رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سوء تغذیه و بسیاری از بیماری ها تنها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی نیست بلکه افرادی با تمکن مالی نیز به سبب رژیم غذایی نامناسب دچار این عارضه می شوند.
کد خبر: ۷۸۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 14 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر محمد کریمیان در همایش روز جهانی غذا اظهار داشت: با توجه به اهمیت سلامت و ارتقاء آن باید نظارت غذایی، درمانی و بهداشتی بطور مستمر انجام گیرد و با اطلاع رسانی به مردم و برگزاری دوره های آموزشی برای تولید کنندگان و نظارت بر عملکرد آنها از ایجاد چنین آسیب هایی جلوگیری شود.

وی افزود: در مواردی شرکت ها یا کارخانه های تولید مواد غذایی با تهیه و تولید نامناسب یا عدم رعایت مسائل فنی سبب ایجاد بیماری های لاعلاج می شوند.

کریمیان گفت: با وجود تحریم های اقتصادی در کشور، تولید سخت شده، مواد اولیه گران و مردم تحت فشار مالی قرار دارند که با ارائه راهکار باید این مشکلات حل شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه قاچاق کالا و دارو با اقتدار عمل کرده و با نظارت مستمر و بازرسی در سطح استان سلامت مواد غذایی و دارو را کنترل می کند.

وی تاکید کرد: صاحبان صنایع غذایی باید به دانش روز دنیا در رابطه با سبک زندگی سالم و تولید غذاهای مناسب، در تحقق سلامت افراد در جامعه کمک کنند.

دکتر کریمیان اضافه کرد: در استان ایلام تلاش های مناسبی در راستای سالم بودن مواد غذایی با کیفیت انجام شده که برخی از این صنایع استانی حتی در کشور نیز شناخته شده هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این همایش گفت: روز جهانی غذا امسال با شعار رفتار ما آینده ما را می سازد، رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی با عنوان ملی اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت اجرا می شود.

دکتر مهتاب شاهماری افزود: برنامه های روز جهانی غذا بر هفت محور اصلی، با عناوین کاهش قند، نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، نشانگر های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا برگزار می شود.

وی یادآور شد: مسئولان فنی در کنار تولیدکنندگان با حضور خود موجب ارتقاء سلامت مواد غذایی می شوند و با تعهد و مسئولیت خود باید بر کیفیت مواد تولیدی نظارت کنند.

شاهماری با اشاره به تولیدکنندگانی که توانسته اند با روش‌های ابتکاری محصولات‌شان را به سمت سلامت بیشتر ارتقاء دهند، گفت: واحدهای تولید مواد غذایی که موفق به دریافت نشان سلامت شوند مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار فائو ۸۱۵ میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می برند و ۶۷۰ میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند.

شاهماری ادامه داد: ۱۲۰ میلیون نفر از کودکان پنج تا ۱۲ سال و ۴۰ میلیون کودک زیر پنج سال در دنیا نیز به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه یک چهارم مرگ و میر در دنیا به دلیل چاقی و اضافه وزن رخ می دهد، گفت: با توجه به افزایش تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاق همچنین افزایش بیماری های غیر واگیر، جهت جلوگیری از ابتلا و کاهش این بیماری ها از جمله فشار خون بالا، نیازمند اصلاح سبک زندگی و اهمیت ویژه به الگوی مصرف و کیفیت غذا هستیم.

در پایان این همایش از تولیدکنندگان برتر استان ایلام تقدیر بعمل آمد.

۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر ماه روز جهانی غذا نامگذاری شده است و امسال هفته جهانی غذا ۲۰ تا ۲۶ مهر ماه با توجه به هفت محور اعلام شده، در سراسر کشور برنامه های ویژه ای برگزار می شود./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار