استاندار ایلام ؛
استاندار ایلام گفت: ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در این استان بیابان زدایی شده و ۲۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست اقدام و اجراست.
کد خبر: ۸۰۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴ 30 November 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ قاسم سلیمانی‌دشتکی  در هفتمین نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار که با حضور مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار کشور برگزار شد، افزود: طرح‌های بیابان‌زدایی با پروژه‌های مختلفی چون نهال و جنگل‌کاری، بذرپاشی، عملیات‌های آبخیز و آبخوان‌داری انجام گرفته است و با تزریق اعتبار بیشتر کانون‌های گرد و غبار در استان به طور کامل بیابان‌زدایی می‌شوند.

وی افزود: حفظ جنگل‌ها و مراتع در کاهش یا عدم ایجاد پدیده گرد و غبار تاثیرگذار است و در این راستا در استان ایلام اقدام‌های موثری در زمینه احیای عرصه‌های جنگلی و مرتعی به ویژه در دامنه کوه‌ها و اراضی شیب‌دار که از سوی بهره برداران دستخوش تحول و تغیر شده انجام گرفته است که البته باید این طرح‌ها بیشتر شود.

استاندار ایلام یادآور شد: عشایر، جوامع روستایی و سایر بهره‌برداران در سال‌های اخیر دامنه‌ شیب‌دار کوه‌ها و جنگل‌ها را به اراضی کشاورزی تبدیل کرده‌اند و با شخم‌زنی‌های غلط به عرصه‌های طبیعی صدمه‌ وارد می‌کنند.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه شخم اراضی جنگلی و شیب‌دار کوه‌ها، سلامت جنگل و خاک را از بین می‌برد، اضافه کرد: این سنت غلط، جنگل‌ها را به مرور تبدیل به بیابان می‌کند اما با باید آبخیزداری و کشت جایگزین گیاهان سازگار با عرصه‌های طبیعی چون دارویی، گل نرگس و ... در راستای حفظ جنگل و مراتع در بین جوامع محلی فرهنگ‌سازی شود.

وی آتش‌سوزی را در کنار آفات و امراض از عوامل تهدیدکننده جنگل‌ها و مراتع استان ایلام دانست و گفت: وجود پایگاه هوایی برای مهار آتش مراتع و جنگل‌های استان با توجه به کوهستانی و سخت‌گذر بودن کوه‌ها و مسیرها در صورت وقوع آتش‌سوزی برای تسهیل و تسریع در مهار آتش ضروری است.

استاندار ایلام از همه مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع گرد و غبار خواست: با ارتباط‌ گیری مستمر و مداوم با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه خود بر تخصیص همه اعتبارها از ‌سوی ورازتخانه‌ها برای موضوع پدیده گرد و غبار اشراف داشته باشند و سهم استان ایلام در این زمینه را مطالبه کنند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار