معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ،
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: افزایش سطح کشت باغات در استان از اولویت‌های اصلی در حوزه کشاورزی است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است هفت هزار هکتار به سطح باغ‌های مثمر استان افزوده شود.
کد خبر: ۸۲۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ 16 February 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛حیدر نعمتی اظهار داشت: کاشت درختان مثمر در اراضی شیبدار بر اساس برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار دارد که به این منظور با فراهم کردن مشارکت مردم می‌توان یک اقدام اساسی در این زمینه انجام داد.

وی اضافه کرد: اکنون کشت نهال بادام در ۸۰ هکتار در شهرستان ملکشاهی در دست اقدام است که متقاضیان به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

معاون استاندار ایلام افزود: بر اساس برنامه زمانبندی برنامه ششم توسعه قرار است حدود هفت هزار هکتار به سطح زیر کشت باغات استان ایلام اضافه شود.

نعمتی بر ضرورت توسعه کشت باغات در استان تاکید کرد و گفت: اگر باغات ایلام توسعه یابد بسیاری از صنایع جانبی نیز توسعه می‌یابد و اشتغالزایی مناسبی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی از مسوولان صندوق کارآفرینی امید استان خواست: ضمن بررسی پرونده افراد متقاضی توسعه باغات در پرداخت تسهیلات آنها با توجه به فصل کاشت نهال تسریع به عمل آید.

معاون جهاد کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: اکنون ۸۰ نفر به صندوق کارآفرینی امید برای کاشت نهال در اراضی شیبدار معرفی شده‌اند.

همایون مظاهری اظهار داشت: با توجه به اینکه کشت گونه مقاوم بادام در مناطق پر باران در دستور کار قرار دارد این اراضی به توسعه کشت بادام اختصاص می‌یابد.

وی از مسوولان صندوق کارآفرینی امید استان خواست که در روند پرداخت تسهیلات تسریع کنند.

وی تاکید کرد: استان ایلام به لطف داشتن اراضی حاصلخیز کشاورزی، باغات ثمرده، منابع آب و خاک مناسب و مستعد، کشاورزان سخت‌کوش و توانمند و حمایت بیشتر دولت می‌تواند در آینده به یکی از قطب‌های اصلی و موفق تولید در این بخش تبدیل شود.

مظاهری گفت: اکنون ۶ هزار و ۲۲۰ هکتار سطح زیر کشت باغات مثمر استان با تولید ۱۸ هزار و ۲۳۳ تن انواع میوه است و این آمار در چهار سال گذشته در شاخص رشد سطح باغات استان ۶ درصد و تولید محصولات باغی ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: مقدار تولید سالانه فرآورده‌های دامی استان ۱۶۵ هزار تن شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام است که عمده این فرآورده‌های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صدور آنها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد. 

وی افزود: مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان ۳۴۰ هزار هکتار است که ۸۰ هزار هکتار آن را اراضی آبی و مابقی را دیم تشکیل داده است که یکی از برنامه‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه‌های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان ۱۸۰ هزار هکتار تا سال ۹۸ است.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک تسهیلات روستایی کشاورزان بتوانند در اجرای طرح‌های فرآوری محصولات کشاورزی خرد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، عواید بیشتری نصیب خود کنند و از عرضه و خام فروشی محصولات جلوگیری به عمل آید./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار