به گزارش تابناک ایلام
بدنبال انتشار گزارش خبری مورخه 94/5/21سایت خبری تابناک ایلام با مضمون "وقتی حافظان محیط زیست شادمانه عکس یادگاری می گیرند"دراین گزارش به موضوع عکس یادگاری محیط بانان اداره کل محیط زیست استان ایلام با لاشه یک قوچ وحشی پرداخته شده بود ،روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام جوابیه ای به این سایت خبری ارسال نموده است که عینا جهت تنویر افکار عمومی منتشر می گردد.
کد خبر: ۷۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸ 17 August 2015
به گزارش تابناک ایلام،بدنبال انتشار گزارش خبری شماره 76921مورخه 94/5/24سایت خبری تابناک ایلام با مضمون "عکس یادگاری محیط بانان ایلام خبرسازشد"که دراین گزارش به موضوع عکس یادگاری محیط بانان اداره کل محیط زیست استان ایلام با لاشه یک قوچ وحشی پرداخته شده بود ،روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام جوابیه ای به این سایت خبری ارسال نموده است که عینا جهت تنویر افکار عمومی منتشر می گردد.
دراین جوابیه آمده است:

سردبیر محترم خبرگزاری تابناک نمایندگی استان ایلام

موضوع: جوابیه

با سلام

احتراماً در پاسخ به دو مطلب چاپ شده در بخش خبرهای استانی آن خبرگزاری تحت عناوین " عکس یادگاری محیط بانان ایلام خبر ساز شد " و " وقتی حافظان محیط زیست شادمانه عکس یادگاری می گیرند " در مورخ 21 و 24 مرداد 1394 شایسته است موارد ذیل جهت اطلاع هموطنان گرامی و طبیعت دوست، مطابق قانون مطبوعات در صفحه اصلی سایت درج گردد :

در تاریخ 16/5/94 مامورین گارد اجرائی حفاظت محیط زیست بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران متوجه وقوع تخلف شکار از جانب دو نفر شکارچی متخلف در یکی از زیستگاههای منطقه حفاظت شده کولگ شدند که با توجه به گستردگی زیستگاه با همکاری مامورین یگان حفاظت شهرستانهای ایلام و مهران و پس از ساعت ها تعقیب و گریز در منطقه گرمسیر موفق به دستگیری آنها و کشف یک لاشه قوچ شدند. عملیات کشف و دستگیری متخلفین حاوی نکاتی است که در پاره ای موارد بدلیل عدم آشنائی عامه مردم با شرایط حاکم بر منطقه منجر به قضاوت هایی می شود که خستگی را بر تن مامورین شریف یگان حفاظت یا همان محیط بانان تلاشگر باقی می گذارد . توجه همه عزیزان را به این نکات جلب می نماید :

- دوست گرامی محیط بانان هم انسانی از جنس شما و با آستانه تحمل محدود در برابر گرما و سرما و ..... هستند، اما عشق به کار و دلبستگی به طبیعت باعث شده که با لباس های فرم و در گرمای شدید ظهر مناطق گرمسیری با پشتکار مثال زدنی ساعت ها به دنبال دستگیری متخلفین محیط زیست باشد، این یکی از زوایایی است که در اینگونه ماجراها پنهان می ماند، شرط انصاف این است حالا که خسته نباشید گفتن سخت شده دل شان را با گفته های نسنجیده ریش نکنیم.

- معمولا تخلفات محیط زیستی کشف شده توسط مامورین، با گرفتن عکس مستند می شود، حال اگر در شیوه این مستند سازی بدلیل حرفه ای نبودن عکاس و یا خستگی زیاد ایرادی رخ داد در قبال زحمات این عزیزان قابل اغماض است. هر چند این اداره کل تذکرات لازم را به مامورین یاد شده در جهت عدم تکرار موارد مشابه ابلاغ نموده است.

- متاسفانه به دلیل بزرگنمایی صورت گرفته، عمل ناشایست شکارچیان متخلف بسیار کمرنگ شده و گویی گناه محیط بانان بسیار سنگین تر از متخلفینی است که در زیستگاهها مرتکب شکار و صید غیر مجاز می شوند .

- چاپ مطلبی با مضمون " ما به عنوان عامه مردم حتی فعالیت رسانه ای ..." واقعا تامل برانگیز است، دوست عزیز چگونه به نمایندگی از عامه مردم اظهار نظر می نمایید و اصولاً چرا خود را نماینده عامه مردم می دانید و این نمایندگی از چه طریق به شما تفویض شده است. جهت مزید اطلاع شما دوست گرامی، عامه مردم شریف استان ایلام صدای کمک محیط زیست را سالهاست شنیده اند و در پاسخ با مشارکت فعال در برنامه های محیط زیستی و ثبت 38 تشکل زیست محیطی در استان مقام اول مشارکت های مردمی سازمان را در سطح کشور کسب نموده اند. عامه مردم بازنشسته گان عزیز و بازاریان و کسبه و ..... هستند که با حداقل امکانات برای تامین آب حیات وحش آبشخور می سازند، عامه مردم عزیزانی هستند که با دست خالی دوشادوش مامورین محیط زیست و منابع طبیعی در خاموش کردن آتش در جنگل ها کمک می نمایند و دهها موضوع دیگر که مردم این دیار سرفراز را شاخص طبیعت دوستی ساخته است و عامه مردم همراه محیط زیست و محیط بانان هستند نه در مقابل آنها.

- عرصه کاری پرسنل محیط زیست در استان ایلام به وسعت همه عرصه های زیستی آن است، حدود 2 میلیون هکتار که در جای جای آن گونه های حیات وحش اعم از پستاندار، پرنده، آبزی، خزنده و...... زیست می کنند و زندگی همه این گونه ها به نوعی با مخاطره روبرو بوده و نیاز به حمایت و حفاظت دارند و با کمال تاسف شما عرصه های زیستی را کمتر از انگشتان یک دست دانسته اید که در این خصوص ذهن های واقع گرای مردم قضاوت خواهند کرد .

- شکارچیان و متخلفان محیط زیست و درجه تخلفات سنوات گذشته آنان را نیز به خوبی می دانیم و می شناسیم و خیلی از این عزیزان را با گفتگوهای نزدیک و رو در رو و دلایل روشن از ادامه روند غلط خود بازداشته ایم و هم اینک در زمره دوستداران طبیعت هستند. دلیل این ادعا تحویل دسته جمعی سلاح های شکاری توسط شکارچیان در زرین آباد بود که در سنوات گذشته انجام شد و مردم عزیز برخی از مناطق دیگر نیز درخواست اقدام مشابه داشته اند که انشاا... در آینده نزدیک این مهم محقق خواهد شد .

- منطقه حفاظت کولگ با 58800 هکتار یکی از مهمترین مناطق استان ایلام است که تحت حفاظت و کنترل ویژه قرار دارد و علاوه بر استقرار یک واحد شبانه روزی سرمحیط بانی در صالح آباد همزمان توسط اکیپ های شهرستانهای مهران، صالح آباد و یک گروه از اداره کل حفاظت می شود و ذکر اینکه محیط زیست از کنترل محیط بانان خارج شده است کاملا بی اساس و کذب محض است و پرونده های تشکیل شده برای متخلفین و سایر آمارهای عملکردی موجود در محیط زیست شواهدی غیر قابل انکار از زحمات محیط بانان در این منطقه است.

- در پایان ضمن تشکر، این قبیل گلایه ها را از سر دلسوزی و عشق و علاقه به محیط زیست می دانیم و امیدواریم به گونه ای مطالب بیان شوند که موجب تضعیف عملکرد و یا پیش داوری غیر منصفانه نگردد.

سایت خبری تابناک ایلام برخود لازم میداند در پاسخ به این جوابیه مواردی را جهت تنویر افکار عمومی درج نماید:
زحمات پرسنل خدوم وتلاشگر سازمان حفاظت محیط زیست برکسی پوشیده نیست وبارها عملکرد مثبت واقدامات خوب آنها درسایت خبری منتشرشده است ،رسالت سایت خبری وخبرنگاران پرتلاش آنها خبررسانی واطلاع رسانی به موقع بمنظور بهره برداری مخاطبان است واین تلقی که سایت خبری بعنوان روابط عمومی ادارات صرفا منتشر دهنده اقدامات وعملکرد سازمانهای دولتی باشد یک تلقی نادرست وغیر حرفه ای از وظیفه ذاتی یک  سایت خبری است .
انتقاد سازنده از عملکرد نادرست وقابل نقد مسئولین وکارکنان تحت امر آنها یک وظیفه ذاتی ولاینفک اصحاب رسانه می باشد چرا که آنان به مثابه چشمان همیشه بیدار مردم ویارگیر مسئولین دربیان نکات ضعف به منظور مرتفع شدن آن هستندوهیچگاه نباید انتقاد دلسوزانه خبرنگاران وپرداختن به ضعفهاومشکلات دستگاههای دولتی به نوعی تضعیف ویا تخریب آنان محسوب شودواین تلقی نادرست بنوعی اجحاف در حق اصحاب رسانه به حساب می آید.
حقیقت امر این است که محیط بانان عزیز سازمان محیط زیست با انتشار این تصویر در فضای مجازی باعث آزردن خاطر دوستداران محط زیست شدند زیرا دربسیاری از موارد مشاهده شده است که انتشار یک تصویر برداشتهای مختلف خبری را درپی داشته است.آنچه که باعث شد این گزارش در سایت خبری تابناک ایلام منتشر شود بازتابهای منفی از انتشاراین تصویر در فضای مجازی اعم از واتساپ ووایبر وتلگرام و....بود که دست به دست در میان گروههای مختلف مجازی کپی پیست می گردید وحاوی نکته نظرات متعددی از مخاطبین این فضا برعلیه محیط بانان زحمتکش استانمان بوده است وگاها نوک پیکان اتهامات برخی از مخاطبین نیز متوجه محیط بانانی بود که بالاشه قوچ وحشی عکس یادگاری گرفته اند!درواقع عمل غیر حرفه ای این عزیزان باعث بروز این هجمه در فضای مجازی برعلیه آنان وسازمان متبوعشان شد.وازطرفی سایر سایتها وخبرگزاریهای استان ازقبیل کردپرس وبرنا نیز به آنپرداخته اند،مضافا اینکه خبرعکس یادگاری ....توسط خبرگزاری برنا منتشر یافته است
از این رو سایت خبری تابناک ایلام  برخود لازم دید بمنظور تنویر افکارعمومی ودریافت پاسخ مسئولین سازمان محیط زیست مبادرت به انتشار این گزارش نماید که جوابیه اداره کل محیط زیست استان ایلام نیز در این راستا کمک شایانی به روشن شدن اذهان عمومی درخصوص موضوع گزارش خواهد نمود.
درپایان ضمن تشکر از اهتمام مدیرکل محترم محیط زیست استان ایلام متذکر می گردد اقدامات این سایت خبری صرفا براساس رسالت خبری وتنویر افکار عمومی صورت گرفته وهیچگاه بدنبال تضعیف عملکرد دستگاههای دولتی نبوده است وصرفا گزارشات تابناک براساس نیازهای خبری مخاطبین با روحیه مطالبه گری وبیان انتقادات سازنده بمنظور مرتفع شدن مشکلات تنظیم ومنتشرمی گردد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
درودبر مسئولین سایت تابناک
انتقاد باید باشد تا پیشرفت حاصل شود
خسته شدیم از بس امسال خبرهای های بد از آسیب به محیط زیست استانمان شنیدیم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
وخدا شکار قوچ بی زبان کار محیط بانان بوده با این حرف ها سرپوش رو تخلف نگذارید در ضمن اگر زحمت می کشید در قبالش حقوق می گیرید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار