لغو ناگهانی این جشنواره باعث مکدر شدن بسیاری از مردم الخصوص کودکان ونوجوانان استان ایلام شدند و همین امر باعث شد علاوه بر واکنش دبیر جشنواره بسیاری از مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی واکنش های مختلف وبسیار کنایه آمیزی به مسئولان که اقدام به لغو این جشنواره کرداند نشان دهند .
کد خبر: ۸۱۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ 01 January 2020

تابناک ایلام  مجتبی کاور :: در سالهای اخیر شاهد لغو کنسرت های مختلفی در کشور بودیم این در حالی است که اکثر این کنسرت ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز های لازم را دریافت کرده بود ولی بنا به دلایل مختلف از جمله مخالفت برخی از چهره ها باعث شده که روند لغو کنسرت ها تا مدت ها در اکثر محافل سیاسی وغیر سیاسی کشور خبر ساز شود به طوری که بسیاری از اهالی موسیقی در قالب یک گردهمایی در اعتراض به لغو کنسرت ها در مرداد ماه 96 در خانه موسیقی ایران جمع شدند.

ولی گویا قصه لغو کردن موسیقی در کشور همچنان ادامه دارد چرا که لغو جشنواره استانی موسیقی کودک ونوجوان که قرار بود ۸ دی ماه ۹۸ درتالار شهرداری به میزبانی شهرستان دهلران برگزار شود این بار اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام و ارشاد دهلران درست یک روز مانده به اجرای اولین جشنواره موسیقی محلی کودک ونوجوان استان ایلام مانع برگزاری این جشنواره شده اند .

لغو ناگهانی این جشنواره باعث مکدر شدن بسیاری از مردم الخصوص کودکان ونوجوانان استان ایلام شدند و همین امر باعث شد علاوه بر واکنش دبیر جشنواره بسیاری از مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی واکنش های مختلف وبسیار کنایه آمیزی به مسئولان که اقدام به لغو این جشنواره کرداند نشان بدهند دبیر جشنواره در صفحه شخصی اینستاگرام خود علت لغو این جشنواره را عدم همکاری و مخالفت و کارشکنی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دهلران اشاره کرده است وعلت لغو ناگهانی را متوجه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دهلران کرده است از طرفی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دهلران هم با انتشار اطلاعیه 7بندی در فضای مجازی (کانال های تلگرامی ) علت لغو جشنواره را عدم اخذ مجوز و هماهنگی لازم از طرف موسسه هزار آوای مهر با اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دهلران عنوان کرده است .

واکنش دبیر جشنواره واطلاعیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهلران در خصوص لغو کردن ناگهانی یک جشنواره درست یک روز قبل از برگزاری آن ابهامات بسیار زیادی را در ذهن ایجاد می کند چرا که در بند 2 اطلاعیه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دهلران آمده ، موسسه مجری جشنواره یادشده با معرفی این اداره و پیگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و مبلغ ۱۷۰ میلیون ریال برای برگزاری آن به حساب موسسه مذکور واریز شده است .

حال این سوال پیش می آید اگر این موسسه مجوز های لازم را نداشته است چرا و چطور وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مبلغ 170میلیون ریال به حساب این موسسه واریز کرده است در حالی که موسسه یاد شده با معرفی اداره ارشاد دهلران و پیگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به وزارت ارشاد جهت برگزاری این جشنواره معرفی شده است ؟

دربخشی از بند 3 اطلاعیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهلران آمده است مدیر موسسه با بهانه‌های مختلف و بی‌ اعتنایی به جایگاه قانونی و نظارتی این اداره، نه تنها هماهنگی لازم را به عمل نیاورده بلکه پاسخی به مکاتبات و تماس‌های مکرر اداره در راستای وظیفه نظارتی و کسب اطلاعات جشنواره، نداده است.

فرض بر این بدانیم که نکات یاد شده بالا صحت داشته ولی به راستی تماس تلفنی سند محکم وقابل دفاعی است ؟ اگر مکاتبه در این خصوص وجود دارد برای افکار عمومی منتشر کنید ! اگر مدیر موسسه با بهانه‌های مختلف پاسخگو نبوده از جایگاه قانونی و نظارتی که در اختیار داشتید کارشناسان آن اداره را به محل موسسه برای بازدید و نظارت اعزام می کردید!

در بند 4 اطلاعیه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دهلران آمده است ، درفراخوان و تبلیغات محیطی جشنواره نامی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیامده است، در حالی که، فهرست بلندبالایی از دستگاه‌ها و موسسات مرتبط و غیر مرتبط دیگری قید شده که موید عدم هماهنگی و نادیده گرفتن نقش این اداره است.

به راستی نام بردن از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در پوستر ها و تبلیغات محیطی که به چشم همه رهگذران آمده جز کدام فهرست بلندبالایی است آقای مدیر ارشاد !

در بند 5اطلاعیه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دهلران آمده است. نظارت بر اجرای این گونه برنامه‌ها به دلیل ارتباط آن با روح و روان کودکان و نوجوانان و ضرورت رعایت استانداردهای فنی و آموزشی در این رده سنی، برای این اداره از اهمیت مضاعفی برخوردار است و دلیل اصلی لغو برنامه، عدم اطلاع از جزئیات، شیوه داوری، وسواس کارشناسی و... بوده است. حساسیت در خصوص چگونگی و... قابل تحسین است ولی به راستی اگرموسسه یاده شده صلاحیت لازم را برای برگزاری این جشنواره نداشته است چرا اداره فر هنگ وارشاد اسلامی دهلران مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ، و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه ومجری جشنواره را مورد حمایت خود قرار دادند ؟ به راستی اگر موسسه ومجری این جشنواره با اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دهلران ،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام هماهنگی لازم را نداشته است چرا مانع انتشار پوستر جشنواره وتوزیع آن در بین شهرستانهای استان نشدند ؟

در بند 6 اطلاعیه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دهلران آمده است ، فضاسازی‌های ناصواب، تحریک احساسات کودکان و خانواده‌ها و مظلوم‌نمایی هدف‌مند، به جای پاسخ‌گویی و رعایت اصول قانونی در برگزاری یک رویداد هنری که با هدف تخریب و تضعیف جایگاه این دستگاه فرهنگی انجام می‌شود،دور از اخلاق حرفه‌ای و شان والای هنر است. چرا اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام و شهر ستان دهلران قبل از اجرای جشنواره مانع برگزاری این جشنواره نشده است آقایان مسئول اقدام به لغو کردن جشنواره درست یک روز قبل از اجرای آن توسط شما باعث تحریک احساسات کودکان و خانواده‌ها تخریب و تضعیف جایگاه هنر وهنرمندان بخصوص کودکان ونوجوانانی که خود را آماده شرکت در جشنواره کرده بودند شده است نه موسسه ! به راستی اینگونه برخورد ها از سوی متولیان فرهنگی در شان والای هنر وهنرمندان است ؟

آقا ی مدیر کل ! باتوجه به اینکه خود شما از جنس هنر وهنرمندان هستید این انتظار می رود باتوجه به حساسیت های به وجود آمده در سطح جامعه بخصوص نگرانی هنرمندان جوان و واکنش های بی شمار کاربران در فضای مجازی در خصوص لغو یک رویداد فرهنگی با بررسی میدانی و استفاده از کارشناس ومدیران آشنا به هنر زمینه برگزاری این جشنواره را مهیا کنید .

آقای خود آموز ! هنر و هنرمندان دهلران دیگر رقبتی برای رفتن به خانه خود که اداره فرهنگ و ارشاد دهلران باشد ندارند چرا که مدیر ارشاد دهلران ،دستگاه فرهنگی را پله برای ترقی خود کرده تا با نام فرهنگ و هنر به اهداف سیاسی و شخص خود برسد که بودن چنین مدیری با روح لطیف هنر و هنرمند سازگاری ندارد .

تابناک ایلام در روزهای آینده تلاش خواهد کرد برای تنور افکار عمومی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس اداره فرهنگ وارشاد شهرستان دهلران و دبیر جشنواره مصاحبه داشته باشد .در ذیل مطلب اطلاعیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهلران است که در فضای مجازی منتشر شده است.

"روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهلران طی یک اطلاعیه علت لغو جشنواره موسیقی کودک و نوجوان را به دلیل عدم اخذمجوز و هماهنگی های لازم از طرف موسسه هزار آوای مهر با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان عنوان کرد.

۱. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به عنوان متولی فرهنگ و هنر در شهرستان، همواره حامی و مجری برنامه‌های هنری به ویژه موسیقی بوده و مخالفتی با برنامه‌‌های دارای مجوز نداشته و نخواهد داشت.

۲. موسسه مجری جشنواره یادشده با معرفی این اداره و پیگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و مبلغ ۱۷۰ میلیون ریال برای برگزاری آن به حساب موسسه مذکور واریز شده است.

۳. با توجه به توافقنامه منعقد شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه مذکور، نظارت بر اجرای جشنواره برعهده اداره کل استان و به تبع آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گذاشته شده است؛ این در حالی است که مدیر موسسه با بهانه‌های مختلف و بی‌اعتنایی به جایگاه قانونی و نظارتی این اداره، نه تنها هماهنگی لازم را به عمل نیاورده بلکه پاسخی به مکاتبات و تماس‌های مکرر اداره در راستای وظیفه نظارتی و کسب اطلاعات جشنواره، نداده است.

۴. نکته قابل تامل دیگر اینکه، در فراخوان و تبلیغات محیطی جشنواره نامی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیامده است، در حالی که، فهرست بلندبالایی از دستگاه‌ها و موسسات مرتبط و غیر مرتبط دیگری قید شده که موید عدم هماهنگی و نادیده گرفتن نقش این اداره است.

۵. نظارت بر اجرای این گونه برنامه‌ها به دلیل ارتباط آن با روح و روان کودکان و نوجوانان و ضرورت رعایت استانداردهای فنی و آموزشی در این رده سنی، برای این اداره از اهمیت مضاعفی برخوردار است و دلیل اصلی لغو برنامه، عدم اطلاع از جزئیات، شیوه داوری، وسواس کارشناسی و... بوده است.

۶. فضاسازی‌های ناصواب، تحریک احساسات کودکان و خانواده‌ها و مظلوم‌نمایی هدف‌مند، به جای پاسخ‌گویی و رعایت اصول قانونی در برگزاری یک رویداد هنری که با هدف تخریب و تضعیف جایگاه این دستگاه فرهنگی انجام می‌شود،دور از اخلاق حرفه‌ای و شان والای هنر است.

۷. با توجه به حمایت صورت گرفته و تاخیر در اجرای جشنواره، در صورت هماهنگی، ارایه جزئیات و رعایت اصول کارشناسی با حضور مربیان موسیقی کودک، این اداره آماده هرگونه همکاری برای برگزاری جشنواره مطابق فرایندهای قانونی و متعارف است."

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کریم منصوری
|
United Kingdom
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
درود آقای کاور عزیز و ارجمند !
به راستی اگر موسسه فرهنگی هنری هزارآوای مهر مجوز اجرا نداشت پس چرا چند روز قبل از لغو جشنواره موضوع آن در جلسه شواری تامین شهر مطرح و تصویب به اجرا می شود. چرا از اول آبان ماه تا هفتم دیماه 98 (یه روز قبل از جشنواره)
دبیرخانه جشنواره به کار تبلیغات و سامان دهی به میهمانان برگزیده مشغول است و اداره ارشاد بیخبر است و چند ساعت قبل از شروع جشنواره، لغو آن را اعلام میدارد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار