پژوهش‌های انجام شده در استان ایلام نشان می‌دهد که ۸۰درصد سقط جنین‌های انجام شده در استان ایلام منشأ آن ناهنجاری‌های جنینی است و ۲۰ درصد بعدی آن به بیماری مادر مرتبط است.
کد خبر: ۷۸۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ 07 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ هر ساله افراد زیادی به مراکز پزشکی قانونی سطح کشور مراجعه کرده و متقاضی سقط درمانی هستند که پس از بررسی شرایط و مدارک پزشکی، برای برخی از آنان مجوز سقط صادر می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام در بررسی آمار مقایسه‌ای درخواست‌های سقط جنین درمانی اظهار داشـت: در 6 ماهه اول سال 97 در مقایسه با مدت مشابه در سال 98 پزشکی قانونی استان در سال 97 با 44 مورد و در سال 98 با 53 مورد در خواست سقط درمانی مواجه و رسیدگی کرده است.

علیزاده مهاجر، به پژوهش انجام شده در استان ایلام مرتبط به سقط درمانی توسط واحد پژوهش پزشکی قانونی استان ایلام با نظارت خود خبر داد و گفت: در این پژوهش احراز شده است که 80 درصد سقط درمانی‌ها در استان ایلام به دلیل حادث شدن‌ناهنجاری‌های جنینی است و 20 درصد دیگر آن را   بیماری مادر تشکیل می‌دهد.

این متخصص پزشکی قانونی گفت:  علل ناهنجاری‌های جنینی در ایلام  بیشترین فرآوانی در خواست سقط درمانی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام در ادامه افزود: 52 درصداز درخواست‌های سقط جنین در استان ایلام منجر به صدور مجوز شده است.

وی به برخی موارد که نیاز به دستور مقام قضایی برای سقط درمانی ندارد اشاره و یادآور شد: با درخواست شخصی به پزشکی قانونی، ارائه مدارک و سپس ارجاع به مشاور و متخصصان پزشکی در صورت تشخیص صدور مجوز سقط درمانی  صادر می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام، صدور مجوز سقط درمانی را تابع الزاماتی عنوان کرد و گفت: الزامات جنینی به بیماری‌های اطلاق می‌شود که مغایر با حیات بوده و یا درصورت تولد جنین باعث حَرَج مادر می‌شود.

وی در ادامه گفت: الزام دیگر الزامات مادری است که حادث شدن آن جان مادر را به خطر می‌اندازد.

علیزاده مهاجر، رعایت الزامات جنینی و مادر در صدور مجوز سقط درمانی را ضروری دانست و گفت: مدت زمان اجازه صدور مجوز سقط درمانی 19 هفته و یک روز است و بعد از این مدت پزشکی قانونی در صورت الزامات مادری و جنینی نیز اجازه صدور مجوز سقط درمانی را نخواهد داد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام در پاسخ به این سئوال در شرایط رسیدن سن جنین به 19 ماه و یک روز و الزامات مادری و جنینی به سقط تکلیف چیست؟ گفت: در چنین مواردی کمیته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی استان‌های کشور پیش بینی شده است که این کمیته وظیفه رسیدگی به چنین مواردی را دارا بوده و برای این گونه کیس‌ها اتخاذ تصمیمم می‌کند.

علیزاده مهاجر، اتخاذ راهکار قانونی برای سقط درمانی را امری ضروری و مقابله کننده و پیشگیرانه از سقط جنین غیر قانونی می‌دادند و در این ارتباط تصریح کرد: سقط‌های غیر قانونی توسط افراد غیرمجاز و محله‌های غیر بهداشتی انجام و انجام و صدور مجوز موجب رعایت قانون، شرع و مسائل فقهی و قضایی و سلامت جامعه می‌شود./ح

 

تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار