مسیر توسعه در یک جامعه باید مبتنی بر محیط زیست صورت پذیرد كه این امر در سایه رعایت استانداردها و تعامل و همدلی مسئولان با مردم میسر می شود اما متاسفانه این نظریه در استان ایلام کماکان در هاله از بی تدبیر ها مفغول مانده است .
کد خبر: ۸۰۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ 30 December 2019

تابناک ایلام ،مجتبی قیطاسی ؛ مشعل‌های پالایش گاز ایلام نامی آشنا برای ساکنین شمال غربی شهر ایلام که با نام بردن از آن، آسمان تیره در ذهن شان تداعی می شود   و مدت هاست آلودگی و ذرات معلق ناشی از این مشعل ها  هوای پاک  منطقه چوار  را نشانه رفته  و نفس مردم  و محیط‌ زیست منطقه را  تا مرز  شمارش کشانده است.

به عقیده کارشناسان ؛"این آلودگی به دلیل تغییر بازدهی احتراق در مشعل های پالایشگاه  گاز، گازهای ارسالی به جو می تواند اثرات مخرب زیست محیطی و ناایمن داشته باشد و در اثر فرآیند احتراق ناشی از گازها در مشعل، آلاینده های مختلفی همچون دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات آلی فرار(VOCs ) و سایر مواد معلق بوجود می آیند، که منجر به آلایندگی محیط و تشعشعات مضر می گردند."

"تأثیرات این آلودگی و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی بر تخریب زمین‌های کشاورزی و فرسایش خاک، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر بهداشت جسمی و روان‌شناختی مردم بومی منطقه غیرقابل‌ انکار است".

لذا راه خروجی گازهای ناخالص و مسیر تنفسی پالایشگاه ها برای تداوم تولید به شمار می روند و پالایش گاز ایلام تا کنون و با بهره گیری از دانش فنی متخصصان داخلی و استفاده از توان بخش خصوصی، توانسته است که بخشی از این ماده اقتصادی را به چرخه تولید باز گرداند و از هدررفت و آثار مخرب زیست محیطی آن جلوگیری کند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که بازیافت ارزش حرارتی قابل ملاحظه گازهای سوزانده شده، هدر روی انرژی را کاهش می دهد و از سوی دیگر بعنوان روشی موثر در کنترل آلودگی محیط زیست می باشد. بنابراین استفاده از روش مناسب در جهت بازیافت و کنترل پراکندگی این آلاینده ها، از نظر اقتصادی دارای اهمیت بسزایی می باشد".

ولی  متأسفانه به طول کشیدن  ساخت پتروشیمی ایلام(واحد اُلفین) در پشت وعده های مسئولین باعث شده است تا بخش عظیمی از این سرمایه ملی، ماده مهم و خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی همچنان بسوزد و دود آن در چشم مردم و محیط زیست این منطقه برود .

 بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور در بازدید از واحد‌ها و پروژه‌های در دست احداث هیدروژن، شیرین سازی و فلر و الفین مجتمع پتروشیمی ایلام  در بهمن ماه 97 گفت: بهار سال آینده واحد شیرین‌سازی و تابستان ۹۸ واحد الفین پتروشیمی ایلام با رعایت نکات ایمنی و HSE به مرحله راه اندازی پایدار و تولید محصول می رسد.

مهندس تقی‌پور مدیر عامل پتروشیمی ایلام نیز در اسفند ماه 97 در این خصوص اظهار داشت : با همت و کوشش مجموعه‌ی مدیریت و همکاران در سال ۹۸ فاز دوم پتروشیمی ایلام به تولید می رسد  و پروژه‌ی الفین به عنوان بزرگترین الفین غرب کشور به عنوان یک سند افتخار برای پتروشیمی ایران بهره‌برداری شود.

حال سال 98 رو به زوال است مردم این استان همچنان در انتظار افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام هستند در صورتی که  با راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام و دریافت خوراک آن که  ماده ال. پی. جی تولیدی پالایشگاه گاز است شاهد فروکش شدن مشعل های  این پالایشگاه  خواهیم بود و تنها بخش کوچک و ناچیزی از این ماده، از طریق فلر پالایشگاه سوزانده می شود .

 حركت در مسیر توسعه باید مبتنی بر محیط زیست صورت پذیرد كه این امر در سایه رعایت استانداردها و تعامل و همدلی مسئولان با مردم امكانپذیر خواهد شد اما متاسفانه این نظریه در استان ایلام کماکان  در هاله از بی تدبیر ها مفغول مانده است .

رفع آلایندگی پالایشگاه گاز ایلام مستلزم راه اندازی هرچه سریع تر پتروشیمی است

مدیرکل محیط‌ زیست استان ایلام در اظهار نظری گفته است: فعالیت کنونی پالایشگاه گاز، مطابق سنوات گذشته ادامه دارد و کماکان آلودگی هوای ناشی از فعالیت این واحد بدلیل عدم راه اندازی پتروشیمی، بعنوان مصرف کننده خوراک خام تولید پالایشگاه گاز است که این مواد به دلیل شیرین سازی گاز ترش ورودی به پالایشگاه بناچار تولید و نیاز به مدیریت دارند.

بقول مساعد مبنی بر فعال شدن واحد الفین، پلی پیلین و sru و گازهای سرپائی که فعلاً در فلرها سوزانده می‌شود از طریق خطوط لوله‌ای به پتروشیمی منتقل می‌شود.

 غلامرضا ابدالی گفت: اقدام دیگر این مدیریت آن بوده است که با پیگیرهای انجام‌ شده مقداری از این گازها به مجمتع پالایشگاهی و پتروشیمی کشور منتقل می‌‌شود از طرفی گاز REG به‌علت ناخالصی بیشتر نیاز به پتروشیمی ویژه دارد که در ایلام این پتروشیمی وجود ندارد و ضروتا باید سوخته شود./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار