوروزی هم پهن می کنند !

مسئولین به صورت مرتب از هموطنان می خواهند که در خانه بمانند وهشتک " در خانه بمانید " راه می اندازند ،اما هنوز نتوانسته اند با تعطیل نمودن ادارات ،بخش اعظمی از رفت وآمدهای درون شهری را متوقف کنند !

رییس جمهور کشور بعنوان رکن عالی اجرایی کشور و با هماهنگی مراجع تقلید و تولیت حرم های مطهر  ،در راستای مقابله با این ویروس ،آن را تعطیل می کنند ،اما چند روحانی عالم نما با هدایت دهها متحجر دینی ،با اهانت به حرم این بزرگواران ،درب های حرم را می شکنند وتازه می گویند ،رییس جمهور غلط کرده !

حال با این همه آشفتگی در پشت جبهه و خط مقدم دفاع ملی در مقابل این ویروس مهاجم ،با این حجم بالای تناقضات ،با تعدد دستگاههای تصمیم گیر ومجری که هرکدام دستور وطرح دیگری را نقض می کنند ،چگونه باید در این جبهه موفق عمل کرد ،موضوعیست که باید برای آن چاره اندیشی شود .

در کشور ما پس از چهل سال از عمر انقلاب وبه رغم روشن بودن شرح وظایف و تفکیک قوا ،با وجود مشخص بودن خط ومشی ها ووظایف هر دستگاه در زمان عادی وبحران ،چرا باید هنوز این موضوع مهم روشن نشود که در زمان بحران باید همه از دستور واحد و تشکیلات واحد تصمیم گیری تبعیت کنند ،مساله مهمی است که باید در دستور کار قرار گرفته و چارچوب های آن مشخص شود.

همه می دانیم در مواقع بحرانی از قبیل بحران های طبیعی و ساخته دست بشر ،کانون تصمیم گیری واتاق فرماندهی باید مشخص ویکی باشد ،آشفتگی وتشتت در مرکز فرماندهی باعث به هم ریختگی ودلمردگی نیروهای خط مقدم  جبهه خواهد شد، از اینرو از مسئولین می خواهیم اول با خودشان کنار بیایند چون مردم می دانند چکار کنند،چرا که  با استمرار چنین وضعیتی و در مواجهه با رخدادی به مراتب مهم تر وبزرگ تر از بحران کرونا ،خدا می داند چه بر سر مردم وکشور خواهد آمد !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
بکی میگه جدی نگیرین یکی میگه بگیرین یکی میگهازخونه بیرون نربن صداوسیمابامردم توخیابون صحبت میکنه که بیرونن ماسک هم که نیست همه تولیدکننده ان پس ماسکهاکو
ناشناس
|
Romania
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
من دیروز ماسک خریدم خیلی هم گرون روش نوشته به فرانسه اهدایی ارتش فرانسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
از بی برنامگی دولت به اینجا رسیدیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار