معاون اقتصادی استاندار ایلام؛
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: با توجه به طولانی شدن روند بهره‌برداری و راه‌اندازی کارخانه شیر ایلام اگر تا ۱۰ روز دیگر هیات مدیره پای کار نیاید و وضعیت بدهی‌ها را تعیین تکلیف نکند، بانک عامل اقدام قانونی لازم و اجرائیه علیه هیات مدیره و سهامداران را صادر می‌کند.
کد خبر: ۷۹۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳ 05 November 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ حیدر نعمتی  در نشست بررسی تعیین تکلیف کارخانه شیر ایلام زاگرس اظهار داشت: حمایت اقتصادی و رونق تولید از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید است اما وقتی سرمایه‌گذار رغبتی به تداوم فعالیت و تعیین تکلیف طرح ندارد نمی‌توان به طولانی شدن پروسه تولید بی‌توجه بود.

وی با انتقاد از طولانی شدن فرآیند بهره‌برداری کارخانه شیر ایلام زاگرس با وجود برگزاری نشست‌های متعدد، افزود: در آخرین نشست با حضور استاندار مقرر شد اگر طرح اجرا نشد اجرائیه صادر شود اما با وجود پیگیری‌های متعدد و گذشت چند ماه همچنان هیات مدیره به وعده خود عمل نمی‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام اضافه کرد: کارخانه شیر متعلق به استان ایلام است و با استفاده از سهم تسهیلات استان احداث شده است و به هیچ قیمتی اجازه نخواهیم داد از استان خارج شود.

نعمتی از مسئولان بانک ملی خواست: با توجه به بدهی هیات مدیره این کارخانه به بانک در صورت عدم عمل به توافقات و تعیین تکلیف نشدن بدهی، حتما اجرائیه برای اعضای هیات مدیره و سهامداران کارخانه صادر و احیا و شروع به کار کارخانه از دیگر مراجع قانونی پیگیری شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: این طرح بیش از ۱۰ سال است که به بهره‌برداری نرسیده و قصه کارخانه شیر دیگر کهنه شده است.

یاراله نصیری اظهار داشت: باید هیات مدیره این کارخانه به صورت شفاف تکلیف خود در خوص این طرح را اعلام کند و جواب کابردی برای احیا مجدد آن به مسئولان استان بدهد.

وی افزود: در نشست قبل مقرر شده بود از طلب بانک پنج درصد توسط هیات مدیره واریز شود تا پس از پرداخت سرمایه در گردش عملیات اجرایی طرح و فعال‌سازی آن آغاز شود اما این مصوبه عملیاتی نشد.

رئیس امور شعب بانک ملی استان ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه ۱۵ جلسه برای تعیین تکلیف بدهی این طرح برگزار شده است، گفت: این طرح سال ۸۰ با تسهیلات ۳۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد که تاکنون بدهی آن به بیش از ۴۳ میلیارد ریال رسیده است.

سیدرسول میرخلف اظهار داشت: با توجه به پیگیری نکردن هیات مدیره در خصوص این طرح، بانک نیز مکلف به رعایت دستورالعمل‌های قانونی است و نمی‌تواند نسبت به تسهلات پرداختی بی‌توجه باشد.

وی تاکید کرد: بانک تاکنون نیز نهایت همکاری را با سهامداران این مجموعه داشته و رویکرد بانک حمایت از واحدهای تولیدی به منظور رونق اشتغال‌زایی است.

رئیس امور شعب بانک ملی استان ایلام اضافه کرد: در صورتیکه سهامداران طی ۱۰ روز آینده سه میلیارد ریال پرداخت کنند بدهی آنها امهال شده و می‌توانند از تسهیلات ۴۱ میلیارد ریالی جدید برخوردار شوند.

میرخلف گفت: بانک عین مصوبه نشست امروز را به صورت کتبی به هیات مدیره اعلام می‌کند و به طور حتم اگر طی ۱۰ روز آینده وضعیت بدهی این طرح تعیین تکلیف نشود حتما اجرائیه برای اعضای هیات مدیره و سهامداران آن صادر می‌شود.

استان ایلام با برخورداری از ۲.۵ میلیون راس دام سبک و سنگین و همچنین ظرفیت مراتع و طبیعت بکر، مهد دامداری و تولید شیر است اما هنوز کارخانه شیر فعالی ندارد و تنها کارخانه شیر استان در شهرک صنعتی ایلام حدود ۲ سال است که تعطیل شده است.

عدم دسترسی آسان به مواد اولیه(شیر) و مشکلات نقدینگی از دلایلی تعطیلی این کارخانه عنوان و پیشنهاد شد برای فعال کردن دوباره این کارخانه نزدیک به چهار میلیارد تومان تسهیلات جدید بانکی به این واحد صنعتی تزریق شود.

اما مسئولان بانک ملی به عنوان بانک عامل اعلام کردند هنوز سرمایه‌گذار این واحد صنعتی تسهیلات قبلی خود را پرداخت نکرده است و حتی سودهای آن نیز پرداخت نشده است.

مسئولان بانک می‌گویند: فرصت‌های چندباره برای استهمال تسهیلات راه به جایی نبرده و این واحد صنعتی مشمول ماده ۱۴۱ شده است و دیگر نمی تواند تسهیلات جدید دریافت کند، به همین دلیل باید اول واحد تولیدی با ارزیابی جدید نسبت به افزایش سرمایه واحد تولیدی اقدام کند.

با حدود گذشت ۲ سال از تعطیلی کارخانه شیر ایلام، سهامداران و اعضای هیات مدیره این کارخانه برای حل مشکلات و راه‌اندازی مجدد آن اقدام نکرده‌اند./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
ایشالله بره کرمانشاه؛ تا کرمانشاهی ها دست از سرموت بردارن..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار