کد خبر: ۸۱۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ 29 January 2020

سیگار کشیدن دندان های انسان را در معرض تنباکو و نیکوتین قرار می دهد. در نتیجه، زرد و لکه شدن دندان ها و بوی بدن دهان شرایطی رایج بین افراد سیگاری است.

آثار سیگار بر سلامت دهان و دندان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث لاین"، هرچه بیشتر سیگار بکشید، حس چشایی شما نیز بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. خوراکی های مصرفی شما نیز بر دندان ها تاثیر می گذارند.

افزون بر این، سیگار کشیدن می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و فرد را در معرض خطر بیماری لثه قرار دهد و همچنین می تواند در ابتلا به سرطان دهان نقش داشته باشد.

چگونه لکه های ناشی از سیگار کشیدن را از روی دندان ها پاک کنیم؟

نیکوتین و قیر در دود تنباکو می تواند موجب زرد و لکه شدن دندان ها شود. چند بار مسواک زدن در روز روشی خوب برای بهبود ظاهر دندان ها است. این کار نه تنها از لکه شدن دندان ها جلوگیری می کند، بلکه به محافظت در برابر بیماری لثه نیز کمک می کند.

انتخاب خمیردندان های مخصوص افراد سیگاری توصیه شده است. این خمیردندان ها حاوی مواد خاصی هستند که به بهبود ظاهر دندان های تغییر رنگ داده کمک می کند.

به دنبال مواد زیر باشید:

- جوش شیرین

- پراکسید هیدروژن

- زغال فعال

- روغن نارگیل

- زردچوبه

همچنین، شما می توانید با استفاده از خمیردندان های دست ساز به سفید کردن دندان های خود کمک کنید. برای این کار، چند قطره پراکسید هیدروژن را به جوش شیرین اضافه کنید. مراقب باشید که از یک محلول قوی پراکسید هیدروژن استفاده نکنید زیرا می تواند به دندان ها آسیب برساند.

آیا سفید کننده های دندان کار می کنند؟

اگرچه بیشتر مسواک زدن دندان ها می تواند به پیشگیری و از بین بردن لکه های ناشی از سیگار کشیدن کمک کند، در موارد تغییر رنگ شدید، خمیردندان ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

در این مورد، شما احتمالا به یک محصول سفیدکننده دندان بدون نسخه نیاز خواهید داشت. محصولات بدون نسخه می توانند به از بین بردن لکه ها و بهبود ظاهر دندان ها کمک کنند اما احتمالا توانایی سفید کردن کامل دندان ها را ندارند.

با توجه به شدت شرایط، ممکن است به روند سفید کردن حرفه ای دندان ها برای خلاص شدن از لکه های نیکوتین روی دندان های خود نیاز داشته باشید.

اگرچه سفید کردن دندان ها به صورت حرفه ای می تواند به از بین بردن لکه ها کمک کند اما در صورت تداوم سیگار کشیدن نتایج پایدار نخواهند بود و ممکن است هر سال به تکرار این کار نیاز داشته باشید.

چگونه با بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن مقابله کنیم؟

بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن یا نفس سیگاری مساله دیگری است که افراد سیگاری با آن مواجه هستند. مراحل اولیه بیماری لثه یا خشکی دهان به واسطه کاهش تولید بزاق می توانند در ایجاد این شرایط نقش داشته باشند.

برای مقابله با نفس سیگاری می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

- مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار و حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در روز

- افزایش مصرف مایعات برای پیشگیری از خشکی دهان

- استفاده از دهانشویه ضد باکتری برای خشکی دهان

- جویدن آدامس بدون قند

- مکیدن یک یا دو برگ نعناع بیابانی

- مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی پلاک و تارتار از روی دندان ها

- کاهش مصرف سیگار یا ترک آن

آیا سیگارهای الکترونیکی برای سلامت دندان ها بهتر هستند؟

تنباکویی در سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد، از این رو، افراد بسیاری بر این باورند که آنها گزینه بهتری برای سلامت دهان و دندان هستند.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و همچنین مواد شیمیایی و فلزات سنگین دیگر هستند و اگرچه میزان آنها کمتر از سیگار عادی است اما همچنان برای سلامت بدن و دندان ها مضر هستند.

نیکوتین موجود در این محصولات به بافت لثه آسیب می رساند و تولید بزاق را کاهش می دهد که می تواند به بوی بد دهان، پسرفت لثه ها و از دست دادن دندان منجر شود.

آیا سیگار کشیدن به دندان ها یا لثه ها آسیب می رساند؟

ترک سیگار برای سلامت دهان و دندان مفید است زیر احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.

بیماری لثه که به نام بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود یک عفونت است که بر لثه ها تاثیر می گذارد. این شرایط به واسطه انباشت تارتار و باکتری ها زیر یا بالای لثه ها شکل گرفته و موجب التهاب می شود.

بیماری لثه با سیگار کشیدن پیوند خورده است زیرا افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها معمولا دارای تارتار بیشتری روی دندان های خود هستند. نیکوتین در تنباکو تولید بزاق را کاهش می دهد و انباشت تارتار و باکتری ها در دندان ها را تسهیل می کند.

آیا ترک سیگار به بهبود شرایط دندان ها منجر خواهد شد؟

حتی اگر چند سال است سیگار می کشید، ترک این عادت به بهبود سلامت دهان و دندان و کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه و از دست دادن دندان کمک می کند.

در یک مطالعه، پژوهشگران شرایط 49 فرد سیگاری مبتلا به بیماری مزمن لثه را طی یک بازه زمانی 12 ماهه دنبال کردند. به این افراد از طریق درمان جایگزینی نیکوتین، دارو و مشاوره برای ترک سیگار کمک شد.

در پایان مدت زمان مطالعه، حدود یک پنجم شرکت کنندگان سیگار را ترک کرده بودند و بهبود قابل توجه در سلامت دهان و دندان خود را گزارش کردند.

مطالعه ای دیگر نیز نشان داد که ترک سیگار خطر بروز و پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد. افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها با 80 درصد خطر بیشتر برای تحلیل استخوان و بیماری پریودنتال مواجه هستند.

برای ترک سیگار هیچ وقت دیر نیست، حتی اگر مدتی طولانی است که سیگار می کشید. با ترک سیگار می توانید شاهد فواید فوری و بلند مدت این اقدام باشید.

ترک سیگار نه تنها از دندان های شما محافظت می کند، بلکه احتمال موارد زیر را نیز کاهش می دهد:

- سرطان دهان

- بیماری ریه

- بیماری قلبی

از آنجایی که سیگار کشیدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می شود، توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را کاهش می دهد. در نتیجه، استخوان هایی که از دندان ها حمایت می کنند ضعیف شده و این شرایط به از دست دادن دندان منجر می شود.

روش های ساده و عملی برای ترک سیگار

در ادامه چند نکته که می توانند به ترک سیگار و بهبود سلامت دهان و دندان کمک کنند، ارائه شده اند.

از محرک ها پرهیز کنید

از حضور در جمع افراد سیگاری که می تواند هوس سیگار کشیدن را هرچه بیشتر تقویت کند، پرهیز کنید.

تلاش گنید از افراد و مکان هایی که وسوسه سیگار کشیدن را در شما ایجاد می کنند، دوری کنید. در مکان هایی که سیگار کشیدن ممنوع است وقت بگذرانید. وقت استراحت خود را همراه با افراد سیگاری سپری نکنید.

خود را مشغول کارهای دیگر کنید

سرگرم و مشغول کردن خود می تواند به مدیریت هوس سیگار کشیدن کمک کند. ذهن به طور همزمان می تواند بر یک چیز متمرکز شود. اگر با هوس سیگار کشیدن مواجه هستید، خود را مشغول فعالیت دیگری کنید.

درمان جایگزینی نیکوتین را مد نظر قرار دهید

استفاده از برچسب های نیکوتین یا جویدن آدامس حاوی نیکوتین می تواند به کاهش هوس سیگار کشیدن کمک کرده و ترک سیگار را تسهیل کند. دستورالعمل های ارائه شده روی این قبیل محصولات را به دقت مطالعه کنید زیرا احتمال وابستگی به نیکوتین در نتیجه استفاده از آنها وجود دارد.

اگر محصولات بدون نسخه کارایی لازم را ندارند، با پزشک خود درباره تجویز داروهایی که می توانند به ترک سیگار کمک کنند، مشورت کنید.

دلیل ترک سیگار را به خود یادآوری کنید

هر فردی برای ترک سیگار انگیزه خاص خود را دارد. برخی قصد دارند سلامت کلی خود را بهبود ببخشند، برخی دیگر این کار را برای اعضای خانواده خود انجام می دهند و برخی ممکن است تنها به دنبال پس انداز پول بیشتر باشند.

به طور منظم دلیل ترک سیگار را به خود یادآوری کنید تا این عادت مضر را به طور کامل کنار بگذارید.

دید مثبت داشته باشید

اگر طی روند ترک سیگار گاهی اوقات یک نخ سیگار روشن می کنید احساس نکنید که ترک سیگار غیر ممکن است. افراد بسیاری شکست هایی را طی روند ترک تجربه می کنند اما حفظ دید مثبت و بازگشت به مسیر درست اهمیت دارد.

در پی درمان باشید

گاهی اوقات، ترک سیگار ممکن است به رفتار درمانی برای غلبه بر این عادت و فراگیری روش های جدید برای مقابله با مشکلات نیاز داشته باشد. اگر زمانی که استرس دارید یا ناراحت هستید احتمال سیگار کشیدن بیشتر است، تراپی می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.  

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار