در هشتمین سوگواره شعر کردی عاشورایی «شین» ۱۰ نفر از شاعران استان تازه‌ترین سروده‌های خود را تقدیم حضرت امام حسین(ع)، یاران باوفایش و صبوری زینب(س) کردند.
کد خبر: ۷۸۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 13 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ در این برنامه‌ی آیینی نورالدین رحیمی، نعمت‌الله داوودیان، «محمدرضا رستم‌پور ، سالم پوراحمد ، حیدرعلی شفیعی، نورمراد رضایی» ، قدرت ملکی ،  عبدالصاحب استوار، سمیه مهری و روح الله باقلانی با زبان شعر از حماسه عاشورا و صبوری و پیام‌رسانی حضرت زینب(س) و مظلومیت آل پیامبر گفتند.

محمد علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام در این مراسم با بیان اینکه افتخار دانشگاه میزبانی از چنین برنامه هایی است، اظهار کرد: برنامه‌های فاخری مانند سوگواره بخشی از این هویت است و دانشگاه فضا را برای برگزاری چنین برنامه‌هایی فراهم کرده و فراهم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بین زبان‌ها هیچ فرقی وجود ندارد و پشت هر زبان یک اندیشه نهفته است و در واقع زبان ابزار اندیشه است امانکته برتری زبان مادری صمیمیت آن است و احساس بهتر بر زبان مادری سوار می‌شود.

 رئیس دانشگاه ایلام ادامه داد: وقتی زبان مادری و نوحه‌سرایی برای امام حسین(ع) با هم پیوند می‌خورد، ما را دور هم جمع می‌کند و در واقع به ما هویت می‌دهد و ما را بیش از پیش دلداده‌ی حسین(ع) و مسیر کربلا می کند و این گونه است که مرز ایلام مرز اول تشرف به عتبات عالیات می شود.

معروف بسطامی معاون توسعه منابع استانداری ایلام نیز با بیان اینکه نقش زبان و ادبیات کردی برای همه‌ی ما حائز اهمیت است، تصریح کرد: راه‌اندازی کانون ادبی هانا و برگزاری سوگواره شین دو اقدام مهم و ماندگار حوزه هنری ایلام است.

در این مراسم لوح فشرده اشعار آیینی ایلام با عنوان شین رونمایی شد و یکی از مداحان اهل بیت ، دقایقی را نوحه‌سرایی کرد.

اجرای این برنامه بر عهده‌ی فرهاد شاهمرادیان از شاعران مطرح استان و مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ایلام بود.

 «شین» در زبان کردی به معنای عزاداری است./ح

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار