استاندار ایلام گفت: ۴۵۱ هزار نفر از مردم استان واجد شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه امسال هستند که این از این تعداد ۳۱۷ هزار نفر در حوزه شمالی و ۱۳۴ هزار نفر نیز مربوط به حوزه جنوبی استان است.
کد خبر: ۸۲۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲ 19 February 2020

به گزارش تابناک ایلام ، قاسم سلیمانی‌دشتکی  اظهار داشت: استکبار جهانی هر لحظه در تلاش برای ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و حضور مردم در انتخابات و حماسه‌آفرینی آنان این تلاش‌ها را نقش بر آب می‌کند.

وی افزود: فرمانداران و مسوؤلان شهرستان و استان باید از کارهای تنش‌زا جلوگیری کنند و جزو کسانی باشند که مردم را برای حضور حداکثری تشویق می‌کنند.

استاندار ایلام با بیان اینکه سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت ارکان مهم در انتخابات است، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که انتخابات را سالم و امن برگزار کنیم و امانت‌دار خوبی برای مردم باشیم، امکان رای دادن چندباره در این دوره وجود ندارد.

سلیمانی‌دشتکی اصل بی‌طرفی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: هرگاه تمکین مسوؤلان به قانون به مردم ثابت شود، اعتماد عمومی نیز افزایش یافته و بالا رفتن سطح مشارکت را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: وعده‌های نامزدهای انتخابات در اذهان مردم ثبت می‌شود، آنان باید در چارچوب شرح وظایف یک نماینده وعده و وعید بدهند و از آنجا که نمایندگان باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند، لذا وعده‌هایی که می‌دهند باید قابلیت اجرا و تحقق داشته باشد.

استاندار ایلام با بیان اینکه علاقمند بودم انتخابات این دوره رقابت سیاسی و برنامه‌ای باشد، گفت: مواظب باشیم رقابت‌های قومی و قبیله ای در انتخابات به اختلافات منجر نشود، نامزدها بجای تخریب یکدیگر برنامه‌های خود را ارائه دهند.

سلیمانی‌دشتکی خاطرنشان کرد: انتخابات در استان شکل قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای به خود گرفته است و از حالت حزبی و جناحی خارج شده و این یک حسن دارد و یک مشکل، حسن اینکه باعث مشارکت بیشتر می‌شود اما باید مواظب بود که پررنگ شدن بحث قومیت‌ها موجب تنش و نزاع بین قومیت‌ها نشود.

وی افزود: مردم و نامزدهای انتخاباتی دقت کنند این انتخابات باعث وحدت و برادری شود و خدایی نکرده باعث اختلافات نشود و البته ما تمهیدات بسیار قوی برای برگزاری یک انتخابات امن و سالم اندیشیده‌ایم.

استاندار ایلام ادامه داد: روند انتخاب تا امروز به خوبی پیش رفته است و در این بین جلسات مختلفی با اعضای ستاد انتخابات، نظارت، بزرگان، ریش سفیدان و متنفذین، مردم، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف، احزاب و فعالان سیاسی برای پربارتر کردن انتخابات برگزار شده است.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به تعداد نهایی نامزدهای انتخاباتی در ۲ حوزه انتخاباتی استان گفت: از ۱۳۲ کاندید در هیات‌های اجرایی تنها سه نفر رد صلاحیت شد اما در جمع‌بندی امروز شاهد رقابت ۴۷ نفر هستیم که از این میزان ۲۸ نفر در حوزه شمال و شاهد رقابت هر ۱۴ نفر برای یک نماینده و در حوزه جنوب شاهد رقابت ۱۹ نفر برای یک کرسی هستیم.

به گفته وی ، در این دوره اگر هر نامزد بتواند ۲۰ درصد آرا یا به عبارتی یک پنجم آرا را بدست بیاورد وارد مجلس می‌شود.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه امسال رای دادن با دستگاه الکترونیک و فقط با کد ملی انجام می‌شود و امکان تخلف چندباره رای دادن وجود ندارد، تاکید کرد: در مرحله اول هرکس هرجا می‌تواند رای بدهد اما مرحله دوم هر فردی که در هر حوزه‌ای رای داده است حق رای دادن دارد.

سلیمانی‌دشتکی با شاره به مشارکت مردم استان ایلام در اودار مختلف انتخابات یادآور شد: مشارکت مردم ایلام در ادوار گذشته در مجلس اول ۵۴ درصد، مجلس دوم ۷۲ و نیم درصد، مجلس سوم ۸۳ و نیم درصد، مجلس چهارم ۷۸.۶ درصد، مجلس پنجم ۹۰.۶۴ درصد، مجلس ششم ۸۷ درصد، مجلس هفتم ۷۳ درصد و مجلس هشتم ۷۸.۵ درصد، مجلس نهم ۸۷ درصد و مجلس دهم ۷۵.۲۵ درصد و میانگین مشارکت ۷۸ درصد بوده است.

استاندار ایلام ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از ۶۵ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند و امیدواریم به حد و نصاب پارسال که بالای ۷۰ درصد است، برسد.

سلیمانی‌دشتکی اضافه کرد: مجلس بایست در راس امور باشد و یک نماینده بایست به امور بین‌الملل، امور ملی و استانی تسلط داشته باشد، نمایندگان می‌توانند چه از طریق لایحه از طرف دولت و چه از طریق ارائه طرح‌ها در قانونگذاری نقش مهم خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلام نیز گفت: نماینده دارای اختیارات فراوانی است، آنان در تمام امور کشور حق تحقیق و تفحص دارند. نمایندگان توان تذکر و استیضاح وزرا و حتی رییس جمهوری را دارند، اما در خیلی جاها نمایندگان به وظایف خود عمل نمی‌کنند ولی در عوض قول و وعده‌هایی را می دهند که جزو وظایف آنها نیست.

استاندار ایلام تصریح کرد: کار نماینده دخالت در عزل و نصب‌های دستگاه‌های اجرایی، احداث پروژه‌های عمرانی و مسائل این چنینی نیست، اینها موارد همه وظیفه قوه دیگر بنام قوه مجریه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار