این انتخابات با کمترین سطح مشارکت نسبت به ادوار پس از انقلاب رکورد تلخی را بر جای گذاشت که جا دارد مسئولین ارشد کشوری بدون فوت وقت نسبت به آسیب شناسی این وضعیت مبادرت ورزند ،چرا که انتخابات مهم دیگری در پیش رو داریم . اگر چه بدون تحقیق چرایی این سطح از عدم اقبال مشخص است ،اما ضرورت دارد با تغییر رویه وتجدید نظر در رفتار ها این عوامل از زبان خود مسئولین تبیین شود ،چرا که اعتراف به کژی ها قادر است قدری در بازگشت  اعتماد از دست رفته اثرگذار باشد .
کد خبر: ۸۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵ 24 February 2020

تابناک ایلام ::انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حواشی وفراز ونشیب هایش به پایان رسید ،انتخاباتی که از هر حیث تفاوت  برجسته خود را با ادوار گذشته نشان داد .

تفاوتهایی از جنس دست چین شدن جنس از سوی شورای نگهبان ،کیفیت برگزاری از سوی مجریان،عدم نظارت بر نحوه عملکرد مجریان امر انتخابات ،هم از نظر کیفیت حضور مردم با ضعیف ترین سطح مشارکت و مهمتر از همه عدم رعایت بی طرفی و مداخله بی حد وحصر مدیران و صاحبان قدرت و دستگاههای حاکمیتی و اجرایی در این انتخابات !

همه ما بعنوان  دغدغه مندان نظام ،معتقد بوده وهستیم که مشارکت مردم در انتخابات می تواند بعنوان یک مولفه مهم تامین کننده امنیت ومنافع ملی کشور نسبت به سایر مولفه های قدرت در برابر دسیسه های دشمنان برون مرزی اثرگذاری خود را نشان دهد .

بدون شک رعایت امانتداری، اصل بیطرفی واعتمادبخشی به مردم بعنوان یکی از اصلی ترین پایه ها ورکن مردمسالاری در انتخابات ،در تمامی مراحل برگزاری از تایید صلاحیت گرفته تا زمان تبلیغات و حین فرآیند رای گیری تا اعلام نتایج،مسیر رابرای مشارکت آنان هموار خواهد کرد .

این انتخابات با کمترین سطح مشارکت نسبت به ادوار پس از انقلاب رکورد تلخی را بر جای گذاشت که جا دارد مسئولین ارشد کشوری بدون فوت وقت نسبت به آسیب شناسی این وضعیت مبادرت ورزند ،چرا که انتخابات مهم دیگری در پیش رو داریم . اگر چه بدون تحقیق،می توان به چرایی این سطح از عدم اقبال دست یافت  ،اما ضرورت دارد با تغییر رویه وتجدید نظر در رفتار ها این عوامل از زبان خود مسئولین تبیین شود ،چرا که اعتراف به کژی ها می تواند تا حدودی  در بازگشت  اعتماد از دست رفته اثرگذار باشد .

اما در استان ایلام ،صرفنظر از تمامی حرف وحدیث هایی که در خصوص شیوه عمل غیر مرسوم والبته خلاف قانون  کاندیداها برای جلب نظر ورای مردم  وجود دارد ،یک موضوع دیگری هم در این انتخابات ، نسبت به دوره های قبل برجسته بود  ، لذا ضرورت دارد مسئولین استان بدون اغماص وبرای پیشگیری از تبدیل آن به رویه ثابت در فرایند انتخابات آتی برخورد لازم به عمل آورند .

رعایت اصل بیطرفی یکی از مهمترین مولفه های اعتمادزا در انتخابات است ،موضوعی که در هفته های منتهی به انتخابات بارها از سوی مدیر ارشد استان تبیین شد. اما آقای استاندار باید بدانند که متاسفانه با وجود شعارهای داده شده ،این اصل از سوی نهادهای مجری انتخابات نه تنها رعایت نشد ،بلکه  لگد مال هم  شد .

وقتی که مدام  از رعایت بیطرفی دم زده می شود ،وقتی که به مردم قول داده می شود که یقین حاصل کنند انتخابات در کمال بیطرفی وامانتداری برگزار می شود ،اما مردم می بییند که متولیان ومجریان چه بر سر انتخابات می آورند ،نباید از آنان مشارکت بالای 50درصد انتظار داشت!

درست است که مسایل اقتصادی،سیاسی واجتماعی و اتفاقات سالهای اخیر تاحدودی اعتماد مردم را خدشه دار کرده است ،درست است که مردم ما به سطحی از نداری رسیده ومشکلات اقتصادی به گونه ای بر آنان استیلا یافته که مجبورند بر سرنوشت خود چوب حراج بزنند ! اما باور کنید همه اینها اصل ماجرا ودلیل عدم اقبال به صندوق های رای نیست !

وقتی مردم می بینند که فلان بخشدار ،فلان فرماندار ،فلان شهردار و فلان مدیر دستگاه که اتفاقا در برگزاری انتخابات مسئولیت دارند ،چگونه بخاطر پیروزی فلان کاندیدای ایل وتبار رگ گردن متورم می کنند ،ابزار و امکانات اداری ونیروی انسانی را در مسیر قالب نمودن ایشان به مردم  بسیج می کنند ،تمام ابزار قدرت را در اختیار کاندیدای خاص قرار می دهند ،اینجاست که به صحت انتخابات ،به شعار امانت داری و بی طرفی شک می کنند ،ناگزیر قهر از صندوق های رای ر ابر می گزینند !نتیجه همان می شود که آرزوی دشمنان این مرز وبوم است .

آقای استاندار ! به مدیران دستگاههای اجرایی که دستگاه تحت تصدی رابه ستاد تبلیغات برخی کاندیداها تبدیل کردند کاری نداریم ،اما یقین داشته باشید بخشداران شما بعنوان مجریان انتخابات در بسیاری از بخش ها  اجازه ندادند  مردم به درستی تصمیم بگیرند وانتخاب کنند !

آقای استاندار ! وقتی ادعا می شود که مردم ولی نعمتان ما هستند ،پس خدمت به آنان از سوی  شهرداری ها،بخشداری ها و  نهادهای حاکمیتی وظیفه است ،چرا باید اجازه داد  تا این دستگاهها با گروگان گیری نیازهای اولیه مردم ،آنان را استثمار کنند!؟ 

به نظر شما این عدالت است که یک کاندیدا با حداقل امکانات وسرمایه با کاندیدایی رقایت کند که تمامی قدرت وثروت را پشت سر خود داشته باشد  ؟!درست مثل اینکه تیم شرکت گاز ایلام به مصاف رئال مادرید برود ! آیا این عادلانه است ؟! 

بی گمان در روزهای آتی به ترتیب به آسیب های این انتخابات خواهیم پرداخت ،اما نباید این نکته را فراموش کنید که این انتخابات  حاوی حرف وحدیث هایی است که عبور با بی تفاوتی از کنار آنها به رویه ای ثابت برای انتخابات پیش رو تبدیل خواهد شد و نتیحه اش هم بی اعتمادی وبی میلی مردم خواهد بود ،لطفا از بخشداران شروع کنید !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار