آن وقت آدم با نگاه به این موضوعات تعجب می کند ،چرا باید این حجم از دوگانگی و تنوع نگاهها به مسایل مردم وجود داشته باشد ؟! در جایی مثل همین سیروان اجرای یک واریانت چندصدمتری سالها به داراز می کشد ویا برای حذف برخی پیچهای خطرآفرین می گویند امکانات وپول نداریم ،اما در جایی نیز مشاهده می شود که برای آماده سازی یک مکان موقت برای پذیرایی ،حجم عظیمی نیروی انسانی وماشین آلات راهسازی به کار گرفته می شود !
کد خبر: ۷۸۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱ 23 September 2019

تابناک ایلام::دو روز پیش که از مسیر چرداول به ایلام در حرکت بودم ،دو موضوع ذهنم را به خود درگیر کرد ،موضوعاتی مرتبط  با وضعیت جاده وتصادف که بسیار جای تامل دارند،اول وقوع یک تصادف در مسیر چرداول به سمت سرابله برایم دردناک بود ،چرا که در این سانحه دلخراش پرپر شدن یک دختر بچه 9ساله آن هم درست دو روز قبل از مدرسه ،کلی اوقاتم را تلخ کرد.

کسانیکه اخبار شبکه های اجتماعی وکانال های تلگرامی را دنبال می کنند ،بدون شک در جریان تعداد سوانح جاده ای مسیر ایلام سرابله وهمچنین سرابله به پل سیمره قرار دارند،سوانحی که هربار عزیزی رابه سینه قبرستان راهی می کند و حجم بالای انتقادات واعتراضات به روند بی توجهی مسئولین به ایمن سازی این مسیرها و حذف نقاط حادثه خیر جاده ای تاثیر چندانی برجای نگذاشته است.

موضوع دوم در ادامه مسیر مشهود بود ،کمی پایین تر از سه راهی کارزان ،درست روبروی پمپ بنزین ،اجتماع تعدادی زیادی ماشین آلات راهسازی ونیروی انسانی وخودروهای اداری نظرم را به سوی خود جلب کرد ،در زمینی به مساحت حدود دو هزار متر،نزدیک به 10دستگاه گریدر ،غلطک ،بولدوزر ولودر وچندین کامیون  مشغول تسطیح زمینی بودند که قرار است درآن موکب استقرار یابد ،عده ای نیز همزمان به بتن ریزی سطح زمین مشغول بودند .

کنار هم گذاشتن این دو موضوع برایم فوق العاده جالب بود ،اول اینکه حضور جهادی چندین نفر در این نقطه وتبدیل آن به مکانی برای استراحت وپذیرایی از زائرین اربعین، ذهنها رابه سمت تلاش های جهادگران دهه اول انقلاب و ایستگاههای صلواتی دوران دفاع مقدس حواله داد ،از این نکته حس خوشایندی به آدم دست می دهد ،یک انرژی مثبت که از هدفی مقدس ساتع می شود .

به هرحال استانمان مسیر اصلی زائرین اربعین است باید هم زیرساختهای عمرانی وفرهنگی در راستای عبور امن وسهل زائرین از این منطقه آماده شوند ،همه هم وظیفه داریم که در این حوزه هر کاری از دستمان بر می آیدانجام دهیم ،چراکه خدمت به زائرین حضرت اباعبدالله سعادتی است که به راحتی نصیب هر کسی نخواهد شد.

اما نکته اصلی که بیس این مطلب به حساب می آید،این موضوع است که چرا این حجم از همدلی نیروها وبا این کثرت ماشین آلات راهسازی در روزهای عادی در خدمت ایمن سازی مسیرهای ارتباطی شهرستان سیروان وچرداول قرار نمی گیرد ،وقتی که حس خدمت جهادی به شیوه آماده سازی محل استقرار موکب در نیروها وجود دارد ،چرا این حس به سمت خدمت به هم استانی هایمان متمایل وهدایت نشود ؟!

باور بفرمایید اگر این حجم نیروی انسانی ،ماشین آلات راهسازی و همت بالای کارگران وسایر نیروهای فعال در آماده سازی موکب ،در خدمت حذف نقاط حادثه خیر شهرستانهای نام برده شده قرار می گرفت ،چه بسا اکنون همان دختر بچه 9ساله امروز اولین روز مدرسه اش را جشن می گرفت ! یا دهیار شهرک امام هلیلان همکنون به دنبال رتق وتق امور همولایتی های خود بود !

خدمت به امام حسین وزائرین اربعین بهترین وبزرگترین افتخاریست  که این روزها نصیب مردم ما شده است ،اما یقینا  اجر خدمت به خلق خدا اگر بیشتر از خدمت رسانی به زائرین نباشد کمتر از آن نیست ،خداوند در قرآن برای نجات جان یک انسان ارج واعتبار فراوانی قایل شده است ،برهمین اساس است که در سوره مبارک مائده آیه 32 آمده است: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد، زنده کند، انگار همه‌ی مردم را زنده کرده است.

همین جاده ای که امروز در بیخ گوش آن تمامی ماشین آلات راهسازی را بسیج کرده اند ،ماهانه جان چند انسان بیگناه را گرفته وخانواده هایی را داغدار از دست دادن عزیزانشان کرده است ،برخی از این نقاط حادثه خیر هم به راحتی قابل حذف هستند ،با همین اجتماع ماشین آلات ونیروی انسانی می توان رزانه یک یا دو نقطه حادثه خیر را حذف و در واقع از جان ومال هم استانی های محروممان صیانت کرد.

آن وقت است که آدم با نگاه به این موضوعات تعجب می کند ،چرا باید این حجم از دوگانگی و تنوع نگاهها به مسایل مردم وجود داشته باشد ؟! در جایی مثل همین سیروان اجرای یک واریانت چندصدمتری سالها به درازامی کشد ویا برای حذف برخی پیچهای خطرآفرین می گویند امکانات وپول نداریم ،اما در جایی نیز مشاهده می شود که برای آماده سازی یک مکان موقت برای پذیرایی ،حجم عظیمی نیروی انسانی وماشین آلات راهسازی به کار گرفته می شود !

واقعابا این همه پارادوکس ،تضاد  دوگانگی باید چکار کرد؟!چرا در یک نگاه جان ومال مردم ارزنی ارزش ندارد ،اما همان چشمان به موضوعاتی دیگر جوری دیگر می نگرد !!ااگر مسئولین فقط بخواهند می شود هرکاری را کرد ،کافیست با همان چشم اما از زوایه دیگری به مسایل بنگرند !مسئولین بایددقت کنند در کنار تمرکز بر مقوله اربعین ،نیم نگاهی هم به سایر حوزه های استان معطوف نمایند ،در کناره استفاده بهینه از فرصت اربعین در بهسازی واحداث زیرساختهای این حوزه ،زیرساختها وراههای فرعی استان را از این ظرفیت بی بهره نکنند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
درود و شجاعانه و عالی بود
محمد
|
-
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
ای وای از این مسئولین دقیقه نودی، 11 ماه کم بود حالا همه زرنگ کار شده اند.
یک مورد هست خواهشاً پیگیری کنید. از دو سال قبل تا کنون روشنایی دو پل بزرگ و کوچک مشرف بر ارغوان توسط دستگاه متولی (برق شهرستان) انجام نگرفته البته تیر برق ها و حتی کابل ها نصب شده اند. لطفاً هم به خاطر ایمنی خودروهای عبوری و هم به خاطر زیبایی شهر اقدام شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار