وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به‌منظور شرکت در آیین بزرگداشت روز حافظ از ۱۷مهرماه در شیراز به سر می‌برد، طی سه روز دیدارهایی با هنرمندان و فرهنگوران داشت.
کد خبر: ۷۸۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱ 12 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید عباس صالحی عصر جمعه ۱۹ مهرماه  در جمع خبرنگاران، برنامه‌های سفر سه روزه خود را تشریح کرد.  

وی هدف اصلی از سفر خود به شیراز را سالروز بزرگداشت حافظ عنوان کرد و در این باره گفت: مراسم گرامیداشت حافظ، نه‌تنها رویدادی استانی که فراملی است.

امضای تفاهم‌نامه با استانداری فارس، مهم‌ترین دستاورد سفر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دستاورد مهم این سفر را امضای تفاهم‌نامه با استاندار فارس عنوان و بیان کرد: این تفاهم‌نامه در ادامه برنامه‌های قبلی، در سفر به ۱۵ استان کشور و امضای تفاهم‌نامه با استانداران صورت گرفته است و ماحصل آن تاکنون هزار میلیارد تومان تفاهمنامه با استان‌ها بوده است.

صالحی ارزش ریالی تفاهم‌نامه با استان فارس را ۹۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و در تشریح مفاد آن بیان داشت: بخش اول مربوط به حوزه‌ زیرساختی با ۶۹۱ میلیارد ریال اعتبار است که اهم این موارد مربوط به تکمیل یا تاسیس زیرساخت‌های فرهنگی است.

وی افزود: بر این اساس مقرر است ۱۷ کتابخانه، ۸ مجتمع فرهنگی، ۲ نگارخانه و یک سینما طی دو سال ساخته یا تکمیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه‌های فعالیتی و رویدادی این تفاهم‌نامه اشاره و اضافه کرد: برای حوزه فعالیت‌های دینی و مذهبی ۳۴ میلیارد ریال، حوزه سینمایی  ۲۲ میلیارد ریال، حوزه فرهنگی ۳۲ میلیارد ریال، حوزه مسائل هنر ۴۵ میلیارد ریال، تجهیز کتابخانه‌ها ۹۷ میلیارد ریال، حوزه مطبوعات بیش از ۱۰ میلیارد ریال  و بیمه هنرمندان ۲۱ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

صالحی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه با نگاه به امکانات و منابع موجود دیده شده است، ابراز امیدواری کرد در دو سال موارد عملی و اجرایی بر مبنای این قرارداد پیش رود.

وی همچنین به دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و نیز تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) به‌عنوان یکی از برنامه‌های این سفر اشاره کرد؛ همچنین از دیدار خصوصی با هنرمندان شیرازی استادان امین و ابوالقاسم فقیری و علی‌اصغر تجویدی و نیز دیدار با خانواده خبرنگار شهید در شهرستان مرودشت یاد کرد.

صالحی بیش از سه ساعت گپ و گفت با اصحاب فرهنگ و هنر در شیراز، گفت‌وگو با هنرمندان شهرستان مرودشت، برگزاری جلسه با سازمان‌های هم‌خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت در شورای فرهنگ عمومی و تبیین نگاه در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی فارس را نیز از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد.

کارخانه کاغذ زاگرس، گره‌گشای مشکلات فرهنگی

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بازدید از کارخانه کاغذ زاگرس فارس نیز اشاره کرد و گفت: این کارخانه به همت بخش خصوصی در حال دایر شدن است و پیشرفت مناسبی داشته است.

وی رقم سرمایه‌گذاری در این کارخانه را ۲۸ میلیون یورو اعلام کرد و ادامه داد: این کارخانه می‌تواند بیش از  ۱۰۰ هزار تن کاغذ تحریر در سال تولید کند و یک سوم نیاز کاغذ کشور را برطرف خواهد کرد.

صالحی این کارخانه را در زمره کارخانه‌های سبز برشمرد که تولید آن از کاغذهای باطله است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در جلسه‌ای که با مسئولان ارشد استان و سرمایه‌گذار این کارخانه برگزار شد، درباره پیشبرد مسائل این کارخانه گفت‌وگوهای مناسبی صورت گرفت و امید می‌رود که در ماه‌های آینده گشایش یابد. 

وی موضوع تولید کاغذ را یکی از مسائل اساسی امروز در حوزه فرهنگ خواند و ابراز داشت: این کارخانه می‌تواند به روند خودکفایی در بحث کاغذ کمک کند.

صالحی همچنین بر ضرورت برگزاری جلسات و برگزاری شورای گفت‌وگو با حضور هنرمندان و نیز مقامات ارشد استان به‌ویژه استاندار فارس تاکید کرد.

توسعه زیرساخت‌های هنری و فرهنگی در فارس، ضرورتی انکارناپذیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر، خلاق است، ابراز داشت: در این زمینه  استان فارس به اعتبار مزیتی که دارد می‌تواند در اقتصاد فرهنگ و هنر جایگاه قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌توان با بهره‌گیری از مکان‌های تاریخی، ظرفیت باغ ها و مکان‌های فرهنگی شیراز و فارس در حوزه اقتصاد هنر گردشگران را بیش از پیش جذب کرد و فرصتی برای خرید کالاهای فرهنگی و هنری و نیز دیده شدن محصولات فراهم آورد.

صالحی به ترکیب تنوع جغرافیایی، گذشته تاریخی و تنوع قومیتی فارس اشاره کرد و آن را فرصت مطلوبی برای توسعه زیرساخت‌های اقتصاد هنر دانست.

وی در همین زمینه به افتتاح گذر فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر اشاره کرد و گفت: باید دید چگونه می‌توان در جای جای استان اقتصاد هنر را به عنوان نگاهی ملی تعقیب کنیم و این موضوع نیازمند گفت‌وگوی مقامات اداری استان با اصحاب فرهنگ و هنر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار