مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۷ شهریور:
تعیین تکلیف ایران درباره مذاکره با آمریکا، حذف یارانه پردرآمدها؛ چگونه؟، جدی شدن تقابل نفتی در خاورمیانه، بررسی گام پنجم برای همکاری در سوریه، برانکو دهمین قربانی طلسم پرسپولیس، جنگ در کابل؛ مذاکره در تهران، مذاکره؛ اهرم فشار امریکا، حذف قبوض کاغذی برق در پایتخت، پیگیری مشکلات کارگران هپکو، بازگشت ۱۰ هزار میلیارد تومان به خزانه و اعلام لیست اموال رئیس قوه قضاییه از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۸۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱ 18 September 2019

تعیین تکلیف ایران درباره مذاکره با آمریکا، حذف یارانه پردرآمدها؛ چگونه؟، جدی شدن تقابل نفتی در خاورمیانه، بررسی گام پنجم برای همکاری در سوریه، برانکو دهمین قربانی طلسم پرسپولیس، جنگ در کابل؛ مذاکره در تهران، مذاکره؛ اهرم فشار امریکا، حذف قبوض کاغذی برق در پایتخت، پیگیری مشکلات کارگران هپکو، بازگشت ۱۰ هزار میلیارد تومان به خزانه و اعلام لیست اموال رئیس قوه قضاییه از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه بیست و هفتم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات روز گذشته رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه برجسته‌ترین خبر صفحات نخست آن‌ها در شماره امروز بوده است. عناوینی همچون تا امریکا توبه نکند و به برجام برنگردد مذاکره‌ای اتفاق نمی‌افتد (اعتماد)، با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه دوجانبه نه چندجانبه (کیهان)، با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد (شرق) و (رسالت)، مذاکره با آمریکا وقتی که توبه کرد (ابتکار)، مذاکره با امریکا در هیچ سطحی و هیچ مکانی (جوان)، در هیچ سطحی با امریکا مذاکره نخواهد شد (ایران) و فصل الخطاب مذاکره با آمریکا (خراسان) این خبر روز گذشته رو در صفحات نخست خود برجسته کرده اند.

جدی شدن تقابل نفتی در خاورمیانه و جزئیات بازگشت ده‌ها هزار میلیارد اموال و املاک به خزانه دولت از دیگر محور‌هایی است که در روزنامه‌های امروز مورد توجه سردبیران قرار گرفته است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

آرزو‌های آمریکا را به خبر تبدیل نکنید!
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در ستون نکته امروز این روزنامه با عنوان آرزو‌های آمریکا را به خبر تبدیل نکنید! ضمن تحلیلی بر بیانات رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا نوشت: ۱- شرط «توبه آمریکا» که در بیانات دیروز حضرت آقا آمده است شرط و یا موضع جدیدی نیست، این سخن دقیقاً و بی‌کم و کاست همان موضع حضرت امام (ره) است که می‌فرمودند: «ما تا آخر ایستاده‌ایم و با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر اینکه آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد». (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص. ۹۴). خُب، آمریکا اگر -بر فرض محال- توبه بکند و از ظلم کردن دست بردارد، دیگر آمریکای امروز نیست. مسئله مورد نزاع و درگیری ایران و آمریکا هم که بر سر خاک آمریکا و یا مردم آن نبوده و نیست، بلکه «خوی استکباری آمریکا» و جنایات بی‌شمارش در سراسر جهان، علت و عامل تنازع و تخاصم است که اگر از میان برداشته شود زمینه و علتی برای ادامه دشمنی باقی نمی‌ماند.
۲- تاکنون آمریکا بود که برای مذاکره شرط می‌گذاشت و اکنون این حضرت آقاست که با شرط‌گذاری برای آمریکا صورت مسئله را تغییر می‌دهند و تاکید می‌فرمایند که بدون قبول این شرط‌ها از سوی آمریکا، هیچ نوع رابطه و مذاکره‌ای در میان نبوده و قابل تصور هم نیست. به بیان دیگر، رهبر معظم انقلاب صورت مسئله قبلی را که تا‌کنون در کفه آمریکا سنگینی می‌کرد به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داده و گام بلند دیگری در جاده عزت ایران اسلامی برداشته‌اند. این یعنی همان که حضرت ایشان در بیانات دیروز خود اشاره فرمودند: «جمهوری‌اسلامی، جمهوری مؤمنین است، جمهوری مسلمینِ لِله است، جمهوری عزّت است؛ مذاکره‌ای که بنشینند حرف این و آن را قبول کنند، در آن معنا ندارد».
گازاشک آور جواب سفره خالی کارگر !/ آرزو‌های آمریکا را به خبر تبدیل نکنید! / آیا نمایندگان مجلس دارای مصونیت قضایی هستند؟
۳- یکی از ده‌ها نکته عزتمندانه دیگر در بیانات دیروز رهبری، اینکه حضرت ایشان حتی در صورت توبه آمریکا -بر فرض محال- و تن دادن به شرایط ایران، بازهم مذاکره با آمریکا را امکان‌پذیر ندانسته‌اند. چرا که مذاکره مورد نظر آمریکا، مذاکره درباره صنایع موشکی ایران و عدم حضورمان در منطقه یعنی مذاکره برای افزایش تعهدات ایران است که بار‌ها آن را اعلام کرده‌اند، ولی رهبر معظم انقلاب هر نوع مذاکره جدیدی را با قاطعیت نفی کرده و فرموده‌اند، آمریکا در صورت پذیرش شرط‌های ایران و توبه و... فقط می‌تواند به عنوان یکی از اعضای کشور‌های ۱+۵ در مذاکرات مربوط به برجام شرکت کند و نه مذاکره‌ای که آمریکا آرزویش را داشته و دارد و... چنین است که پادو‌های خود را وادار کرده است تا آرزو‌های برباد رفته آمریکا را به خبر تبدیل کنند! مثلاً بی‌بی‌سی می‌گوید «تبدیل شدن «نفی مطلق مذاکره» به «نفی مشروط» آن در صحبت‌های امروز (دیروز) آقای خامنه‌ای، به خودیِ خود، قابل توجه به نظر می‌رسد» و توضیح نمی‌دهد که از کدام مذاکره حرف می‌زند!
بنابراین به وضوح می‌توان دید که حضرت آقا در مواضع دیروز خود علیه آمریکا، چند گام بلند و عزتمندانه دیگر نیز برداشته‌اند.

آیا نمایندگان مجلس دارای مصونیت قضایی هستند؟
روزنامه ابتکار در بخشی از گزارشی با عنوا مصونیت از دست رفته سعی کرد به پاسخ این سوال برسد که آیا نمایندگان مجلس دارای مصونیت قضایی هستند یا نه و در آن نوشت: بالاخره نمایندگان دارای مصونیت قضایی هستند یا نه؟ آن‌ها می‌توانند در رابطه با هر موضوعی بر اساس وظیفه نمایندگی خود اظهار نظر کنند یا نه؟ این مصونیت محدودیت‌هایی هم دارد؟ این‌ها سوالاتی است که هر بار نماینده‌ای اظهاراتی چه در صحن مجلس و چه بیرون و چه حتی در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و آن اظهارنظر با واکنش‌هایی همراه می‌شود، به ذهن هر مخاطب خطور پیدا می‌کند. اخیرا به دنبال مرگ ناگوار سحر خدایاری، علی مطهری و پروانه سلحشوری دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس در شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق ناخوشایند واکنش نشان دادند که حالا سخنگوی قوه قضائیه از احتمال برخورد قضایی با این دو نماینده مجلس می‌گوید. نعمت احمدی، حقوقدان در گفتگو با «ابتکار» دراین‌باره می‌گوید: اصل هشتادوچهار قانون اساسی مقرر می‌دارد «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید» و اصل هشتادوشش قانون اساسی نمایندگان مجلس را در مقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد دانسته و تعقیب و توقیف آنان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، ممنوع کرده است.
گازاشک آور جواب سفره خالی کارگر !/ آرزو‌های آمریکا را به خبر تبدیل نکنید! / آیا نمایندگان مجلس دارای مصونیت قضایی هستند؟
غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در دهمین نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال برخورد قضایی با یک رسانه و دو نماینده در ماجرای سحر خدایاری یادآور گفت: انتظار اولیه ما اصلاح رویه توسط خود اشخاص است و بعد هم منتظر اقدام جدی هیئت نظارت بر مطبوعات و نمایندگان هستیم که اگر اقدامی نشد یا موثر نبود دادسرا نسبت به اقدام قضایی پیگیری لازم را خواهد داشت.
در ادامه محمد جواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضا گفت: بنده بار‌ها گفته‌ام که طبق برداشت حقوقدانان عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی به پرونده‌ها در هیئت منوط به ارائه شکواییه از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی است و هیئت نظارت بعد از رسیدن شکواییه موضوع را بررسی می‌کند که هنوز شکایتی از دو نماینده مجلس در ماجرای سحر خدایاری به هیئت نظارت نرسیده است که در‌صورت ارائه شکایت ما آن را بررسی خواهیم کرد.
محمد‌جواد جمالی در گفتگو با ایسنا، افزود: با توجه به اینکه مجلس در تعطیلات به سر می‌برد، هنوز شکواییه از قوه قضائیه به دستمان نرسیده است. البته این احتمال متصور است که شکایت وجود داشته باشد. ان‌شاءالله در اولین روز شروع کار مجلس بعد از تعطیلات شکایات رسیده را بررسی می‌کنیم.
جمالی یادآور شد: تاکنون دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در موضوعات مختلف شکایاتی را به هیئت نظارت فرستاده و ما آن را بررسی کردیم اینکه چقدر احکام هیئت موثر بوده یا نه، همه براساس قانون مصوب مجلس هشتم درباره اختیارات هیئت نظارت است که هیئت از نظر حقوقی بیشتر از آن نمی‌تواند اقدام کند.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به این بخش از صبحت‌های اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر این که اگر اقدام هیئت نظارت موثر نباشد دادسرا نسبت به اقدام قضایی پیگیری لازم را خواهد داشت، گفت: باید ببینیم که چطور قرار است این موضوعات حل و فصل شود موضوعاتی که جزو توافقات هیئت رئیسه مجلس در جلسه با آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه مطرح شد. به هر حال ما منتظر شروع مجلس هستیم، ولی قدر مسلم هماهنگی هیئت نظارت با دستگاه قضایی می‌تواند مفیدتر باشد. نمایندگان حق اظهار نظر دارند، نمی‌توانیم فضا را بسته کنیم.

گازاشک آور جواب سفره خالی کارگر
روزنامه همدلی طی گزارشی از اعتراضات کارگران شرکت هپکو اراک با عنوان گازاشک آور جواب سفره خالی کارگر در شماره امروز نوشت: هنوز زخم آنچه بر کارگران هفت تپه گذشت و تاوان سنگین صدای اعتراضشان التیام نیافته است که این بار ندای فغان کارگران شرکت هپکو اراک بر آسمان است. کارگرانی که در این وانفسای فقر و تنگی گذران معیشت، در جنگ هر روزه با زندگی، نه به امیدی فردای روشن، بلکه صرفاً بدنبال لقمه نانی هستند و شوربختانه به جای شنیده شدن، پاسخی بهتر از بازداشت و ضرب باطوم‌ها و گاز اشک میهمان سفره‌های خالی آنان نشد.
آنچه که برسر کارگران شرکت هپکو آمده است، روایت تازه‌ای نیست و داستان پرتکرار چوب حراجی است که بنام خصوصی سازی دامن بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور و هزاران نیروی کاری آن‌ها را گرفته است و سال‌هاست که یک تنه تیشه بر ریشه رشد و توسعه اقتصادی کشور زده است.
گازاشک آور جواب سفره خالی کارگر !/ آرزو‌های آمریکا را به خبر تبدیل نکنید! / آیا نمایندگان مجلس دارای مصونیت قضایی هستند؟
واگذاری‌هایی نمایشی که به بزرگترین سرمایه‌های اقتصادی کشور، به بهانه خصوصی سازی و در قالب رانت و امتیاز‌های خاص، چوب حراج زده و آن‌ها را به ثمن بخس واگذار کرده‌اند و در حالی که ارزش شرکت هپکو نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شده است، فقط با ۱۰ میلیون تومان، این بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماشین‌آلات خاورمیانه به تاراج رفته است.
داستان اعتراض کارگران هپکو، اما تازگی ندارد؛ کارگران کارخانهٔ قدیمی هپکو اراک از نخستین معترضان سال‌های اخیر در رابطه با شرایط نابسامان کارخانه و وضعیت صنفی خود دست به اعتراض زدند و تعدادی از کارگران این شرکت نیز به زندان و شلاق محکوم شده بودند.
کارگران هپکو اراک، پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، بار‌ها به پرداخت‌نشدن به موقع دستمزد خود اعتراض کرده و خواستار بازگرداندن مالکیت آن به دولت شده بودند، اردیبهشت و خرداد ماه سال گذشته نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقه و بلاتکلیفی وضعیت معیشتشان دست به اعتصاب زده و در آخرین مورد، دوشنبه ۲۵ شهریور، برای ساعاتی اقدام به مسدود کردن خط آهن شمال-جنوب کردند که در پی آن نیرو‌های یگان ویژه با آن‌ها درگیر شده و به ضرب و شتم آنان پرداخت که بنا بر گزارش‌های رسیده، شماری زخمی و دستکم ۲۸ تن از کارگران بازداشت شده‌اند.
در نهایت آنچه که بر کارگران هپکو اراک رفته است، اولین مورد از این دست نشیدن‌ها نیست و آخرین آن‌ها هم نخواهد بود و آنچه که در این باره بیش از هرچیز مایه دلنگرانی است، تکرار سناریویی است که چندی پیش در اعتراضات کارگران هفت تپه شاهد بودیم و کارگرانی که فقط و فقط برای حداقل‌های معیشتی و اولین حقوق انسانی خود به صدا آمده بودند، به بهانه‌های واهی دچار محکومیت‌های سنگین شوند./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار