وزیر بهداشت ضمن تشریح دستاورد‌های حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند ما را در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی زمین‌گیر، مایوس و درمانده کنند، اما به لطف خداوند و با همت سربازان عرصه سلامت و تولید این کشور، امروز کمبود‌های دارویی ما یک‌سوم روز مشابه در سال قبل است.
کد خبر: ۸۲۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 12 February 2020
 
 			 				 					صادرات داروی ایرانی به ۵۰ کشور دنیا
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن، با حضور در جمع مردم شهرستان لامردِ استان فارس، ضمن تبریک سالروز دهه فجر وگرامیداشت یاد شهدا، گفت: امروز همه شما می‌دانید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات شگرفی در ایران اسلامی اتفاق افتاد. من به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برمی‌شمارم که بعد از انقلاب اسلامی چه تحولات عظیم و شگرفی را در عرصه نظام سلامت کشور داشتیم.

وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور
وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی در سراسر کشور فقط ۱۴ هزار پزشک داشتیم که اکثرا پزشکان خارجی بودند. این درحالیست که درحال حاضر فقط در بیمارستان شهر کنگان اعلام شد که ۶۰ متخصص حضور دارند. این افتخار بزرگی بود برای من که قبل از انقلاب آمار و اطلاعات این استان‌ها را داشتم. ما در سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس جمعا ۶۰ متخصص نداشتیم، اما امروز فقط در یکی از شهر‌های این مملکت ۶۰ متخصص داریم.

ایجاد ۱۲۰ هزار تحت بیمارستانی در کشور
نمکی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامیی فقط شش دانشکده پزشکی داشتیم، اما امروز حدود ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم که متخصصان برجسته‌ای را برای این مملکت تقدیم می‌کنند. امروز برای هیچ بیماری حتی سخت‌ترین بیماری‌ها نیازمند بیرون این مرز‌ها نیستیم. همچنین تعداد تخت‌های بیمارستانی‌مان از حدود ۵۶ هزار تخت قبل از انقلاب به ۱۲۰ هزار تخت رسیده است که فقط در دولت تدبیر و امید معادل همه تخت‌های قبل از انقلاب، تخت جدید ایجاد کردیم. قبل از انقلاب ۱۰۸۰ مرکز در روستاهایمان داشتیم، اما امروز خوشبختانه ۱۸ هزار خانه بهداشت در دورترین نقاط این کشور داریم.

واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی و حذف سرخک در کشور
وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون کودکان ما در کشور قبل از انقلاب ۲۵ درصد بود، اظهار کرد: البته این واکسیناسیون هم علیه همه بیماری‌های واگیردار قابل پیشگیری با واکسن نبود، اما امروز با لطف خدا و همت سربازان حوزه سلامت و آگاهی مردم شریف این سرزمین، ۱۰۰ درصد کودکانمان تحت پوشش واکسیناسیون است. خوشبختانه امسال توانستیم گواهی حذف سرخک را به عنوان یکی از سرافرازترین کشور‌های منطقه از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنیم.

اقدام برای ریشه‌کنی مالاریا
وزیر بهداشت ادامه داد: من ۳۰ سال پیش معاون بهداشت این کشور بودم، در همین منطقه یکی از گرفتاری‌های بزرگ ما بیماری مالاریا بود که تا سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیش می‌رفت، حال ما امسال می‌خواهیم سال ریشه‌کنی کلی مالاریا از کشور، جشن بگیریم. در عین حال شاهد بودید که بیماری آنفلوآنزای H. ۱ N. ۱ در جهان چه قتل عامی کرد و در آمریکا در چند هفته قبل حدود ۸۵۰۰ مرگ به دلیل آنفلوآنزا ثبت شد، اما ما با سیستم بهداشتی مجهز توانستیم این بیماری مهلک و مسری را مهار کنیم.

صادرات داروی ایرانی به ۵۰ کشور دنیا
وی با اشاره به تحریم‌های دارویی در کشور نیز گفت: ما با همه حضور شرکت‌های چند ملیتی قبل از انقلاب تنها ۲۵ درصد ازز داروهایمان را در داخل کشور تهیه می‌کردیم، اما امروز فرزندان برومند شما در عرصه صنعت دارویی کشور ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی را تهیه می‌کنند و ما در همین شرایط تحریم به ۵۰ کشور دنیا دارو صادر می‌کنیم.

نمکی تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند ما را در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی زمین‌گیر و مایوس و درمانده کنند، اما به لطف خداوند و با همت سربازان عرصه سلامت و تولید این کشور، امروز کمبود‌های دارویی ما یک‌سوم روز مشابه در سال قبل است. این روحیه جهادی فرزندان این سرزمین است که برگرفته از روحیه انقلابی سال‌های بعد از انقلاب است که این درخشش‌ها را داریم.

وی افزود: در عین حال در عرصه پژوهش و فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان هم پیشرفت داشته‌ایم. به‌طوری که امروز ۱۲۰۰ شرکت دانشبنیان در سراسر کشور به صورت جهادی کار می‌کنند تا نیاز‌های نظام سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی را فراهم کند.

نمکی با بیان اینکه خوشبختانه امروز در شهر لامرد شاهد افتتاح مرکز "ام. آر. آی" بودیم، گفت: قبل از انقلاب وجود "ام. آر. آی" جزو آرزو‌های شهر‌های بزرگ ما مثل تهران بود و در دانشگاه‌های علوم پزشکی آن زمان "ام. آر. آی" جزو رویاهایمان بود و امروز آن را در لامرد افتتاح کردیم که این برکتی است از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران.

شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد

وی ضمن بزرگداشت یاد شهید قاسم سلیمانی، گفت: من به دلیل قُرب جوار این عزیز، خصلت‌های بسیار والایی را در ایشان دیدم. روز قبل از شهادت سلیمانی را با امروز مقایسه می‌کنم؛ هرچه جلوتر می‌رویم، ابعاد بزرگتری از این فاجعه تروریستی عیان می‌شود، هم برای ما و هم برای دنیا. امروز تمام جهان فهمیدند که شهید سلیمانی تروریست نبود، بلکه مظلوم ضد تروریست بود. این پرده‌دری از جنایت آمریکایی‌ها، مظلومیت شهید سلیمانی را عیان کرد. شهید سلیمانی که برای زمین‌گیر کردن وحشی‌ترین تروریست‌های تاریخ به نام داعش که دست پرورده آمریکا و اسرائیل بودند، رفت و هزار کلیومتر آن طرف‌تر از مرز‌های ما این عناصر خبیث را زمین‌گیر کرد. امروز دنیا به مظلومیت شهید سلیمانی پی برد.

وی ادامه داد: دومین اتفاقی که بعد از شهادت سردار سلیمانی افتاد، این بود که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که این ترور ناجوانمردانه را طراحی کردند، از شهید سلیمانی بیشتر از سلیمانی زنده می‌ترسند که این عظمت روح‌های بزرگی است که حیات و ممات‌شان برکت دارد. امروز بچه‌های لامرد خواندند که ما "همه سرباز حسینیم"، بنابراین جهان فهمید که با شهادت سلیمانی‌ها نمی‌شود سربازان حسین را در کشور جمهوری اسلامی و کشور‌های دیگر خفه کرد. ما هزاران و میلیون‌ها سرباز حسین و عاشق جانباخته برای حسین داریم که یکی از آن‌ها که به حسین پیوست، شهید سلیمانی بود. نکته دیگری که با شهادت سردار سلیمانی دستگیر همه شد این بود که شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد. توفیق داشتم که در تشییع پیکر این عزیز در تهران و کرمان حضور داشته باشم، دیدم که همه آمده بودند. همه مسئولان سیاسی برای پاسداشت سردار ملی و عقیدتی‌شان به میدان آمده بودند؛ بنابراین شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد و دنیا این را به نمایش گذاشت.

وزیر بهداشت افزود: بعد از شهادت سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها در نظر هم‌پیمانان خودشان هم محکوم شدند، در تمام اروپا و در آمریکا، عده‌ای ترامپ را تروریست خواندند. خود آمریکایی‌ها به عنوان سردمدار تروریست در جهان معرفی شدند. مهم‌تر اینکه دنیا و ملت ما هم فهمید که همانطور که بار‌ها رهبری فرمودند، آمریکایی‌ها نه برای مذاکرده و نه برای مصالحه قابل اعتماد نیستند. این هم پرده دیگری بود که شهادت سردار رشید اسلام از بسیاری از پنهان‌کاری‌های ذهن و عمل دنیا برداشت./ع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار