در آستانه سالروز فتح میمک و به مناسبت گرامیداشت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، جمعی از اقشار مختلف مردم، رزمندگان دوران دفاع مقدس و فاتحان میمک روز سه‌شنبه در برنامه خاطره‌گویی و شعرخوانی در شهرستان چرداول، رشادت‌ها و دلاورمردی‌های عشایر ایلام بویژه ایل خزل را در آزادسازی ارتفاعات میمک بازخوانی و روایت کردند.
کد خبر: ۸۱۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 08 January 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ فرماندار چرداول در این برنامه گفت: فرهنگ شهادت به عنوان یک فرهنگ متعالی جامعه را  تحت تاثیر قرار می‌دهد که حضور بی‌نظیر مردم در آیین ‌قدردانی از ‌رشادت‌های سردار سلیمانی نمونه بارز و عینی آن است.

الیاس فتاحی  افزود: فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از فرهنگ عاشوراست و مستندسازی و چاپ کتاب تنها راه حفظ، ترویج و انتقال آن به نسل‌های بعد است. 

وی اضافه کرد: دوران دفاع مقدس پر از خاطرات تلخ و شیرین است و باید دستاوردهای آن را حفظ کنیم و به نسل‌های حاضر و آینده نشان دهیم که اجرای این برنامه‌ها نقشی مهم و مؤثری دارد.

ارتفاعات میمک بواسطه موقعیت جغرافیایی و اشراف بر خاک ۲ کشور ایران و عراق از اهمیت راهبردی برخوردار بود و در اختیار داشتن این ارتفاعات برگ برنده نیروهای نظامی کشور فاتح محسوب می‌شد. 

۲۰ شهریورماه سال ۵۹ و ۱۰ روز قبل از حمله رسمی عراق به ایران صدام در حرکتی غافلگیرانه و متجاوزانه بلندی‌های استراتژیک میمک را به تصرف خود درآورد تا پیروز جنگ تحمیلی باشد. 

صدام با حضور در این ارتفاعات و نشان دادن اقتدار پوشالی خود بر نقش موثر و تاکتیکی ارتفاعات میمک صحه گذاشت و داشتن ارتفاعات میمک را عاملی موثر برای پیروزی قاطعانه در جنگ علیه ایران اسلامی می‌دانست. 

اما او در معادلات خود مردم جان برکف و سلحشور ایران را دست کم گرفته بود و تنها قوای نظامی ایران را می‌دید که از لحاظ نیرو و تجهیزات، عراق بر آنها چربش داشت اما مردم و قدرت دفاعی آنها را نادیده انگاشته بود و غافل بود از اینکه از سوی همین مردم نابود می‌شود. 

دشمن بعثی با وجود اینکه تا بن دندان مسلح بود و از پشتیبانی دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی بهره می‌برد اما مردم استان ایلام با دست خالی و تنها با هدف دفاع از سرزمین و آیینشان به مقابله با متجاوزان برخاستند و در این راه حماسه‌های بی‌بدیلی را خلق کردند. 

مردم ایل خزل و دیگر عشایر و ایلات استان ایلام که میمک را متعلق به خود و محل قشلاق عشایر خود می‌دیدند، این موضوع را برنتافته و برای بازپس‌گیری این منطقه به میدان رزم آمدند و همپا و هم‌دوش ارتش جمهوری اسلامی ایران برای خروج متجاوزان از میمک تلاش کردند. 

این عملیات اولین حمله آفندی نظامی در تاریخ جنگ هشت ساله تحمیلی محسوب می‌شود که با فداکاری‌ها و رشادت‌های مردان سلحشور ایل خزل ایلام، عشایر ایلام و ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۹ دی سال ۵۹ انجام و به اولین پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد. 

با تصرف ارتفاعات میمک با ۱۵ کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی‌های کله‌قندی و قله‌های ۶۲۰ و ۶۲۵ و ۵۴۰ میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات ۲۰۰ کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد. 

در این برنامه تعدادی از رزمندگان و بزرگان ایل خزل خاطرات فتح میمک را برای حاضرین بازگو کردند و یاد و خاطره شهیدان این فتح بزرگ را گرامی داشتند.

شهرستان چرداول به مرکزیت شهر سرابله در ۳۰ کیلومتری ایلام قرار دارد./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار