اما حمله موشکی دوشب پیش نیروی هوافضای سپاه به دو پایگاه " عین الاسد " و " اربیل " مولود دو دیدگاه داخلی وبین المللی کاملا همسو شد ،یک دیدگاه حمله موشکی سپاه را حمله ای کنترل شده و در راستای اقناع افکار عمومی قلمداد می کنند که در پی آن هیچگونه تلفات جانی متوجه آمریکایی ها نکرده وهمچنان دنبال کننده انتقام سخت هستند.
کد خبر: ۸۱۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 10 January 2020

تابناک ایلام علی اصغراسدی::بامداد جمعه هفته گذشته ،نیروهای نظامی آمریکا در حمله ای پهپادی به خودرو حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس  و ابومهدی المهندس معاون نیروهای بسیج مردمی عراق و 8نفر از همراهانشان، این دو فرمانده برجسته محور مقاومت و تعدادی از نیروهای همراه را به شهادت رسانیدند.

صر فنظر از اینکه عملیات نابخردانه ایالات متحده تا چه اندازه توانست با کنار زدن نقاب بشردوستانه  از چهره سردمداران آمریکایی ،چهره واقعی وتصویری درست از خوی ددمنشانه و تروریستی حکام این کشور در پیشگاه جهانیان قرار دهد ،اما شهادت سردار سلیمانی در داخل کشور و کشورهای محور مقاومت در ابعاد گوناگون تاثیرات قابل توجهی بر جای گذاشت.

برهم خوردن نقشه های ایران ستیزی در بین افکار عمومی عراق وجداسازی این دو عنصر مهم واساسی محور مقاومت ،نزدیک تر شدن گروههای سیاسی درون عراق و همگرایی و احیای دوباره انگیزه مبارزه و مقابله با اشغالگران آمریکایی در بین آنان را می توان از مهمترین دستاوردهای شهادت قاسم سلیمانی دراین کشور قلمداد کرد.

بدنبال اتقاقات آبان 98 ،نوعی گسست اجتماعی در بین جامعه ایران را شاهد بودیم ،افزایش فاصله وشکاف بین مسئولین و مردم ،بعنوان  مهمترین چالش سیاسی وامنیتی کشور مطرح بود ،چرا که کوچکترین تحمعات اعتراضی وصنفی پتانسیل تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی وامنیتی را دارابود ،اما باید اعتراف کرد در چنین شرایطی هیچ گزاره وابزاری در جمهوری اسلامی نمی توانست به اندازه خون شهید سلیمانی قدرت پر نمودن گسست اجتماعی وشکاف موجود بین مسئولین ومردم را داشته باشد.

بدرقه میلیونی وبی نظیر  مردم با پیکر پاک حاج قاسم  در شهرهای اهواز،مشهد ،تهران ،قم ونهایتا تشییع با شکوه پیکر این محاهد نستوه در زادگاهش ،پرده ای جدید از باز آفرینی وحدت و همبستگی ملی را در کشور به نمایش گذاشت ،می توان  یکی دیگر از بزرگترین برکات خون این سردار بزرگ را وحدت بخشی در بین تمامی اقشار جامعه وتولد همبستگی ملی در جامعه با حضور طیف های گوناگون  سیاسی در کشور نام نهاد.

اما موضوع مهم دیگری که نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد ،انتقام خون این سردار بزرگ جهان اسلام است ،مقام معظم رهبری در بیانیه ای که در ساعات اولیه شهادت سردار سلیمانی صادر نمودند به صراحت به موضوع انتقام سخت پرداخته ودر کمترین زمان ممکن " انتقام سخت " به مطالبه ای عمومی در کشور وبه محور تحلیل وتفسیر کارشناسان رسانه های بزرگ دنیا تبدیل شد.

یکی از مهمترین تاثیرات این وعده  ومطالبه ملی، یعنی انتقام سخت از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را می توان دستپاچگی سیاستمداران آمریکایی وایجاد شکاف در اردوگاه سیاسیون این کشور وهمچنین سکوت مرگبار ناشی از هراس در بین حکام مرتجع عرب وتبدیل این مطالبه به راهبردی نظامی در بین گروههای مقاومت منطقه  عنوان کرد .

بنابراین با شکل گیری چنین شرایط مثبتی به نفع جمهوری اسلامی ،انتقام سخت از نیروهای آمریکایی با وجود تاثیر گذاری آن بر روشن نمودن شعله های جنگ منطقه ای بر خلاف میل مسئولین جمهوری اسلامی وایالات متحده،موضوعی نبود که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ومسئولین آن بتوانند به راحتی از کنار آن عبور کنند ،هرچند به دنبال آن تعدادی از رسانه ها ،تحلیلگران و فعالین مجازی نزدیک به حاکمیت با خط دهی و تحلیل های کنترل شده ،انتقام سخت را به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه معنا ومفهوم نمودند.

اما حمله موشکی دوشب پیش نیروی هوافضای سپاه به دو پایگاه " عین الاسد " و " اربیل " مولود دو دیدگاه داخلی وبین المللی کاملا همسو شد ،یک دیدگاه حمله موشکی سپاه را حمله ای کنترل شده و در راستای اقناع افکار عمومی قلمداد می کنند که در پی آن هیچگونه تلفات جانی متوجه آمریکایی ها نکرده وهمچنان دنبال کننده انتقام سخت هستند.

اما دیدگاه دوم این عملیات را سیلی سخت ایران وهمان انتقام سخت موعود تلقی میکنند که بر اثر آن نه تنها تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد کشته وزخمی شده اند ،بلکه خسارات فراوانی به هواپیماها ،بالگردها وتجهیزات نظامی آمریکا وارد آمده است .

اگرچه با گذشت سه روز از این عملیات ،همچنان دعوای لفظی دو طرف منازعه برسر میزان تلفات نیروی های آمریکایی و خسارت وارده به تجهیزات ادامه دارد ،اما صرفنظر از کشته شدن ویا نشدن نیروهای آمریکایی ،باید اذعان کرد که حمله بی سابقه به یک پایگاه آمریکایی از دوران پس از جنگ جهانی دوم تاکنون ،تحقیر آمریکا،نمایش اقتدار نظامی ودقت موشکهای آن ،ناکارآمد بودن سیستمهای دفاع هوایی این کشور ودرنهایت شکنده بودن پایگاههای آمریکایی در منطقه را به دنبال داشت و وتوانست معادلات نظامی در منطقه را به هم بریزد.

برآیند مواضع اخیر مسئولین سیاسی ونظامی کشور مبنی بر پایان نزاع ومعنا نمودن حملات موشکی به انتقام سخت و تعلق شهید سلیمانی به محور مقاومت وملت های منطقه ،این خواهد بود که پس از حمله موشکی ایران ،فاز دوم انتقام از نیروهای آمریکایی از سوی گروههای مقاومت منطقه آغاز خواهد شد ودر آینده ای نزدیک بایستی حملات شدیدی را بر علیه پایگاههای آمریکا در منطقه شاهد باشیم.

ولی با این حال ذکر این نکته ضروریست که با ملحوظ دانستن مخاطرات ناشی از جنگ دو طرف ،تعویق و یا پایین اوردن سطح انتقام سخت خون عالیرتبه ترین مقام نظامی کشور و عنصر اصلی سیاستهاو  نفوذ منطقه ای ایران ،بدلیل تبدیل شدن  آن به یک مطالبه مردمی،می توانست آثار زیانباری را از حیث داخلی ،منطقه ای وبین المللی به کشور وارد نماید .

باید این نکته مهم را مدنظر داشت که در چنین شرایط حساسی ،تلاش برای تفسیرهای جدید از وعده انتقام ،نه تنها بر روحیه مردم اثر منفی بر جای خواهد گذاشت و خروج آمریکا از منطقه محقق نخواهد شد ،بلکه از سویی می تواند دشمن را در پیگیری طرح های تروریستی خود جری تر نموده وشیوه ناحوانمردانه ترور مسئولین دفاعی محور مقاومت را به استراتژی ثابت دفاعی وتهاجمی ایالات متحده تبدیل خواهد کرد.

بررسی اتفاقات تروریستی سالهای گذشته در کشور ومحور مقاومت ،ترور دانشمندان هسته ای کشور در قلب تهران و عدم پاسخگویی قاطع به آنها، تردیدی بر جای نخواهد گذاشت که جسارت این روزهای رژیم صهیونیستی در حمله مرتب روزانه به پایگاههای ایران در سوریه ومحور مقاومت در عراق وتبدیل آن به یک استراتژی ثابت نظامی در دکترین دفاعی اسراییل را به پای صبر استراتژیک یا عدم توانمندی در پاسخ به این اقدامات تروریستی رژیم اسراییل بگذاریم.

بی شک اگر ایران با عبور از استراتژی غلط صبر استراتژیک در همان ساعات وروزهای اولیه  به ترور شهدای هسته ای ،شهیدان شاطری ،عماد مغنیه و سردار حسین همدانی پاسخی کوبنده می داد ،الان شاهد حسارت بیشتر رژیم اسراییل در بمباران هر روزه پایگاههای ایران وحرب الله در سوریه ،شهادت رزمندگان محور مقاومت و در نهایت بمباران چند هفته پیش محل سکونت فرمانده نیروی هوافضای سپاه در سوریه نمی بودیم.

بنابراین باید گفت که شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی بعنوان قدرتمندترین نیروی نظامی کشورو فرماندهان مقاومت در عراق ،نتیجه استیصال بیش از حد و صبر استراتژیک مسئولین نظام و عدم تحقق وعده های انتقام آنان است که بایستی در راستای جلوگیری از تبدیل آن به یک استراتژی ثابت از سوی دشمن وکشانیدن جوخه های ترور به درون کشور ،در دکترین دفاعی خود تجدید نظر جدی به عمل آوردند.

هرچند حمله موشکی اخیر سپاه با تاثیرات امنیتی خود توانست تاحدودی بر تمایلات درونی  وروحیه ملت ایران به صورت موقت  تاثیر مثبت بگذارد ،اما به یقین اگر مسئولین کشور نتوانند در آینده میزان تلفات انسانی وارده شده به نیروهای آمریکایی را اثبات نموده و این عملیات محدود را به انتقام سخت معنا نمایند ، موج تاثیرات منفی آن در هفته ها وماههای آتی به شکل بازگشت بی اعتمادی به وعده های مسئولین و سرخوردگی محور مقاومت در منطقه ومهمتراز همه جسارت دشمن ظهور وبروز خواهد یافت .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار