مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: گالری دائمی گلیم نقش برجسته بزودی در کنار دبیرخانه شهر ملی گلیم بازارچه صنایع دستی ایلام افتتاح می شود. l
کد خبر: ۸۰۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ 09 December 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: این گالری با هدف عرضه گلیم نقش برجسته با توجه به انتخاب ایلام بعنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته در کنار دبیرخانه شهر ملی گلیم راه اندازی می شود.

وی افزود: بیش از چهار هزار بافنده گلیم در استان ایلام در ۵۲ کارگاه تولید گلیم فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام هدف از افتتاح این گالری را ترویج این رشته از صنایع دستی و آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با این دست بافته اصیل استان و همچنین به نمایش گذاشتن گلیم همه بافندگان عنوان کرد.

شنبه زاده گلیم نقش را مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنعت دستی استان اعلام کرد و گفت: با توجه به شاخص‌هایی از جمله پیشنیه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت ایلام به عنوان شهر ملی انتخاب شده است.

وی یادآور شد: گلیم نقش برجسته ایلام سال ۱۳۶۷ در ردیف ۴۲ فهرست آثار ملی کشور به نام گلیم نقش برجسته ایلام به ثبت رسیده است.

هم اکنون ۳۳ رشته صنایع دستی از جمله گلیم، معرق، جاجیم، کارهای سفال، چوبی، گیوه بافی، سیاه چادر، لباس محلی، تزئینات شیشه، سنگ قیمتی و … در استان ایلام فعال است.

این رشته ها در بیش از ۱۲۰ کارگاه فعال استان با حضور بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ صنعتگر دارای پروانه تولید در حال فراوری است.

گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی،گیوه بافی، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی ایلام است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۰ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۷۳۳ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار