هرگاه و هرجا و در هر نقطه دورتر از استان ایلام که می خواهیم به نمونه ای از طبیعت بکر و زیبا اشاره کنیم، ناخودآگاه نام «کلم _ واقع در استان ایلام » در ذهنمان تداعی می شود و همه را به دیدن این روستای پر جاذبه و هدف گردشگری دعوت می کنیم.
کد خبر: ۸۰۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 03 December 2019

تابناک ایلام ، اسلام انصاری فر :: از مسئولین استانی هم اگر بپرسی که یکی از زیباترین نقاط استان را نام ببرید، بی شک به روستای «کلم» در شهرستان بدره اشاره خواهند کرد و خواهند گفت که زیبایی طبیعی این روستا برای مسافران و گردشگران بسیار لذتبخش و لطیف است.

«کلم» از دیروز تاکنون همچنان نقل محافل و مجالس است و به حق که جای تعریف داشته و دارد و یک بهشت کوچک در پای رشته کوه کبیرکوه است که دل هر رهگذری را به وجد می آورد، اما از «کلم» گفتن و شنیدن فقط به گفتگوهای آشنایی و دوستانه ختم شده و پز دادن با طبیعتش بدون توجه و رسیدگی به مشکلات و مسائل مردمان مهربان و مهمان نوازش از انصاف به دور است.

تا کی باید از «کلم» تعریف کنیم در حالی که اوضاع کوچه و محلات آن چندان تعریفی ندارد.

این روستای هدف( که در تیررس هیچ هدفی نیست!!) حتی از وجود امکانات پیش پا افتاده ی یک دهکده کوچک مثل «پست بانک» و یا «سالن ورزشی» محروم است.

قراردادن چندین وسیله ی بازی برای بچه ها شاید بتواند به چشم بیاید، اما کافی نیست.

مردمان این منطقه ی دیدنی به ندیدن مسئولین در جهت توسعه و رسیدگی به نیازهای مهم و اولیه شان مانند اجرای کامل طرح هادی و برخورداری از امکانات تفریحی و رفاهی عادت کرده اند.

عدم آنتن دهی «ایرانسل» و اینترنت هم بر معضلات روستاییان افزوده است.آن جا که مسئولین دم از توجه به روستاییان در جهت جلوگیری از مهاجرت می زنند، چرا و به چه علت این روستای هدف را به حال خود رها کرده اند؟

این روستا حتی جاده ارتباطی مناسبی از دو سمت ورودی شهرستان های ایلام و بدره ندارد و عدم وجود علائم راهنمایی هم در برخی موارد حادثه آفرین شده است.

وجود امامزادگان سید نظام الدین (ع) و سید تاج الدین(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در این روستا به آن معنویت خاصی بخشیده، اما سالیان سال است که بقعه متبرکه این امامزادگان ضریح ندارد!! و این هم جای سؤال دارد.

روستای کلم که به سه منطقه «کلم بالا»،«کلم وسط» و «کلم پایین» تقسیم شده، دارای یک دبستان و یک دبیرستان دوره اول است و دانش آموزان بعد از طی دوره اول مجبورند برای ادامه تحصیل به «شهرک ولی عصر» یا «بدره» بروند و طی کردن این مسافت برای آنان و خانواده هایشان سخت و هزینه بر است.

به هر حال از مسئولین استانی این انتظار می رود که تکانی به خود بدهند و «کلم» را از بن بستی که امروز گریبانش را گرفته، بیرون بیاورند.

مردم «کلم» تعریف لازم ندارند، امکانات لازم دارند./م

ندای زاگرس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار