معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایلام:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایلام گفت: در حال حاضر بیش از ۷ هزار بیمار دیابتی در ایلام شناسایی شده است
کد خبر: ۷۹۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 05 November 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ راضی ناصری‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام، گفت: تاکنون ۲۷۵ هزار و ۳۲۱ نفر در سامانه سیب دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ثبت شده است.

وی افزود: پرونده الکترونیک سلامت مبتنی بر شناسه است که برای هر فرد ایجاد می‌شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی، قبل از تولد تا پس از مرگ در آن ثبت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام خاطرنشان کرد: تاکنون ۷ هزار و ۹۱ بیمار دیابتی در ایلام شناسایی شده که بر اساس آمار معاونت غذا و دارو شیوع این بیماری نسبت به جمعیت استان ۲/۶ است.

وی ادامه داد: دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا بدن به‌طور موثر از انسولین تولید شده نمی‌تواند استفاده کند. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند.

ناصری‌فر اضافه کرد: دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. 

بیماران دیابتی جهت دریافت داروی خود با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند

در این راستا، مهتاب شاهماری معاونت غذا و دارو استان ایلام نیز اظهار داشت: مشکلات مربوط به واردات انسولین‌های نوراپید و نوومیکس به کشور موجب قرار گرفتن این دو دارو در لیست کمبودهای کشوری شده است.

وی افزود: تا زمان توزیع محموله ترخیصی، در طول هفته‌جاری، بیماران می‌توانند جهت دریافت داروی خود با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند، یا به شماره تلفن ۰۹۱۸۳۴۳۵۴۱۲ پیامک ارسال کنند تا برای دریافت دارو به مراکز دارای دپوی استراتژیک داروهای فوق‌الذکر معرفی شوند.

معاونت غذا و دارو استان ایلام ادامه داد: خوشبختانه ترخیص داروها از گمرک انجام و ریلیز دارو طی روزهای آتی در داروخانه‌های استان انجام خواهد شد./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار