حال که  منتقدین دیروز ،ازهمین نقطه آغازین وقبل از پیروزی در این رقابت کاملا یکطرفه ،غنایم را تقسیم کرده ،پستها را تعیین و رابطه ورانت را جایگزین وظایف نمایندگی نموده ومسایل قومی را منافع استان ترجیح داده اند ،در صورت راهیبابی به مجلس چه پاسخی برای این پارادوکس رفتاری خود دارند ؟ 
کد خبر: ۸۱۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲ 02 February 2020

تابناک ایلام ::با اعلام رسمی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان ،اگر چه احساس می شود لااقل برای کاندیداهای تایید شده وطرفداران آنان ،انتخابات در کشور وبه تبع آن استان ایلام وارد فاز جدیدی شده است ،اما در عمل آغاز این فاز بدلیل یک سویه شدن رقابتها ، به معنای رونق واقعی انتخابات با حضور دیدگاههای مختلف قابل تعبیر نیست .

اما در حقیقت باید گفت که رقابت درون گفتمانی با حضور یک جریان سیاسی در استان ایلام آن هم نه در چارچوب های معمول بر محور حضور وفعالیت پررنگ احزاب وجریانات سیاسی ،بلکه بر همان مدار رایج قبیله ای وطایفه ای در جریان است .بدین معنا که حتی اگر سایه همان جریان سیاسی از فرایند انتخابات پیش رو برداشته شود ،انتخابات مسیر خود را با خروجی راهیابی دو اصولگرا از حوزه انتخابیه شمالی استان طی خواهد کرد.

نکته قابل تامل در این انتخابات ،حرکت کاندیداها بر مداریست که در طول سه سال گذشته بعنوان یک انتقاد جدی از سوی همین طیف سیاسی بر عملکرد مجلس دهم مطرح بود .تبلیغات بر مدار وعده های فریبنده واغوا کننده ای که هرگز در زمره وظایف نمایندگی قرار نداشت .وعده هایی از جنس واگذاری پست های مدیریتی ،منفعت طلبی شخصی و مهمتر از همه پررنگ شدن نقش ایلات وطوایف در پیروزی کاندیداهای همفکر و هم ریشه !

دوستی تعریف کرد که اطرافیان یکی از کاندیداها پیشنهاد نموده که اگر به کاندیدای مورد حمایت وی رای دهد،امکان برخورداری و دریافت پیمان در هر پروژه ای برایشان تسهیل خواهد شد ،یا اینکه تعداد زیادی از مدیران ومعاونین دستگاههای اجرایی از ترس از دست دادن کرسی های مدیریتی ویا دستیابی به فلان پست ،با تغییر موضع صریح ،ارتقا یا ابقای خود را در همراهی با کاندیدایی جستجو می کنند که از بخت بالایی برای رسیدن به بهارستان برخوردار است.کاندید هم از همین حالا نام مدیران دستگاههای مختلف را از بین آنان تعیین کرده است .

حال شما تصور کنید ،بیشترین انتقادات به نمایندگان فعلی مجلس از سوی همین کاندیدها وهمفکران آنها ،عدول نمایندگان مجلس از وظایف قانونی خود ،به حاشیه راندن وظایف نمایندگی وتمرکز بر واگذاری پستهای مدیرتیی و برخوردار نمودن نزدیکانشان از رانت های متنوع عنوان شده است.

حال که  منتقدین دیروز ،ازهمین نقطه آغازین وقبل از پیروزی در این رقابت کاملا یکطرفه ،غنایم را تقسیم کرده ،پستها را تعیین و رابطه ورانت را جایگزین وظایف نمایندگی نموده ومسایل قومی را منافع استان ترجیح داده اند ،در صورت راهیبابی به مجلس چه پاسخی برای این پارادوکس رفتاری خود دارند ؟ 

کاری نداریم که شورای نگهبان در انجام وظیفه قانونی خود در بررسی صلاحیت کاندیداها تا چه اندازه در ادعای خود صادق بوده و نمایندگان فعلی مجلس را بخاطر مسایل حاشیه ای ،رانتها ومسایل ومشکلات اقتصادی رد صلاحیت نموده است ،اما ظاهر قضیه این است صرفنظر از نگاه سیاسی وگزینشی شورای نگهبان در عمل به وظایفش ،تعداد زیادی از نمایندگان فعلی بخاطر سوء استفاده از جایگاه نمایندگی و رانت بازی ها از رقابتهای انتخابات مجلس یازدهم باز مانده اند.

اما چگونه است با وجود تمامی این تعبیر وتفسیرها از ضرورت مبارزه عملی با فساد و جلوگیری از ورود نمایندگان فاسد به مجلس شورای اسلامی که البته امری غیر محال است !همین کاندیدهای همفکر آنان که مثلا آمده اند مجلسی انقلابی و کارآمد تشکیل بدهند ،فنداسیون مجلس یازدهم را بربستر  وعده های اغوا کننده ،دروغ ،مردم فریبی و مهمتر از همه وعده واگذاری پستهای مدیرتیی ویا رانت های اقتصادی گذاشته اند؟!

بی گمان چشم انداز مجلسی که رقابت گنندگان آن به پشتوانه همه جانبه سیستم های برگزار گننده انتخاباتی از پناه بردن به هر شیوه مذمومی برای رسیدن به صندلی بهارستان عبا ندارند ،چیزی جز انحراف از اهداف ووظایف واقعی ،سرسپردگی محض به ارکان حاکمیتی و ترجیح اهداف ارکان قدرت بر منافع مردم و سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی نخواهد بود.

آنچه که از ظاهر امر مستنبط می شود ،با راهیبابی چنین کاندیداهایی به مجلس ،نه تنها ضعف های بنیادین کارکردی مجلس شورای اسلامی برطرف نمی شود ،بلکه تنهای جای عنوان وکلای مردم،از طریق خروج  از چاله "وکیل الدوله"  و ورود به قعر  چاه "وکیل الحکومه" تغییر می کند . 

شوربختانه تر اینکه با انتخاب چنین کاندیدهای محافظه کاری که سنگ بنای خود را بر سوء استفاده و وعده وعیدهای کذایی با طعم رانت و رابطه بنا نهاده اند ،از مجلس پیش رو را  مشتی نماینده سیاست پیشه،مطیع ،طماع که منافع مردم هرگز برای آنان رجحان نخواهد داشت ،پایه گذاری خواهند کرد .

مگر اینکه شورای نگهبان ودستگاههای نظارتی ،با کنار گذاشتن تسامح وتساهل ها و گسترانیدن چتر نظارتها بر خودی وغیر خودی ،در ادامه راه ودر ایام تبلیغات انتخاباتی نظارتها را تشدید نموده تا مسیر برای ورود چنین نمایندگانی سخت وسنگلاخی شود . درغیر این صورت تفسیر وضعیت آینده دستگاه مقننه کشور  چیزی خارج از معنای  این ضرب المثل معروف نخواهد بود "خشت اول گر نهد معمار کج ،تا ثریا می رود دیوار کج"

  

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
یا برادر ، بدون شک زمینه هوفولی های مدرن و غیر مدرن از طرف ما مردم فراهم میشه و این دام خواست خود ماست که علاقه شدید داریم که ارزهایمان بدست نماینده براوده بشه که هیچ ربطی به وظایفش ندارد، ، واین دروغ چون خریدار دارد پس به وفور یافت همی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ای کاش روزی برسه کا ما منفعت استان را به منفعت قبیله و قوم ترجیح بدیم و به این درک برسیم ک وظیفه نماینده دادن پست و مقام نیست
یا حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
سلام، مبنای انتخابات در کل دنیا بر پایه تبیین برنامه هاوقول قرارهاست. مگر میشود کسی برای جایگاه مهمی مانند نمایندگی مجلس تلاش کند و وعده ندهد و یا برنامه‌های خود را اعلام نکند ؟ پس مردم به چی و چرا رأی بدهند ؟ جناب اسدی مواضع رسانه ات کاملا هدفمند و تا حدودی هوشمندانه است و جهت دار !!!!! به نظرم کارنامه دوست شما اینقدر روشن است که مردم به راحتی درباره اش قضاوت کرده و خواهند کرد!!!! نیاز نیست به خاطر جلال میرزایی همه را متهم به ایل بازی و ....متهم کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
سلام
با صحبت شما کاملا موافقم. اتفاقا یه بنده خدایی تعریف می کرد که یکی از کاندیدها پیش مدیر یکی از بیمه ها رفته و از همین حالا قول داده که بیمه تکمیلی کمیته امداد را به آن واگذار کند.
متاسفانه این استان با اینجور وعده و وعیدهای دروغین درست بشو نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار