تابناک / در حالی‌که سازمان هواشناسی هشدار ورود سامانه بارشی به کشور را داده، مسئولان آبی وضعیت سدها را نرمال اعلام کرده‌اند و گفته شده که ...
کد خبر: ۸۲۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ 16 February 2020
تابناک / در حالی‌که سازمان هواشناسی هشدار ورود سامانه بارشی به کشور را داده، مسئولان آبی وضعیت سدها را نرمال اعلام کرده‌اند و گفته شده که ...
 
 
نگران باران‌های سیل‌آسا باشیم؟

در حالی‌که سازمان هواشناسی هشدار ورود سامانه بارشی به کشور را داده، مسئولان آبی وضعیت سدها را نرمال اعلام کرده‌اند و گفته شده که اقدامات مدیریت سیلاب انجام شده است.

در هفته‌های گذشته شاهد بارش برف و باران در اکثر نقاط کشور بوده‌ایم که این مساله نگرانی‌هایی را برای وقوع سیلاب ایجاد کرده اما آن‌طور که قاسم تقی‌زاده خامسی - معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو - اعلام کرده است، بارندگی‌های اخیر به صورت برف بوده و تا این بارندگی‌ها تبدیل به سیلاب شود، زمان بیشتری نسبت به باران خواهد برد و به همین دلیل کنترل برف راحت‌تر از باران است و برای فصل تابستان نیز به دلیل ماندگاری بیشتر برف و توزیع تدریجی آن به مخازن، وضعیت منابع آبی در زمان پیک بهبود می‌یابد.

۵۴ درصد سدهای کشور پر هستند

وی با تاکید بر این‌که حدود ۵۴ درصد از سدهای کشور پر هستند، گفت: به منظور مدیریت سیلاب مابقی حجم سدها را خالی نگه داشته‌ایم تا در زمان وقوع باران بتوانیم مدیریت سیلاب داشته باشیم.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره باران‌های سیل‌آسا، تصریح کرد: پیش‌بینی‌هایی که در ۴۸ ساعت اخیر و نهایتا سه روز انجام می‌شود، قابل اطمینان است، چراکه پیش‌بینی‌هایی که برای بهمن‌ماه و اسفندماه صورت گرفت، چندان مطابق نبود و استان گیلان را تحت تاثیر قرار داد.

همچنین رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا لازم است که کشور را برای باران‌های حجیم در ماه‌های آینده آماده کرد؟ گفت: اتکای ما بر آمار و اطلاعاتی است که سازمان هواشناسی از منابع و مراجع معتبر دنیا و سیستم‌ها و تجهیزاتی که در اختیار دارد، اعلام می‌کند و هر سه ماه یکبار نیز در جلسات شورای عالی آب پیش‌بینی‌هایی در این رابطه مطرح می‌شود و وزارت نیرو نیز سعی می‌کند بر همان اساس برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد.

به گفته وی، برای سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ در فصل پاییز که آن را پشت سر گذاشته‌ایم، شرایط نسبتا نرمال و کمی بالاتر از نرمال پیش‌بینی شده بود و برای زمستان نیز شرایط به صورت نرمال و کمی پایین‌تر از نرمال پیش‌بینی شده است. اما بر اساس آنچه که تاکنون رخ داده میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی ۱۵۰ میلی‌متر ثبت شده است که حدود ۳۱ درصد بیش‌تر از متوسط بلندمدت است که در این شرایط لازم است مردم آماده وضعیت پر بارش‌تری باشند. این عدد حتی از پارسال نیز که سال تری بود، ۵ درصد بیشتر بوده است.

اردکانیان اظهار کرد: البته باید گفت که میزان بارندگی در تمام کشور به صورت یکسان نیست به گونه‌ای که در برخی از استان‌ها همچون خراسان شمالی، اردبیل و گلستان میزان بارش‌ها به نسبت بلندمدت و متوسط کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده اما در مجموع پیش‌بینی ما این است که تابستان را در عمده مناطق به دلیل وجود ذخایر آبی نسبتاً مناسب و تداوم همکاری هموطنانمان با آرامش سپری کنیم.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور

طبق اعلام سازمان هواشناسی، امروز، یکشنبه به تدریج سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب و شمال غرب بارش برف و در ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز و دامنه‌های زاگرس مرکزی در جنوب غرب بارش پراکنده را به دنبال دارد. در اواخر وقت امروز، یکشنبه با شمالی شدن جریان‌ها روی غرب دریای خزر بارش باران، وزش باد و کاهش نسبی دما در گیلان و اردبیل رخ می‌دهد، طی روز دوشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) این سامانه بارشی علاوه بر مناطق مذکور در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شمال شرق فعال است و بارش باران کل سواحل شمالی را در بر می‌گیرد.

در اواخر وقت روز دوشنبه از شمال شرق کشور خارج می‌شود و طی این روز بارش برف در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال کرمانشاه و جنوب لرستان شدت بیشتری دارد. طی روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در نوار شمالی و شمال غرب کشور و در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در جنوب غرب بارش پراکنده و وزش باد دور از انتظار نیست و طی روز چهارشنبه (۳۰ بهمن‌ماه) در نیمه شرقی کشور جوی آرام خواهیم داشت و به تدریج با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور بارش در استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب شروع می‌شود و طی بعد از ظهر شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران را فرا می‌گیرد.

طی بعد از ظهر این روز بارش برف در جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی شدت بیشتری دارد،  این سامانه بارشی نیز طی روز پنج‌شنبه (۱ اسفندماه) در کل کشور فعال خواهد بود و به تدریج در اواخر وقت این روز از فعالیت آن در نیمه غربی کاسته می‌شود و فقط در شمال شرق و شرق کشور سبب ابرناکی و بارش خواهد شد.

 آسمان تهران نیز امروز فردا کمی ابری در بعد از ظهر افزایش ابر در اواخر وقت بارش پراکنده و گاهی وزش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی روز دوشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) ابری، نیمه ابری، گاهی افزایش ابر و بارش پراکنده همراه با وزش باد با حداقل دمای دو و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار