یکی از مهترین شاخصه اربعین امسال برنامه ریزی وهماهنگی اعضای ستاد اربعین استان ایلام بود که سبب شد مشکلات سالهای گذشته به حداقل برسد واین امر نشان از تلاش وجدیت مسئولان در راستای خدمات رسانی به زائرین را دارد.
کد خبر: ۷۹۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ 30 October 2019

 تابناک ایلام مجتبی کاور :: پرونده اربعین سال جاری در حالی بسته شد که برخلاف سالهای دیگر اربعین امسال بسیار متفاوت بود چرا که حذف روارید سبب شد که شاهد افزایش تردد زوار در مرز مهران باشیم به طوری که بیش از 60در صد زائرین از مرز مهران تردد داشتند وبنابر آمار مسئولان از ابتدی صفر تا اربعین بیش از چهار میلیون نفر در این مرز تردد داشته اند که آمار قابل توجهی است.

یکی از مهترین شاخصه اربعین امسال برنامه ریزی وهماهنگی اعضای ستاد اربعین استان ایلام بود که سبب شد مشکلات سالهای گذشته به حداقل برسد واین امر نشان از تلاش وجدیت مسئولان در راستای خدمات رسانی به زائرین را دارد.

برخلاف سالهای گذشته که ترافیک مشکلات عدیده ای برای شهروندان شهر مهران به وجود آوده بود امسال شاهد نظم دهی مناسب تر وترافیک روان در سطح شهر مهران بودیم .هرچند پارک کردن خودورهای شخصی در سطح خیابان های اصلی شهر مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده بود ولی اقدمات ترافیکی انجام شده با توجه به ازدحام اتوبوس های درون شهری قابل قبول بود ولی مطلبد برای سالهای آتی برنامه جامع تری در خصوص ترافیک شهر مهران در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا زندگی روزمره مردم شهر مهران با مشکل مواجه نشود .

یکی از اقدمات بسیار مهم که باعث سرعت بخشی وروان سازی ترافیک در پایانه برکت شده بود ایجاد کنار گذر شرقی بود که تکمیل آن سبب شد که گره ترافیکی پایانه برکت مرتفع شود ولی تکمیل سایه بان وآسفالت محوطه پایانه برکت از موضوعات بسیار مهمی است که باید تکمیل آن در دستو کار مسئولان قرار گیرد  چرا که خاکی بودن محوطه وآماده نبودن سکو های مسافربری در این پایانه باعث سردرگمی زائرین ومشکلات بهداشتی برای آنها شده است.

یکی از اقدمات که برای کنترل جمعیت وجلوگیری از ازدحام زائرین در مرز باتوجه به مشکلات کشور عراق در بحث زیر ساختی در دستور کار مسئولان قرار گرفته پیاده روری 5کیلومتری زائرین از مسیر 12کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی است ولی باتوجه به گرما هوا و خاکی بودن مسیر مطلبد مسئولان نهال کاری حاشیه 12کیلومتری برای رفاه حال زائرین در دستور کار خود داشته باشند چرا که همزمانی اربعین در سالهای آتی باتوجه به گرمای منطقه قطعا مشکلات گرمازدگی برای زائرین در پی خواهد داشت.

ایجاد مسیر پیاده روی مجزا از پل زائر تا پایانه مرزی یکی از ضروریات بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که تردد خودروها سبک وسنگین در مسیر وپیاده روی زائرین علاوه بر ترافیک مشکلاتی را برای زائرین به وجود آروده است.

تجربه سالهای گذشته نشان داده که در موج بازگشت زائرین برای اسکان با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند به طوری که نبود مکان کافی وشرایط آب هوایی سبب شده زائران با مشکلات روبر و شوند لذا ایجاد زائر سرا ویا چندین سوله بزرگ با تامین سیستم های سرمایشی وگرمایشی از نیاز های جدی زائران در مرز مهران می باشد که باید مسئولان وستاد اربعین کشور در این راستا چاره اندیشی کنند.

خدمات دهی به زائرین در مقابل مواکب باعث شده مشکلات زائرین به حداقل برسد هرچند خدمات ارائه شده باتوجه به حجم بالای جمعیت مشکلاتی در پی داشته ولی ایجاد مجتمع مواکب در طول مسیر وپایانه برکت به صورت دائمی می تواند علاوه بر ساماندهی خدمات سلامت زائرین در بحث استفاده از غذای های توزیع شده را بیشتر کنند چرا که طبخ غذا  و ارائه خدمات در مواکب سیار باتوجه به وجود گرد وغبار ناشی از پیاده روی وتردد خودروها در مسیر زوار  می تواند سلامت زائرین را با خطر مواجه کند.

همزمانی حماسه اربعین حسینی با گرما سبب شد زائرین با کمبود آب آشامیدنی خنک در مرز مهران مواجه شوند ولی با تشکیل قرارگاه آب واستقرار تانکر ها در مسیر وتامین آب معدنی ویخ از استانهای همجوار مشکل مرتفع شد ولی ایجاد سردخانه های بزرگ جهت خنک کردن آب معدنی برای سالهای آتی باید مورد توجه مسئولان قرار بیگرد چرا که گرمای هوا سبب شد بسیاری از زائرین دچار گرمازدگی شدید شوند.

توسعه سالن ها ونوسازی وافزایش سیستم های خنک کننده پایانه مرزی مهران از موضوعات مهمی است که باید دستور کار مسئولان سازمان راهداری وحمل نقل جاده ای کشور قرار بگیرد چرا که برای سال های آتی باتوجه به گرمی هوا در منطقه مشکلات عدیده ای برای زائرین به وجود خواهد آمد و می طلبد مسئولان طرح توسعه این پایانه مرزی را در دستورکار خود داشته باشند.

ایجاد سایبان در گیت های ورودی وخروجی ، نقطه صفر مرزی سبب شده برخلاف سالهای گذشته زائرین با مشکلات مواجه نشوند وبه راحتی مسیر داخل پایانه تا نقطه صفر مرزی با آمش خاطر تردد کنند چرا که نصب آب پاش های خنک کننده باعث شده زائرین در این مسیر احساس خنکی کنند.

عدم آنتن دهی موبایل در مسیر های مواصلاتی منتهی به مرز مهران ، ورومینگ شدن خطوط تلفن همراه در مرز مهران امسال باعث شد که زائرین با مشکلاتی مواجه شوند ودر این راستا وزارت ارتباطات باید تقویت آنتن دهی و افزایش دکل های مخابراتی را در مرز مهران واستان ایلام در دستور کار خود قرار دهد.

یکی از موضوعات ومشکلات بسیار مهمی که باعث شد بسیاری از زائرین با مشکلات تنفسی مواجه شوند مشکلات بهداشتی در زرباطیه عراق است چرا که ازدحام زباله و خاکی بودن مسیر پیاده روی و محل سوار شدن زوار در این پایانه سبب شده سلامت زائرین تهدیدشود  و می طلبد  مسئولان ستاد اربعین کشور ووزارت امورخارجه با رایزنی با مسئولان کشور عراق آسفالت ویا شن ریزی مسیر چند کیلومتری را در دستور کار خود قرار بدهند چرا که تردد در این مسیر زیبنده زوار ابا عبد الله نیست .

بدون شک رسانه ها نقش بسزایی در انعکاس حماسه بزرگ اربعین دارند ولی متاسفانه با گذشت چندین سال از این حماسه بزرگ رسانه ها فاقد مکان مناسبی برای پوشش اخبار واسکان در مرز مهران هستند وهمین امر باعث شده خبرنگاران با مشکلات عدیده ای مواجه شوند وباید مسئولان در راستای حل مشکلات خبرنگاران که برای این حماسه بزرگ اطلاع رسانی می کنند چاره اندیشی کنند وبا ایجاد یک مکان کاری در پایانه مرزی واسکان آنها این مشکل را برای سالهای آینده مرتفع نمایند . /م

برچسب ها: مهران ، مرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار